Taas vietin yhden päivän joutilaan maukkaassa olotilassa. Mitäs nyt muuta kuin tuon tämänhetkisen leikkikaluni, paatin kanssa, meren rannoilla.
Mukana oli kaveri alle kouluikäisen tyttärensä kanssa, eväineen ja onkimatoineen.
Koko päivä siinä kului, tyttö onki, väsymättömänä, eläen joka hetken täysillä. Ja kuinkas ny sattui, kalaa tuli. Sumppu täyttyi ahvenista, pienempiä päästettiin takaisin mereen.
Hetki pidettiin sadettta kajuutassa, spriikeittimellä lämmitettiin sapuskat -ja taas ongittiin.
Paitsi että me kaksi aikuista emme viitsineet edes omia onkia veteen laskea, työtä riitti matojen laittamisessa ja kalojen koukusta irrottamisessa muutenkin.
Ihan hetkellisenä välähdyksenä tuli mieleen taas kerran katkennutta siimaa solmiessani, että tämän tärkeämpiä hommia minulla ei ole! Enkä kovin usein pääse itseäni näin tärkeäksi ja tarpeelliseksi ihmiseksi tuntemaan.
Noista muista en voi varma olla, mutta minulle eilinen oli hieno päivä.
No, sitten iltamyöhällä kotona, kun reppu oli purettu ja iltakahvit keitetty, roikuin jonkin aikaa tuolillani katsellen tietokonetta, päivän kuvasaaliin siinä perkasin, ja laitoin sähköpostina hiukan rajatut ja väritasapainoltaan säädetyt kuvat likkeelle, lueskelin plinkkiäkin.
Ja taas törmäsin siihen vimmaan, joka joskus jää ihmiselle kun omia asenteitaan on muuttanut. Se jatkluva itsensä, tunteidensa, ajatustensa tutkiminen ja vertailu, kipupisteiden tonkiminen ja pinnallenostaminen.
Miksi ihmeessä?
Miksi ihmisen pitäisi ottaa tavoitteekseen joku epämääräinen “henkinen kasvu”, “itsetuntemus”, tunteiden ronkkiminen pintaan silloinkin kun muuten olisi kovin rauhallinen olo.
Outo harrastus, niinpä.
Tosin , kun aloin muistelemaan, niin eikös vaan se vaihe ollut minullakin. Kauan sitten, kun innokkasti, suorastaan koukuttuneena olin mukana ihmissuhderyhmissä opettelemassa niin tunteiden tunnistamista (heh) kuin vuorovaikutustakin, olin ihan samaan koukussa. Ne ryhmät olivat -lienevät edelleen) lähinnä ihmissuhdelaboratorioita joissa tosiaan analysoidaan tiukan intensiivisesti vuorovaikutuksen kiemuroita, ryhmädynamiikkaa, omien tuntemusten kieroilua maailman näkemisessä… paljon muutakin.
Ja olihan sekin kivaa -aikansa.
Mutta kun välillä näen miten ihminen tekee omasta päästään tunnetiloja analysoivan ja vaikkapa riippuvuuksia tikulla tökkivän ja pintaan nostavan laboratorion, niin tuleehan siinä sellainen lähimmäisenrakkaudellinen ja armollinen ajatus mieleen, että voi kun osaisi tuollekin sanoa että jätä nyt sikseen tuommoiset ja rupea vaikka elämään välillä.
Mene vaikka ongelle ja unohda ne korkealentoiset ajatukset, ole vaan ihan tässä maailmassa.