.
Wikipedia
Ketiapiinin pitkäaikaiskäyttö voi vahingoittaa pysyvästi aivojen nukahtamisesta vastaavia osia. Kaikkien antipsykoottisten lääkkeiden tavoin pitkäaikainen käyttö voi helposti aiheuttaa pysyviä aivovaurioita. Tyypillisiä haittoja ovat hypotonia (alhainen verenpaine), uneliaisuus, voimattomuus, takykardia (sydämentykytys), ruoansulatuskanavan oireet, lihominen, suun kuivuminen, päänsärky sekä riniitti eli nenätulehdus. FDA:n mukaan ketiapiini saattaa aiheuttaa myös diabetesta ja sydänvaivoja. Ketiapiini kaksinkertaistaa riskin kuolla sydäninfarktiin.
Vittu “kaksinkertaistaa sydäninfarktin riskin”?! Jos tuo on totta ja en kyllä ihmettele pätkääkää vaikka oiski ku itellä tuli yks kerta sen verran kovat sydämmentykytykset seuraavana pvnä jo pelkästä 25mg… Ei siinä oon ottanu muutaman kerran 100-200mg ja ei oo ollu midist mutta sairasta paskaa tuo silti on… Hengiltä kait nuo lääkefirmat meiät haluaa?
^Totta varmasti tuokin, mutta kyllä muakin skidisti naurattaa monien ihmisten yltiönegatiivinen suhtautuminen neurolepteihin. Sillä esim. pitkäänkäytettynä (isoilla doseilla ja kombotettuna vielä) bentsoilla tahi opiaateilla ei toki ole minkäänlaisia haittavaikutuksia… Ja sitten on niitäkin, jotka kyllä hihattavat suuhun tarkotettuja tabletteja ja ostavat kadunmieheltä “putsia piriä” yms., mutta neurolepteihin ei kosketa pitkällä tikullakaan.
edit. Tällä en halua sanoa sitä, että lääkkeitä kannattaa etenkään ilman syytä napsia, enkä sitä, että lääkäri on aina oikeassa. Kuitenkin “vain otettu lääke auttaa”…
Mä ajattelen niin, että osal varmaan voi olla omia kokemuksia ja kun monil, ellei kaikil, lääkkeil on alus sellasia haittavaikutuksia, jotka poistuvat ajan kanssa, kaikki eivät jaksa odottaa haittojen poistumista tai eivät tiedä sitä. Kaikki haitat eivät. Kun katsoo lääkkeiden haittavaikutuslistaa, huomaa, että se yleensä on hyvin pitkä, mistä mä taas olen ajatellut, että haitat voivat myös olla yksilöllisiä: jollekin tulee, jollekin ei. Toisaalta isoilla annoksilla pitkään, siis jopa vuosikymmeniä käytettynä lepteillä kyl on ikäviäkin haittoja. Monil ystävilläni on suuret annokset, ja kaikki he olivat hyvin sutjakoita tai atleettityyppisiä ihmisiä ennen sairastumistaan, ja nykyisin hyvin lihavia. Toki oman kropan muutos harmittaa, mut sit myös tullut paril aikuisiän diabetes, johon määrätty, en ny ole varma, onko suun kautta otettavaa insuliinia vai haiman insuliinintuotantoa tehostavaa lääkettä. Toki monel on diabetes lapsesta saakka. Mutta diabetes taas voi aiheuttaa muita sairauksia, esim. sydänsairauksia. Ihmettelen edelleen lääkemääriä, joita tääl ainakin määrätään psykiatrises hoidos. Tai siis annoksia. Sellasel ihmisel, josta hyvin tuntemani ja arvostamani shrinkki oli sitä mieltä aikoinaan, ettei kyse ole vakavasta sairaudesta, tänäpä on 600mg Seroquelia (mä kyl vaikutin kenties siihen, että aiempi 1000mg/d vähennettiin tai ainaski pyysin ystävää puhuun tästä lekuril…), Risperdal-piikitys, Levozin, nämät siis vain osa lääkitystä… Lisäksi muita lääkkeitä. Kaiketi maksaakin rassaa suuret annokset ja suuri lääkemäärä?
Mul itsellä 100mg ketiapiinia, ei ole haittoja tuolla annoksella tullut. Tarkotus olis “mielen tasaaminen”, ja vois ottaa päiväl, mut kun en matalan verenpaineen takia voi, koska sit kyl pökrään. Eli otan yöksi. Ainakin uni on takuuvarma mirtazapiinin kans
.
Mun mielestä kyse on siitä et mihin ne on määrätty. Esimerkiksi psykoosiin tai joihinkin sairauksiin ne on tällä hetkellä ainoat lääkkeet. Itse en pidä niistä, koska olen aamulla aivan zombie jos niitä syön. Mikäli kuitenkin kuulisin ääniä päässäni ja ne pysyis poissa lepteillä niin kyllä mä niitä söisin.
Kuitenkin masennukseen määrättynä, jätti-dosella tulee väkisinkin mieleen että lääkäri on saanut bonuksia tms. Yhtiöltä kun respan kirjoittaa uudelle potilaalle, etenkin kun kaikille tarjotaan masislääkkeeseen-lääkettä . Meillä päihdelääkäri tarjoaa Aina ensin Seroquelia, en tiedä onko tänä päivänä rinnakkaislääkettä sen aidon sijaan… Ei masentunutta tarvitse turruttaa järjettömillä määrillä IMO. Mä luotan vanhan-ajan masislääkkeeseen itse pienel dosel mut mulle onkin tullu melkein poikkeuksetta karseat sivu-oireet noista SSRI-lääkkeistä. Tolvon sopi mulle mut oliko sit MAO-estäjä ni joutui vaihtamaan pois enkä ole kyl katunut…
Itse pakotettiin syömään Ketipinoria bentsojen tilalle ja samalla söin jotain ssri lääkettä. en muista mitä kun niitä on tullu syötyä niin monta eri merkkistä että huhhuh.
Ketipinorista menin vaan sekasin ja rupesin viiltelemään itteäni ja hakkaamaan seiniä kun lääkärit niin kovasti usko 50mg ketipinorin vievän vakavan ahdistuneisuushäiriön aiheuttamat oireet pois. Tätä samaa tyrkytettiin terveyskeskuksessa, päihdeklinikalla sekä psykiatrisessa sairaalassa niin pakko se sitten oli kokeilla.
Enään en koske yhteenkään neuroleptiin enkä masennuslääkkeisiin kun kaikki vain pahentavat oireita tai alkuoireet on ihan liian kovia että niiden ylitse pääsisi.
ketipinorista oli alkuun hyviä kokemuksia… ja olin iloinen kun lääkäri sanoi ettei tähän kasva toleranssi…
aloin syömään sitä illalla nukahtamiseen jollai 150mg illalla… nukuin jonku aika sillä annoksella ilman mitään sivuvaikutuksia… no kohta en enää nukkunut ja annos nostettiin 400mg edelleen nukuin reilu kk hyvin ja ei aamu pöhnää eikä mitään sivuoireita… kun annos alkoi olla yli 800mg illassa aloin kuulemaan ääniä päässä en voinut maata selällään kun pelkäsin tukehtuvani… sydän löi sillain et olin varma että saisin sydän kohtauksen viikon söin tolla annoksella ja lopetin kun noi ääänet ja lievät hallusinaatioit ei mitään pikku ukkoja vaan tavarat alkoi liikkumaan ja jotain tollasta… en löytänyt haittavaikutuksista tollasia oireita niin se saattoi olla se pahalaatuinen neuroleptisydrooma tai jotain sinne päin… mut jos annos pysyy jossain alle 400 mg ilta unettomuuteen ja sillä nukkuu hyvin niin uskoisin olevan hyvä uni lääke…
no sit vaihdettiin levoziniin 50mg 1-4 kpl illassa… en nukkunut kuin 150-200mg annoksella… mutta seuraavana päivänä olin todella zompi ja jaksoin muutaman kk syödä tuota eikä se seuraavan päivän zompi täys tunnevamma olo alkanut yhtään helpottaan niin lopetin…
sit on ollut jokin kolmas neurolepti joskus käytössä mut en huomannut mitään vaikutusta sitä syödessä niin lopetin sen käytön…
eli en enää itse suostu neuroleptejä syömään…
Itellä oli Ketipinorin annos suurimmillaan 100mg, mutta pari vuotta tuota napsittuani sain huomata kadottaneeni luovuuteni. Ennen piirsin, kirjoitin runoja yms. Yhdistän runosuoleni ehtymisen tuohon neuroleptiin, koska en muutakaan syytä keksi. Nukkumaan opettelu oli myös helvettiä! Vieläkin on hankalaa nukahtaa vaikka lääkkeen lopettamisesta on 1,5 vuotta aikaa. Ja masennukseen tosiaan tuota zombipaskaa määrättiin.
Olen huomannut saman, että neurolepteihin suhtaudutaan negatiivisesti. Rauhoittavat = jees, neuroleptit = kamalaa myrkkyä.
Kylhän noita voi väliaikaisesti syödä vaikka unettomuuteen, ja sit skitsofrenias pidempään. Ei se nyt niin vakavaa ole, jos joutuu syömään neuroleptia vaik unettomuuteen joksikin aikaa. Eri asia sitten, jos alkaa vuosia syömään noita ja tulee tardiivia dyskinesiaa tai muuta. Ja ne aloitusoireet voivat helpottaa. Muistan itse, kun aloitin syömään Zyprexaa, että kyllä siitä aikamoinen sanotaanko että ryytynyt olo tuli. Puhekin muuttui erilaiseksi.
On noi rauhoittavat myös ihan hyviä lääkkeitä, jos niitä käyttää silloin tällöin.
Itse syön Zyprexaa, joka oli tarkoitettu psykoosilääkkeeksi. Itse olen syönyt viime aikoina sitä 10mg, vaikka 15mg pitäisi syödä. Kylhän toi lääke poistaa pelkoja, ja kaiketi lievittää aggressiota ja ahdistusta. Mutta kyllä välillä tulee tuollaisia enemmän tai vähemmän vainoharhaisia tunteita.
.
se seroquel prolong on sama kuin debot mut siin vaan käytetään eri nimitystä…
eli se on pitkävaikutteinen tabletti mikä sulaa/imeytyy hitaamin elimistössä…
Todellakin depot- eli pitkävaikutteinen versio ketiapiinista on tuo Seroquel Prolong. Jos syöt Seroquellia uniongelmaan, ja ongelmana on aamuyön heräily, saattaa toi Prolongiin vaihtaminen jeesata. (Just taisin kertoa saman asian hetki sitten toisaalla.) Lisäks ainakin Fimean nettisivulla sanottiin, että Prolongin avulla voi ottaa lääkkeet kerran päivässä, jos muuten ottas tavallista Seroquellia useamman kerran.
Jos ei ole neuroleptitarvetta, niin ei toki kannata turhan päiten syödä tätäkään lääkettä. Ite oon huomannu ton toleranssin nopeen kasvun, kun oon käyttäny tätä juurikin unta tuomaan; mutta verrattain koskaan ei oo mitään vieroitusoireita tullut ketiapiinista. Tosin maksimissaan on mennyt 200mg illalla, eli suositan (kuten varmasti ammattilaisetkin) vähän kerrassaan lopetusta.
Juu. Kuten ounastelin, monel o n huonoja kokemuksia. Samoin käyttötarkoitus on miusta oleellinen. Syytä siihen en tiedä, miksi ketiapiinia määrätty masennukseen. Olen kuullut sen aiemminkin. Masennukseen neuroleptiä? Alkuperäinen käyttötarkoitus psykoosi… Mul “mielen tasaukseen”, mut mitään mieltä tasannu… . Ei vähentänyt “luovuutta”; sais kyl vähentää mun mielikuvituksessa elämistä… Ehkä. Vaikka lienee mun asia. Ei mun ole pakko olla normikansalainen. Olen syönyt jo useita vuosia ton 100mg / yö. Ja kuten kirjoitin aiemmin, oon sitä mieltä, että haitat sellasia, että jolleki tulee, jolleki ei… Mul ei ole tullut haittoja eikä tottumista… Mutta muuten olen sitä mieltä ja toistan toistamasta päästyäni, että prkl täällä määrätään, tai ehkä kyse lekurista, ei käytännöstä täs kaupungis, aivan liian suuria annoksia leptejä ihmisil. Mä e n tajuuuuu! Kun kyse parraasta ystävästä, kele. Sil on kohta varmaan kaupungin suurimmat annokset ja sit se vielä juo perkeleesti. En moralisoi, kuka prkl mä oisin sitä tekeen, mut kun mä olen tuntenut ihmisen pitkään; ja ennen lääkitystä mun mielestä ei ollut psykoosissa, eikä silloisen -ku oli sairaalas- lekurinkaan, joka hyvin kokenut lääkäri. Ja mitä mä k.o. lekurin kans ollu tekemisis, musta myös viisas. Ja nyt joka helvetin vaivaan uus lääke. Yhdes alkoholin kans tosi hienoo… Rasittuu maksa perkeleesti. T. nimim.läheispelkääjä .
Kai ihmisel esim. pelkoja voi olla. Ei sen tarvi tarkottaa psykoosia, jossa pelot on mun tietääkseni muuttuneet uskomuksiksi, joita ei millään järkiargumentilla kumota. Mut jos tämä ois psykoottisen ihmisen määritelmä, kuinkahan paljon ihmiskunnasta ois psykoottiseksi luokiteltu . Mut tuli viä mieleen, että jos jokin neurolepti aiheuttanut haittoja ja t a r v i t s e e leptilääkitystä, löytyyhän nuita… . Jaa, no eipä täs paljo uutta ollu, joten se siitä ja loput kirjeessä.
Eivät neuroleptit toki mitään terveellisiä lääkkeitä ole, mutta eivät ne ongelmatkaan joihin niitä määrätään ole yleensä kovin vähäisiä. Ketiapiini, kuten muutkin uudemmat atyyppiset neuroleptit, on kuitenkin huomattavasti paremmin siedetty kuin vanhat, perinteiset neuroleptit. Se, että ketiapiini tuplaa jonkun sydänkohtauksen vaaran on yleensä merkityksetön, jos ajattelee että noin 30v miehen riski saada sellainen on luokkaa promillen tuhannesosa, niin jos tuon riskin tuplaa niin se yhä häviävän pieni. Hoitamattomana taas ne sairaudet joihin moisia tarvitsee voivat tuhota elämänlaadun kokonaan, tai jopa tappaa, tyypillisesti oman käden kautta.
Kauanko ketiapiinillä kestää poistua elimistöstä? Ja kuinka tuhoisaa on, jos olen vaan kolmena iltana ottanu 100-200mg ja nyt otan alkoa ja jätän ketipinorit ottamatta?
6 tuntia on tuon Ketiapiinin puoliintumisaika.
Ja ei kait se mitenkään kuolettavaa ole, jos otat alkoa, ja jätät lääkkeet syömättä. Psykiatrini on sanonut mulle, että jos juo alkoa, niin ei tarvitse ottaa Zyprexaa samana päivänä.
Jep, nou hätä. Jätä ottamatta vaan ja alkoa nassuun Jos kuitenkin oot ottanut niin saattaapi uni tulla tai ainakin uninen olo. Joskus tuota tuli otettua tarkoituksella alkon kanssa kun yhteisvaikutukset auttoivat nukahtamaan ERITTÄIN hyvin, erikseen ei kumpikaan unta kuitenkaan ole tuonut, kuten ei myöskään bentsot mikä taasen johtuen toleranssista. Tai tuohan alko ja leptit erikseen unen (sammumisen) ERITTÄIN suurilla annoksilla mitä kumpaakaan en suosittele, ainakaan lepteillä.
.
Suuret annokset pitkään käytettynä voivat aiheuttaa aikuisiän diabeteksen, jolla on yhteys sydänsairauksiin. En tiedä, onko tämä otettu huomioon jossain aiemmassa viestissä mainitussa sydänkohtauksen riskin kasvamisessa. Pitkään Peratsiinia syöneillä / pakkopiikitetyillä huomaa jähmeyden, lihasjäykkyyden ja pakkoliikkeitä. Kuviahan voi saada minkälaisia vain. En tiedä, kuinka moni on sanonut leptejä vaarallisiksi, monet eivät siedä niiden haittoja. Vaan niitäpä on lääkkeellä kuin lääkkeellä. Osa kiusallisia, osa sitten jopa haitallisia. Annos oleellinen, myös käyttöaika.