Onpa koko sivusto muuttunut. Edellisestä kirjauksestani on reilusti yli vuosi aikaa ja nyt kun kolmas vuosi raittiina häämöttää, ajattelin palata tänne hieman päivittämään kuulumisia.
Huomaan käyttäjätiedoistani, että olen tunnut Päihdelinkkiin kirjoittajaksi vuonna 2009. Tätä ennen olin muutaman vuoden ajan lueskellut täällä muiden viestejä mutta suoraan sanottuna tavoitteeni oli jollain tapaa tukea omaa alkoholinkäyttöäni. Tiedän, sairasta, mutta hullua aikaa se oli. 2009 olin kuitenkin jo siinä pisteessä, että kirjauduin käyttäjäksi.
Nyt en tästä näe milloin oli ensimmäinen viestini, mutta aloitin joka tapauksesa Vähentäjien puolella. Ei onnistunut. Vähensin suhteellisesti mutta suhteellisesti myös ryyppäsin aina kun ratkesin. Lopputulos oli sama hitaasti etenevä rappio kuin jos olisin pämpännyt menemään ilman taukoja tai muita juomista hidastavia temppuja. Minulle se ei toiminut, kannustan kaikkia joka tapauksessa yrittämään sitä ensin jos suora lopettaminen tuntuu vaikealta.
Sitten kävi miten kävi, juominen yltyi ja mukaan tuli pillereitä, mikä viimein johti selviämisasemalle ja poliisien kanssa tekemisiin. Päätin lopettaa ja siitä päätöksestä on kohta kolme vuotta.
En ole katunut. Ensimmäinen kuukausi meni pään tasaantumisessa ja hikoillessa. Aloin nähdä unia mutta ensimmäisen puoli vuotta uneksuin juomisesta lähes joka yö. Unet olivat tuolloin samanlaisia: join salaa (kuten olin todellisuudessakin juonut) ja aamulla oli paha olo unen herättämien muistojen jälkeen.
Puolen vuoden kuluttua lopettamisesta juomisunet vähenivät. Valveilla ollessani en sinänsä kaivannut alkoholia, mutta sitten minulla alkoi tulla ongelmia rauhoittavien lääkkeiden kanssa. Pari kertaa otin hieman liikaa mutta seuraus oli vain sössöttävä olo ja typerä olo. Se niistä. Reilu vuosi sitten lopetin kaikki mielialalääkkeet ja muut, ja minun kohdallani ne olivat jo antaneet apunsa.
Kolmannen ja kuluvan vuoden aikana juominen pyörii mielessä suhteellisen useasti mutta edelleenkään ei tee mieli juoda. Ei toisaalta ole erityistä intohimoa olla juomattakaan ja voisin sanoa saavuttaneeni eräänlaisen välitavoitteen: alkoholi ei tunnu miltään. En keksi syitä olla juomatta enkä syitä juoda. Tästä on hyvä jatkaa.
Oma tarinani on omani enkä usko siitä kellekään sellaisenaan olevan hyötyä. Kannustaa voisin ehkä sen suhteen, että lopettaminen on mahdollista. Minulla on se erikoinen piirre, että en ole retkahtanut kertaakaan. Lopetettuani juomisen en käynyt kertaakaan pulloa lähellä. Se on kai harvinaista, mutta siis ihan mahdollista ihan tavalliselle suomalaiselle miehelle, joka oli aika rankka tissuttelija vuosikymmenen ajan.
Elämä ei millään tapaa ole muuttunut kyllä helpommaksi. Olen minä. Ihan tavallinen minä. En juo viinaa, ja sitä saa välillä selitellä mutta sen lisäksi minulla ei ole muita supervoimia. Oli miten oli, hyvältä tuntuu. Saatan välillä tänne taas päivitellä. En kovin usein, sillä kuten sanoin, alkoholi on hyvin etäinen osa elämääni. Se on ja tulee aina olemaan osa ajatteluani ja persoonaani, mutta tällä hetkellä se ei mahdu kovin aktiiviseen tajuntaani.
Tsemppiä kaikille lopettajille ja vähentäjille.