Heipä hei!
Luoja, kylläpä voikin olla pelottavaa jopa tämä anonyymisti kirjoittaminen… Joka tapauksessa ajattelin nyt perustaa oman viestiketjun, koska yritän toteuttaa uutta “ole rehellinen ja armollinen itsellesi” -periaatetta ja käsitellä asioita joita olen paennut jo liian kauan.
Olen siis Vyana, läheisriippuvainen alkoholistin aikuinen lapsi. Jätin päihdeongelmaisen avomieheni tämän kuun alussa. Olemme nyt asumuserossa ja tavallaan löysässä hirressä odottelen että exäni löytäsi itselleen uuden asunnon jossa riehua, mököttää ja parannella loputtomia krapuloitaan.
Odotan innolla (ja okei, myös vähän pelokkaana) sitä aikaa kun saan olla rauhassa ja turvassa omassa kodissani rakkaiden kotieläinteni kanssa. Ilman kuvottavaa vanhan viinan lemua ja ilman sitä ahdistavaa ja alkoholistin läheisille ah niin tuttua elämää jota nimitän munankuorten päällä kävelemiseksi.
Eromme ei ole ollut mitenkään järin siisti (voiko se päihdeongelmaisen kanssa sitä ollakaan kun ei muukaan elämä ole?). Lopullinen kyrsiintymiseni sai alkunsa siitä kun mies perjantai-iltana ilmoitti lähtevänsä kaverilleen istumaan iltaa. Minua alkoi välittömästi ahdistaa. Mahassa velloi, henki tuntui salpautuvan ja näkymätön käsi rutisti “sydäntäni”. Kysyin tietysti mitä illan istuminen tarkoittaa jne. vakiokamaa. Samassa tajusin miten kammottavaa elämämme oli kun miehen perjantai-iltainen kaverille meno aiheutti sellaisen tunteen minussa. Sanoin sen miehelle ja tirautin pikku itkut. Mies vaikutti vähän hämmentyneeltä ja vakuutti ettei ole lähdössä baariin. Erosimme sovussa ja päätin parhaani mukaan nauttia illastani. Kun lopulta olin käymässä nukkumaan, sain “välähdyksen” tulevasta. Tiesin että herään 3:n kieppeillä aamuyöstä ja kuulostelen onko juoppo tullut kotiin. Mitään ei kuulu ja tiedän että hän ei ole tullut. Ahdistus palaa ja joudun nousemaan ylös ja tarkistamaan muun asunnon. Sen jälkeen makaan sängyssä valveilla niin kauan että kuulen tutun aamuöisen kotiinpalaamismetelin.
Menin nukkumaan. Kas kummaa, visioni pitivät paikkansa jopa kellonaikaa myöten. Kyllä tuo “sevännäkemisen” lahja on ihana! Lopulta mies tuli sisään varsin hillitysti. Menin vastaan. Outo, imelä haju seurasi tulijaa tavallisen kaljan hajun lisäksi. Tässä seuraa tilanteen vitsiosuus: kysyin onko mies polttanut kukkaa? Mies sanoi ei. Mietin vähän aikaa ja kysyin että onko hän varma että ei ole polttanut pilveä? Mies vastasi että ei ole polttanut kukkaa vaan lehteä! Voi vattujen kevät tota juoppojen komiikan tajua! Sitten sanoin että taitaa olla nyt parempi että eroamme koska en kestä enää hänen päihteidenkäyttöään. Mies ei vastannut, otti vain nukahtamislääkettä ja paineli petiin.
Seuraavana aamuna hän venytteli makeasti ja iloisesti toivotti hyvät huomenet. Luuli tietysti että ylireagoiva akka oli taas unohtanut viimeöiset puheensa. Toivotin hyvät huomenet takaisin ja lisäsin toivovani että ero hoidettaisiin mahdollisimman sivistyneesti. Ilkeä ämmä kun olen, niin en voinut olla lisäämättä että nyt vihdoinkin kumpikin saisi mitä halusi. Hän saisi juoda rauhassa ilman nalkutusta ja minä saisin elää rauhassa ja turvassa. Mies jatkoi “puhumatta paras” -linjaansa naama astetta jäykempänä.
Asiat alkoivat mennä todella rumiksi vasta seuraavalla viikolla. Lähdin pariksi päiväksi pois kotoa että saisimme kumpikin vähän miettimisrauhaa. Jätin lemmikkini hänen hoteisiinsa. En nähnyt siinä ongelmaa sivistyneen tunnelman vuoksi.
Palasin kotiin parin päivän päästä. Mies istui rauhallisesti sohvalla ja nousi päästämään lemmikit parvekkeelta tervehtimään emäntäänsä. Toinen eläin vaikutti oudon pelokkaalta. Kysyin oliko jotain tapahtunut. Ei, kuului vastaus.
Ilta sujui rauhallisesti. Koin tärkeäksi sanoa pari asiaa joita olin miettinyt. Mies kuunteli mutta vältteli katsettani viimeiseen asti. Lopulta pyysin häntä katsomaan minuun. Silmät harittivat ja verestivät. Ajattelin että hän on krapulassa.
Hoidin seuraavana päivänä pakollisia asioita. Rauhallinen tunnelma jatkui iltaan asti kunnes mies tuli asioiltaan kotiin helvetin kiukkuisena. Hän selitti kiukkunsa syyn ja juttelimme vähän siitä. Suhtauduin kylmän asiallisesti enkä ottanut ongelmaa kantaakseni niin kuin aiemmin olisin tehnyt. Otin nukahtamislääkettä ja menin nukkumaan. Mies jäi katsomaan telkkaa. En saanut unta ja nousin ylös. Todella vahva, imelä haju lemusi kämpässämme ja tajusin mitä oli tapahtunut. Raivostuin ja järkytyin. Mies istui tyytyväisenä sohvalla. Tajusin mistä edellisillan verestävät silmät olivat tulleet. Kaikesta kokemastani huolimatta en olisi ikinä uskonut että hän voi olla niin idiootti.
Pelkäsin koko seuraavan yön. Vaadin miestä menemään nukkumaan ja pötkötin itse sohvalla jännittyneenä, pää nukahtamislääkkeestä pöhnäisenä. Päätin että ilmiannan hänet seuraavana päivänä. Aamulla pidin edelleen kiinni suunnitelmasta ja aloin pikkuhiljaa pakkaamaan tavaroitani. Sitten mies päätti lopulta avata sanaisen arkkunsa. Tähän mennessä hän ei ollut kommentoinut eroa sanallakaan. Hän sanoi että ei ollut taistellut eroa vastaan kotieläinteni takia. Koska hän ei kestänyt elää niiden kanssa. Hän oli kuulemma kestänyt tähän asti koska oli valinnut että eläinten aiheuttamasta piinasta huolimatta hän halusi olla kanssani. En voinut uskoa korviani. Sanoin että eikö hänen päihteidenkäyttönsä ollut sitten aiheuttanut meille mitään ongelmia?! Sanoin myöskin että siinä hän taas tapansa mukaan sysäsi kaiken vastuun itseltään pois. Tilanne alkoi kiristyä.
Jatkuu ensi jaksossa! Jostain syystä tuntuu nyt hyvin tärkeältä kirjoittaa ulos kaikki tapahtunut. Sitä on kuitenkin niin paljon ja se on niin raskasta kerrottavaa että jatkan myöhemmin. Kiitos vielä kaikille muille läheisriippuvaisille kun olette rohkeasti jakaneet kokemuksianne Kotikanavalla muidenkin luettavksi. Tuntuu jo siltä että häpeän elämääni vähän vähemmän sen takia että tiedän että en ole yksin.