Nuoren miehen alkoholiongelma

Hei J.R
Tarkoitin tuolla kommentilla omaa tilannettani, ja sen olisi tosiaan voinut muotoilla vähän paremminkin. Vaikka olenkin jonkun verran ketjuasi mielenkiinnolla lukenut, niin en kuitenkaan tunne sinua ja sinun tilannettasi niin hyvin, että voisin jotain mielipiteitä siitä alkaa esittämään. :slightly_smiling_face: Sinulla on oikein hyvää pohdintaa ja itse painin hyvin samankaltaisten asioiden kanssa. Omalla kohdallani tieto on se mikä jyrää ja hakeudun aina uudestaan ja uudestaan sen pariin. Haluan ymmärtää vielä joku päivä alkoholin ja sen vaikutukset niin perusteellisesti, että mikään ei ole enää epäselvää. Mitä enemmän olen oppinut, niin sitä vähemmän tekee mieli juoda. Kun juomisesta on riisuttu kaikki harhaluulot ja uskomukset, niin jäljelle jää vain pienen hetken kestävä pöhnä, josta joutuu maksamaan aivan liian kovan hinnan.

3 tykkäystä

Juomisen aikaistaminen,myöhäistäminen, salailu, selittelyt, häpeäminen, yms;

Esimerkkinä viime kesältä; jäin vapaapäivälle, seuraavalle päivälle sovittu asuntonäyttö tähän nykyiseen kotiini(muistaakseni klo 15? Kuitenkin iltapäivälle, tottakai että voi juoda edellisenä iltana) Nyt kun miettii niin tällainenkin täysin viinaan liittymätön asia piti ajatella pullon kautta. No, juominen alkoi iltapäivällä, tottakai ensin kotona, sitten baariin, “Parille vaan, lähden hyvissäajoin kotiin että voidaan ajaa huomenna näyttöön”. Luonnollosesti aamuun astihan se meni, koko näyttö unohtui siinä “juhliessa.” Heräsin sammuneena kotisohvalta tyyliin 14:45, “Herraisä, 15 min päästä pitää olla toisella puolella kaupunkia.” Eikun soittoa välittäjälle, taksin tilaus kun krapula. Näyttöön ja sen jälkeen soittoa kaverille “Haetko minut ja vietkö kotiin, sattui tällainen pieni moka.” Nyt kun asiaa miettii eihän tuollainen ollut normaalia ollenkaan. Toki, kyllähän normaalitkin juojat saattaa pitää etkoja, jatkoja, ottaa pohjia ennen baaria yms. Jos haluavat. Minullehan nämä alkoi olla pakollisia

Toinen esimerkki; Kaverilla oli muutto kesällä. Soittelin edellisena iltana, minulla oli vapaata silloin hänen muuttopäivänään. “Tarviitko muuttoapua, samallahan voidaan ottaa muuttokaljaa.” Samoin kyselin muuton jälkeen “Lähetäänhän sitten kaljoille?” Ei menty. Tässäkin nyt ajateltuna oli oikeasti auttamisen sijaan motiivina hakea selitystä omille juomisille ulkopuolelta. Muuttokaljat, saunakaljat, lomakaljat…Minähän pidin tällaista normaalina, “kyllähän talkoissakin on juomista tarjolla.” Mutta tässähän voisi käyttää esimerkkinä “Kulissit on samat, pääosa on eri.” Taas alkoholisteilla “Kulissit on eri, pääosa sama.”

Tämähän on narsistinen sairaus, tunne elämän lisäksi. Isät/äidit sanoo “Juon koska olet vittumainen pentu/akka/ukko…” Läheisten sairastumiselle oivia kasvun alustoja. Tämä on myös yksinäinen sairaus; ollaan paikalla muttei läsnä. Vaikka ympärillä olisi paljon ihmisiä, alkoholisti elää siinä pullossa. Niin, kulissit on samat, pääosan ollessa eri… Esimerkkinä läheisten luona käynnit, tähtäin on kokoajan jo juomisessa, ollaan levottomia ensi ryyppyyn asti. Ei olla kunnolla läsnä tilanteissa, etenkään jossei liity juomiseen. Ja alkoholi arka puheenaihe esim.vanhempieni suhteen; “Ei puhettakaan alkoholista, etteivät huolestu tai ala mäkättää.” Tätäkin pidin normaalina, turhaan aiheuttaa “tyhjänpäiväistä mäkätystä ja pohtimista”

Tällainenkin tuli mieleen siitä kun siirryin kapakoista kotijuopoksi; Oliko tajuamattani motiivina tälle myöskin häpeä; “Ei kehtaa kapakoissa olla hirveessä kännissä muiden edessä.”

Ja lisää; Alkuun ajattelin tätä ongelmaani mielialan kautta. Normaalillakin ihmisellähän alkoholi toimii depressanttina. Nyt kun miettii niin tottakai minulla on/olo masentunut mieliala juovana alkoholistina. Henkisesti rankkaa, salailua, häpeää yms.

Olen nyt parin viikon sisään käynyt muutamissa AA kokouksissa. Hyvin on väki ottanut vastaan. Erikoista kun ei ole juotattanut pahemmin, eiköhän se piru vielä ilmesty. Pullossa eletään edelleen, pakkomielle pulloon aina vaan

1 tykkäys

Mitä nuorelle lopettajallemme kuuluu?

Hei Lintuanna ja muutkin! Kiitos kysymästä; Aa-kokouksissa olen viime aikoina juossut, ja sieltä saanut vertaistukea. Soiteltukin ryhmien ulkopuolella. Tämä palsta on jäänyt tosiaan vähälle huomiolle.

Kovia viinanhimoja ei ole ehkä näiden kokousten myötä ollut. Sairas mieli kylläkin houkuttelee lähtemään vielä kentälle (mm. Et ole juonut pohjalle, kyllä se kontrolli vielä on, ethän ole alkoholisti jne.) itsensäkieltävä tilahan tämä on. Ehkä se onkin niin että minun on vielä juotava ja itse nähtävä tuo asia. Tavallaan oma tila kirkastuisi, eikä jäisi mitään epäselväksi. Aika näyttää, päivä kerrallaan mennään nyt

Huomenna (ke) on vapaapäivä ja kovasti jo käyttäytyminen kiristyi iltaa kohti. Sehän tarkoittaa että huomenna soiteltava toverille jos en ryhmään pääse.

2 tykkäystä

Hienoa, että löysit ryhmät ja olet sillä tavalla sitoutunut päihteettömyyteen! Mielen kuiskuttelukin saattaa ajan myötä vähentyä, kun vaan jaksaa sinnikkäästi jatkaa juomatta. Kiva, kun palasit kertomaan kuulumisiasi. Tsemppiä!