Kyllä mäkin tunnen lopettaneita. Tietenkin mitä pidempään ja mitä kovempia aineita vetänyt; sen vaikeampaa. Sit on vielä piikki-koukku erikseen ja sosiaaliset suhteet. Virallisesti riippuvuus on kolmen osa summa; psyykkinen , fyysinen ja sosiaalinen. Mulla on tosi hyvä kynnys fyysisiin viekkareihin mut sit jos on viekkareis ni pää alkaa hajoamaan ja jos tarjotaan tai soitetaan ni ellei lupaa saa ni ennen sit äijän kans riita et pääs hakemaan kamaa, et kyl nistit keinot keksii
. Meit oli alkuun sellainen porukka jossa lähinnä käytettiin pilveä ja pillereitä sekä alkoa. Siitä jo ku osalla alkoi menemään lujempaa niin puolet porukasta poistui; ylikin. Mul on molemmat siskot käyttäneet pilveä ja pillereitä mut ei montaa kk:tta, avokki poltti aikoinaan 1½v päälle pilveä jatkuvasti mut on AMK- tutkinnon ja vaki-paikan saanu ja aina ollut töissä…
Sit näistä pidempään käyttäneistä suurin osa on joko vahingossa tai tahalleen jäänyt raskaaksi ja lopettanut sitä kautta. Myös miehiä tunnen ketkä lopettaneet naisensa raskauden takia; tosin monet ovat esim eron jälkeen retkahtaneet uudelleen, mut mun mielestä se on muutenki ollut sellaista “kuiva-narkkausta” koko lapsen tai kahden ajan, et pidetää käyttäjiin yhteyttä, katsotaan vierestä ku toiset vetää, mietitää et ku vois vetää ja osa jopa on myynyt lisä-tienestiä saadakseen vaik ite käy testeissä… Osa taas on tehnyt abortin ja mulla on 5 tuttua kellä muksut otettu pois sen ekan vuoden sisään ja elävät ku koko lasta ei olis ollutkaan
… Eli se päätös on ollu kuten kuivil olevan alkoholistin, et “oon täs nyt pari vuotta ilman ja katotaa sit jos vielä vedän”.
Tuo porukka on tosin niin tiivis ku itekii olin vielä vuos sit jonkun verran kuvioissa ku ei ollu bubre-annos lainkaan kohillaan ja joutu hakemaan lisää (jonka klinikka tiesi kyl ku kerroin). Se on tosi inhottavaa et ite et enää piikitä ja muut piikittää sun edes tai pyytää hakemaa vermejä ja kehuu jotain lääke-kama-mixei vaik ite et käytä. Mä henk. koht. päätinkin että sit ku kh annos on kunnossa, niin en enää käy kenenkää käyttäjän kotona ja kukaan käyttäjä (luk. ottamatta avokin veljeä joka 10v käyttäny kannabista, työelämässä, omat autot jne tai serkkua joka ei piikitä ja joka pääs irti bubresta eikä vedä 100% varmast täällä mitään tai tuo tänne meille mitään huumeita jota me ei käytetä; viittaan siis ainoastaan kukkaan mut sitä ei meillä ole ku kerran 3kk:des about) ei tänne meille tule.
Tuo päätös pitää olla vain niin voimakas ja ku tulee eka viekkarit ja huomaa ettei se selvä elämä aina todellakaan kovin helppoa ole! Sit vielä kun näkee näitä “kavereita” ni sitä huomaamatta retkahtaa vetämään ku hekin vetävät joten seuraa on pakko vaihtaa. Ite yritin vielä 3-4v sit päästä eroon vaihtamatta seuraa ja vuos sit huomasin ettei siitä mitään tule vaikka olinkin amfetamiinin, kontit, herskan ja muutaman muun aineen jo lopettanut itse omin voimin nyt melkein 5v sit. Mulla siis oli mahdollisuus saada niitä ja muut käytti mun vieressä, mut mä olin psyykan itseni vihaamaan niitä aineita koska ne pilas mun elämän aikoinaan enkä todellakaan tahtonut kokeilla pitäisinkö siitä vielä vai en; se on täyttä venäläistä rulettia!
Mä koen itseni kuivilla olevaks ainakin siten, että mä en ole sekaisin, mä käyn koulus eikä kukaan edes tiedä mun olevan korvauksessa, otan vain sen määrän mikä on pakko ja otan sen oikein = liuottamalla, en myy tai anna lääkkeitä ja olen jo pudottanut kuudesosan muutenkin aika pienestä annoksestani pois; kohta taas milli pois ellei jopa 2mg. Mun äiskä sano vajaa vuos sit et enää hän ei pelkää et koska tulee soitto et mä oon kuollut tai koska saa taas pettyä et oon retkahtanu; ainoa huono puoli siinä on ettei enää laihdu sen takia ku ei syö kunnolla jos on huolia… Välit siskoihin on palautunu ja elämänlaatu on aivan eri ku mitä ennen ku joutu kaduilta hankkimaan kamaa. Lisäksi mä olen jo ennen korvausta vähentänyt Xanorit 3mg:st nolliin ja Diapamit 30mg:st 2*2mg/pv. Oon ainoa klinikalla kuka saa vain 2mg:n pameja. Respatkin oon pyytäny muotoon 2tbl/vko, koska niin en jää kooukkuun, unilääkkeet ovat vahvimpia, mut niitä on puolikas 4 illalle viikossa enkä läheskään aina tarvitse edes sitä. Mut lähes poikkeuksetta entiset käyttäjät jotka ovat päässeet aineista eroon, joutuvat vielä jonkun aikaa lääkkeitä sen jälkeen; useimmat käyttäjät kun päihdyttävät itsensä myös lääkkeillä ja käyttävät rauhoittavia viekkareihin… Tuolla plinkin tieto-osiossa oli se prosenttiki, mun muistaakseni se oli joku 70% huumeidenkäyttäjistä jotka käyttää tai on riippuvaisia myös rauhoittavista ja tauhoittavia jos on vetänyt vuosikausia ni niiden seinään lopettaminen on jopa hengenvaarallista; määrästä ja käytön pituudesta riippuen…
Mut paras tapa oikeasti päästä kuiville on, et narkomaani itse sitä haluaa, on valmis uhraamaan asioita sen eteen ja pääsee suht lyhyellä ajalla hyvään laitos-hoitoon. Esimerkiks Järvenpään sos. sairaalassa on todella hyvä % kuiville päässeistä ja vuosi kuivilla olevista potilaista muihin laitoksiin nähden. Tosin se on sellainen paikka et kaikilta paikkakunnilta ei pääse lainkaan ja esim meiltä pääsee kerran 10v:teen. Sekin tosin lopetus-uhan alla…
Kaiken lisäks vielä kuiville pääsemisessä on 5 eri vaihetta. Ensin on esiharkinta-vaihe jolloin aletaan miettiä että onko tässä käytössä nyt mitään järkeä mut asialle ei tehdä mitään. Sen jälkeen harkitaan lopettamista ihan tosissaan ja mietitään siihen keinoja. Sit aletaan jo yrittämään kuivilla oloa mut se on sellaista retkahtelua yleensä. Sen jälkeen on toteutusvaihe jolloin opetellaan sitä kuivilla oloa ja vastoinkäymisten sietämistä selvänä, mut usein retkahdellaan satunnaisesti. Lopuks on ylläpito-vaihe, jolloin ylläpidetään raittiutta. Nämä vaiheet eivät mene välttämättä tuossa järjestyksessä ja voi olla että hypätään useampi vaihe edes- tai takaisinpäin, mut lopputuloksena tän prosessin jälkeen (tai tuo ylläpitovaihe kestää jopa lopun elämän, mut ei niin vahvasti ku ekana vuonna) pitäis olla sit kuivilla, ellei vaihda riippuvuutta toiseen kuten alkoholiin tai pelaamiseen; osa urheiluun, siivoamiseen jne. Mulla noi eri vaiheet vaihtelivat todella pitkään. Ekan kerran lopetin vajaa 3v:n käytön jälkeen mut en vapaa-ehtoisest. Sen jälkee käytin vielä ihan “hauskuuden” vuoksi yli vuoden kunnes sit aloin miettiä lopettamista. Ku tapasin nykyisen avokin ni ekat 5v aluks vähemmän ja lopuks todella kovasti [y]yritin[/i] lopettaa mut olin niin kiinni siinä piirissä ja koukus piikkii & bubree et sit lopult aina retkahdin… Mut tiesin 4 ed. vuotta et mä lopetan jonain päivänä, en vain uskonut et pystyn sen tekemään. Helpoiten on päässeet ne ihmiset irti, ketkä ovat paikkakuntaa vaihtaneet. Tosin tunnen myös näitä ketkä tulleet “rauhoittumaan” tänne paikkunnalle tai lähteneet täältä toiselle paikkunnalle ja ovat samoissa kuvioissa heti, koska narkki narkin tunnistaa aina ja esim. klinikalla on tosi helppo tutustua. Mut jos on oikeasti vaihtamassa sen takia paikkuntaa että pääsee eroon seurasta, ni tunnen monta ketkä on onnistuneet.
Noi nyt oli kaikki offia topicist, mut mä ite ku käytin, ni pidin vanhemmilt mahdollisimman paljon salassa koska he ei hyväksyneet mun elämäntyyliä enkä tahtonut huolestuttaa… Mun mielest oli mun oma asia jos oman elämäni pilaan ja vihasin sitä et läheiset yritti mua estää. Olin todella manipuloiva rahan suhteen ainakin ja jäin todellakin siihen “teini-ikään” käytöksestäni. Sit ku alko olemaan selvänä ni vasta pystyy kasvamaan ihmisenä eteenpäin noissa tunne ja ongelman-ratkaisu asioissa. Se oli muutenkin tosi hienoa ku käytti, et oikeasti oli paljon ihmisiä joista monet olivat ennen koulun suosituimpia ja nyt kaikki oli mun frendejä; tuns kaikki kaupungin käyttäjät. Siitä vain tulee ongelma kun tahtoo eroon, koska jos sulla on mitään hyödyllistä (lääkkeitä tai rahaa lainattavana tai myytävänä), ni sua ei kovin helpolla rauhaan jätetä… Mä oon kerran muuttan ja vaihtan numeroa sen takia. Mä ite en oo tehny muita rikoksia ku mitä myyny lähinnä lääkkeitä saadakseni rahaa, joten ku porukat ei mulle lainanneet yhdessä vaiheessa ni lopulta tehtiin sellainen kompromissi et saan korkeintaa 20€ ja ku se on maksettu niin sit voin lainata sen 20€ lisää. Mä sit aloin oikeasti pitämään raha-asiat kondiksessa niin, et exältä ku oli jo luotto-tiedot menneet, ni mun nimis oli asunto ja puhelin. Mä maksoin samantien ku rahat tuli ne pois et ne on jatkossakin (no jäi muutama vuokra ja yks puhelin-lasku joista ei tullu myöhästymis-ilmoituksia vuoteen ja 9kk:den lasku kerralla maksamatta mut sossu auttoi, osalla vuokraaja mikäli ei yksityinen auttaa), mut porukoille oli maksettava jos aikoi lainaa saada. Toinen hyvä keino oli pyytää kaikkea tarpeellista esim. tomaatti-murskaa, pastaa, vesspaperia, suihkugeeliä, dödöä, lamppuja, pattereita jne. jne. sellanen kori joulu-lahjaks; yleishyödyllistä koska kaikki on aina loppu, ni riittivät sit useamman kk:den… Meillä ainakin vanhemmat antaa samalla raha-määrällä lahjoja kaikille joten tuosta meni aina sellaset 100-150€ mun lahjoihin. Ruokaa sain tietty tulla selvänä syömään, mut esimerkiks ruoka-jonoista ja välillä kavereilta saa ruokaa. Monet väsää itse jotain, koska se on halvempaa; kunhan vain viitsivät. Piri-nisti ei syö oikeastaan mitään, samoin moni muun aineen käyttäjä ei tunne kovin paljon nälkää joten lähestulkoon aina käyttäjät ovat laihoja…
No tuli kirjoitettua tosi paljon mut toivon et jotakuta auttaa… Ja Petunia, jos sulla oli se sisko ni mun toinen sisaruksista on sanonut näin jälkikäteen et oli todella vaikea vastailla mitään musta ku kyseli et miks en opiskele tai ole töissä; aina jotain epävarmaa… Sanoi myös et ku äiskä on sanonut et toisaalta on “mun asia” ja toisaalt “ei siin oo mitää salattavaa” ja itekii salaa asioita. Et kannattaa katsoa et sisarus saa oikeasti tarvittaessa puhua ihan ammattilaisen kanssa, koska tottakai on muuttuneesta sisaruksestaan huolissaan. Mullakin molemmat siskot yritti jeesata ja pitää yhteyttä mut aina olin sekasin joten aika paljon meni välit huonommaks… Toisen siskon ystävät tiesi että käytän joten hänellä ei ollu tuota ongelmaa mitä täl mua 1½v nuoremman siskon kanssa ja iteasias tää sisko ei vieläkään asiasta oikein puhu, et en tiedä ku ei puhu monesta muusta kipeästä asiasta et vaivaako sen verran vähän kuitenkin nykyistä elämää (oma talo avokin kanssa ja muksu tulossa sekä työt molemmilla), ettei tarvitse siihen puhe-apua. Mut paljon tsemppiä kaikille ja ohjaaja osaa varmaan nuo vaiheet vielä tarkemmin sanoa mitkä tuossa kuiville pääsyssä esiintyvät. Toivottavasti tää auttoi jollain lailla edes jotain… Voimia!