Jospa avaisin tähän hieman juomishistoriaani, ihan vaikka vain itseni vuoksi.
Ensimmäinen känni taisi olla aika hillitty, ei tosin tahdonvoiman vuoksi vaan yksinkertaisesti siksi että viina loppui kesken. Taisin olla 14 v. Seuraavalla kerralla sitten kirittiinkin tarmolla ohi aiemman, lievän päihtyneisyyden. Join todella nopeasti puolitoista pulloa halpaa viiniä. Siinä ei ehditty juuri edes nousuhumalasta nauttia, vaan jalat lähtivät alta ja vaivuin tilaan jossa en osannut edes käsiäni liikutella. Olin todella paskassa kunnossa. Seuraavat 4 vuotta sujuivat melko vailla tapahtumia, koska viinan hankkiminen oli kiven takana. Toki tällekin aikavälille sopii muutama paskaa kännireissua. En koskaan osannut ottaa kohtuudella.
18 v. Päihtyminen koska tahansa, ja viellä laillisesti mahdollistuu. Ja toki tätä mahdollisuutta piti hyödyntää. Join alusta lähtien pääosin yksin, keskittäin ryyppäyksen lähinnä viikonloppuihin, tosin toki tästäkin välillä lipsuin. Vain minä, viina, internet ja musiikki. Säälittävää? Ehkä. En juurikaan vaivannut mieltäni sillä, mitä muut minusta ajattelivat (tai sitten en uskaltanut vaivata). Paitsi morkkiksissa, ja niistä olen kärsinyt lähes ensimmäisistä kännäyksistäni alkaen, ehkäpä koska olin masentunut jo ennen päihdeurani aloittamista. 18 vuotiaana tein myös ensimmäisen itsemurhayritykseni (hätähuuto osin, mutta mukana oli aitoa halua kuolla), laskuhumalassa toki. Oman verensä moppaaminen lattioilta krapulamorkkiksissa ei ole muuten mitään maailman hehkeintä puuhaa. Sama meno jatkuu muutaman vuoden ajan, kunnes muutin suurempaan kaupunkiin opiskelemaan.
Uusi kaupunki toi hetkeksi elämään muutakin sisältöä kuin juomisen, ja olin hetken aikaa selvänä - tosin ainoastaan viikkoja. Paluu vanhaan tuttuun ja totuttuun tapahtui siis melko pian. Tässä vaiheessa mukaan tulivat myös baarireissut, ja jokainen arvannee että nämä ovat mainio mahdollisuus nostaa morkkikset aivan uudelle tasolle. Tapaan koulussani uusia tuttuja, mutta sekään ei hillitse juomishimoja. Mielenterveys alkaa horjua, haen apua, mutta vain hetkeksi. Vähättelin juomista, ja sen vaikutusta henkiseen hyvinvointiini. Toinen itsetuhoyritys tapahtuu. Ei hätkähdytä. Juominen jatkuu, toleranssi kasvaa. Huomaan kykeneväni juomaan viskipullon illassa, kevyestä ruumiinrakenteestani huolimatta. Soluasunnossa asuminen ahdistaa. Millähän sitä lääkitsisi? Aivan niin. Kolmas itsemurhayritys seuraa ~vuoden sisällä. Haluaisivat laittaa osastolle, puhun itseni ulos. Tai oikeastaan tilanne laukesi pakenemiseeni paikanpäältä.
Uudet tuttavuudet alkavat vieroksua; ihan ansaitusti. Olen kännissä aivan toinen ihminen, joku josta en pidä, enkä halua olla; loukkaan ihmisiä vailla motiivia. Olo alkaa olla todella tyhjä ja turta. Pidän taukoja, jatkan juomista, pyristelen, jatkan juomista. Opiskelu kärsii, rästitöitä kertyy. Pikkuhiljaa alan hahmottaa, ettei näin voi jatkua. Otan uudelleen yhteyttä auttavaan tahoon, puhun melko rehellisesti juomisestani. Psykiatri mainitsee alkoholidementiasta. Onko se tosissaan? Naurettava ajatus, haluaa kai vain pelotella. Keskustelu auttavan tahon kanssa jatkuu, kuten myös juominenkin. Henkiset olotilat alkavat olla aika helvetillisiä, mutten osaa yhdistää niitä viinaan aivan heti; olinhan masentunut jo ennen dokaamisen aloittamista. Lopulta päädyn pisteeseen, jossa alan ottaa kritiikin juomisestani tosissani. On pakko. Räpistely alkoi muutaman viikon tauoilla, ja pitkälti tässä pisteessä olen edelleenkin. Tosin tällä hetkellä ei tee viinaa mieli yhtään, ei tule tunnetta hampaidenkiristelystä.
En tiedä miksi tämän rustasin, mutta siinä se nyt on, juomahistoriani tiivistetysti. Palaan lukemaan kun (ja tiedän, että se on kun) viinahammasta alkaa kolottaa.