Voi sentään, Mutsi, noita teidänkin kokemuksia. Niin kai se on, ettei näille käyttäjille löydy helpolla rajoja. Monesti se oli poliisit meilläkin, jotka hetkeksi rauhoitti pojan. Luulen, että jotkut tietyt aineet sai hänet agressiiviseksi, olikohan ne rauhoittavat (bentsot?), siis subuteksin lisäksi.
Mielestäni lähestymiskiellon hakeminen oli ainut viisas tekoni pojan huumeuran aikana. Jälkeen päin hän on itse kertonut, että se sai hänet pysähtymään ja miettimään huumeilun kannattavuutta. Että hänellä ei ole enää ketään tai mitään, jos jatkaa narkkaamistaan.
Toivon kovasti, että tämä pysäyttäisi poikasi. Hänellehän on apua tarjoavat paikat ja systeemit tiedossa. Nostan sinulle hattuani tosi korkealle, että olet ollut jämäkkä ja näytät pojallesi, että tietyt normit ja säännöt koskevat myös narkomaaneja!
Kyllä meillä ainakin on se kokemus, että nämä käyttäjät ovat kieroja, valehtelevia ja varastavia sekä valmiita manipuloimaan, uhkaamaan, kiristämään ja tekemään kauheita asioita, että saavat tarvitsemansa mömmön! Toiset ovat arkoja tekemään tosi rikoksia, ryöstöjä, murtoja jne. mutta läheisiä uhkaillaan hyvinkin sujuvasti. Toiset kulkevat murtovälineet mukanaan, jos sattuisi sopiva kohde kohdalle.
Mielestäni ei ole viisasta olla kertomatta läheisilleen, että nuoremme on sortunut huumeisiin, kun he usein jo siitä tietävätkin. Näkeehän naapuritkin ja tutut, että eivät kulje selvinpäin. Kun kerrot avoimesti asiasta, niin sydämeltäsi putoaa raskas taakka ja oma olosi helpottuu.
Nämä huumeongelmathan eivät ole kenenkään syy, ihminen vain ajautuu käyttäjäksi, tuskin kukaan valitsee sitä tietoisesti. Ja siitä huolimatta, he eivät voi käyttäytyä törkeästi läheisiään, eikä ketään muitakaan kohtaan.
Muuten, meillä soviteltiin, lähestymiskieltoon liittyvää kotirauhanhäirintää ja laitonta uhkausta tammikuussa, lähes kaksi vuotta tapahtumista. Pääsimme sovintoon ja syytteistä luovuttiin, siis viranomaiset, ja meillä ei ollut korvausvaatimuksia. Taitaa olla poliisilla ja syyttäjillä jutturuuhkaa, itse en enää hyvin muistanut koko tilannetta.
Toivon sinulle, Mutsi ja puolisosi, oikein hyvää ja voimaannuttavaa lomaa ja pojallesi tilaisuutta luopua huumeista!