Ensimmäinen päivä selvänä - taas - ja pistettyäni suunnitelmat uusiksi, viinanhimo hyökyy lävitseni hurjana näköjään jo heti kättelyssä. Olin näet viime ajat yritellyt suitsia jokapäiväistä tissutteluani siirtymällä hieman normaalimpaan(?) viikonloppujuopotteluun. Ihan tuosta vaan, suit sait sukkelaan! Kuinka vaikeaa se muka voi olla?? AAARRGGH!!
Kokeilu on ollut… lannistava. Olen ollut kauhuissani siitä, kuinka mielipuolisen intensiiviseksi mieliteko alkoholiin voikin yltyä - ja kuinka riemulliselta perjantaipulloon tarttuminen sitten lopulta aina tuntui. Arjesta muodostui vain selviytymistaistelu kohti seuraavaa humalaa ja tavoitteesta lipsumisesta sääntö. Järjellä ajatellen minun ei olisi missään tapauksessa pitänyt olla ällistynyt moisista ilmiöistä, mutta olinpahan silti. No, nyt ainakin sitten tiedän epäämättömän varmasti alkoholismin riehuvan niin syvällä ytimessäni, etteivät mitkään puolivillaiset rajoittamispäätökset toimi, kuin provokaationa. Niinpä jatkossa aion nilkuttaa eteenpäin päivä kerrallaan - ja kerätä raittiutta plakkariin mahdollisimman pitkissä rykäisyissä, ilman takarajaa.
Olen 45-vuotias perheetön mies ja tämä on ensimmäinen kirjoitukseni plinkkiin. Alkon käyttöni on nuoruudesta lähtien ollut sinällään hyvinkin aaltoilevaa, mutta kokonaisuutta arvioiden nousujohteista. Viime vuosina aalto ei sitten olekaan enää laskeutunut itsestään lähellekään kohtuukäytön tasoa. Ja varsinkin tämä vuosi on kulunut käytännöllisesti katsoen jatkuvan tissuttelun syövereissä.
Annosmäärien tunnustaminen saa minut irvistelemään hampaat halki. Lisäksi koen sietämätöntä häpeää tietynlaisesta temppuilusta, jota juopotteluni teettää. Kappas, kun minä ostan jääkaappiin joka iltapäiväksi täsmälleen tietyn satsin juomaa. Tuo satsi on aina sama, vaikka järjestely vaatiikin pienimuotoista laskeskelua ja viinaksien kaatamista viemäriin. Määrä on 18-pack olutta + yksi kalja (jota en juo) tai sitten 0.7l votkapullo + yksi kalja (jota en juo). Jaa että miksikäs moinen ylimääräinen tölkki? No, koska se olisi minulle liikaa. Vaikka toisinaan jopa korkkaan tuon viimeisen kaljan, se jää juomatta, sillä tunnistan siinä vaiheessa olevani epämiellyttävän humalassa. Varsinainen juju kuitenkin on siinä, että kun TIEDÄN kaapissa olevan liikaa alkoholia, päädyn juomaan vain sen verran, kuin sillä kertaa maistuu. Juomia siis jää kaappiin, vaikkakin aniharvoin yli puolta satsia. Mutta auta armias, jos erehdyn ostamaan liian vähän! Seuraus on säännönmukaisesti, että jo muutaman kaljan jälkeen minulle tulee erittäin todellisella tavalla HÄTÄ viinaksien loppumisesta kesken!? Tuolloin vilahdan lähikauppaan ostamaan kassillisen kaljaa - tai sitten jalkani ovat jo kiikuttaneet minut automaattiohjauksella lähipubiin vielä samalla, kun aivot muka pohtivat, että “pitäisköhän käyrä yhrellä?” Molempien tempausten lopputulema on sama: tukeva tukkihumala.
Kykenen tarvittaessa olemaan yksittäisen illan juomatta, mutta eipä moisia iltoja kuukaudessa montaakaan ole. Jokusen kerran vuodessa olen myös viikon verran selvinpäin melkeinpä puolihuomaamatta, mutta silloin kalenterissa on ollut joko reissaamista tai poikkeuksellisen mielekästä tekemistä. Vapaaehtoisesti, eli siis ilman ulkoista syytä, en kyllä selvänä pysy. Päinvastoin: jos joskus mielessä häivähtää miete “tänään ei oikein maistuisi”, niin viinanhimo leimahtaa välittömästi raivoisaan roihuun.
Uuggh. Miltäköhän munuaiskivien virtsaaminen tuntuu? Näiden sanojen kirjoittaminen on ollut… kivuliasta.
Nilkuttelu alkakoon.