Nistin suhtautuminen läheisiin

Hei Nurturing Mother. Kuvauksesi perusteella miehesi asenteessa on hyvää ja huonoa. Hyvää se että keskittyy muihinkin asioihin kuin ongelmalapseensa ja jaksaa heittää vitsiä. Elämän pitää jatkua, vaikka perheessä olisikin huumeidenkäyttäjä. Huumeenkäyttäjä perheessä vaikuttaa pahimmillaan kuin Harry Potterien ankeuttaja-otus - se tappaa ympäriltään ilon ja imee elinvoiman. Ilon hyytyminenhän ei edistä millään tavoin lapsen kuiville pääsyä, se vain saa omaisen kieppumaan voimattomana hänen ympärillään ja hänen voimapiirissään.

Huonoa on se, jos tunnet jääväsi yksin tragedian kanssa. Puolisoiden pitäisi olla toistensa tukena, varsinkin hädän hetkellä. Moralisoimaan en rupea, koska oma vaimoni on kokenut monet monituiset kerrat olevansa ongelman kanssa yksin. En todellakaan ole mikään esimerkkipuoliso, ja siksi kehotan tekemään niin kuin minä sanon, en niin kuin minä teen. :slight_smile:

Yksi virhe huumeenkäyttäjän omaisella on se, että elämä rupeaa pyörimään tämän mustan aukon ympärillä, ja muut asiat, kuten ilo ja harrastukset, näivettyvät pois. Päinvastainen virhe on, että asia etäännytetään kauas ja unohdetaan - voisin kuvitella että tyypillinen miesten virhe. Se syntyy luonnostaan, koska huumeidenkäyttäjän kohtaaminen ei ole erityisen palkitsevaa ja koska kaikki auttamisyritykset tuntuvat jokseenkin turhilta. Miksi tehdä jotain kun siitä ei tule muuta tulosta kuin paskan maku suuhun?

Voisin myös kuvitella, että nistin isällä ja äidillä tulee helposti toisiaan vahvistava päinvastaisten suhtautumisten kierre. Siis äiti alkaa valvoa öitä, itkeskellä salaa ja panikoida. Isä yrittää järkiinnyttää lastaan ja rauhoittaa vaimoaan. Parin kerran jälkeen hän turhautuu kun kumpikaan ei onnistu, ja lähtee mieluummin vaihtamaan tojotan vetohihnaa. Siinä sentään näkee työnsä tulokset. :smiley: Vaimo kokee että mies ei välitä hänestä, ja tod.näk. mies ajattelee samaa päinvastoin. Siinä on sitten triangelidraama, johon sekaan tulevat vielä nistin pikkusisarukset.

Parhaimmillaan näistä puolisoiden päinvastaisista asenteista (taipumus murehtimiseen ja taipumus välinpitämättömyyteen) voi saada jonkinlaisen balanssin, niin kuin minä kuvailin meidän perheessä olevan (parhaimmillaan, ei aina!). En nyt osaa sanoa, miten tällaiseen tilanteeseen pääsee. Miehen pitäisi hyväksyä se että vaimo hermoilee, ja vaimon pitäisi hyväksyä se että mies vitsailee vakavassa tilanteessa? Parisuhde ja nuoremmat sisarukset pitäisi priorisoida nistin auttamisen edelle, jos selvästi näkee että apu ei tavoita kohdettaan?

Meillä oli muuten vaimon kanssa aviokriisi muutama vuosi sitten. Siinä oli taustalla varmaan muutakin, mutta tuo edellä kuvattu huumelapsi-efekti vaikutti suhteemme kriisiytymiseen ihan selvästi. Me ratkottiin asiaa loppujen lopuksi avioliittoneuvojalla asti ja päästiin taas siihen että jatketaan elämää yhdessä.

Terve juha61,
olen tavannut läheisiä, jotka ovat kertoneet oppineensa lapsiltaan “mulle kaikki nyt” ajattelusta sen että omasta hyvinvoinnista on huolehdittava.

Huolehtimalla siitä että perheen terveet jäsenet pysyvät terveinä syntyy perheen hyvinvointia.

Eli vain hyvinvoiva perhe pystyy tukemaan päihteidenkäyttäjää käytön lopettamisessa ja käyttäjän asenteiden muutoksessa päihdevastaiseksi.

Päihteettömyys alkaa asenteiden ja arvojen muuttumisesta, josta syntyy motivaatio lopettaa kemian käyttö elämisen tukena.

Kiitos Juha61 viestistäsi! Hiukan edes helpottaa, kun kuulee, että jollain muullakin on samanlaista! Analysoit myös tarkasti juttua. (vai oliko se tämän avioliittoneuvojan analyysia?) Anyway mielenkiintoisia pohdintoja! Harvoin kuulee mitään miesten näkökulmaa; vertaistukiryhmissähän käy pääasiassa naisia.

Ihan toinen asia, joka tuli tästä mieleen: mitenkähän paljon huumelapsen asennoituminen vanhempiinsa on kiinni sukupuolesta? Onko se tytöillä erilaista kuin pojilla? Vai ovatko ihmiset vaan ylipäätään erilaisia? Minun poikani ei voi millään käsittää, että miksi äiti noin paljon murehtii. Tai miksi ihmeessä äiti on sairaslomalla (Olin kolme päivää pois töistä kun poika joutui verenmyrkytyksen vuoksi sairaalaan). Tai miksi äiti syö mielialalääkkeitä. Vertaisryhmässä on sanottu, että lapsi tuntee syyllisyyttä kun äidillä on hänen vuokseen paha olla. Ja on jopa sanottu, että kun vanhemman vointi paranee, huumeriippuvainen lapsikin voi alkaa parantua. En oikein millään jaksa uskoa tätä omalla kohdallani. Jossain vaiheessa yritin olla näyttämättä pahaa oloani pojalle. Ajattelin, että en ainakaan halua syyllistää häntä lisää. Että jospa hän sen takia vetää vieläkin enemmän kamaa. Nyt en enää hirveästi peittele sitä, koska olen huomannut, ettei poika pysty juurikaan asettumaan asemaani, empatiaa ei tunnu olevan. Tai sitten hänen omat huolensa tai oma pahoinvointi on niin suurta, ettei pysty enää muiden murheita miettimään. Millaisia kokemuksia muilla on tästä?

Oma tyttäreni mielestäni “näennäisymmärtää” minua. Hän kyllä sanoo, että älä turhaan huolehdi ja murehdi jne. Minusta hän on itse kyllä koko ajan sen verran huonossa kunnossa, ettei pysty asettumaan minun asemaani. Hän ei mielestäni kerta kaikkiaan edes tajua (tai sitten ei vaan myönnä) sitä, kuinka paljon murhetta, tuskaa ja huolta on aiheuttanut. Häneltä on tavallaan hävinnyt monta vuotta nuoruudesta - ne ovat aivan kuin pois pyyhityt.

Olen myös huomannut sellaisen ikävän tosiasian, että kun hän tarvitsee jotakin, niin yrittää muuttaa käyttäytymistään ja viestittää positiivisia tunteita. Valitettavasti vaan minulla ei tällä hetkellä ole uskoa hänen haluunsa muuttua. Eli toisaalta hän jotenkin ymmärtää minua, mutta kovin pinnalliseksi se jää…liekö myös liian ahdistavaa ruveta miettimään sitä, kuinka paljon tuskaa on läheisille aiheuttanut. Surullista.

Nurturing Motherin kysymyksiin kelasin yrittää vastata käyttäjän näkökulmasta.

Mulle on ollut tosi vaikeaa se, kun on tiennyt aiheuttavansa huolta ja pahaa mieltä läheisissä. Kun vanhemmat tiesivät käytöstäni, yritin esittää normaalia, jotta eivät niin paljon huolehtisi. Tosin tilanne kotona oli niin tulehtunut, että lopetinkin käytön joksikin aikaa, vaikka sitten aloitinkin uudestaan. Oli vaikea kestää sitä kyttäystä, vaikka se olikin aiheellista ja ymmärrettävää: jos olin iloinen, niin epäiltiin ottaneen jotain ja jos olin huonolla tuulella, niin samaa epäiltiin taas. En ikinä saanut kunnollista hoitoa riippuvuuteen, kun vanhemmat kielsivät esim. osastohoidon. Eli jos lapsenne jossain vaiheessa alkaa vilautella mahdollisuutta hoitoon hakeutumiseen, niin sitä ei kannata kieltää perheen maineen menettämisen pelossa!! Ja jos ei enää lapsen juttuihin enää luota, kannattaa sekin tuoda ilmi, jolloin säästytään ehkä turhilta kiemuroilta.

Nyt kun mun perhe ei tiedä käytöstä, mut ystävät tietää, niin ahdistaa hirveästi se, että tiedän ihmisten olevan huolissaan musta. Perheelle en oo siksi kertonut, että aiemmin kun ne tiesi, ei mikään asia ollut enää normaalia. Mistään asiasta ei voitu enää puhua, ongelmista ei suoraan puhuttu, jotta naapurit tms. ei kuulis kuinka huono lapsi niillä on. Eikä ongelmat yksinkertaisesti vain katoa sillä, ettei niistä puhuta! Aina jos joku mun käytöstä tietävä sanoo olevansa huolissaan tai nähneen vaikka unta musta, mulle tulee tosi paha mieli sen puolesta. Yritän sit vakuutella, ettei musta kande olla huolissaan, mistä ei yleensä oo hyötyä. En vaan tiedä miten muuten pitäis toimia?! Yleensä kysyttäessä kerron mikä tilanteeni on, kun eikö se vain lisää huolta, jos ei tiedä tilannetta? Vai pitäisikö jättää kertomatta? Kuinka paljon te haluatte tietää lastenne päihteiden käytöstä tai kokonaistilanteesta?

Kyllähän sitä päivittäin on huono omatunto aiheuttamastaan mielipahasta. Mun mielestä se ei ole kuitenkaan mun käyttöä lisännyt. Esim. jos joku soittelee mun perään tsekkauspuheluita, niin vaikka se on musta inhottavaa, on se sitä lähinnä siksi, että se ihminen joutuu käyttämään aikaansa mun vahtimiseen ja mun asioiden pohtimiseen, vaikka sillä olis varmasti parempaakin tekemistä. Eikä siitä huolenpidosta ole haittaa ollut, koska olen pystynyt käyttöä vähentämään saamani tuen avulla. On ollut tosi lohdullista huomata, ettei mua pidetä toivottomana tapauksena tai jotenkin alempiarvoisena ihmisenä. On jaksettu kannustaa ja auttaa, enkä olis jaksanut yrittää ilman sitä kannustusta. Mut ymmärrän kyl sen, miten kaikki ei vaan jaksa/halua seurata sitä päihdehelvettiä kovin läheltä, kun tulee retkahduksia, ei pystykään vähentää/lopettaa käyttöä sovitulla tavalla tai jää asioita tekemättä käytön takia. Retkahdus on aina käyttäjällekin iso pettymys, mut en pysty silti täysin kuvittelemaan miltä se tuntuu ihmisestä, joka koittaa auttaa, mut joka kokee itsensä voimattomaksi, kun asiat ei menekään putkeen…

Saattoi taas tulla vähän asian vierestä, mut ehkä pointti tuli ilmi…

Eikö kukaan muista että huumeiden käyttäminenkin Suomessa on rikos.
Kuika voidaann hyssytellä ja selitellä miksi tehdään jatkuvasti rikoksia ja kanssaihmiset eivät ilmiann rikoksentekijöitä.

Ei mene minulle jakeluun, ihmettelen kauhiast.

^No onhan kävely punaista päinkin laissa kiellettyä! Varmaan 90% ulkona liikkuvista ihmisistä rikkoo jotain lakia säännöllisesti, esim. ei maksa parkkimaksua, ajaa pyörällä ilman kypärää, ylittää ajotien väärästä kohtaa (ei suojatietä pitkin) jne. Pitäisikö noista kaikista joutua edesvastuuseen? Olisitko itse valmis maksamaan sakkoja siitä, jos menet kadun yli punaisilla?

Kyllä olisin, sillä yhteiskunnan hyvinvointi syntyy mielestäni ensisijaisesti lakien noudattamisesta, ja läheisten hyvinvoinnin tukemisesta ja huumeiden käyttö ei misään nimessä edistä läheisten hyvinvointia.

Kiitos "nasaalisti"n pitkästä vastauksesta. Halusinkin kuulla jonkun käyttäjän tai entisen käyttäjän näkökulman. Oletko mahdollisesti tyttö/nainen? Oletko huomannut itse eroa poikien/miesten ja tyttöjen/naisten empatiakyvyllä? Puhuvatko aineidenkäyttäjät ylipäätään koskaan tällaisista asioista? Siis omista vanhemmista ja läheisistä? Voihan olla tietysti, ettei poikani näytä ja kerro kaikkea, mitä ajattelee. Mutta kyllä hän on ihan ääneen ihmetellyt sitä, miten minä muka voin kärsiä tilanteesta.

Hoitoihin on yritetty poikaa saada kaikki nämä vuodet (9). Pari kertaa hän on ollut laitoshoidossa eikä enää suostu menemään, vaikka haluaakin eroon kamasta. Laitoksessa on kuulemma ahdistavaa eikä myöskään ole tarpeeksi aktiviteetteja. Ehkä on olemassa erilaisia laitoksia? Lisäksi laitoksissa on hänen mielestään kaikki muutkin nistejä, mistä ei mitään hyvää seuraa. Aikaisimmaista laitosjaksoista on karttunut vain lisää kamakontakteja. Useimmillahan laitosjakso kuitenkin keskeytyy ja kamanveto jatkuu.

Muutenkin olen yrittänyt auttaa ja tukea poikaa kaikin mahdollisin tavoin ja varmasti teen myös niin jatkossakin. Kyllä hän tietää, että koti on se paikka, mistä saa apua. Rajoja pitäisi laittaa, niin sanotaan. Mitä ne ovat sitten käytännössä? Rahaa ei ole annettu vuosiin (kylläkin ruokaa, matkakortin latauksia, puhelin, lääkkeet maksettu jne.) Joku sanoo, että vain selvinpäin saa tulla kotiin. No, meidän pojasta ei oikeesti varmuudella tiedä (vieläkään vuosien jälkeen), koska se on vetäny kamaa, koska ei. Vähitellen ollaan opittu, että kamaa vetäneenä poika on hyväntuulisempi (vrt. mitä "nasaalisti"n vanhemmat ajattelivat) ja "normaalimpi ja ilman kamaa taas ärtyisämpi ja levottomamapi. Sekaisin tai aggressiivinen poika ei ole ollut koskaan. Poika on siis voimakkaasti huumeriippuvainen, suonensisäisten aineiden käyttäjä, joka haluaa lopettaa kaman käytön, mutta ei pysty.

Jos saisin päättää, laittaisin poikani pitkään laitos- tai osastohoitoon, jossa hänelle annettaisi myös terapiaa (oikeaa terapiaa, ei vain vertaiskeskusteluapua) ja lääkitystä (mielialalääkitys pitemmäksi aikaa ja aluksi rauhoittavia lääkkeitä ahdistukseen). En tiedä edes onko tällaisia laitoksia Suomessa. Ja sitten se vaikeampi juttu: kun poika ei halua laitokseen.

Tiukkiksella ei taida olla läheistä, joka on huumeriippuvainen. Huumeiden käyttäminen on toki rikos ja niin pitää ollakin. Huumeriippuvuus on kuitenkin sairaus, ainakin pitemmälle jatkuttuaan. Se on aivojen ja mielen sairaus. Sitä sairautta on kovin vaikea pelkällä tahdonvoimalla parantaa, puhumattakaan että rangaistuksen uhalla.

Hei!

On ollut mielenkiintoista lukea näitä kirjoituksia, erityisesti tätä käyttäjän näkökulmaa.
Minulla on ollut pitkään taipumus tulkita poikani käytöstä niinsanotusti huumelähtöiseksi eli olen kuvitellut lähes minkä tahansa (pitkään nukkumisen, valvomisen, hyvän ruokahalun, reippauden, huonon ruokahalun, vaikenemisen, puhumisen… ja vaikka mitä muuta) johtuvan tavalla tai toisella huumeista. Aika vaikeaa on oppia pois tästä tavasta, mutta yritän muistaa, että huumeita käyttävä on aina myös ihminen, jolla on - ainakin välillä - muutakin elämää ja kytköksiä normaaliin.

Tuntuu hyvältä tietää, että käyttäjä, vaikka huolehtimisesta välillä ärsyyntyykin, kuitenkin ymmärtää sen osoittavan, että hänestä välitetään.

Luulen, että oma poikani on yrittänyt säästää minua ja esittänyt asioiden olevan paremmin kuin ne ovat. (Samalla se on varmaan ollut myös itsepetosta.) Monta kertaa hän on myös vakuuttanut, ettei käyttö ole minun syyni. Se on lohduttanut, koska syyllistäjiä on kyllä riittänyt, poliisista ja sosiaalityöntekijöistä alkaen. Aika moni tuttukuvittelee, että “hyvä koti” suojaa lasta huumeilta. Hah, mitä itsepetosta.

Tuntemistani käyttäjistä (=poikani kaverit ja yhden lapsuudenystäväni poika) suurin osa on poikia, joten en osaa yhtään sanoa, miten pojat ja tytöt eroavat. Poikani tyttöystävä taitaa olla ainoa tuntemani naispuolinen käyttäjä, ja minusta hän on omapäisempi (hyvässä ja pahassa) ja parempi kusettaja kuin poikani. Tai sitten en osaa “lukea” häntä. Poika ei ihan yhtä hyvin pysty kirkkain silmin selittämään mitä tahansa, vaikka kaunistella ja silotella osaakin.

Tiukkikselle sen verran, että niissä huumekuvioissa, joista täällä puhutaan, laittomuus on niitä pienimpiä murheita. Tosin kyllä se on aina kamalalta tuntunut, kun poika on päätynyt poliisin suojiin…

Oletko tiukkis täällä ihan vaan huviksesi vai oletko kenties katkera, moralisti tms.? Mielestäni olet nyt joko liikkeellä omituisella asenteella (kyseessä vertaisTUKIpalsta) tai haluat tieten tahtoen esittää kunnon kansalaista ja yrittää lisätä käyttäjien läheisten tuskaa. Pyhimykset voivat mennä muille foorumeille, koska meille muille tämä asia on aidosti vakava ja vaikea!

Nainen olen. Mun mielestä naisilla on yleensä parempi tunneäly ja kyky asettua toisen ihmisen asemaan. Osittain se varmaan johtuu siitä, että usein tytöt kasvatetaan eri tavalla kuin pojat. Eli yhä tyttöjen oletetaan jo lapsina ottamaan muut ihmiset huomioon, kun taas pojilta hyväksytään huonompi ja itsekkäämpi käytös. Tyyliin “pojat on poikia”. Lisäksi tytöt usein kertoo enemmän asioistaan vanhemmilleen ja esim. ongelmatilanteissa saattavat kääntyä etenkin äitinsä puoleen, kun taas pojat pitää enemmän asioita sisällään. Toki on varmasti poikkeuksia, mut näin mun kokemusten mukaan. Uskoisin, että pojat ovat helpommin pummimassa rahaa vanhemmilta eivätkä niin välitä siitä, mitä vanhemmat kelaa. Ainakin mä tiedän enemmän miespuolisia käyttäjiä, jotka vanhemmiltaan pummii rahaa ja osa jopa asuukin vanhempien nurkissa, vaikka ovat aikuisia.

Mä oon ainakin puhunut muiden käyttäjien kanssa perhesuhteista ja siitä, mitä läheiset ajattelee päihteiden käytöstä. Monet ei tosin halua aiheesta puhua, kun se voi olla tosi kipeä aihe. Joillain vanhemmat on kääntäneet selkänsä ja vaikka se onkin itseaiheutettua, on se silti kova pala. Sitä ei silloin kelaa, että syynä on päihteiden käyttö, vaan ettei kelpaa vanhemmilleen ihmisenä. Esim. mulle on jotkut läheiset sanoneet, ettei oo tilannetta, jolloin en voisi soittaa tai tulla käymään. Eli voi olla pää auki tai vaikka värkit kädessä tai kunto mikä vaan, ja silti voi tulla. Itse kiinnitän huomiota, missä kunnossa minnekin menen, eli yritän olla mahdollisimman normaali. Jos oon menossa johonkin, en ota niin paljon, että olisin ihan sekaisin, vaan ainoastaan sen verran, että ei oo refloja. Mut on tosi lohdullista tietää, että on ihmisiä, joiden luo voi mennä oli tilanne mikä tahansa ja olin mä sitten tehnyt mitä tahansa. Musta on vaikea nähdä, oonko ottanut, joten läheisten olis vaikea sopia tapaamisia sen perusteella.

Sen kyllä tajuun, ettei ihmiset halua olla sellaisen kanssa, joka on ihan pihalla ja sitä pitää kytätä ja huolehtia, ettei tapahdu mitään. Vaikea sanoa, miten niitä rajoja pitäis asettaa. Niin kuin tossa aiemmin kirjoitin, niin musta on helpotus, että on paikkoja, joihin voi mennä missä kunnossa tahansa. Se on kuitenkin totta, ettei rahaa kannata antaa, koska aineisiinhan ne monilla menee. Ei oo helppo tilanne vanhemmille, kun ei jotenkin oo hyviä vaihtoehtoja :confused:
Oon sitä mieltä, ettei mun käyttö vaikuta mun perheeseen ainakaan paljon, koska ne ei siitä tiedä ja meidän suhteet on ihan samanlaiset kuin aina aiemminkin, paitsi ehkä vähän parantuneet. Joskus 15-vuotiaana kelasin, ettei mun käyttö vaikuta muihin ihmisiin, mut nyt uskon sen vaikuttavan niihin, jotka siitä tietää. Silti oon sitä mieltä, että eniten se vaikuttaa muhun itseeni, koska mä sen käytön fyysiset, psyykkiset ja sosiaaliset seuraukset kärsin. Ehkä sun poika ei tunnusta itselleen sitä, että käytöllä on vaikutuksia, kun se ei halua huonoa omatuntoa itselleen?

Ikävä kyllä pitää itse olla laitoksessa aktiivinen, jotta on tarpeeksi tekemistä. Usein voi ottaa mukaan kirjoja, mp3-soittimen, jonkun käsikonsolin, välineet kirjoittamiseen tai piirtämiseen, pelikortit jne. Joskus saa kai ottaa läppärinkin mukaan. En oo itse missään laitoksessa ollut, mut jos vain kunto sallii, niin voi niissä treenatakin joko oman kropan vastuksella tai sit punttiksella, jos sellainen on. Joissain mestoissa ohjelmaa on aamusta iltaan, toisissa taas ei paljon mitään.

Onhan niissä laitoksissa väistämättä muita käyttäjiä, ja siksi pitää itse olla kovana, jotta ei lähde niiden kelkkaan. monet harrastaa ns. kuivanarkkailua, eli kertovat käyttökokemuksistaan ja fiilistelevät aineiden käyttöä, esim. mitä aikovat vetää lähdettyään ja miten. Jos jatkuvasti osallistuu siihen kuivanarkkailuun, on vaikea asennoitua käytön lopettamiseen.

Kiitos taas, nasaalisti, osallistumisestasi tähän keskusteluun! Nyt ymmärrän taas monia asioita paremmin omasta pojastani ja kaikesta siitä puhumisen vaikeudesta, mikä välillämme nykyään vallitsee. Olen kanssasi ihan samaa mieltä siitä, että tietämättömyys tai epätietoisuus tilanteesta lisää tuskaa ja hätää. Totta kai ainakin minä vaivun ensin aivan epätoivoon, kun poika kertoo, että on puoli vuotta käyttänyt subutexia eikä enää pääse siitä eroon, mutta kyllä totuus on kuitenkin parempi tietää ihan keskinäisen luottamuksen kannalta. Jotenkin ainakin minusta tuntuu, että hänen “oikea” persoonallisuutensa tulee taas paremmin esille, kun ollaan puhuttu rehellisesti. Toivoisin, että poika kertoisi enemmänkin, ettei minun tarvitsisi arvailla käyttääkö hän sitä ja tätä vaiko vain sitä ja kuinkakohan paljon. Mutta tuon sinun tekstisi luettuani ymmärrän myös, ettei hänen varmasti ole ollenkaan helppo kertoa.

Tiukkikselle voin kertoa, että toki kaikki täällä tiedämme, että lapsemme ovat rikollisia. Se ei kuitenkaan muuta miksikään sitä tosiasiaa, että rakastamme heitä. Että olemme heistä huolissamme. Että olemme ihan tavallisia äitejä ja isiä. Ole kiltti ja säästä meidät mustavalkoiselta maailmaltasi.

Tuo on hyvä pointti! Olen miettinyt tuota itsekin joskus. Loppujen lopuksi minusta on kuitenkin ollut hyvä tietää, missä suurinpiirtein mennään. Että mitä kamaa poika vetää, millä keinoin ja kuinka kauan tätä vaihetta on jatkunut. Kaikki uusi tieto (pahemmasta) on ollut aina shokki. Eka kerta kun saatiin tietää, että poika on 15-16 vuotiaana hasisporukoissa, oli aivan karmeaa. Seuraava shokki oli varmaan se, että poika on tilannut netistä psykedeelejä ja syönyt sieniä. Ja sitten ihan hirveä taas se, kun kolmisen vuotta sitten löysin ruiskuja pojan taskuista ja hän kertoi olevansa amfetamiiniriippuvainen. Joka kerta on jalat menneet kirjaimellisesti alta eli olen pyörtynyt ja oksentanut. Huoli on TODELLA LISÄÄNTYNYT tiedosta! Toisaalta olen mielestäni pystynyt pystynyt paremmin selvittämään hoitomahdollisuuuksia ja ehkä tukemaankin poikaa, kun tiedän missä mennään. Ja kyllähän se pitää välimme avoimempana, voidaan puhua asioista suoraan niiden oikeilla nimillä. Ei tarvitse elätellä turhia toiveita eikä ihmetellä, mikseivät opinnot suju tai miksi raha-asiat ovat rempallaan. Eikä pojan tarvitse (niin paljon) valehdella tai esittää muuta kuin on. Toisaalta IHAN KAIKKEA EN HALUA TIETÄÄ! Poikakin välillä sanoo, että äiti sä et varmaan ihan kaikkea halua tietää. Ehkä en halua tietää mahdollisista rikoksista, joihin poika on syyllistynyt. Tai jostain kuolemanvaaratilanteista. Siis enempää, mitä nyt tiedän. Mitä te muut äidit ja isät ajattelette?

Hyvin olen samoilla linjoilla kuin Nurturing Mother. Ihan kaikkia yksityiskohtia en halua tietää, esim. kavereista ja siitä, mitä näille on tapahtunut tai mitä nämä on toilanneet. Rikokset on vähän kaksipiippuinen juttu, koska toisaalta on sitten kuitenkin parempi olla jotenkin kartalla viimeistään siinä vaiheessa, kun poliisit on ovella. Kun poika oli käräjäoikeudessa, olin aivan kuolla siihen tuskaan, kun niin kovasti jännitin ja pelkäsin, kuinka siellä käy. Mietin, että olisiko ollut parempi, etten olisi tiennytkään, että hän just silloin on siellä tuomittavana. Ainakin olisi kannattanut ottaa töistä vapaata se iltapäivä ja mennä mieluummin vaikka pitkälle lenkille.

Pääosin kyllä ajattelen, että parempi vaan tietää kaikki hirveätkin asiat. Epäileminen ja arvailu ja kyttääminen on molemmin puolin kuluttavaa. Sellaista vähän sumussa suunnistamista ja turhaa hapuilua.

Tähän lisäisin vielä, että ainakin minun tuttavapiirissäni huumeidenkäyttäjiä ei tarvitse ilmiantaa poliisille. He törttöilevät sen verta kovaa, että ovat ilman ilmiantojakin poliisin hyviä tuttuja, ja poliisi tietää erittäin hyvin heidän olevan huumeenkäyttäjiä.

Pelkästä käytöstähän ei seuraa sen kummempaa kuin sakkorangaistus, joka menee samaan maksamattomien laskujen pinoon kuin perintätoimistojen moninkertaistuneet pikavippikarhut, vahingonkorvausperinnät, mahdolliset huumekaverille tyhmyyksissä tehdyt takaukset ja muusta törttöilystä aiheutuneet sakot.

Poliisi ei käytännössä jäljitä itse huumeidenkäyttöä, vaan siihen liittyiviä muita rikoksia : huumeiden maahantuontia, kuljettamista Suomen sisällä, kauppaamista, kätkemistä, kasvattamista ja hallussapitoa ; ajoneuvon ajamista huumeiden vaikutuksen alaisena ; näpistelyjä, varkauksia, murtoja ja ryöstöjä huumeenkäytön rahoittamiseksi ; huumeiden alaisena tehtyjä tuhopolttoja ja väkivaltaisia riehumisia ; väkivaltaista velkojen perintää, todistajien uhkailua jne.

Olen kuullut kerrottavan salonkinarkkareista, jotka eivät syyllisty mihinkään muuhun rikokseen kuin huumausaineen hallussapitoon ja käyttöön. Tosin en tiedä, onko sellaisia oikeasti olemassa vai ovatko ne urbaanilegendaa. Jos joku pystyy olemaan salonkinarkkarina vuosikaudet, niin tuskinpa ilmiantaisin häntä poliisille. Käskisin mennä hoitoon, jos sivuvaikutukset olisivat niin näkyviä että minä ne huomaisin.

Hei kaikille käyttäjien läheisille ja myös käyttäjille:)

Poikani on 19-vuotias ja vierottautuu subusta parhaillaan A-klinikalla. Viimeiset puoli vuotta on ollut ihanaa vaikka pieniä retkahduksia on tullut, mutta pääosin hän on ollut selvä ja entinen oma itsensä. Sitä ennen viimeiset 4 vuotta on ollut painajaista. Etenkin kun bentsoja käytti suurina annoksina ja kaikkea muuta, aivan sekaisin. Ajanut autoa, josta sakkoja vieläkin maksellaan jne…

Tuosta raha-asiasta voi olla montaa mieltä. Jos rahoittaa käyttöä, ei hyvä. Mutta kun addiktoituu esim. subuun, asia onkin toinen. Rahoitin poikani katukaupasta ostettavaa subua (sai viekkari oireisiin helpotusta), koska halusi itse lopettaa viimein (väsyttyään surkeaan oloonsa) käytön. Ei kuitenkaan itse onnistunut, mutta sinä aikana subu väheni paljon ja pysyi lähinnä sen avulla terveenä niin kauan, että pääsi hoitoon. Hän olisi sen hankkinut muutoin rikoksilla ja istuisi varmaan vankilassa ja olisi vetänyt kaikkea mahdollista. Nyt ei ole rikosrekisteriä ja luottotiedot kunnossa eli huomattavasti helpompi aloittaa uusi elämä. Hän suunnittelee jopa armeijaan menoa, oman firman perustamista, kun on täysin kuivilla. Vuosi sitten luulin menettäväni koko pojan, joka usein jopa puhui itsemurhasta ja käyttäytyi itsetuhoisesti. Nyt hänellä on jopa unelmia.

Eli jaksakaa jatkaa läheiset, vaikka se välillä vaikeaa on! Voitte saada sen tutun ihanan ihmisen takaisin:)

Poikani on aina kertonut minulle, missä mennään, joten olen tutustunut huumemaailmaan käytännössä ja olen opiskellut päihdealaa, jotta voisin auttaa häntä ja muita tulevaisuudessa.

Minä käyttäjän puolisona olen tän asian kanssa niin hukassa kun ihminen vaan voi olla.

eilen illalla hokasin tän foorumin ja istuin aamun puolelle täällä lueskelemassa ja nyt pyörii kysymyksiä miljoona päässä.

Mieheni on sitä mieltä ollut pitkään jotta mun ei näistä asioista pidä muille puhua, vain hänen kanssaan. Tuloksena ollut monet kerrat aivan kauhee riita.
Olen koittanut kertoa omaa pahaa oloani kaikesta mitä tämän seinien sisällä on tapahtunut, mitä kaikkea hirveyksiä olen saanut kuulla yms. Hyvällä tai pahalla sanon, joka kerta olen saanut syyt niskoilleni. Minun vika kaikki.

Luotto on aivan nollissa mieheen, myöntääkin että on hänelle suuri taakka kun valehtelee minulle. Apua ollaan haettu jo useamman vuoden, miehen aina itse keskeyttäessä hoitonsa :frowning:

Olen kuullut jos jonkinlaisia selityksiä, valheita, syytöksiä ym.
Tuolla subu ketjussa kerroinkin että oli marraskuun lopulla katkolla vkon vaikka 1kk oli hoitosuunnitelma ekaksi. Jätti sitten kesken kun tajusi siellä kuinka on mua kaltoinkohdellu ja diipadaapa. Sanoo rakastavansa ja tietää erittäin hyvin kuinka mun mielen saa pahoitettua.

Mies monesti sanoo että meidän takia koittaa olla vetämättä, ja minä taas olen sitä mieltä jotta kyllä se pitää omasta halusta lähteä.
Monesti mies on syyllistänyt mua mun röökin poltosta, lopettaa sitten subun kun mä lopetan röökin. Toisaalta verrattavissa oleva asia, ei ole helppoa röökin lopetus jos ei kamankaan. Muttei se minusta ihan noin mene?

Asiat käsittää niin että jos sanon että hakee omaa asuntoa, en välitä ja haluan hänestä eroon. Koittanut selittää että en halua hänestä eroon, haluan eroon siitä subun käyttäjästä joka on toooosi pelottava.

Mulla ei taida olla mitään saumaa saada sitä ihanaa, hauskaa ja hyvä peppusta miestä takasin ennenkun itse on valmis aloittamaan uuden elämän.
Usein kuulen että kun mä en ymmärrä enkä tajuu. Koitan kuitenkin ja oli onni onnettomuudessa että löysin tän palstan.

Mitä mun pitää tehdä? vaatia? olla hiljaa? unohtaa koko ihminen jota kuitenkin rakastan?

Hei vaan Lykely, hyvä että löysit Vilpolan. Täällä saa vilvotella ja tuuletella tuntojaan ja kirjoittaa olostaan. Muut vilpolalaiset sitten komppaavat vertaistuen muodossa, ja me ohjaajat viemme asiaa eteenpäin, kyselemme joskus hankaliakin kysymyksiä, ja jopa kyseenalaistamme.

Kirjoitat, että miehesi on tavallaan estänyt tai kieltänyt sinua puhumasta tästä asiasta missään tai kenenkään kanssa, ja vastavuoroisesti hänen kaman käytölleen hän syyllistää sinua röökin vetämisestä. Tämä on hyvin yleistä huumeriippuvaisilla, kyseessä on yksi tapa monista hallita toista heijastamalla tai rinnastamalla oma ongelma ja paha olo toiseen. “Heti kun sinä lopetat röökin vetämisen, niin minäkin lopetan kaman käytön”, on aivan tyypillinen manipulointitapa. Ikäänkuin hänen kaman käyttönsä johtuisi siitä, että sinä röökaat. Oletko kertonut hänelle, että kirjoitat pahasta olostasi täällä Vilpolassa?

Kuinka kauan käyttöä on jatkunut, eli olet roikkunut löysässä hirressä? Onko teillä lapsia?

Kirjoitat, että kuulet usein mieheltäsi lauseen “että kun mä en ymmärrä enkä tajuu.”. Oletko kysynyt mieheltäsi, mitä sinä et ymmärrä etkä tajua? Pyytänyt häntä selittämään? Minkälaisia keinoja tai konsteja on mielessäsi pyörinyt miehesi käytön lopettamiseksi?

No niin muut vilpolalaiset, luettuanne Lykelyn tarinan niin minkälaisia ajatuksia teille tulee mieleen? Kommentteja, tukea, opastusta?

Älä Lykely menetä toivoasi, sitä on aina löydettävissä.