Nuori mies, jolle ei viina sovi

Tervehdys kaikki palstalaiset. Uusi lopettamisajatuksia hautova ilmoittautuu. Olen jo pidempään tätä palstaa lueskellut, joskus jopa naureskellut :O, mutta nyt alkaa olla tilanne se, että tuli tänne itsekkin rekisteröidyttyä. Ennenkuin päästään asiaan niin kerronpa hieman itsestäni ja elämäntavoistani.

Eli, olen 24v mies ja opiskelen viimeistä vuotta AMK:ssa. Alkoholia kokeilin ensimmäisen kerran 14 vuotiaana ja yläasteikäisenä tulikin sitten useammin juotua. 15-16v join ehkä n.3 kertaa lukukausien aikana, mutta kesällä tuli jo tuolloin otettua enemmän. Täysi-ikäisyyden kohdalla en juonut juurikaan edes paljoa, eikä tullut usein missään käytyä. Lähinnä kesät olivat sellaisia, että viikonloput menivät ryypätessä, enkä kokenut niistä olevan mitään haittaa. Sehän kuului kesään ja festareihin jne… Opiskelujen alkaessa n. reilu 3v sitten aloin välittömästi ryyppäämään innokkaasti, kun pääsi uudelle paikkakunnalle ja uusiin ympyröihin. Dokaaminen oli suorastaan velvollisuus, kun olin vihdoinkin päässyt hienoon opiskelijaelämään sisälle. Kärsin myös masennuksesta, jota samaan aikaan opin lievittämään alkoholilla ja tämä on varmaan ollut se ratkaiseva asia miksi viinankäyttö on päässyt riistäytymään käsistä näinkin aikaisin.

Tosiaan AMK-opintojen alettua ensimmäinen puolivuotinen meni käydessä koulua, juodessa kotona iltaisin ja ryypätessä viikonloput. Sen jälkeen, kun olin töissä välillä tilanne “rauhoittui” vain viikonloppujuomiseksi, jota sitten kestikin aina perjantaista sunnuntaihin, lukuunottamatta satunnaisia viikonloppuja, joita olin selvinpäin tai onnistuin ottamaan vain yhtenä päivänä. Kuitenkin havahduin jossain vaiheessa miettimään alkoholinkäyttöäni ja aloin pyrkimään raittiimpaan suuntaan. Seurauksena on ollut se, että aina välillä olen lyönyt vetoja kavereiden kanssa (vitsillä tietty), että olen juomatta sen ja sen ajan (2-3kk), joista on suurin osa onnistunutkin. Sen jälkeen korkkaan ja sitten alkaa viina maistua, eikä tuolla ole ollut mitään vaikutusta. Viimeisimmän kerran olen vakavasti yrittänyt vastaavaa ja ajatuksella, että tilanne vähän rauhottuisi ja sen jälkeen voisin ottaa sivistyneesti mutta paskanmarjat. Kesät olen opiskeluaikana onnistunut rajoittamaan pääsääntöisesti viikonloppujuomiseksi, kun on ollut töitä mutta muutaman kerran olen ollut töistäkin pois ryyppäämisen takia jollain verukkeella. Viime syksy meni siihen malliin että join 1-2 päivää ja selvistelin aina saman verran. Koulun ja työt hoidin. Uudenvuoden jälkeen päätin, että nyt alkaa tipaton kausi, jota kesti 5 viikkoa, jonka jälkeen tuli vanhat tutut ajatukset että “olen ansainnut yhdet kunnon kännit”. Tuolloin join 5 iltaa putkeen. Selvisin aina välissä ennenkuin aloitin uudestaan ja ajoin autoakin, joten lopetus onnistui suht kivuttomasti, mutta tuo toimi nyt viimeisimpänä motiivaattorina mietteille että mitä olen tekemässä? Tällä hetkellä oli taas tarkoitus viime perjantaina ottaa “muutamat”, minkä seurauksena kirjoittelen tätä nyt maanantai-iltapäivänä päiväkännissä tänne :OO.

Luulenpa, että kaikki kohtuukäytön ajatukset ynnä muut on syytä ehkä hylätä ja alkaa miettimään realistisia vaihtoehtoja, joita ovat: 1.Ennenpitkään täyspäiväinen ryyppääminen 2. Alkoholin käytön lopettaminen kokonaan. Ja voitte uskoa että haluaisin mielummin valita tuon jälkimmäisen vaihtoehdon.

Ihmeen hyvin tätä on pystynyt salaamaan, ja esim. vanhemmillani ei varmaan ole hajuakaan asiasta, tosin heidän mielestä on normaalia juodakkin viikonloppuna - varsinkin nuoren miehen (itse he eivät usein juo, eikä heillä ole minkäänlaisia ongelmia alkoholin kanssa). Perimääkin olen miettinyt. Vanhempani käyttävät alkoholia täysin normaalisti, eikä heillä ole tosiaan mitään ongelmaa sen kanssa. Setäni on juoppo ja pari tätiäni myös, joten löytyisikö kuitenkin jotain geenejä alkoholismiin. Läheisimmät kaverini tietävät, että olen suht viinaanmenevä - heidän kanssaanhan sitä tulee ryypättyäkin, mutta esim. suurimmalla osalla luokkatovereista ei ole varmaan hajuakaan asiasta. Olen mestari selitysten ja tekosyiden keksimisessä ja pystyn kuullostamaan yllättävän selväpäiseltä 10 kaljan jälkeen.

Nostan hattua kaikille teille, jotka ovat selättäneet ongelman ja nousseet paljon pahemmasta suosta.

Kiitos tarinastasi ja en voi kuin toivottaa sinulle voimia, rohkeutta ja avoimuutta ongelmasi edessä, jotta kipinäsi raitistua kasvaa ja voimistuu. itse join kymmeniä vuosia ja en voi muuta todeta, ettei mikään ole sen kurjempaa elämänhukkaamista, kuin juomisella hankittu.

Kaikki elämänosa-alueet maistuu näin raittiina aivan järjettömän hyvälle ja en voi kuin ihmetellä, miksi sitä onkaan koettanut hakea juomisen avulla, kun kaikki löi vastaan, vaikka kaikkea koettikin puhua paremmaksi. Hyvä krapula. Rahaa meni, siis olen rikas. Naisia oli ja tuli, siis olin mies. Töitä tein hullun tavalla, siis minä pystyn vaikka mihin…

Mikä kaikessa on se toinen puoli, niin krapulassa koetin etsiä töitä, en saanut. Rahaa meni ja ulkomaanreissut jäi tekemättä, yms. Naisia oli, mutta voinko olla todellakaan ylpeä siitä, että käytin kaikkia hyväkseni? Töitä tosiaan tein hullun laillla ja varmasti niin ajatteli kaikki muutkin. Mitä minä siitä hulluudesta kostuin, muuta kuin suun viinalla, niin ainakin terveys reistaili, jos ei muuta…

Tänään on hyvä päivä raitistua ja olla raittiina, että siitä vaan kaikki kynnelle kykenevät.

Onko sillä niin väliä, mistä liika viinan juonti johtuu? Hyvä, kun sen on huomannut ja haluaa tehdä asialle jotain ja myös tekee sille jotain. Itse en usko, että jos kokee juomisensa ongelmaksi, että pitäisi viimeiseen tappiin testata, että onko “kunnon alkkis”, mitä pikemmin korjausliikkeet tekee, sen parempi.

Jokainen päivä on :smiley:

Tuli mieleeni sellainen, että puolisoni haistoi jo aamulla, että illalla olen sen tuhannen tuiskeessa. Kai nuo läheiset osasi lukea minua paremmin, kuin minä itse, kun olivat mestareita käyttäytymislukutaidossa ja pystyivät aamumonon asennosta näkemään minne jätkää ei tarvinnut odotella tulevaksi, ainakaan luvattuihin aikoihin.

Miten on nuori mies, oletko sinä saanut asioihisi selvyyttä ja päiviisi myös?

No niin, homma lähti pahemman kerran räpylästä. Ensimäinen kerta koitti jolloin putki äityi sellaiseksi etten sitä itse poikki saanut. Jotenkin näen tämän kuitenkin hyvänä asiana, koska päädyn hakeutumaan hoidon piiriin ja sain ensimmäisen kerran suuni auki näistä ongelmista, sain myös 3 päivän avokatkolääkkeet. Tarkoitus olisi antabus-kuuri aloittaa, joten ensi viikolla verikokeisiin ja sitten lekurin juttusille

Mitä ilmeisemmin ikävä asia kääntyikin hyväksi.

Erittäin hienoa, että sait puhuttua asioista.

Vähentäjien puolella olen muutalle todennut, että aika vaikea on hoitaa jos he eivät kerro varsinaisesta ongelmasta. Turhaan määrätään lääkkeitä masennukseen tms kun oikea hoito on kokonaan lopettaa alkoholin käyttö.

Yksin voi olla aika hankala taistella itsensä raittiiksi. Voit harkita jotain tukiryhmää A-klinikka, aa tai mikä nyt tuntuu sopivan.

Sattuuhan sitä, ja hyvä jos tapahtuneesta ottaa opikseen.

Itse kävin avokatkolla loppuvuonna 2006, ja sitten ihan osasto-katkolla 2007. Sen jälkeen ei ole onneksi tarvinnut. Molemmat toimi kyllä mulle, eli päihteiden käytön sai katkaistua. Oli sitten vaan oma moka ettei homma silloin pysynyt räpylässä kuukautta kauempaa.

Hyvää selväpäistä viikonloppua ja piä huolta itsestäs.

Kiitos. Tosiaan itselläni nyt ensimmäinen tavoite aloittaa mahdollisimman nopeasti se antabus, joka auttaa sitä ettei tarvitse kärvistellä juoma-ajatusten kanssa kun ei voi kuitenkaan juoda. Voi keskittyä miettimään sitä juomatta olemista.

Hieman päivitystä. Eli nyt otettu härkää sarvista ja kaikkia ongelmia aloitettu hoitamaan samaan aikaan. Selvinpäin nyt 4 viikkoa ja pääsääntöisesti olo hyvä ollut, ahdistuksia lukuunottamatta. Pääsiäisenä tuli parit kekkeritkin kahlattua läpi alkoholittoman oluen kera, eikä ollut edes niin paha rasti kun luulin. Joten hyvä alku, jatkoa odotellessa.

Onnea neljästä viikosta :smiley: Ahdistusta joutunee (oma kokemus) sietämään pitkäänkin, aste vaan vaihtelee. Puolen vuoden kohdalla kuulemma monilla helpottaa ja tästä kun en tiedä koska niin pitkälle en ole vielä kertaakaan yltänyt. Pahimmassa angstissa kandee ehkä harkita joidenkin kekkereiden väliinkin jättämistä, mikä ei kuitenkaan tarkoita että pitäisi kokonaa eristäytyä! Itsellä ei yhtään täysraitista ystävää, kohtuukäyttäjiä paljonkin ja näillä mennään, siis menossa mukana. Baarit jätän väliin…Hyvää viikonalkua!

Terve plinkkiläiset. Nyt on pari kuukautta tasan oltu selvillä vesillä ja ajattelin taas kirjoitella tänne. Eli kohtuukäyttöajatukset sain tuolloin hylättyä ja lähdin totaalilopettamisesta liikkeelle. Ensimmäinen kuukausi meninkin helposti ja ilman isompia mielitekoja, vissiin alkuhuumaa. Nyt muutaman viikon ajan ollut ahdistunut olo ja kaikenmaailman tekosyitä juoda tulee pohdittua. Ilman antabusta olisin jo ratkennut 100% varmasti. Itseäni olen meinannut kusettaa mm.ajatuksella, jos sitä tän kesän vielä ottais kun on lämmin ja terassit ja festarit jnejne. Jätin tällä viikolla antabuksetkin väliin, koska ajattelin etten jaksa tämän kaikille tutun “kuivahumala”-tilan katselemista kovin kauaa. Päätin että joku helpotus on saatava ja otettava “ah,niin ihanat rauhoittavat kännit”. AA:n olen tyrmännyt alusta asti ehdottomasti.

Kuitenkin eilen sain kanavoitua nämä fiilikset toiseen suuntaan, aloin taas syömään antabusta ja sitten nöyrryin vielä itselleni suuren askeleen. Menin eilen ensimmäistä kertaa elämässäni AA:han ja kumma kyllä, tänään ei ole tarvinnut miettiä juonko vai en \o/ ja olo on pitkästä aikaa melko rauhallinen. AA:ssa oli erittäin hyvä vastaanotto. Muuta en vielä osaa siitä sanoa kuin sen, että uudestaan menen heti kun työrytmiltäni joudan, joko huomenna tai maanantaina.

Tuo täyskäännöksesi kuulostaa hienolta. Kun elämässä tekee yhden oikean valinnan, niin seuraava oikea valinta on jo helpompi. Kahden tien risteyksessä tunnuit olevan ja niitä tulee vastaan myöhemminkin. Se AA:n ovi kannattaa pitää auki ihan siltä varalta, että sinne tulee tarvetta joskus päästä. Onpahan sitten tuttu tie tarjolla. Sitä vanhaa raittiutta on aina helpompi jatkaa vaikeuksista huolimatta, kuin aloittaa kokonaan uusi. Sinne kentälle kyllä pääsee aina halutessaan takaisin, kun sen taidon on kerran opetellut.:smiley:

Sitä siinä tarvitaankin, nöyrää ja avointa mieltä, kuten voimia ja rohkeutta tehdä kaikkensa, jotta se juominen ratkaisuna väistyy ja raittius saa tilaa.

On se mieli ihmellinen, kun antaa meille luvan tuhota melkein kaiken, ennen kuin lopettaminen tulee kysymykseen. Oli sitä itselläkin vaikeuksia löytää sitä ratkaisua minkä niin moni ennen minuakin oli saanut, kun oli sitä yksinyrittämistä ja ongelmia, mutta ei ollut tarpeeksi nöyryyttä alkaa tekemään mitään muuta, kuin olemaan juomatta. Se se vasta raskasta oli, kun hampaat irvessä koetin löytää elämän ja itseni kaikkien kuviteltujen ja itseluotujen esteiden takaa.

Minä ainakin olin itseni pahin vihollinen, kun en antanut lupaa olla heikko, avun tarpeessa ja edes alkoholisti.

Viime viikko oli hyvä, kävin aa-palaverissa joka ilta ja se toimi erittäin hyvin. Mieli oli rauhallinen ja levollinen. Tämä viikko sen sijaan on ollut aivan tolkutonta kärvistelyä ja itsesääliä. AA-palaveriin en ole päässyt työrytmin takia ollenkaan, enkä lähiaikoina pääsekkään. Juoma-ajatukset ovat pinnassa ja töissäkin on ollut pinna kireällä, etenkin kuunnellessa muiden suunnitelmia lähteä terassille. Yritän nyt tähän saada lueteltua päällimmäisiä ajatuksia ja valheita mitä päässä on pyörinyt.

1. Ykkös tekosyy juomiselle on tällä hetkellä, että “mun täytyy muistuttaa itseäni ettei viina mulle sovi, että saan taas motivaatiota” ja sillä varjolla sitten vetäisi esim. juhannuksena perseet olalle. Harhaluuloja kohtuukäytöstä ei ole ilmaantunut.

2. Oon pirun yksinäinen tällä hetkellä ja ajattelen, että kaikki kaverit menee, uusia en saa, naista ei löydy ikinä kun ei käy kuppiloissa enää (hiljaista ollut vaikka kävi joka päivä), olen tylsä jnejnejne. En ole keksinyt mitään järkevää tekemistä paitsi liikunnan, vaan olen möllöttänyt kaikki vapaat 4 seinän sisällä.

3. Jotain helvetin kummallisia ajatuksia siitä, että jos ottaisi parit kännit niin saisi hetken huilata näiltä ajatuksilta ja sitten ehkä taas motivaatio pelaisi, että sitten alkaisin taas syömään antabusta ja pitäisin kirkkaana mielessä tavoitteeni… joo-o.

Tämmöstä tänään. Ihmismieli on ihmeellinen. Vastatkaa joku, mielellään kuuntelisin mielipiteitä ja ajatuksia

Juuri tällaisissa tuntemuksissa sinne AA:han nyt vain on päästävä. Tai sitten edes juttutuokio oman AA:kummin kanssa. Yhden toverin kohdalla muistan, kun paperitehdas sai seisoa AA-palaverin ajan. Ei auttanut pomon toiveet jakoaivaimen pakista kaivamiseksi ollenkaan. Sitten palaverin jälkeen oli palannut tehtaaseen ja korjannut vian. Toki asiasta oli pomon kanssa sovittu jo paljon aikaisemmin - iltatuuritkin passaa, kunhan palavereissa saa käydä. Sattui vain tehdas särkymään huonolla hetkellä - muut korjausmiehet olivat baarissa kaljalla. Toverille nyt vain oli raittius yhtä paeritehdasta tärkeämpi. Loppujen lopuksi se on oikeastaan sen paperitehtaankin etu, että mies on töissä silloin, kun on sovittu.

Näin se vain on, 44-v vastaa, itsekkin olen tällä hetkellä tosi yksinäinen, kavereita on mennyt (nekin juomakavereita) uusia en tiedä mistä löytää, miestä en nyt tähän kuvioon juuri kaipaakkaan, minäkin olen tylsä ja tylsää seuraa kun en juo ja piirit on nyt tosi pienet. Ystävien kanssa facebookin kautta yhteydessä, jokaisella kuitenkin se oma elämänsä. Pitäisi varmaan itse olla aktiivisempi. Työnteko pitää jotenkin kasassa+on tekemistä ja fillarointi. Vapaat minäkin vietän melkein 4 seinän sisällä. Eli et ole yksin ajatustesi kanssa.
Ensi viikolla yritän saada itseni raahattua joku päivä töiden jälkeen vesijuoksemaan tai salille+uimaan.
Olen ajatellut, että tämä on nyt tälläinen aikakausi elämästä. Plinkissä käyn kun vapaata niin ahkerasti, kun täällä on niin hyviä kirjoituksia ja saa vähän muutakin ajateltavaa kuin omat pikku koukerot.

Tsemppiä vaan sinne tähänkin päivään!

Näin se menee täälläkin. Et ole yksin! Tuo jälkimmäinen on seuranani liian usein.
Liikuntaan minäkin puran voimavarojani ja itse voin sanoa nais-suhteista mitä itsellä on ollut juovana aikana…
Naisten kanssa on ollut kivaa niin kauan kun kunto loppuu juomisen suhteen, eli kun alkaa unettomuus, pelot ja jatkuvat krapulat häiritsee niin yleensä siinä vaiheessa “renttu” lähtee vaihtoon :slight_smile:

Se on siinäkin touhussa joko tai, meikäläisillä. Eli selvinpäin ole vain, kyllä hengittäminen on helpompaa :wink:

Mielestäni on hyvä, kun löydät valheesi itse ja alat näkemään mitä pajunköyttä sitä on syöttänyt itselleen, jotta juominen jatkuisi.

Uskoisin, että asiasi tuossa jutussa kirkastuu ja pääset perille kaikista juonista mitä se riippuvuus kehittelee. Käy ryhmissä ja puhu ongelmistasi, peloistasi, valheistasi,… jotta tosiaan asiat tulevat päivänvaloon.

Terve plinkkiläiset. Täältä tulee päivitystä pitkästä aikaa, eikä tällä kertaa ruusuista. Eli tilanne on tämä:

Retkahdin juomaan juhannuksena eli vajaa kuukausi sitten. Sen jälkeen meni normi arkiviikko töissä, jonka jälkeen taas viikonloppu umpitunnelissa. Nyt 3 viikon ajan olen juonut koko viikonlopun ja arkipäivisin 4-6 olutta joka ilta. Töihin olen kyennyt toistaiseksi, koska sainhan kuningasidean hakea opamox-purkin, johon kaapissa oli käyttämätön resepti. Niitä sitten darrassa popsinut ja parit duunissakin, kun tuntuu että olo on hermostunut

Nyt huomaan, että näin se vaan saatana menee, yksi ryyppy juhannuksena (tosin tarkoitus oli vetääkkin kännit heti alkuun) ja tässä ollaan taas. Taas-sanan voisi kirjoittaa lainausmerkkeihin, sillä tilanne on paljon pahempi kuin viimeksi ja tästähän AA:ssa on paljolti puhuttukkin, sekä tällä palstalla on jokaisella varmasti omakohtaista kokemusta asiasta. Fakta on, että todellakin tiedän olevani alkoholisti enkä mistään kohtuukäytöstä haaveile ja nyt on sitten ilmestynyt sekakäytönkin ensimmäinen muoto kuvaan. Kuitenkin motivaatio juomattomuuteen on jonnekkin hävinnyt vaikka olisi antabus-purkki kaapissa, ja vaikka tiedän että vaakalaudalla on kaikki tällä hetkellä. Jos olisin vapaalla jalalla niin ryyppyputki olisi alkanut saman tien, senkin tiedän, ja silti en ole saanut antabusta kurkusta alas, koska “kohta on taas viikonloppu”, ja “hauska uusien työkavereiden kanssa olla viihteellä”. Haluan löytää pohjan mutta en kaiken kustannuksella !!

Kannel varoittaa Opamoxin (oksatsepaamin) ja alkoholin yhteiskäytöstä. Bentsoilla ja alkoholilla kun saa päänsä vielä enemmän “sumuun”. En tarkoita sinua, mutta minulle tuli ainakin aikoinani, kun vielä join niin tavaksi ottaa krapulaan juuri bentsoja, eipä sillä ollut suurtakaan merkitystä mitä merkkiä ne olivat, kunhan toimivat. No olohan siittä yleensä kohenee ja on helppo sitten jatkaa myös juomista.

Mutta jokainen tavallaan. Halusin vain kertoa omasta “suostani” joka oli aika helvetillinen.

Tsemppiä!