Hei taas kaikki,
olen käynyt muutamaan kertaan lukemassa viestejänne mutta en ole jaksanut kirjoittaa. 17v poikani alamäki jatkuu vaan; ennen joulua jäi seuloissa taas kiinni eikä siksi saanut olla jouluna kotona kuin päiväseltään. Tammikuun ensimmäisellä kotilomalla hatkasi heti kun kotiin pääsi eikä ole sen jälkeen näkynyt.
Naurettavinta on, että tiesimme aluksi missä poika majaili ja tyttöystävänsä ilmoitti sen 112 jossa ei vähempää olisi voinut kiinnostaa. Minä ilmoitin pojan laitokselle sekä Sostt mutta he alkoivat tosissaan miettiä asiaa vasta tällä viikolla ja poika on jo kuulemma Etelä-Suomessa Olen niin vihainen lastensuojelulle, ettei voi uskoa.
Viime yönä sain pojalta oikein tunteisiin vetoavan viestin kuinka hän joutui ottamaan velkaa 150€ jotta pärjää ja rakastaa meitä välinpitämättömyydestämme huolimatta (kun en ole lähettänyt hänelle rahaa hatkareissulle) mutta kaikki päättyy kun henki lähtee velkojien tullessa perään.
Kävi miten kävi rahaa en anna ja sen hänelle kirjoitin. Se olisi loputon suo. Vastasin vain hänelle, että elämä on valintoja ja joissakin valinnoissa emme voi häntä auttaa. Olemme kuitenkin täällä jos hän haluaa palata hatkasta ja autamme pääsemään takaisin jaloilleen.
Tuntuu niin epäoikeudenmukaiselta, että joutuu tällaisia asioita läpikäymään alaikäisen lapsensa kanssa. Ja lastensuojelu, mitä se tekee? Päätöksiä pöydän takana turvallisessa konttorissa mutta hätätilanteessa jatkaa niitä papereiden pyörittelyä ja asioiden vatkaamista. Mitään konkreettista ei tapahdu, he vain rakastavat pitää palavereita.
Samaan aikaan koetan pitää pääni ja muun perheen kasassa ja elää mahdollisimman normaalia arkea.
Olenko kauhea kun välillä mietin, että olisi parempi jos poika kuolisi kuin että tämä jatkuisi vuosia, kenties vuosikymmeniä? Olisiko se ihmisarvoista elämää? Mitä se tekisi meille kaikille? Onko toivoa paremmasta?
Inhoan, etten jaksa olla aktiivinen, harrastaa ja liikkua. Käyn vain töissä ja olen kotona, herkuttelen ja lihon. Monista päätöksistä huolimatta en jaksa huolehtia itsestäni paremmin, olen laiska.
Mutta arki rullaa.