Hei kaikki kohtalotoverit!
Kiitos myötätunnosta ja empaattisesti ajattelen myös teitä kaikkia.
Meillä on lähestymiskielto voimassa, väliaikainen ja ens tiistaina käräjäoikeudessa saadaan se 3 kk, mitä olen anonut alkuun. Poikani pääsi eilen putkasta reuhuttuaan siellä aikansa ja rauhoituttuaan viimein. Poliisin oletus oli, että hän ilmaantuisi pihallemme vapauduttuaan ja partiotkin kuulemma ottivat sen eilen huomioon ajeluissaan. Sen verran villinä oli poika ollut putkassa.
Kummallisia tunteita olen kokenut. Ensin helpotus, kun saatiin väliaikainen lähestymiskielto heti ja että poika oli telkien takana. Sitten eilen hän ei ilmaantunutkaan pihallemme ja lähetteli maltillisia viestejä, vaikka ei olisi saanut niitäkään lähettää. Vastasin puhelimeenkin aluksi, kun numeroa ei näkynyt ja ajattelin, että se voi olla poliisista. Poika suhtautui kieltoon silleen, että mitäpä tuo häntä koskee ja tärkeitä asioita voi hoitaa, kuten pyytää rahaa. Oikeitakin asioita oli, kuten varastoasioiden hoitaminen. Hänen vähäinen omaisuutensa on vuokravarastossa. Pulassa hän olikin, kun Kelassa käynti jäi putkassa olon takia väliin eikä toimeentulotukea nyt heti saa. Ilmoitin ekoista lähestymisistä asiaamme hoitavalle kivalle naispoliisille. Hän teki lähestymisistä rikosilmoituksen eteenpäin. Jotain viestejä tuli vielä, mutta kesyjä. Pysyin lujana, en antanut edes ruokarahaa.
Mutta yöllä valvoin ja heräsi taas äidintunteet. Päädyin sellaiseen ratkaisuun, että laitan 3 kertaa viikossa pari kymppiä ruokaan ja tupakkaan. Ei sitten muuta. Olkoon lähestymiskiellon vastaista, mutta se antaa sielulleni rauhan. Tänään olen tehnyt selväksi pojalle, mitä teen ja kieltänyt yhteydenotot ja vaihtanut uuteen, salaiseen numeroon. Puolisoni numero hänellä tietysti on. Mutta eipä ole sitä lähestynyt.
Tunteet ovat vaihdelleet raivosta suruun. Olis niin ihan pitää yhteyttä siihen poikaan, joka hän ilman huumeita on ollut ja olisi. Pahin ahdistus on hellittänyt tänään. Alkuviikko oli suoraan sanoen kamala. Vaikka sitä on raivoa täynnä, on olemassa kuitenkin joku kummallinen rakkaus omaan lapseen.
Olen usein ajatellut yhtä kokemustani, kun työntelin vaunussa poikaamme elokuisena päivän ulkoilutiellä puiden katveessa hänen ollessa 1-2 kuukauden ikäinen. Muistan vielä sen paikankin ulkoilutiellä, missä tuli mieleeni, että tuollaisia viattomia kääröjä ovat kaikki rikollisetkin aikanaan olleet ja heillä on äidit, joille he ovat varmaan aina lapsia. En tiedä, kuinka yleinen tuollainen tunne on pikkuvauvojen vanhemmille. Silloin oivalsin jotain äitiydestä. Meille lapsi oli lottovoitto. emme saaneet biologista lasta ja adoptoitu vauva oli todella toivottu. Eikä hänen biologinen sukunsa mitään roistolaumaa ollut. Poika saatiin 10 päivän ikäisenä ja omalta se tuntui heti.
En kyllä silloin ajatellut, että nykytilanne olisi totta omalla kohdallani. Ja kun poika oli 18 v huokasin helpotuksesta, että nyt on varmaan kaikki hyvin ei tullut pojasta ainakaan narkkaria. Hän oli 15 v kun isänsä kuoli. Vaan tulipa sitten kuitenkin. Aina ehtii. Jos jostain olen kiitollinen niin myöskin siitä, ettei edesmenneen mieheni ja vanhempieni tarvinnut tätä helvettiä kokea. Sen kyllä sanoin pojallekin viime syksynä.
Ihmeellistä on elämä. Ja toivoahan meillä kaikilla on.
Rauhallisia viikonloppuja
mutsi