Myöhäisen vaiheen alkoholistin kanssa hukassa

Nykytilanne: vatsa turvonnut, luultavasti nestettä vatsassa. Silmänvalkuaiset ja iho kellertää; maksan vajaatoiminta. Kädet vispaa, jalat menee alta (romahti keittiössä yöllä ja jalkapöytä ilmeisesti murtui, ei mennyt lääkäriin). Fyysinen kunto täysin romahtanut. Kävelee pari metriä vessaan äärimmäisen hitaasti, voi kaatua matkalla. Jalat välillä makaroonia ja tutisee. Sohvalla koko päivän, polttaa osittain sisällä (vaikka vuokranantajan kielto) koska ei jaksa mennä ulos. Ei halua mihinkään hoitoon. Ei ymmärrä että alkoholilla voisi olla osuutta nykyiseen kuntoon. Hereillä ja nukkuu, hereillä ja nukkuu. Ei mitään rytmiä. Syö vähän kun jaksaa (laihduttaa kun on vatsaa tullut). Juo viinaa … Juonut päivittäin ainakin 15 vuotta. Tänä aikana yksi 5 päivän selvä jakso ja muutamia viikkoja yhden päivän raittius. Ikä 56 v.

Tapasimme 15 v sitten, sattumalta, baarissa lähikaupungissa jossa siskoni asui miehensä kanssa. Olin pitkään hakenut kumppania, olin 40. En rakastunut mutta miellyin häneen koska hän oli niin miellyttävä ja rauhallinen. Varoituslamppu paloi kyllä (sun pitäisi muuttaa pian mun luo ennenkuin jompikumpi muuttaa mieltään? Koskaan en ole naista lyönyt?? Kaikista asioista täytyy pystyä keskustelemaan, never happened) mutta en piitannut niistä.

Arkipäiväjuominen joka alkoi heti töistä päästyä n. klo 15.00 ihmetytti. En ollut tottunut sellaiseen. Ajattelin että se johtuu työstressistä ja loppuu aikanaan. Itse koitin juoda siideriä seuraksi vaikka se inhottikin. Miedot ei hänelle kelvanneet, piti olla vähintään pari Carilloa tai mieluusti Koskenkorva ja Carillo per ilta.

Noin 3 kuukauden päästä muuttui luonne. Minusta ja tekemisistäni alkoi löytyä vikoja. Ajattelin että hän ei enää rakastakaan minua ja surin sitä mutta ei hän halunnutkaan minusta eroon. Päinvastoin, halusi olla loppuelämänsä minun kanssani. Ensimmäinen lyönti tuli noihin aikoihin. Nyrkillä naamaan. Ohoh. Tuttavapariskunta oli kylässä silloin ja lähdin yöksi heidän mukaan, pakkasin vähän tavaroitakin. (Siinä välissä kopautin häntä puusandaalilla päähän). Vähän liila silmäluomi minulla seuraavana aamuna. Ei kauheasti anteeksipyyntöjä mutta käsky tulla kotiin. Huusin ja raivosin mutta menin takaisin.

Uudella paikkakunnalla tein ensin satunnaisia töitä. Hänen kesälomansa alkoi, ajattelin että nyt loppuu juominen. Luulin ehdottomasti että jokainen ihminen jolla on alkoholi ongelma haluaa lopettaa juomisen. Lomalla selvisi että loma se vasta juomisen aikaa onkin, kun ei tarvii ollenkaan selvitä. Siis olla hetkeäkään selvin päin. Jos huomautin asiasta niin hän kyllästyneellä äänellä että jumalauta, meinaatko sinäkin pilata hänen lomansa (niin kuin edelliset naisystävät).

Sain vakinaisen työpaikan, hänellä oli työsuhdeasunto työpaikkansa välittömässä läheisyydessä joten minä käytin autoa (omaani uutena ostettua ja kokonaan maksettua) työmatkoihin. Luonnollisesti kävin kaupassa ja Alkossa kotiin tullessani. Tällöin olin jo alkanut pelätä hänen luonnettaan joten ostin viinaa pitääkseni hänet hyvällä tuulella. Ostin myös tupakat (hänen pyynnöstään) ja kaikki ruoat.

Olin halunnut alun perin maksaa puolet vuokrasta mutta hän huitaisi sille kättään että mitä turhia (hän maksoi työsuhdeasunnostaan 100 eur/kk), osta vaikka ruoat joku kuukausi? Hän oli hyvin tiukka raha-asioissa ja antoi minulle erittäin niukasti käyttörahaa. Kauhukseni yhtälö ei toiminut mutta hän ei halunnut asiasta puhua. ”Minulla on hyväpalkkainen työ, minulla täytyy olla rahaa”. Piste. Minä otin luottokortteja.

Hänellä oli kolme lasta edellisestä avioliitosta (minulla ei lapsia). Jokaisesta oli maksettava elatusapua sekä muu kuukausittainen avustus (viikkoraha ja harrastukset, ajokortit ja ensimmäinen auto). Näin hän oli luvannut ja oli hyvin tärkeää ex-vaimoa kohtaan säilyttää kasvot. Ex-vaimolle vietiin jopa Joulukukka aina Jouluisin. Minä en saanut.

Ajattelin että minulla on opintovelkaa joten se tasaantuu sillä. (Opintovelka/elatusmaksut). Ei tasaantunut. Opintovelat jäi maksamatta ja käytännössä minä olen maksanut nämä ajokortit (2 kpl, yksi sai kortin armeijassa). Hän luonnollisesti maksoi kortit omalta tililtään, minä otin saman verran velkaa omalle nimelleni.

Ai niin, mies soitti yks ilta ja kysyi paljonko rahaa hänellä on tilillä. Vastasin että tuhannen euroa. Kun hän tuli kotiin oli hän ostanut ravihevosvarsan kaverinsa kanssa: 800 euroa plus ylläpito ja valmennus noin 250eur/kk per nokka. Kilpailemaan tämä pääsi vasta muutaman vuoden päästä mutta olisi paremmin pärjännyt Ameriikassa kun siellä on niitä laukkakilpailuja. Myytiin ratsuksi, onneksi joku hoitaja oli siitä kiinnostunut.

Viidentoista vuoden suhteen aikana olen kaksi kertaa muuttanut salaa. Vuokrannut asunnon. Hekumoinut ajatuksella että saisin päättää itse mitä ohjelmia televisiosta katsoisin, mitä söisin (en uskaltanut syödä juuri mitään kotona koska hänen mielestään olin ylipainoinen ja söin liikaa. Alkoholistithan ei syö juuri mitään).

Vapaus!! Saatoin jo maistaa sen. Ensimmäiseen muuttoon syy oli pahentunut väkivalta (kerran käytiin oikeudessa asti kun kotiin kutsuttu poliisipartio teki omasta aloitteestaan tutkintapyynnön miestä vastaan vaikka minä kielsin) ja mustasukkaisuus, oma lisääntynyt juominen (en halunnut juoda), velkaantuminen siihen pisteeseen etten enää pystynyt maksamaan laskuja (kävin velkaneuvonnassa jossa sanottiin että ”voi voi, eihän sinulla ole edes mitään ulosotossa vielä”). No nyt on.

Jätin kirjeen ja olin poissa kun hän tuli työstä kotiin. Minulla oli vielä auto. Ja työpaikka. Ja olin saanut perinnön jolla ostin uudet huonekalut uuteen asuntoon. Jätin siis hänelle täysin kalustetun (minun huonekaluillani) asunnon.

Kirjeessäni olin maininnut asuinkunnan minne olin muuttanut. (Myöhemmin kuulin että hän oli soittanut kaverilleen jotta he lähtisivät koluamaan katuja ja näin ehkä löytäisivät asuntoni autoni sijainnin perusteella).

Nukuin yhden yön lopen uupuneena uudessa asunnossani puhelin äänettömällä (olin ottanut kaksi viikkoa sairaslomaa elämäntilanteeseeni vedoten). Seuraavana päivänä vastasin puhelimeen. Kahden viikon päästä olin muuttanut takaisin. Mies oli sen verran pelästynyt että olisi suonut minulle jopa hetken ajatusaikaa mutta mitä turhia. Selitin taloudellisen tilanteen ja etten enää pystynyt maksamaan hänen juomistaan koska velkani menee ulosottoon (tyhmyyksissäni olin kyllä osan veloista maksanut perinnöstäni. Olisi ehdottomasti kannattanut lähteä vaikka Honoluluun niilläkin rahoilla).

Jouduin nyt käyttämään hänen Visa korttiaan viinojen ostamiseen koska palkkani ei siihen riittänyt ulosoton jälkeen. Uusi auto oli hankittu hänen nimellään. (Oma autoni meni käsimaksuun). Auton osamaksut maksoin ja vakuutuksen ja verot ja ruoat mutta viinaan ei tosiaan enää jäänyt rahaa.

Jouduin työttömäksi taloudellisista ja tuotannollisista syistä. Ansiosidonnaista sain aikani. Tein pimeitä siivoustöitä siinä lomassa joten tulin toimeen.

Seuraava muutto oli edessä kun Visan raja 6000 eur tuli täyteen enkä uskaltanut sanoa että enää en pysty sitä viinaa sinulle tuomaan. Tähän oli mennyt 13 vuotta. Sama juttu taas. Vuokrasin asunnon, muutin salaa, en tainnut ehtiä laittaa edes kirjettä kun oli vähän tiukka tuo aikataulu. Puhelin äänettömälle. (Olin käynyt tässä välissä kunnan perheklinikalla jonkinmoisessa terapiassa josta hieman apua). Puhelin edelleen äänettömällä mutta latausjohto seinässä ja se soi (Nokia). Jostain syystä se soi äänettömällä? Vastasin. Nyt en enää suostunut muuttamaan takaisin mutta otin hänet jonkin ajan päästä vierailemaan luokseni.

(Ai niin. Kaksi viikkoa ennen muuttoa hän sanoi että ”et pääse minusta eroon muuta kuin tappamalla minut”. Sekin vaihtoehto on käynyt mielessä mutta minulla on kaksi koiraa joita ei käsittääkseni saa vankilaan mukaan. Muuten vankilassa olokin tuntuisi siedettävämmältä kuin nykyinen elämäni.)

Tässä vaiheessa hänet oli työn puolesta ohjattu hoitoon josta hän valitsi kaikkein keveimmän vaihtoehdon; viikon avohoidon, vaikka olisi päässyt 4 viikoksi kuntoutukseen. Aluksi kaikki meni hyvin. Hän toi vieraillessaan mukanaan ruokaa, oli huomaavainen eikä juonut paljoakaan. Lähti aamulla autolla töihin jne. Noin vuoden päästä tästä hän jäi kuitenkin kiinni työssä juopuneena olosta sillä seurauksella että lähti sekä työpaikka että asunto.

No minnekäs hän muutti? Kirjoille en suostunut häntä ottamaan tähän joten on edelleen kahden vuoden jälkeen kirjoilla edellisessä asunnossaan. Poste restanteen tulee posti. Ansiosidonnainen työttömyyskorvaus oli hyvä koska hänellä oli kovapalkkainen työ. Siitä pystyi maksamaan autolainaa. Autolla hän kävi osan viikosta veljensä maatilalla oman psyykensä (ja minun) takia töissä ja juomassa koskenkorvaa koska en suostunut koskenkorvahumalassa hänen kanssaan täällä olemaan.

Nyt olemme molemmat peruspäivärahalla. Työtä olen tehnyt 18 vuotiaasta saakka (kuin myös hän) ja olisin hakenut ja varmaan päässytkin töihin vielä viisi vuotta sitten mutta en näe siinä enää mitään mieltä niin kauan kuin joudun elättämään tätä miestä. Olen lopussa ja luovuttanut.

Auto on mennyt, edelleen haen viinaa päivittäin kyytiä kerjäten koska en halua ostaa kahden päivän annosta kerralla koska ne menee sitten yön aikana. Nukkuminen hänellä on kahden tunnin jaksoissa milloin tahansa vuorokauden aikaan.

Edelleen käy veljensä luona (joka erittäin ärtynyt tilanteesta), nyt joka toinen viikko noin 3 päivää kerralla kun saa kyydin. Juo koskenkorvaa ja makaa siellä yläkerrassa, ei pysty enää töihin. Eilen kuulemma meni puolitoista tuntia kun meni alakerrasta yläkertaan portaita. Kusiämpäri on vuoteen vierellä ettei tarvitse mennä vessaan alakertaan. Yleensä soittaa viisi kertaa päivässä hölynpöly puheluita kun ei mitään asiaa mutta tänään soittanut vain kerran viiden maissa että kunto on huono …

Kysymys tässä kuuluu että mitä minun pitäisi tehdä vaikka vastausta ei varmasti kukaan pysty antamaan. Soitin A-klinikan auttavaan puhelimeen ja sanoi hän että soita ambulanssi ja lähetä sairaalaan. Ongelmana on että koitan häntä kuntouttaa täällä minun luonani ja annan vain valkoviiniä joten kuntoutuu vähän ja pystyy jo istumaan. Sanoin että juotan sitten ensi kerralla kaksi litraa koskenkorvaa jotta on siinä kunnossa että voin sen ambulanssin soittaa. Hänen veljensä kanssa kun ei yhteistoiminta pelaa.

Mielellään saa kommentoida jos jollain on samankaltaisia kokemuksia. Älkää ny kuitenkaan mua ihan kauheesti haukkuko, aika loppu kun olen.

Huh mikä tarina. Eipä tuossa tilanteessa voi mielestäni muuta tehdä kuin että pelastautukoon ken voi. Itse muuttaisin kauas pois, salaiseen osoitteeseen… Helpommin sanottu kuin tehty.

Paljon olet joutunut kokemaan ja huolehtinut kaikilla mahdollisilla tavoilla alkoholistista, joka ei koskaan tule antamaan sinulle ansaitsemaasi kiitosta siitä, kuinka paljon olet uhrautunut hänen vuokseen.
Alkoholisti on itsekäs sairaudessaan. Siitä huolimatta löytyy meitä kilttejä, hoivaavia ihmisiä, jotka astumme ansaan kuvitellen, että pystymme raitistamaan ihmisen. Kunhan vaan rakastamme tätä ihmistä täydestä sydämestämme, hän raitistuu. Mutta kun se ei vaan mene niin. Alkoholisti kuppaa ihmisestä kaiken hyödyn irti, kunnes omasta itsestä ei ole enää , kuin rippeet jäljellä. Olen kasvanut alkoholistiperheessä ja tunnistan itsessäni olevan läheisriippuvuuden. Olen kahteen eri otteeseen ollut suhteessa alkoholistiin. Irrottautuminen toisesta suhteesta on käynnissä. Asumme onneksi eri paikkakunnilla, mutta siitä huolimatta lopullinen pisteen laittaminen suhteelle on vaikeaa. Alkoholistille ominaisena piirteenä hän osaa vedellä oikeista naruista ja se vaikeuttaa lopullista eroa. Mies on kuitenkin silminnähden luovuttanut ja tuntuu suorastaan kurkottavan kohti kuolemaa. Sanoo itse, ettei hän enää välitä, elääkö vai kuolee. Vaikka sydäntäni riipii laittaa välit kokonaan poikki tähän ihmiseen ja sairas puoli minusta mollaa minua siitä, että aion jättää hukkuvan laivan, minun on se tehtävä oman mielenterveyteni takia. Ehkä sinunkin kannattaisi miettiä, oletko valmis seisomaan miehesi rinnalla loppuun asti ? Kertomasi perusteella sain sen kuvan, että hän on jo kovinkin huonossa kunnossa, eikä ennuste siis ole hyvä. Joka tapauksessa, mikä päätöksesi onkin, toivotan sinulle paljon voimia.

Hei!

Tarinasi kuulostaa tosi kamalalta, mutta nyt alatte olla muutoskohdassa. Miehesi maksa on todennäköisesti kirroosissa (keltaisuus, neste vatsaontelossa, ongelmat jalkojen kanssa)… Googlaamalla voit lukea siitä. Tuosta ei enää juomalla pitkälle pötkitä, eikä valitettavasti edes juomisen lopettaminen välttämättä enää miehen henkeä pelasta.

Olen itse henkiin jäänyt kirroosipotilas, ja nuo oireet kuulostavat ikävän tutuilta. Tuossa tilassa tajuttomuus voi iskeä yhtäkkiä maksan toiminnan pettäessä, joten mikäli mahdollista, ei miehesi pitäisi olla nyt yksin. Sairaala olisi paras paikka, sillä sinne hän kyllä päätyy minä hetkenä hyvänsä.

Tsemppiä sinulle tosi paljon!

Jatkan vielä, tuli jotenkin tunne, että on “pakko” varoittaa sinua verensyöksystä, joka tuossa vaiheessa on todellinen riski kirrootikolle. Saatat tietysti olla tietoinenkin siitä, mutta kirjoitan silti, sillä itse tajusin vasta jälkikäteen miten lähellä tuokin vaara oli…

Joka tapauksessa, siinä vaiheessa, kun ihmisen maksa on tuossa kunnossa kuin miehesi maksa nyt, ruokatorveen muodostuu polyyppejä. Ne ovat eräänlaisia suonikohjuja, jotka voivat revetä esim. oksentaessa. Siitä aiheutuva verenvuoto on usein kohtalokas, ja nopea hoitoon pääsy on elintärkeää.

Minulla on nyt kamala olo, olen käynyt pelkästään pelottelemassa täällä sinua, vaikka sinulla on kamalaa muutenkin! Olen sairastumiseni jälkeen miettinyt ja myös käsitellyt paljon asioita mieheni kanssa ja pystyn ymmärtämään sen, miten kamalaa tuo aika oli myös miehelleni. Alkoholisti ei ajattele, miten paljon tuskaa tuottaa läheisilleen; hän on siihen liian itsekäs.

Teidän elämänne on muutoskohdassa, tavalla tai toisella se muutos tapahtuu. En saa sanoja muodostettua niin, että se kuulostaisi lohdutukselta, mutta sellaiseksi yritän sen tarkoittaa! Kyllä se muutos voi olla hyväkin ja päättyä hyvin! Kunpa miehesi suostuisi menemään sairaalaan… Toivottavasti jaksaisit jossain vaiheessa tulla kertomaan, mitä kuuluu. Olette mielessäni.

Kiitos paljon vastauksista ja Onnenonkijalle varsinkin. Toivoinkin juuri että saisin vertaistukea jos joku vaan tästä vaiheesta jotain tietää. Olen googlannut ja tiedän liiankin paljon, enemmän kuin olisin halunnut tietää. Nyt siis odotan kauhunsekaisin tuntein koska tapahtuu ja mitä. Jos olisin viime kerralla muuttaessani pystynyt katkaisemaan suhteen, silloin kun hänellä vielä oli työpaikka ja asunto, niin kaikki olisi voinut mennä toisin. Hänenkin kannaltaan. Nyt se pohja ei tullutkaan vastaan kun minä sitä olen aina pehmittämässä. Laitoin silloin osoitteenkin salaiseksi mutta mitäs siitä enää. En pystynyt olemaan niin vahva vaikka olisi pitänyt.

Olli Lindholm sanoi jossain haastattelussa että hänen elämänsä pelasti se kun vaimo heitti hänet ulos. Ymmärrän logiikan tässä mutta en ole pystynyt toimimaan näin itse. Tiedän, olen läheisriippuvainen. Ollut pienestä asti, huolehtinut äitini tunnetiloista.

Itse hän sanoo ettei välitä vaikka kuolisi heti. Olen yrittänyt sanoa että ehkä ei käykään niin onnekkaasta että kerralla kuolet vaan saatat saada vakavia vaurioita ja kitua niiden kanssa. Ei mene hoitoon vaikka olen sosiaalivirkailijan kanssa puhunyt valmiiksi että yksi henk kohtainen käynti häneltä niin asia järjestyy. Yhden kerran on kysynyt että mitä sellainen katko maksaa ja kuka sen maksaa? Olen nyt selvittänyt sen(kin).

Se vähäinen rakkaus mikä on ollut on häipynyt kauan sitten. Jäljellä on enää lähimmäisenrakkaus, ihminen kun hän kuitenkin on eikä kukaan kai syntyessään ole paha.

Hei!
Tuossa kunnossa olevan ihmisen paikka ei ole kotona vaan sairaalassa. Tämä on nyt vähän rajusti kirjoitettu, mutta…Käsittääkseni et ole päihdehoitaja jolla on lääkärin tutkinto ja kukaan ei pysty valvomaan 24 h vuorokaudessa, joten suosittelen lämpimästi ambulanssin kutsumista hakemaan alkoholistin pois. Tilanne vaikuttaa todella pahalta teille kummallekin. Jos minkäänlaista väkivaltaa esiintyy soita poliisi. He huolehtivat ambulanssin hakemaan miehen sairaalaan. Putkakunto on varmaan ohitettu jo kauan sitten. Yritän siis sanoa että pelasta itsesi tai siis se mikä sinusta on jäljellä. En keksi yhtään asiaa mikä nykymenossanne olisi kenenkään kannalta hyvin tai oikein.

Vastaan huolestuneelle että väkivalta (fyysinen) on loppunut jostain syystä oikeastaan kokonaan parin viime vuoden aikana. Poliisia en sen tähden voi kutsua. Jostain järjettömästä syystä en USKALLA soittaa ambulanssia niin kauan kuin hän on vähänkin tajuissaan. Tiedän että se on viimeinen teko mitä hän haluaa minun tekevän ja vaikka minun ei enää tarvitse pelätä fyysistä väkivaltaa niin silti pelko estää minua toimimasta rationaalisesti. Pelko istuu minussa syvällä ja on ollut lapsuudesta asti mukana.

Olen kerran joutunut soittamaan hänelle ambulanssin kun olin yötä pois kotoa ja hän luuli että olin lähtenyt toisen miehen matkaan. Kun uskalsin seuraavana päivänä mennä kotiin makasi hän keittiön lattialla kasvot turvonneena ja liikuntakyvyttömänä. Huomasin roskissa tyhjän Opamox purkin jonka olin noutanut ed viikolla apteekista. Oli ottanut kaikki 30 tablettia viinan lisäksi vaikka yleensä oli todella varovainen näiden rauhoittavien suhteen.

Oli koittanut ylös lattialta jolloin oli saanut hellan levyn päälle. Levyn päällä oli puinen leikkulauta joka oli jo mustunut osittain. Ambulanssi vei ja tuli seuraavana päivänä takaisin. Mitään hoitoa ei sairaalasta annettu esim. otettu maksa-arvoja tms. Ei ollut vihainen mutta oli ollut kuulemma tarpeetonta soittaa ambulanssi.

Silloin hän ei pystynyt laittamaan vastaan kun oli melkein tajuton. Muuten lähtee varmaan karmit mukana jos koittavat viedä väkisin.

Pahin pelko nyt on että hän saa juoppohulluuskohtauksen kun olen hänen kanssaan täällä kahdestaan. En tiedä miten sellainen ihminen käyttäytyy mutta pelottaa miten minun ja koirien käy. Itse nukun yläkerrassa enkä sieltä pääse heti ulos.

Vertaistukea please. Jos joku pystyis jotenkin auttamaan vaikkei kukaan tietenkään tätä tilannetta pysty muuttamaan .

PS. Eitzuli = ent. eitzu, sekoilen näitten kirjautumisten kanssa kun eilen vasta löysin tämän sivuston. On meitä monta kun olen muiden tarinoita lukenut, liian monta.

Hyvä Eitzuli. Mikään ei muutu, ellet sinä itse saa rohkeutta muuttua. Yritä saada nuo pelkosi pois. Mikä on pahin vaihtoehto, mitä voi tapahtua? Todennäköisin on se, että miehesi kuolee. Hän on jo kuoleman porteilla. Ei maksakirroosipotilasta voi kuntouttaa viiniä juottamalla. Jos hän saa jonkinlaisen “juoppohulluus” kohtauksen, niin hän on jo niin heikko, ettei hän jaksa tehdä sinulle mitään.
Kerää nyt rohkeutta, ja mene juttelemaan esim. sosiaalihoitajan tai oman lääkärisi kanssa tästä tilanteesta. Hänen paikkansa ei ehdottomasti ole kotona tuollaisessa kunnossa. Sinun on tehtävä ratkaisu. Kyseessä on ihminen, joka ei ole enää vastuullinen omista päätöksistään.
Toivon ja rukoilen sinulle voimia, että jaksat lähteä etsimään apua. Teidän molempien kannalta on ehdottomasti parempi niin.

“Huolestuttaa” kirjoitti että tuossa kunnossa olevan ihmisen paikka on sairaalassa.

Mutta kun se kunto vaihtelee. On tällä hetkellä veljensä luona. Eilen puhuin puhelimessa hänen kanssaan kerran (koitin soittaa useita kertoja) ja sanoi että on huonossa kunnossa eikä paljon muuta. Siis huolestuin. Ajattelin että onkohan aamulla edes elossa. (Yleensä soittaa viisi kertaa päivässä ehkä varmistaakseen että olen vielä täällä).

Yllätys yllätys. Tänään paljon pirteämpi ja naureskelee ja kertoo vitsejä. Keltaisuus ja jalkojen toiminta vaihtelee promillemäärän mukaan. Keltaisuus kertoo ainoastaan sen että tila alkaa olla todella vakava mutta se keltaisuuskin vaihtelee. Jalat pettää toisinaan ja toisinaan kävelee normaalisti. Tosiaan yli kuukausi sitten romahti keittiössä keskellä yötä ja oli varmasti murtanut jalkapöytänsä. Niin pahannäköinen oli ja turvoksissa ja sininen monta viikkoa. Nyt kuitenkin kävelee sillä.

Jollei muuta niin olkoon tämä varoitus niille jotka nyt jahkailevat että jatkaako elämänsä loppuun asti alkoholistinsa kanssa vai ei. Tämä on jokatapauksessa jokaisella alkoholistilla joka ei halua parantua edessä. Aion tänne kirjoitella miten tämä jatkuu. Täällä ei näytä olevan vastaavia tapauksia eikä minulle vertaistukea mutta kirjoitampa kuitenkin. Olenpahan sitten vaikka huonona esimerkkinä muille.

Tämä on aivan uusi tilanne minullekin. Enpä ole elämässäni koskaan seurannut alkoholistia menossa kuolemaa kohti. Saattaa kuulostaa kovalta (olen turruttanut itseni tänään keskioluella, johtunee ehkä siitä, seitsemästä oluesta viisi juotu). Nyt onkin helppo olla viisas eikä pelota eikä ahdista. Kumma juttu?

Kiitos suruharso, luin juuri viestisi! En kuitenkaan uskalla olla vastuussa lopettamassa hänen juomistaan hänen puolestaan ns. seinään kun siitä varoitellaan kaikkialla että niin ei voi tehdä. Olen puhunut sosiaalityöntekijän kanssa ja paikka hänellä on heti kun suostuu sossun tädin henk koht tapaamaan. Minunkin mielialat muuttuvat päivästä päivään ja joskus tunnista tuntiin tilanteen mukaan, siis alkoholistin voinnin mukaan. Yksin hän ei kuitenkaan ole, joko veljensä tai minun luona.

Kiitän nöyrästi kaikista kannanotoista, jo tulla kuulluksi ja nähdyksi helpottaa

Hei!

Miten ajattelet sen, että et anna miehelle juomista huonontavan tilannetta?

Itselleni tulee ensisijaisesti mieleen vain “hyviä” vaihtoehtoja eli sellaisia, joiden pitäisi vielä todella huonosta tilanteesta parempaan. Esimerkiksi: Mies suuttuu ->yrittää lyödä sinua → poliisit paikalle → mies sairaalaan tai mies saa juoppohulluuskohtauksen-> soitto hätäkeskukseen-> poliisi ja/ tai ambulanssi paikalle-> mies sairaalaan jne.

Tiedän hyvin, että juomisen lopettaminen seinään on tuossa tilassa vaarallista toisaalta myös juomisen jatkaminen on erittäin vaarallista, joten hyvää ja helppoa ratkaisua on tuskin tulossa tilanteeseen.

Niin ja vielä hiukan lisää…

Mielestäni kerroit että asutte vuokralla. Olenko ymmärtänyt oikein? Entä kuka on asunnossa kirjoilla sinä vai hän vai kumpikin?

Jos asunto on vuokralla ja vain sinä olet kirjoilla niin miksi ei voisi vaihdattaa (vuokranantajan siunauksella) lukkoja kun mies on poissa? Hän voi riehua-> poliisi paikalle tai ehkä jopa hyväksyä tilanteen.

Tai jos vuokra-asunnossa on kirjoilla kumpikin voiko vuokrasopimuksen purkaa osaltasi, jolloin voisit muuttaa muualle?

Tiedän että nuo ovat useimpien ihmisten mielestä “noin ei voi tehdä” osastoa, mutta vaikeiden kokemusten jälkeen olen tullut siihen tulokseen että radikaaleja toimenpiteitä kannattaa ainakin miettiä. Jos taas miettii asiaa jonkin “kärsivää ihmistä ei voi hylätä” kannalta niin kannattaa pitää mielessä että yhdessä ollessanne myös sinä kärsit todella paljon, joten kärsimys vähenee eikä kasva erossa.

Ymmärrän kyllä ettei lähteminen ole helppoa, mutta eläminen henkistä väkivaltaa sisältävää elämää ihmisen kanssa, joka saattaa polttaa kodin vahingossa milloin vaan tai saada sairaskohtauksen millä minuutilla hyvänsä, on todella kamalaa sinulle.

Minun mieheni sain juoppohulluuskohtauksia. Hän saattoi herättää minut keskellä yötä kun oli havainnut jonkun kiipeävän meidän ikkunasta sisään, kun kuuli jonkun puhuvan alakerrassa jne. Eli juoppohulluuskohtaus ei aina ole väkivaltainen.

Haluan toivottaa sinulle voimia huolehtia itsestäsi!

Kiitos “Huolestuttaa”

Piti lukea pariin kertaan viestisi kun ei ensin mennyt perille mutta aukeshan se viimein. Ihan järkeä kirjoitat. Minä ainoastaan olen kirjoilla tässä. Se on minulta olevinaan varokeino mutta en näköjään osaa sitä hyödyntää.

Huomaan nyt miten se mies minua edelleen pyörittää mielensä mukaan vaikka olen olevinani “järkevä” ihminen ja kokenut tässä suhteessa ja mennyt itseni kanssa eteenpäin jne. Ihan yhtä koukussa olen edelleen enkä osaa ottaa omaa kallisarvoista ainutlaatuista elämääni omiin käsiini vaikka, niinkuin osoitit, keinoja siihen olisi.

Kiitos ravistuksesta, tässäpä sitä on taas miettimistä eli nollapisteessä olen edelleen, mutta tästä ei oikein paljon alemmas enää pääse joten koitan suunnata ylös ja eteenpäin. Kiitos todellakin rehellisestä kommentista. Kyllä täältä vaan näköjään apua saa!!

Kiitos sirpasusanna, miten teillä nykyään menee eli miten tilanne jatkui siitä? Oletteko vielä yhdessä, saiko puolisosi apua?

Mielestäni sinun pitää päästä ensin ihan fyysisesti ja konkreettisesti eroon alkoholististasi ja sitten on vasta mahdollisuuksia henkisen eroon pääsemisen työstämiseen. Juu, tiedän että helpommin sanottu kuin tehty - en ole itsekään yrityksistäni huolimatta edennyt paljoakaan. Tilanteesi on rankimmasta päästä - voimia sinulle.

Lisään varmasti ahdistustasi kertomalla oman kokemukseni. Minua kuitenkin järkyttää niin paljon tuo sinun elämäntarinasi ja tämänhetkinen tilanteesi. Sillä tavalla olen kokenut maksakirroosi potilaan poislähdön, että oma ukkini kuoli siihen. Hän oli kotonaan, siihen aikaan ei niin helposti vielä saanut hoitoakaan.Oli juonut paljon elämänsä aikana. Hänellekin juotettiin alkoholia hänen pyynnöstään jo vuodepotilaana. Hän kuoli sitten hyvin nopeasti kovaan verensyöksyyn vatsasta. Myös muussa roolissa kuin omaisen roolissa oman nähnyt saman. Ja se ei ole miellyttävää katsoa.
Kun nyt miehesi on siellä veljensä luona, niin eikö veli voisi pitää häntä. Olet jo niin paljon kärsinyt, että jos näin käy, saat siitä uuden traumaattisen kokemuksen. Sinulla pitäisi nyt olla ihmisiä lähellä, jotka tukevat sinua ja antavat voimaa tässä tilanteessa myös sanoa tuo sana EI, tämä ei enää saa jatkua näin. Minun itseni tähden. Minun oman hyvinvointini ja mielenterveyteni tähden. Toinen on tiensä valinnut, nyt sinä valitset omasi.

Nyt mulla on aika paha olo. Jotenkin olen hermostuneempi kun hän ei ole täällä, kun on täällä niin makaa sohvalla ja näen että ainakin hengittää.

Onnenonkija, huolestuttaa ja yksin kotona: Selvästi en ole ajatellut tätä loppuun asti. Tilannekin on edennyt niin nopeasti ja kun itse elää mukana niin ei ole aikaa ajatella. Mies on paljon tehnyt työtä viimeisen 1,5 vuoden aikana veljensä tilalla ja ollut todella apuna. Hakannut puita ja hoitanut eläimiä jns. Veli puuttui jossain vaiheessa hänen juomiseensakin vaikka itsekin ottaa reilusti. Vähensi silloin vähäksi aikaa. Nyt n. 3 kk on edelleen mennyt sinne (piti pidemmän välin kyllä kun se jalkapöytä meni eikä pystynyt kävelemään) mutta ei jaksa tehdä enää mitään. Makaa siellä yläkerrassa eikä tee mitään. Aamulla soitin 10 aikaan ja onnistuin herättämään hänet (herätän hänet aina soitin mihin aikaan tahansa kun tuntuu olevan horroksessa suuren osan päivää). Sanoin että ulkona on kaunis ilma (vaikka tehdä jotain tai saada vaan raitista ilmaa, tarkoitin) niin hän sanoi että tänään hän ei ainakaan tee mitään ja se on kirkossa kuulutettu. Samoin sanoi eilen ja edellisaamuna. Keskiviikkona lähti sinne. Pari viikkoa sitten oli sama juttu. Silloin veli oli illalla vienyt ruokaa ylös ja melkein väkisin tunkenut suuhun että nyt syöt (kertoi hän naureskellen).

Veli ei varmasti häntä sinne pysyvästi halua. Talossa on alkoholismia ollut ennenkin (heidän isänsä). Tilalla asuu myös heidän vanha äitinsä (kohta 90) joka ei ole koskaan juonut. Kärsinyt kyllä miehensä alkoholismista ja väkivaltaisuudesta aikanaan. Tänään on äitienpäivä ja poika makaa yläkerrassa … Kysyin eilen ihan hänen äitiään ajatellen että tulisiko tänne jos sinne vaikka tulee äitienpäivävieraita eikä hän (tiedän sen) halua näyttäytyä niille mutta kuulemma aikoo pysyä yläkerrassa. Makaan täällä, sanoi puhelimeen. Hyvää äitienpäivää sinnekin. Meillä ei onneksi ole lapsia.

Mä olen varmasti aika sekaisin mutta kirjoitan tänne silti. Muuta kanavaa ei nyt ole. Mua ei tarvitse säälitellä yhtään huutakaa kovaa vaan kun ei tunnu menevän muuten perille.

Kiitos rakkaat ihmiset kommenteista ja kiitos huolenpidosta. Sellaisia läheisiä ihmisiä ei ole joihin voisin tukeutua, osittain syystä että en osaa pyytää apua (paitsi nyt anonyyminä täällä).