Näkymättömästä näkyväksi

Mä en jaksa tätä touhua.

Unohdin puhelimen päälle viime yöksi. Vähän jälkeen kolmen heräsin siihen kun joku soittaa. Se oli eksä. En vastannut. Sitten tuli viesti jossa kertoi ettei tiedä mihin mennä, on peloissaan ja pyysi apua. Edelleenkin ajattelin, että känniläisen sekoiluja. Pistin viestin jossa kysyin että mikä hänellä on. Vastasi että olin oikeassa kaikesta, hän tarvitsee apua jne. Sitten soitti taas. Vastasin.

Hän itki ja pyyteli anteeksi. Sanoi taas, että olin ollut oikeassa kaikesta mitä olin hänelle sanonut. Hän kertoi että oli ansassa päihteiden käyttönsä kanssa eikä osannut pois. Pyysi anteeksi julmia eläinjuttuja. Oli halunnut satuttaa kun hänellä oli niin paha olla ja minä vaikutin niin iloiselta. Kysyin onko hän nyt juonut. Vastasi myöntävästi, sanoi juovansa aina kun vain mahdollista.

Olin ihan unenpöpperössä. Sanoin että apua on saatavilla, pitää vain itse ottaa se ensimmäinen askel ja pyytää sitä, myöntää oma voimattomuutensa. Ajattelin itsekseni, ettei humalaiselle puhumisesta ole mitään hyötyä. Todennäköisesti hän ei muista seuraavana päivänä sanaakaan. Hän kuulosti niin masentuneelta, että en uskaltanut sanoa, että jutellaan sitten kun olet selvä.

Hän kertoi että oli yrittänyt hirttäytyä ja oli killunut jonkin aikaa ilmassa, mutta oli sitten tipahtanut ilmeisesti köysineen alas. En tiennyt oliko hän tosissaan vai oliko tämä taas hänen ilkeitä juttujaan. Sanoin kaikenlaista kannustavaa, että humalassa asiat näyttävät aina pahemmilta, elämällä on hänelle vielä tarjottavaa, hänen äitinsä ja perheensä rakastavat häntä.

Puhelun alussa hän sanoi myös, että hänellä on kamala ikävä minua. En osannut sanoa mitään siihen, erityisesti koska hän oli kännissä. Hirttäytymisjutun jälkeen sanoin, että minäkin olen ikävöinyt häntä jne., että tilanne ei ole minullekaan helppo.

Tuntui kuitenkin vahvasti siltä, ettei sanomisillani ollut mitään merkitystä. Hän oli päättänyt, että kaikki on paskaa ja hän ei kestä enmpää tuskaa. En usko että häntä kiinnosti varsinaisesti puhua kanssani, hän vain halusi puhua minulle, niin kuin humalaiset yleensä. Ajattelin itsekseni että voi helvetti, en jaksa tätä, haluan nukkumaan. En kuitenkaan pystynyt lopettamaan puhelua, koska mitä jos hän oikeasti tekisi jotain itselleen.

Hän kertoi kirjoittaneensa itsemurhaviestit ja laittaneensa ne kirjekuoriin. Hän luki puhelimessa itsemurhaviestin sisällön. Sitten hän sanoi, että oli napannut kaikki lääkkeensä, joten hänen äänensä puuroutuisi jossain vaiheessa eikä hän enää pystyisi puhumaan. Sanoin hänelle, että minun täytyy soittaa hänelle ambulanssi. Hän kielsi. Kysyin missä hän asuu. Hän kieltäytyi kertomasta. Sen jälkeen hän muistaakseni sanoi jotain tyyliin “halusin vain kertoa nämä jutut” ja katkaisi puhelun.

Soitin hätäkeskukseen ja selitin tilanteen. Ajattelin että puhelu oli enemmänkin humalaisen hätähuuto kuin oikea itsemurha. Joka tapauksessa minun oli pakko soittaa apua jos hän oikeasti olikin napannut hirveän kasan lääkkeitä. Päivystäjä sanoi, että poliisi saattaisi soittaa minulle. Makasin loppu yön/aamun sekavana puhelin vieressäni. Nukahtamislääkkeet tekivät päästäni pöpperöisen. Välillä ajattelin että kaikki oli hänen humalaista julmuuttaan, välillä ajattelin että mitä jos hän oli kuollut. Rukoilin Korkeampaa voimaa, koska tämäkään asia ei ole minun käsissäni.

Lopulta nousin ylös, join kupin kahvia ja soitin hänen äidilleen kysyäkseni, että oliko mies viety sairaalaan. Ei ollut hänen tietojensa mukaan. Selostin tilanteen hänelle.

Kamala olo. En jaksa hänen loputonta pahaa oloaan. Tiedän että se kuulostaa sydämmettömältä. En epäile yhtään etteikö hän kykenisi tappamaan itseään. Hän on varmasti väsynyt kujanjuoksuunsa, mutta niin olen minäkin. En tiedä mitä minusta on enää jäljellä jos joudun tänä vuonna hautaamaan vielä toisenkin ystävän joka on lähtenyt oman käden kautta.

En kai voi muuta kuin rukoilla. Olen täysin voimaton tämänkin asian suhteen.

Voimia sinulle. Olet tehnyt kaikkesi ja vaikka mitä tapahtuisi, et olisi voinut tehdä enempää.Vaikuttaa siltä, että hän halusi manipuloida sinua tai satuttaa. Jos hän halusi todella tehdä itsemurhan hän olisi vain tehnyt sen.
Et voi muuta tehdä kuin odottaa ja rukoilla, asia ei ole sinun käsissäsi.

Ellei hän tehnyt itselleen mitään, suojele itseäsi jatkossa näiltä surullisilta yhteydenotoilta. Tai ainakin pohdi sitä, miten huolehdit itsestäsi.

Olen itsekin saanut exältäni ns. uhkailuja, ei ole muita vaihtoehtoja kuin köysi kaulaan tai junan alle jos ns. “paljastan hänen törttöilyjään”. Olen suoraan sanonut, että itsemurhalla uhkailu ei ole reilua, se on henkistä kiristystä. Ja jos siihen päätyy on valinta yksin hänen, ei ole sellaista sotkua olemassa, jotta siihen kannattaisi päätyä. Apua on, ei sitä halua.
Vähät välittää sanomisistani, mutta yritän pitää puoleni.

Jaksamista sinulle!

Hei Vyana,

Laita puhelimesi kiinni yöksi tai jos voit sen vaikka ajastaa olemaan äänettömällä?

Surullista, mutta edellinen kirjoittaja oli oikeassa ja itsekin tiedät, ettei sinun teoilla ja tekemättä jättämisillä ole virkaa tässä tilanteessa… Suojele siis itsesi.

Minun ex uhkaili vastaavalla tavalla, mutta pommittaen tekstareilla. Myöhemmin kuulin, että oli samalla pelannut Wiitä kaverin kanssa ja juonut iloisesti. Sinun ex varmaan ei näin räikeästi sinua kusettanut, mutta toisaalta olisi sössötys jäänyt sössöttämättä, kun vain puhelimesi olisi ollut kiinni.

Voimia, saathan vaikka päiväunet nukuttua tai jotenkin levättyä?

Tuo kuulostaa todella rankalta :frowning: Se ei ole ollenkaan sydämetöntä ettet kestä hänen loputonta pahaa oloaan. Kerron nyt oman mielipiteeni eksäsi toiminnasta, perustuen omaa kokemukseen.

Minua hävettää todella paljon myöntää, mutta minä olen joskus toiminut eksäsi tavoin ja purkanut pahaa oloani muihin. Luulen, että hänen tarkoituksensa oli vain ja ainoastaan helpottaa omaa oloaan. Siinä tilassa jossa paha olo tulee, sitä muuttuu sokeaksi omalle käytökselleen ja sitä hakee paniikissa jostakin apua siihen. Hän ei ehkä siinä tilassa tajua tekevänsä väärin sinua kohtaan (minulla tämän tajuaminen vei aikaa ja sen että toinen ihminen sanoi minulle suoraan sen miten häntä satutin) Mutta siitä huolimatta, sinun ei tarvitse sitä kestää.

Pystyisitkö lähettämään hänelle sähköpostin tai muun ja kertomaan sen miten hirvittävän pahan olon hän sinulle tekee toiminnallaan ja toteamaan, että ensiavusta saa apua jos tulee akuutti tilanne ja että tästä lähtien et enää vastaa hänelle (ainakaan yöllä). Sen jälkeen voit hyvällä omallatunnolla jättää vastaamatta. Eksäsi toiminta on huomionhakua pahaan oloon ja uskon, että hän tietää mistä apua löytyy. Hänen on itse otettava vastuu ja löydettävä tie parempaan. Muista tämä jos alat itseäsi syyllistämään: sinä et voi millään tavalla estää toista ihmistä tekemästä itselleen pahaa, se ei ole sinun vastuullasi. Jos joku haluaa tosissaan itsensä tappaa, hän kyllä tekee sen vastasit puhelimeen tai et.

Voimia sinulle Vyana!

vyana hyvä,

Musta tuntuu hyvin inhottavalta sanoa tämä ja toivonkin että ymmärrät pointtini. Mutta mitä suoremmin tämän sanoo, sitä parempi. Joten tässä tulee:

Pistä kaikki yhteydet poikki tässä ja nyt ukkoosi, äläkä katso taaksesi. Piste! Ei edes kirjekyyhkysiä tai pullopostia. Jos se soittaa, älä vastaa. Tiedän, että se ottaa henkisesti koville se irtautuminen. Siinä on itsensä syyllistämistä ja vaikka mitä, jonka alle tuntuu musertuvan. Mutta usko tämä, että ne tunteet kuuluvat siihen prosessiin. Koska joka ikinen kerta kun annat periksi putoat lähtöpisteeseen. Uskon, että tiedätkin varsin hyvin minkälaisesta sairaudesta alkoholismissa on kyse. Eli se ei tyydy viemään pelkästään pikkusormea. Se ei tyydy edes käteesi, vaan vie ihan koko ihmisen. Sinun on nyt tärkeää pitää huolta itsestäsi!

Minulla oli itselläni yksi läheinen kaveri joka soitteli minulle päissään keskellä yötä silloin, kun olin juuri raitistumassa. Se oli todella raskasta kuunnella sitä vuodatusta, kun toinen osa haluaisi huutaa minusta, että ei voisi vähempää kiinnostaa mulla on nyt omakin elämäni selvitettävänä ja toinen taas ei osaa olla olematta se “vanha tuttu olkapää ja pelastaja, jolle saa vuodattaa asioitaan.” No kuitenkin systemaattisesti aloin irtautua noista vahingollisista ihmisistä, oikeastaan silloin edes tajuamatta mihin suuntaan olen menossa. Nyt tämä samainen kaveri on ollut mullan alla jo yli vuoden ajan. Tunnenko syyllisyyttä? En, en pätkääkään. Ymmärrän, että tuo totaalinen irtautuminen on ollut yksi niitä tärkeimpiä asioita että olen itse selviytynyt.

Kiitos kaikille. Hän on nyt teho-osastolla. Toivon että hän selviää.

Todella kurjaa, että noin kävi. Toivottavasti selviää ja saa apua. Voimia sinulle tosi paljon ja voit aina kirjoittaa tänne jos haluat tuntoja purkaa.

Hei, tässä Himmu kännykällä.
Nyt voimia. Muut sanoivat niin hyvin asiat, et en toista. Haluan ilmaista taas kerran kiitokseni sinulle ja muille kirjoittajille upeasta tuestanne minullekin. Nyt Vyana, olet tehnyt enemmän kuin inhimillisesti vaatien voi odottaa. Muista, että juomista jatkavalla on hiekkahoito edessä, joko itsemurhan, tapaturman tai alkoholin aiheuttamien sairauksien takia. Me voimme vain seurata kalman kyytiä. Näennäisesti voi kyyti hidastua, mutta ilman lopettamista matka jatkuu.

Oma mies oli viime kesänä sairaalassa ja kysyivät oliko tahallinen yritys. Nyt oli taas, kaatuneena lattialle tajuttomana, keväällä. Sen jälkeen kaatunut taas, tajuttomana sairaalaan. Joka kaatuminenkin vie aivoja.

Tällä viikolla mies vasta uskoi, että paluuta ei ole yhteen ja lopetti yhteydenpidon. Ja, kuten arvelin, syynä oli uusi nainen. Ensin järkytyin, mutta sitten muistin jopa tännekin kirjoittaneeni, että toivon hänen löytävän uuden, niin saan rauhan. Toki loukkasi, että uusi tukikeppi löytyi näin helposti. Asuntoasiat kesken, se harmi.

No, asiaan. Vyana, olet lähimmäinen toisille, ja tottakai toivot, että mies toipuu. Toivottavasti toipuu toipumaan. Ilman halua siihen, tilanne sama piankin. Mikä kamala sairaus, joka vie nuoria miehiäkin hautaan. Tämä on nyky-Suomen sotaa, vie miehet rakkailta. Olet tehnyt aivan oikean ratkaisun itsesi kannalta, ja niin teen itsekin. Sanoin miehelle, että toipukaamme tahoillamme, minäkin otan vastuun omasta toipumisestani. Kun ottaisi hänkin, en vain enempää voi tehdä.

Tämä kanava ja te kirjoittajat olette auttaneet niin minua kuin muita. Niitä, jotka itse haluavat auttaa itseään. Kaikkiin emme voi vaikuttaa, eli niihin, joiden takia olemme täällä. Se on surullista, mutta sitä vastuuta eikä valtaa meillä ole.

Mies minullakin uhkaillut itsarilla, ja kaksi kertaa olemme hälyttäneet ambulanssin. Kerran hän oletti minun toimivan samoin, kun oli asuntokuvauksen jälkeen laittanut viestin " no, nyt homma tältä osin selvä". Olipa kiva, kun poliisi soitti, kun tyynyjä sohvalle palauttelin…

Kun näitä tarinoita lukee ja tajuaa niiden samankaltaisuuden, on pakko todeta, että elämä alkoholistin kanssa on ihan oma maailmansa. Sillä ei ole normaalin elämän kanssa tekemistä. Minulla ei ollut käsitystä, miten kamala se on.

Vyana. Täältä tulee nyt iso halaus Himmulta! VOIMIA matkaan.

Voimaa täältäkin Vyana :exclamation:

Miten väärin että hän pystyy sekoittamaan elämääsi vieläkin.

Alkoholistin hätähuuto :frowning: Hyvä ettet kuitenkaan lähtenyt pelastamaan häntä esim “tule luokseni niin jutellaan”- tyyppisesti. Sairaalalta olisi ehkä välttynyt, mutta sinun elämä olisi ehkä entistä enemmän sekaisin, kuka tietää.

Oma siskoni aikoinaan huusi apua lukuisilla itsemurha-yrityksillä. Tajusin ties kuinka munennella kertaa, että jos hän todella haluaisi tehdä sen, niin miksi sitä muille ilmoittelisi. Usen isämme kiikutti hänet jonnekin katkolle uhkauksen seurauksena. Minä ymmärsin silloin (tapahtui toki paljon muutakin, mm paskan puhumista ja sekoilua…) että katkaisin kaikki välit puoleksi vuodeksi. Vain niin pystyin itsekin elämään.

Halauksia sinulle! !!

Kiitos ihanat ihmiset. Ette usko miten paljon tukenne merkitsee.

En vielä tiedä miten tarkalleenottaen toimin jatkossa. On selvää, että minun pitää vetää vahvoja rajoja oman jaksamiseni takia. Oma jaksamiseni on minulle tärkeintä. Kuulostaa ehkä itserakkaalta linjalta, mutta siihen ei vaadita älyttömiä että olen yhtä masentunut ja epätoivoinen kuin mies.

Jos en olisi puhunut puhelua loppuun, kuunnellut häntä ja soittanut häkeen, hän olisi kaiken todennäköisyyden mukaan kuollut. Kiitos siitä, että hän on vielä elossa, kuuluu Korkeammalle voimalle. Kerkesin rukoilemaan häntä siinä aamuyön tiimellyksessä. Muutenkin juttuun liittyy niin paljon kaikkea sellaista, ettei kyse voi olla muusta kuin johdatuksesta. Hänen aikansa ei ollut vielä.

Olen tosi väsynyt nyt. En usko, että haluan toimia tässä elämässä täydellisen järkiperäisesti ja kylmästi. Varmasti se on helpompaa, mutta se ei ole minun tyylini. Tärkeysjärjestykseni on kuitenkin täydellisesti muuttunut (oma jaksamiseni on tärkeintä). Sen pohjalta yritän, erehdyn ja onnistun hetken kerrallaan. Mies on hyvin, hyvin sairas, peloissaan ja väsynyt. Se ei ole kuitenkaan kaikki mitä hän on. En halua tai yritä olla hänen pelastava rakkautensa enää. Minun pitää keskittyä pelastavasti rakastamaan itseäni. Silti aion olla ihminen ihmiselle, siinä määrin kuin se on mahdollista. Joo se tekee minun elämästäni himpun verran raadollisempaa, mutta muunlaisessa elämässä ei minun nähdäkseni ole mitään mieltä.

Ensinnäkin Vyana, paljon voimia lähettelen sinulle <3 Kurjaa kun tarinasi kiertää sitä rataa miten nämä tarinat 90% tuntuvat menevän. Juoppo vetää eron jälkeen esille itsemurhakortin. Minun alkkikseni teki myös niin, lukemattomia kertoja. Oli teholla ja vahingoitti terveyttään lopullisella tavalla. Miksi hän näin teki… kostaakseen, halutakseen takaisin, masennustaan, itsevihaansa, hakeakseen huomiota, saadakseen sukulaisilta rahaa, manipuloidakseen…? Silloin joskus luulin tietäväni kaikki syyt, kunnes tajusin että ne eivät edes kuulu minulle. (Niin ja sivuhuomautuksena, nyt lähes 20 vuoden jälkeen on edelleen hengissä. En ole ollut missään yhteyksissä noin 15 vuoteen häneen.)

Minulle sanoi kerran yksi ammattilainen, että oikeat itsemurhayritykset eivät päädy teholle, eivätkä yrityksiksi. Niistä ei kerrota etukäteen, eikä jälkikäteen.

(Sorry, mutta tuo köydenkatkeamistarinakin oli niin tuttu…)

Näin minäkin ajattelin joskus. Ajattelin, että minun ansiostani hän elää, minä olen tehnyt parhaani ja vastuussa. Minä olen aiheuttanut tämän/ Minä en ole aiheuttanut tätä - oli silloisen ajatteluni kulmakiviä. Luulin että suurin osa tämän juoppiksen elämänkaaren tapahtumista oikeasti aiheutui minun toiminnastani :stuck_out_tongue:

Nykyään, näin monen monen vuoden jälkeen tajuan, että minusta ei roikkunut eikä riippunut mikään. Juoppo jää henkiin, jos on jäädäkseen. Jos kuolee, se on tarkoitettu niin. Empaattisuus ja kyky rakastaa toisia ei ole pelastamista. Se ei ole edes tukemista. Se on rakkaudella irrottautumista. Ihan kuten Ikzu tuolla neuvoi, hän oli oikeassa. Exäsi on tilanteessa, jossa sinulla ei ole hänelle enää mitään annettavaa. Hän osaa hakea apua, hän tietää kanavat, hänelle ohjataan tarjottimella tukea ja psykiatrista apua sairaalassa. Hän tarvitsee ammattilaisapua nyt, mikäli suostuu sitä ottamaan vastaan. Sinä tekisit hänelle vain hallaa nyt.

Mutta jos juonenkulku jatkaa kulkuaan kuten näissä tapauksessa yleensä, niin exäsi huolii vain sinun apusi. Koska haluaa sinut takaisin. Koska elämä oli kanssasi helpompaa kuin ilman sinua, juominen oli kanssasi helpompaa kuin ilman sinua. Juopon rakkaus on kovin ehdollista, kuten on läheisriippuvaisenkin. Vasta pitkän ajan jälkeen ymmärtää, että ei se ollutkaan rakkautta, vaan kahden kipeän sielun kaupankäyntiä keskenään. Älä lähde enää tähän kaupankäyntiin mukaan Vyana… Ethän. Se tuo sinulle vaan tuskaa ja sairastut itse yhä pahemmin.

Pidä tästä kiinni Vyana-rakas! Tällä ajatustavalla tulet selviytymään. Sinun tarinasi on selviytymistarina, olen varma siitä. Koska sinä tiedostat ja näet. Mitä enemmän opit näkemään, sen enemmän tulet ymmärtämään, että olemme loppujen lopuksi aika pieniä hitusia täällä maailmankaikkeudessa. Pyörimme ja kiepumme tuulien mukana, ja voimme vain valita sen, mitä näemme ja mihin keskitymme. Emme kuitenkaan hallitse mitään muuta kuin omia ajatuksiamme, ja niitäkin vasta kovan työn ja harjoittelun jälkeen. Eikä ole tarkoituskaan! Meidän tarkoitus on kieppua ja pyöriä kuin höyhenet tuulessa, pitää toisiamme kädestä kiinni ja nauttia matkasta. Rakastaa, antaa anteeksi ja lopettaa turha ajatteleminen ja irrottautua suurimmasta osasta asioista, kunnes matkan teko on keveää ja antoisaa.

Kiitos Sitruunapippuri.

Arvostan suuresti sinun ja ikzun näkemyksiä ja kokemuksia, mutta tässä jutussa olen nyt hieman eri linjoilla.

Olen tietysti vieläkin aika sekaisin kaikesta tapahtuneesta, lienee ihan ymmärrettävää. Kuitenkin minä tunnen tuon ihmisen, ja hän tuntee minut. Olemme kumpikin sairaita ja kieroon kasvaneita, mutta kuitenkin ihmisiä.

Luojan kiitos tunnistan nyt oman sairauteni ja voin tehdä sille jotain. Se onkin tärkein tehtäväni ihmisenä, noin henkisen kasvun kannalta. Onneksi olen myös nyt luita ja ytimiä myöten vakuuttunut siitä, että minä en ole toisen ihmisen elämästä vastuussa, enkä voi siihen vaikuttaa. Ei ole minun hommani, jätän sen viisaamman tahon käsiin.

Eli mitä yritän sanoa, niin sitä, että minulla on vahva perstuntuma tähän asiaan. Kyse ei ollut manipuloinnista, hän ei halua minua takaisin jne. Koska hänen sairaudestaan huolimatta tiedän, että hän aidosti välittää minusta ja kunnioittaa minua. Kuten on tullut esille, minulla on eliniän verran empiiristä tutkimustietoa alkoholisteista. Luotan siihen tietoon, olen maksanut siitä kovan hinnan. Luotan myös sisäiseen ääneeni.

En ole järkiperäinen ihminen. En ole koskaan ollut, enkä totisesti tule koskaan olemaan. Hoidan hommat luottaen tähän sisäiseen ääneeni. Annan sille arvoa nyt, koska annan arvoa myös itselleni ja luotan itseeni. En todellakaan halua ruveta miehen terapeutiksi. Sen lisäksi tiedän, että se ei hyödyttäisi ketään (isukkinikin olisi raitis ja järjissään jos se meidän läheisten terapioinneista riippuisi). En ole niin ylimielinen pissipää (no, ainakaan tässä suhteessa), että kuvittelisin voivani tarjota jotain suurempaa ja parempaa kuin lauma asiansa osaavia ammattilaisia. Tiedän että ette kyllä sitä tarkoittaneet sanoakkaan, vedän nyt vain vähän mutkia suoriksi, antakaa anteeksi.

En myöskään kuvittele, että hänen henkensä olisi minun heiveröisissä kätösissäni. Aiemmin olisin kyllä ollut vakaasti sitä mieltä, enää en ole. Sitä tarkoitin mainitsemalla Korkeamman voiman ja johdatuksen.

Legenda itsemurhan tosi tekijöistä ja pelleilijöistä on minusta aikansa elänyt. Tuskin kukaan ihan oikeasti haluaa kuolla. Kaikki vain haluavat pahasta olostaan eroon, koska eivät kestä sitä enää. Joka ikinen kerta se on toivottoman ihmisen avunhuuto, “onnistui” se tai ei.
Korkeammilla voimilla on myös kätensä pelissä. Miten muuten selitetään se, että joku ampuu itseään päähän, mutta ei silti kuole? Tällaisiakin tarinoita on. On myös sellaisia tarinoita, että joku elää äärimmäisen pientä ja turvallista elämää. Ei tee mitään, mihin liittyisi jonkinlainen riski, mutta yhtenä päivänä kompastuu kotonaan, lyö päänsä pöydän kulmaan ja kuolee siihen paikkaan. Koska oli hänen aikansa lähteä.

Itsemurhan onnistuneesti tehnyt ystäväni puhui useaan eri otteeseen pahasta olostaan ja kuolemamietteistään. Myös ennen kuolemaansa hän oli puhunut pahasta olstaan ja toivottomuudestaan. Silti kukaan ei voinut tietää, että hän tekisi sen. Kuten sanottua, nämä asiat eivät ole kenenkään ihmisen käsissä. Jos joku oikein haluaa kuolla, hän varmasti onnistuu siinä ennen pitkään.

Ehkä mieskin onnistuu vielä siinä. Toivon tosiaan, että tämä toinen tilaisuus antaisi hänelle oikean suunnan, mutta se on hänen käsissään. Minun käsissäni on se, että tästä lähtien suljen kännykkäni visusti joka ikinen yö. En enää ikinä halua saada sellaista puhelua ja tuntea sellaista vastuuta, vaikka se ei minun vastuuni olekaan.

Tiedän sen, että hän ei ilkeyttään asettanut taakkaansa minun kantaakseni. Olen itsekin tuntenut sellaista epätoivoa, että olen haaveillut kuolemastani ja suunnitellut sitä. Sen takia ymmärrän sen valtavan itsekeskeisyyden, joka sellaiseen pahaan oloon liittyy.

Jep. ikzu teki sen tavallaan, minä teen omallani.

Eikä todellakaan ollut nyt tarkoitus veetuilla. Halusin vain selvittää näkökantani. Siitä en tiedä, että miten oikea se on, mutta se on omani. Tiedän myös sen, että olette hyväsydämisiä ihmisiä ja tarkoitatte neuvoillanne vain hyvää. Olen siitä aidosti kiitollinen <3

Loppukaneetti Himmulle: Tosi kiva kuulla susta taas! On mukava tietää, että et ole antanut periksi. Viime viestisi oli nimittäin niin surullinen, että huolestuin voinnistasi. On varmasti kurjaa, että toisella on heti uusi lohduttaja, mutta kuten itsekin sanoit, niin ehkä ihan hyvä sinun kannaltasi. Toivottavasti asuntoasia ratkeaa pian. Kaikkea hyvää sinulle Himmu!

tosi on…ei aina mene asiat niinkui,n että laita puhelin kiinni. Todellinen irroittautuminen ei koskaan tapahdu hampaat irvessä, tahdonvoimalla ja taistellen omaa sydäntä vastaan.
Aikansa pitää yrittää ja antaa mahdollisuus, ja seurata sydäntä.
Voihan sitä toiselle sitten vaikka ilmoittaa, että nyt tästälähtien minun puhelimeni on kiinni öisin.
Voihan sitä kerran on aikaa ja varaa, niin soittaa häkeen jos toinen sanoo olevansa pulassa.
ei se paljoa maksa vaivaa. Omia rajoja voi silti laittaa.

Mä opin aikanaan Al-anonissa sellaisen jutun, että jos ei tiedä mitä tekisi, niin kannattaa miettiä mitä täysin terve ihminen tekisi tuossa tilanteessa tekisi. Ja toimia sitten niin. Mua tää on sääntö on auttanut monesti, ja auttaa edelleenkin. Joskus kun olen epävarma, ja egoni joka on naamioitunut intuitioksi supattelee selityksiään, palaan tähän ohjeeseen. Tai kysyn luotto-ystäviltä apua.

Mitä mieltä olet Vyana, mitä täysin terve ja itseään rakastava ihminen tekisi, pitäisikö hän yhteyksiä mieheen, joka on kiduttanut hänen lemmikkieläimiään ja vienyt vuokratakuurahat? Iskenyt kämpän seinät palasiksi, ja käyttäytynyt epävakaasti ja itsekkäästi suurimman osan yhdessäoloajasta?

Vai antaisi miehen rauhassa kohdata pohjansa ja nousta sieltä, jos niin on tarkoitus. Yksinään ponnistellen, jotta ne voimat kasvaisivat siinä ponnistellessa sen verran, että ne voimat riittäisivät sitten myöhemmin kun kiusauksia ja juomispakkomielteitä tulee vastaan.

Suurin osa mahdollistamisesta on juuri tätä, että läheiset yrittävät “auttaa” jakamalla taakkaa, ja samalla estävät sen, että tämä riippuvainen saisi rauhassa kohdata kaikki päihteiden käyttönsä seurauksensa. Kohdata sen kuuluisan pohjan, josta ei ole kuin yksi suunta ylöspäin. Kaikki hyysääminen, auttaminen, tukeminen, lohduttaminen ja auttaminen estää tätä pohjan löytämistä, ja raitistumisen mahdollisuutta.

Niin ja muuten raitistuminenkin on sellainen juttu, että siinä läheiset ovat lähinnä tiellä auttamis- ja tukemishaluineen. Näin ainakin mulle on sanottu, ja yhden raitistuvan miehen kanssa elinkin pari vuotta, ja se oli viereltä katsottuna puuhaa, josta minun oli hyvä pitää näppini erossa. Onneksi näin, koska se vapautti energiani omaan käyttööni, omaan eheyttämisprojektiini :smiley:

Herkästi nämä hommat menivät minullakin yliromantisoinnin puolelle. Oli niin kiva heilua niissä suurissa tunnetiloissa, nähdä mies rikkinäisenä ja ainutlaatuisena, ja meidän suhteemme jonakin elämää suurempana kuviona. Se erityisyyden tunne, mikä tästä tuli, oli sellaista mukavaa arkipäivän huumetta, joka nosti kierroksia ja auttoi puskemaan eteenpäin. Ohittamaan muutaman surun, tylsyyden, toivottomuuden ja ahdistuksen kerrostuman, kunnes niihin jälleen putosi, kun tämä “romanttisuuden huumepöllähdys” meni ohitse. Ja kuten kaikilla huumeilla, sekin aiheutti aikamoiset laskut… Tästä kierteestä piti vain hypätä pois, mutta se onkin helpommin sanottu kuin tehty, ja vaatii oman aikansa ja varsinkin juuri sitä kuuluisaa tiedostamista.

Mutta en nyt ruodi tätä enempää. Sinun elämäsi, sinun päätöksesi. Loppupeleissä kaikki menee varmasti hyvin ja onnellisesti. Vaikutat sellaiselta aidolta ja voimakkaalta ihmiseltä, joka vain tulee lopulta pärjäämään, valitsee minkä polun tahansa. Tsemppejä! <3

^Siis kirjoitti tuon, jos jäi epäselväksi :smiley:

Tämä muuten pitää 100% paikkansa!

Se on prosessi, joka sen ihmisen on itse käytävä läpi. Toinen ei voi siinä “auttaa”. Eli todellakin jokaisen ihmisen on siinä toipumisvaiheessa pitää huoli vain omasta toipumisestaan.

Jos/kun se ihminen on siihen prosessiin päässyt, niin se kyllä tulee toipumaan. Omaan tahtiinsa vain, kun sitä ei pysty nopeuttamaan. Kaikki häiriö siinä prosessissa, eli sellainen “tukeminen ja auttaminen jouduttamalla” saa vain sen juopon joka haluaisi heti olla terve ja perillä, sähisemään ja vittuilemaan sille läheiselle, kun sille lyödään kuin märkä rätti naamaan silloin, joka kerta se miten keskeneräinen hän on. Se on kuin sohisi ampiaispesää.

Mä en koskaan miettisi mitä terve ihminen tekisi, koska saa kyllä hakea pitkältä että löytää yhdenkään terveen ihmisen. Ensinnäkin TERVE ihminen auttaisi heti tietenkin, TERVEellä ei ole voimat menneet jo. TERVE ihminen on se, joka läheisriippuvuuteen ensimmäisenä sairastuu, koska terve reaktio pitäisi olla, että kun kanssaibmisellä on hätä niin hänet toki majoitetaan ja kylvetetään ja rahoitetaan.
Mun mielestä pahinta on jos alkaa leikkiä jumalaa, yli- tai aliarvioi omat vaikutusmahdollisuudet jatkuvasti.
Ja kyllä läheinen pystyy tukemaan: Sanomaan vaikka että uskon, että sinun on mahdollista raitistua: ja uskoa siihen. Paras tapa uskoa siihen on silti irrottautua toisen ongelmista rakentavalla tavalla.
Terveen välimaastoa on silti mahdoton monesti hahmottaa, onko toimintani sairasta vai tervettä.
Ehkä tämä kirjoittaminenkin voi olla sairasta, jos alkaa miettiä kirjottaako terve ihminen nettifoorumille jotain alkoholistiasioita?
Mutta ehkä tervettä on pyrkiä johonkin suuntaan sentään. siksi sairas-terve aksellilla arviointi on aina yksinkertaistava malli, joka voi johtaa siihen että heitetään lapsi pesuveden mukana. Pitää uskoa silmiään ja korviaan.

No siis pointtina olikin juuri se, että jos sillä ihmisellä ei itsellään ole syntynyt sitä ehdotonta halua toipumiseen, niin sitä ei mitenkään päin kykene sille toiselle syöttämään. Ei vaikka miten rakastaisi ja hoivaisi.

Sen halun pitää lähteä sieltä ihmisestä itsestään, koska toipuminen vaatii sellaisen ajattelu- ja asennemuutoksen, että valtaosa ihmisistä ei siihen tahdo suostua. Se sattuu ja kukaan ei voi minun puolestani sitä kipua käydä lävitse.

Tää on v-mäistä joo, mutta myös totta.

Itseasiassa antaa toisen vastata teoistaan itse, niin on parasta uskomisen tyyliä. Ja mikä estää sanomasta, mitä aikoo sanoa, ja se joko menee perille tai ei.
koska osahan uskoo alkoholistiin siten, että hyysää. No sehän on suora ilmaus että ei susta ole tätä asiaa ratkomaan, joten annampa sulle rahaa ja vuoteen, ja teenpä kaikki sun puolesta kun et kuitenkaan koskaan.
Soitin mäkin kerran exälle ambulanssin, kun oli vahingoittanut itseään, lopulta menin käymäänkin siellä ja lopultä päädyin lääkärillekin hänen kanssaan. Mutta sitten, kun hän karkasi takaisin baariin sieltä verissä päin, niin ajattelin vain että itsepähän läksin, mahdollisuus annettu ja tarjottu, henkilö on vapaa itse tekemään mitä tahtoo. Mutta kun seuraavan kerran soitti, sanoin että en vastaa enää ja saat itse hoitaa itsesi lääkäriin kerran et siellä kuitenkaan pysy.
Mielestäni ei maksanut silti paljoa vaivaa uskoa häneen muutaman kerran: Hankalaa on se, jos ihminen ensin auttaa, mutta sitten kun toinen ei sitä vastaanota niin alkaa raivostuttamaan…suuret tunteet ja hengen salpaantuminen raivosta tai surusta, kun miettii omien yritysten valumisesta hukkaan on merkki että on annettu liikaa. jos pysyy hyvät yöunet ja se ei ole mistään pois, niin mikä ettei voi toisinaan tehdä erilaisia ratkaisuja.

Juu eikä se halu ja idea välttämättä koskaan tule ajoissa, jos ei kukaan vaivaudu edes sanomaan, että sulla on hei alkoholiongelma mun mielestä, mutta uskon että saat sen vielä ratkeamaan joskus kun tahtoa löytyy. Ja siinä on sulle päihde puhelinnumero tai muut. että onnea ja toivottavasti asiat ratkeaa ja kaikkea hyvää kaikesta huolimatta.
Mun mielestä se että sanoo mitä oikeasti haluaa sanoa, vs, yrittää manipuloida toisen raitistumaan sanomalla oikeita sanoja tai sillä ettei uskalla sanoa mitään vaan mököttää vaan ja kostaa, ovat kaksi eri asiaa.