NA-kokoukset

Kellään tietoa minkälaisia NA-kokoontumiset on? Miten paljon ihmisiä näissä kokouksissa yleensä pyörii ja minkä ikäistä porukka on noin keskimäärin. Onko nuoret aikuiset tervetulleita näihin kokouksiin? Kiinnostaisi kovasti kokeilla, mutten uskalla jos paikka onkin täynnä 40-vuotiaita pirivetureita, jotka nauraa kun saavun paikalle.

Kokouksissa käy eri-ikäisiä, kaikkia sukupuolia, työssäkäyviä, työttömiä, opiskelijoita, yksinhuoltajia, rikkaampia ja köyhempiä, enempi ja vähempi hulluja, haha - siis ihan kaikenlaisia, näköisiä ja kokoisia entisiä päihteidenkäyttäjiä, tai joitakin edelleen/uudelleen käyttäviä. KAIKKI, jotka etsivät apua päihdeongelmaansa, ovat ehdottoman tervetulleita!

Itse olen saanut tästä yhteisöstä rakkautta ja tukea niin et elämäni on muuttunut ihan kokonaan, mut jokainen muodostaa itse oman mielipiteensä. Ja senhän saa vain siten et tulee katsomaan ja ottaa kokemuksen. Kukaan siellä ei pure, joten rohkeesti mukaan vaan!

Jos jännittää tulla - niinku yleensä kaikkia ensimmäisiä kertoja tulijoita jännittää, ahdistaa ja pelottaa - voi tukea saada soittamalla infopuhelimeen. nasuomi.org/ Sitä kautta voi pyytää jeesiä että löytyisikö joku joka tulisi ensikertalaisen mukana. Eikä turhaan kannata aristella pyytää jeesiä, koska avun antaminen on kunnia-asia ja siitä saa auttaja itse vähintään yhtä paljon kuin avun pyytäjä!

<3

Hei,

voiko tulla suljettuun NA-kokoukseen jos ongelmana on alkoholin ja lääkärin määräämien bentsojen käyttö? Molemmista haluaisin kokonaan eroon. AA tuntuu tosi vieraalta, en tunne olevani alkoholisti.

Enenda,kokouksiin ovat tervetulleita kaikki, joilla on, tai jotka ajattelevat että heillä saattaa olla ongelma päihteiden kanssa. Siellä ei jaotella päihteitä laillisuuden, laittomuuden tai minkään mukaan, siellä ei kysellä mitä olet käyttänyt ja kuinka paljon. Jos sulla on tunne että tarvitset apua päihdeongelmaasi, olet mitä lämpimimmin tervetullut.

Mukaan vaan! <3

Huom,

NA ei millään lailla liity tai ole sidoksissa tämän sivuston ylläpitäjiin, ja kaikki mitä minä täällä aiheesta puhun, perustuu luonnollisesti minun omiin kokemuksiini, eikä siis edusta NA:n virallista kantaa. Kehotan siis kääntymään tänne kaikissa kyseistä toveriseuraa koskevissa kysymyksissä.

[b]NA-Infopuhelin klo 18-20

Soita 050 307 7597[/b]

nasuomi.org/

Omasta puolestani haluan rohkaista kaikkia asiasta kiinnostuneita soittamaan ja/tai etsimään kokouslistasta itselleen sopivan kokuksen, ja tulemaan paikalle katsomaan mistä on kyse. Mulle tää on ollut parasta mitä mulle on tapahtunut! <3

Kiitos, iina! Onpa kiva kun vastasit, olen pitkään tätä miettinyt.

Alkoipa mietityttää eräs asia NA:ssa/AA:ssa: Noissahan on erikseen ryhmiä vain naisille ja tämä on ihan okei ja ymmärrettävää, koska onhan niitä naisia, jotka, syystä tahi toisesta, kokevat avautumisen liian vaikeaksi, jos paikalla on miehiä, mutta entäs sitten toisinpäin. Onko olemassa pelkästään miehille tarkoitettuja ryhmiä? Ihan yhtälailla se voi olla joillekuille miehille täysin mahdotonta avautua/hakea vertaistukea naisten läsnäollessa :confused: .

Ja toisekseen; Miten ne naisten ryhmissä sen tsekkaavat, että kaikki paikalle saapuvat ovat varmasti naisia, siten kun nainen noin virallisesti käsitetään. NA:n/AA:n konseptiinhan kun ei kuulu henkkareiden uteleminen :laughing: , joten eivät voi tarkistaa, lukeeko siellä passissa F vai M, ja tuskinpa(Toivottavasti :open_mouth: ) ryhtyvät siellä kenenkään housuihinkaan kurkkimaan. En nyt meinaa, että joku mies yrittäisi soluttautua naisten ryhmään ihan vain kiusallaan/tirkistelläkseen, mutta joku ns. virallisesti mies saattaa kokea itsensä täysin naiseksi, vaikkei sitä paperilla olisikaan. Suuremmissa kaupungeissa taitaa olla näitä sateenkaariryhmiä, mutta jos ei ole siellä suuressa kaupungissa, eikä edes lähellä, tai sitten ei vain halua sellaiseen ryhmään osallistua, vaan nimenomaan naisten porukkaan.

Minä taas osallistuisin mielelläni sellaiseen ryhmään, joka koostuisi pelkästään akateemisen korkeakoulututkinnon omaavista opioidinarkomaaneista. Tämä ei muuten ole vitsi eikä toivoakseni myöskään ylimielisyyttä. En vaan koe omaavani juurikaan yhteistä tai pystyväni samaistumaan vankilakierteessä olevaan, pelkän peruskoulun päättötodistuksen omaavan piripään kanssa. Uskoisin, että hänen olisi myös vaikea kokea omaavansa yhteistä minun kanssani tai pystyvänsä samaistumaan minun kokemuksiini.

Kerran olen käynyt. Sakki oli sellaista nuhjuista ja huono hampaista, suttuisilla tatuoinneilla höystettynä. En oikein tuntenut kuuluvani joukkoon.

Onhan narkkareiksi eksynyt mm lääkäreitä ja korkean koulutuksen saaneita biologeja ja kemistejä… :sunglasses: Jotkut koukkuun jääneet ovat omistaneet laboratorionkin ja tehneet itse aineensa… :sunglasses:

^ Näin on ja näitähän tapauksia muuten riittää :wink: :mrgreen: . NA-kokouksissa noita ei kuitenkaan kovin paljoa taida pyöriä, vaan suurin osa NA:laisista edustaa tuota ylempänä mainittua ns. rappiosakkia. Tämä siksi, että A) korkeassa asemassa olevat pelkäävät leimaantumista/ongelmansa julkituloa, joka saattaa tapahtua hyvinkin helposti NA-paltsuihin osallistumalla, siitäkin huolimatta, että NA:ssa/AA:ssa muka pätee se vaitiolo"velvollisuus" osanottajien kesken. Tuohan ei ole millään tavalla oikea ja virallinen vaitiolositoumus, jollainen koskee esim. lääkäreitä, hoitohenkilöstöä, poliisia, sosiaalityöntekijöitä jne. jne. viranomaisia, vaan perustuu ainoastaan siihen, että “etsäviitsisitsä olla puhumatta näistä jutuista ympäriinsä, se olisi ihan kiva”, eikä mitään sanktiota tietenkään seuraa, vaikka juoruaisi ympäri maailman kaiken, mitä paltsuissa on kuullut. Monet ihmiset kun eivät juuri mitään parempaa tiedä, kuin toisten arkojen asioiden ilkeämielisen lörpöttelyn ympäriinsä :mrgreen: :angry: .

B) Lääkärit ymv. hankkivat kyllä riippuvuusongelmiinsa hoidon aivan muualta, eli kiinnijäädessäänkin pyytävät kollegan kirjoittamaan itselleen varsin muikeat vieroitustropit, eikä tarvitse missään NA:ssa porata rupusakin kanssa :mrgreen: . Näin siis ihan epävirallisesti, vaikka saisivat jopa virallisen hoitoonohjauksen työnantajaltaan ja/tai Valviran hengittämään niskaansa. Näin se homma toimii paremmissa piireissä :wink: :mrgreen: .

AA:ssa lääkäreitä saattaa jopa jonkin verran käydä, koska alkoholiongelma on kuitenkin yhteiskunnan mittapuulla pienempi paha, kuin hirmuinen huumeriippuvuus :unamused: :mrgreen: .

Hölmön ja älykkään ihmisen erottaa AA/NA-kokouksissa jo pelkästä kirosanojen määrästä puheessa, ei siihen oikeastaan koulutodistuksia tarvita. Olen itse joskus syyllistynyt ylpeilyyn sillä miten “pitkälle” olen päässyt ajoittain rankasta päihteiden käytöstä huolimatta, mutta sellaisessa on todennäköisimmin takana todellisuus missä joukko kavereita on joutunut pitkään paikkailemaan päihdeongelmaisen tekemiä virheitä ja laiminlyöntejä ja sama meno on voinut sen ansiosta jatkua.

Huumeriippuvaisten porukoissa on vähän outoa luokitella kaveria joidenkin yhteiskunnan myöntämien arvonimien perusteella, kun kyseessä on kuitenkin yhteiskunta joka joka tapauksessa tuomitsee huumeiden käyttäjät.

^ Jos tuohon mun ylempään tekstiini viittasit, niin en minä luokittele huumeriippuvaisia tai ylipäätään ihmisiä paremmiksi/huonommiksi yhteiskunnallisen aseman perusteella, mutta onhan se niin, että ojanpohjanarkin, jolla ei maineensa suhteen ole enää mitään menetettävää on paljon helpompi mennä julkisesti tunnustamaan ongelmansa, kuin esim. virassa toimivan ja korkeasti arvostetun lääkärin, joka saattaa saada kenkää ja menettää lupansa hyvinkin nopeaan, jos tulee ilmi, että nappailee ihan “huvikseen” ja omine lupineen sitä sun tätä roipetta. Vaikkei NA:ssa tarvitsekaan henkilöllisyyttään tai edes ammattiaan paljastaa, niin aina on olemassa riski, että siellä paltsussa istuukin joku tuttu tai sitten joku tuttu vain näkee, kun tämä lekuri tmv. astuu NA-kokoontumismestan ovesta sisään. Kuten jo sanoin, niin enpä kovinkaan täysillä luota NA-/AA-porukan vaitioloon, koska mitään lakisääteistä velvoitettahan tuohon ei ole, ainoastaan suullinen ja epävirallinen sopimus, että olisihan se ihan jees, jos näistä jutuista ei puhuttaisi kylillä. Noihinkin porukoihin mahtuu kaikenlaista tallaajaa ja valitettavan monen lempipuuhaahan se on levitellä kaikki puolituttujenkin yksityisasiat ympäriinsä, pitivät ne sitten edes paikkansa tai eivät.

Myönnän, että hieman kieli poskessa kirjoittelin tuon aiemman kommenttini. Itselläni ei olisi mitään ongelmaa mennä NA-/AA-paltsuun tunnustamaan syntejäni, mikäli nyt tarvetta moiseen hommaan jostakin syystä kokisin, koska kaikki tietävät ne varsin hyvin muutenkin :mrgreen: :blush: :laughing: , eikä mulla näin MT-eläkeläisenä ole pelkoa esim. työpaikan menetyksestä, mutta ymmärrän kyllä varsin hyvin, miksi jollekulle “korkea-arvoisemmalle” kynnys on aivan liian korkea ylitettäväksi :confused: . Toki ymmärrän myös sen puolen, että ennemmin NA, kuin jokin virallinen hoitotaho, juuri em. syistä.

Eihän kyse ole siitä, että käyttäjä itse luokittelisi muita. Jos narkki on ongelmastaan huolimatta normaalien ihmisten kirjoissa, niin millä järjellä hänen kannattaa ryhtyä pyörimään porukoissa, joissa pidemmän päälle leimautuminen on melko väistämätöntä? Leimautuminen on monessa mielessä paljon pahempi asia kuin ongelma itsessään.

Mukavaa nähdä et tää aihe on herättänyt täällä keskustelua.

Mitä tulee tuohon samaistumiseen esim. lääkärit vs. vankilapoppoo, niin on tosiaan ymmärrettävää jos ei samaistumispintaa alkuun tunne - puolin ja toisin. Itekin oon molemmilla ryhmiin tulokerroillani sortunut tuohon vertailuun, ja etsinyt itselleni tekosyitä lähtee vaan lätkii. Aloin kuitenkin kiinnittää huomiota eroavaisuuksien sijaan siihen, että mitä yhteistä mulla on näiden muiden kanssa. En ole lääkäri, mutta koen kuitenkin olevai aika eri maailmasta kuin nää hampaattomat kovan onnen sankarit, joita mun mielestä ilkeämielisesti “rupusakiksikin” täällä kutsutaan. Me ollaan kuitenkin kaikki ihmisiä, joita yhdistää sama sairaus. Ihan sama mistä yhteiskuntaluokasta tulee ja mikä on koulutus, on riipuvuussairaus sama. Mua on kasvattanut tosi paljon kun olen luopunut ennakkoluuloistani, ja suostunut näkemään, että mulla saattaa olla paljonkin yhteistä jonkun elämänsä vankiloissa ja laitoksissa paatuneen kouluttamattoman misogynisti-rasistin kanssa. iImittäin tää sairaus. Ja sitähän siellä kokouksissa ollaan hoitamassa, pääpaino ei ole vaikkapa uusimmissa lääketieteen tutkimuksissa tai politiikassa.

Sit toi “vaitiolovelvollisuus”. Mulle ainakaan ei ole asetettu näissä ryhmissä niin minkäänlaisia velvollisuuksia, enkä ole kuullut, että kenellekään olisi. Käyn niissä omasta tahdostani, ja se, mitä itsestäni muiden kuullen jaan, on luonnollisesti omalla vastuullani - ihan niinku missä tahansa ihmisporukassa. Siellä ei olla riippuvaisia mistään viranomaistahosta, siellä ei allekirjoiteta minkäänlaisia lupauksia, me emme valvo toisiamme seuloilla, emmekä langeteta rangaistuksia epäasiallisesta käytöksestä. Siinä mun mielestä juuri onkin tämän porukan voima, että opettelemme elämään toisiamme kunnioittaen ihan vapaasta omasta tahdostamme. Minun kokemukseni osoittaa, että tämä systeemi toimii huomattavasti sääntöjä ja rangaistuksia paremmin! :slight_smile:

Joo, sit toi nais-/miesryhmä-asia… Totean vaan, että tämäkin on ihan jokaisen omalla vastuulla, että mihin ryhmään hakeutuu, ja ei, näissäkään asioissa ei turvauduta mihinkään todistuksiin tms. valvontaan. Opetellaan elää niinku ihmiset ja kunnioittaa toinen toisiamme, eikä tarvii vääntää asiaa asiasta, jossa sitä ei ole. :confused: Niin ja kyllä, miehille on/ on ollut omia ryhmiään, ja jos ei ole, voivat he koska tahansa sellaisen perustaa.

Haluun vielä korostaa, että tollasia mun aiemmin kuvailemia “misogynisti-rasisti-tyyppejä” siis en kyl juurikaan oo ryhmissä tavannut. Varmaan siellä niitäkin on, mutta yleinen ilmapiiri on sen verran toisia kunnioittava, että noi tollaset mielipiteet jätetään ryhmien ulkopuolelle. Linna-laitos-tyyppejä sen sijaan on paljonkin, mutta mitäs siitä. Yhtä lailla paljon on niitäkin, joiden ei ole tarvinnut sitä polkua kulkea.

Hauskaa on huomata, miten täällä ihmisillä, joilla ei juurikaan ole kokemusta kokouksissa käymisestä, on kuitenkin ihan selkeä näkemys - tai jopa “tietoa” - siitä, millaista porukkaa niissä käy. :smiley: En voi sanoo muuta kuin että ottakaa ihmeessä kokemus ja käykää mahdollisuuksien mukaan niin monessa eri kokouksessa kuin pystytte. Niihinkin kun asettuu eri kokouksiin erilaista porukkaa. Menkää, katsokaa ja antakaa itsenne yllättyä! :slight_smile:

Edelleen, Suomen kaupungit ovat liian pieniä tällaiseen. Jossain vaiheessa ihmisille selviää, että ravaat jossain narkkien puuhakerhossa. Siinä menee sitten pahimmassa tapauksessa duunit ja ystävät.

^
Hmm. Onpa ikävää että ajattelet näin. Ei mun työpaikoilla kyllä koskaan ole mun vapaa-ajan tekemisiä tentattu, niin kauan kun työpaikalla hoidan hommani ja käytös noin muutenkin on kaikin puolin asiallista. Esimerkkejä näissä meidän suomenkin kaupungeissa on lukemattomia, jotka ovat saaneet työpaikkoja ja pysyneet niissä samanaikaisesti kuin kokouksissa käyvät, joten luotan siihen et näin voi käydä mulle ja kaikille muillekini.

Eikä ne ystävät mihinkään lähde, koska he ovat ihan todellisia ystäviä, jotka jo tietävät taustoistani. Niin, ja suurin osa käy samaisissa kokouksissa itekin, joten mihinkä ne lähtis, haha. :smiley: Jos joku ihminen elämässäni ei kokouksissa käymistäni kestä, saa hän ihan vapaasti ottaa muhun etäisyyttä. Ei ollut sitten ystävä kyseessä, jos näin käy. :slight_smile:

Joka tapauksessa puhdas elämä ja sen hoitaminen menee mulla kaiken edelle. Työpaikkoja ja ystäviä tulee ja menee, mut jos mä tämän elämäntavan menetän, menee työn ja ystävien lisäksi omanarvontunto, terveys ja koko elämisen arvoinen elämä, pahimmassa tapauksessa se yksi ja ainoa henkikulta.

Keskustelun edelliseen aihealueeseen liittyen:

Suomen NA:n viimeisin jäsenkysely toteutettiin vuosien 2015 - 2016 aikana, ja kyselyyn vastasi vajaa 450 jäsentä ympäri Suomea.

Kyselyyn vastanneista yht. 59% joko opiskeli (18%) tai teki töitä. Osa-aikaisesti työskenteli 11%, kokopäiväisesti 27% ja 3% toimi yrittäjänä.

Kysyttäessä elämänlaadun muutosta NA:han tulemisen jälkeen, 66 - 69% koki elämänsä kohentuneen työllistymisen (69%) ja / tai opiskelun (66%) osalta, ja n. kolmasosa koki sen pysyneen samana. Vain 1% Koki elämänsä huonotuneen näiden osa-alueiden kohdalla.

Ihmissuhteiden osalta yli 90% koki elämänsä kohentuneen, ja vain 1 - 2 % vastasi sen huonontuneen.

97% vastasi yleisesti elämänlaatunsa kohentuneen NA:han tulemisen jälkeen.

Nämä vastaukset vastaavat paljolti omaa kokemustani. Kyllä se oli ne päihteet, joiden takia menetin työpaikkoja ja ystäviä, ja nyt itseäni hoitamalla, mm. käymällä kokouksissa, olen saanut näitä asioita takaisin elämääni. :slight_smile:

Ymmärrän toki, että jossain tärkeässä virassa oleva päihderiippuvainen henkilö ei halua mennä samaan porukkaan perusnarkkien kanssa, koska siellä voi joutua kiristetyksi tiedoilla… Eri ammateissa on toki aste-eroja siinä miten hankalana päihdeongelma nähdään niissä, vrt. esim joku musiikkitohtori/kulttuuritieteilijä vs. lääkäri tai peruskoulun luokanopettaja.

Aktiivisesti huumeita käyttävää henkilöä ei toki haluta juuri mihinkään korkeakoulutettujen virkaan. Jos on tiedossa että käyttö on lopetettu jonkin aikaa sitten, saattaa saada “kultaisena kädenpuristuksena” jonkun vittuiluduunin jonka ainoa tarkoitus on demonstroida että henkilöllä ei ole mitään tulevaisuutta akateemisessa maailmassa.