Hei vain Kannusaarinen ja muut. On taas aika päivittää tätä omaa vuosiseurantaani, sillä tässä hiljattain ylittyi kymmennen kuukauden raja. Olen ollut raittiina kymmenen kuukautta. Kymmenen. Niin monta sormea on kädessä mutta nämä kymmenen sormea eivät riitä laskemaan niitä hyviä asioita, joita kymmenen kuukauden aikana on tapahtunut.
Olen käynyt läpi monta vaihetta jo nyt. Viime yönä näin pitkästä aikaa unen, jossa hipsin salaa juomaan. Unessa vakuuttelin, että juon vain vähän tai “eihän tässä täysraitis tarvitse olla”. Heräsin melko välinpitämättömänä, sillä en enää säiky näitä unia, jotka ymmärrän vain uniksi. Arjessa en juuri kaipaa alkoholia, mutta välillä kun käyn jossain “vanhoissa paikoissa” tulee sellainen tunne, että pitäisi ottaa.
Unilääkkeitä käytän enää vain nukkumiseen ja mietin, olenko vuosia kärsinyt jonkinlaisesta kaamosmasennuksesta. Nyt kun valo on lisääntynyt, mielialani on satakertaisesti kohonnut. Unilääkkeitä tarvitsen todella harvoin, lähinnä, jos täytyy nopeasti saada korjattua unirytmi aamu- tai iltapainotteiseksi.
Jälleen kerran voisin käyttää puheenvuoron raittiuden puolesta. Olen saanut terveyttä, hyvää oloa ja kaikkea henkistä erinomaisuutta tässä kymmenen kuukauden aikana. Mutta, samalla kaikki kymmenen vuoden aikana mielessä itäneet ajatukset ja haaveet ovat äkkiä tullut toteutettua. Hankkeet eteneävät, työ sujuu (vaikka kieltämättä sen haltuunotto retuperältä on ollut erittäin vaikea homma). Parisuhteeni kukoistaa eikä siinä koskaan mitään vikaa ollutkaan. Se vain on niin, että viinan ja ihmisen väliin ei mahdu yhtään mitään tai ketään.
Odotan innolla, että 12 kuukautta tulee täyteen, vaikka sen täyttyminen tarkoittaakin henkistä paluuta niihin tapahtumiin, jotka laukaisivat tämän raittiuden. Ei se tietysti näin jälkikäteen yhtäkkiä tapahtunut, olen tosiasiassa yrittänyt vaihtelevalla menestyksellä lopettaa tai rajoittaa juomista ainakin vuodesta 2006 lähtien.
Olen asettanut itselleni tavoitteen, että jos pystyn olemaan kaksi vuotta raittiina ja elämäsäni on tilaa, haluan tehdä jotain - vaikka kuinka pientä - toisia alkoholisteja auttaakseni. Omassa työssäni voin tietysti tehdä paljon, mutta tekisi mieli sitten joskus hieman rohkaista muitakin lopettamaan. No, kaveripiirissä yksi on lopettanut kokonaan esimerkkini perässä, joten pidän sitä kai positiivisena. Kyseisellä tyypillä ei juominen ollut vielä retkahtanut mutta hänkin oli jo vuosia kamppallut sen kanssa - eli ongelmahan se oli.
Ajattelin tosiaan odottaa kaksi vuotta, että tulee vähän kannuksia ja näkökulmaa tähän asiaa. Jos johonkin pääsee puhumaan tai vaikka juttelemaan raitistuvien kanssa, sekin olisi mielestäni jotain. Esimerkkejä ihmiset kaipaavat. Ei mitään kiiltohampaisia Stubbeja (kaikki kunnia hänelle tietysti elintavoistaan) vaan tavallisia ihmisiä, ketkä kertovat raitistumisen hyvistä asioista tekemättä siitä mitään mahdotonta saavuttaa.
Tämä päihdelinkki on edelleen tärkeä osa elämääni, vaikka käyn täällä aniharvoin. Lähinnä siksi, että ennen muinoin nämä kirjoitukset innostivat minua juomaan - etsin epätoivoisesti ryyppykaveria ja jollain kierolla tavalla täältähän se löytyi. Nyt tämä päihdelinkki on aina mielessäni ja mietin usein, mitä kaikkea voin taas kirjoitella raittiudesta.
Ryyppykavereista puheen ollen, tapasin erään vanhan tutun sattumalta. Emme ole nähneet vuosiin, ja silloin aikoinaan olimme erittäin lähellä toisiamme juomisen maailmassa. Olen iloinen, että meitä yhdistävät muutkin jutut. Hänellä oli tismalleen samanlaisia kokemuksia kuin itselläni ja hän oli myös - puolisoni lisäksi - ainut ihminen, joka on suoralta kädeltä tajunnut ja kritiikittömästi ottanut vastaan ajatuksen, että minä olen raitis. Hän ei ole täysraitis, muttei ole juonut itseään humalaan kolmeen vuoteen. Jos tuntisitte kaverin, pitäisitte sitä ihmeenä.
Ja se muuten vinkiksi teille, ketkä pidätte yllä epätoivoista tekosyytä juoda. Tarkoitan nimittäin sitä, että ajattelemme “ettei minusta voi raitista tulla” kyllä voi. Tuo kaveri oli päätynyt niin pohjalle kuin vain voin ja siinä pelissä meni terveys ja mielenterveys (kuten minullakin, mutta rajummin) kunnes loppu tuli.
Iloa kaikille, juokaa nyt se kaappi tyhjäksi ja jättäkää se sitten siihen. Suukko viimeiselle pullolle ja itkut päälle jos on pakko - kuten minulla oli.