Myoglobiinisyndrooman (kofeinismi) diagnostiikasta & hoidost

Niin se oli minunkin mielessäni pitkän aikaa, ei ole enää. Tuntuu, että olen psyykkisesti paremmassa kunnossa kuin koskaan, elämä tuntuu taas kiinnostavalta ajankululta, eikä mikään vituta, eivät edes nämä leipääntyneet, laiskat mulkut, jotka panttaavat tätä kofeiinijuttua julkisuudelta. Olen taas löytänyt sen oman vanhan itseni, joka seurailee kaikkea sivusta hymyillen partaansa. Pystyn istuskelemaan luonnossa ja rauhoittumaan ensimmäistä kertaa pariin vuosikymmeneen kun aivot eivät käy enää junttispiidin takia koko ajan ylikierroksilla.

kesäisen päivän
istuskelen kedolla
hoidan virkaani
annan kukkien kukkia
lintujen lentää laulaa

Joillekin on helppoa päästä pois tästä piinasta, mutta kun ne muut jää sinne… Sellainenhan tässä elämässä on vittumaisinta. Mitä sillekään tehdä?

Älä prkl kysele mitä tehdä, jätä ne kamat ja puhdista kroppas niiden jättämistä paskoista. Kofeiini heikentää maksan suodatustehoa niin, että pelkästään ravinnosta ja muista lähteistä kertyy kehoon oireita aiheuttavia myrkkyjä, puhumattakaan sitten siitä, mitä kaikkea kamoista ja niiden aiheuttamien oireiden lääkitsemisestä jää.

Tiedän kyllä mitä tehdä itseni kanssa, tarkoitin että jää vituttamaan ne muut jotka ei tee mitään itselleensä. Toisaalta aika hidasta edistymistä minullakin tuon kofeiinin kanssa, jos kerran olen jo 3-4 vuotta ollut aikeissa lopettaa. Nikotiini saa väistyä samalla kofeiinin kanssa ja se pikkaisen venyttää lopettamista.

Kofeiinin ja nikotiinin lopettaminen on mulle takuuvarma hyvinvoinnin lisääjä. Palaa takaisin lähemmäs sellaista luonnollista tilaa mikä ihmisellä pitäisi olla.

Noi kaksi viimeistä vihollista vielä ja sitten ei ole enää mitään päihdepaheita jäljellä. Sitten on aika alkaa elämään tosissaan.

Jos lopetat, niin lopeta sitten ensin kofeiini, nikotiini nimittäin panee maksan tuottamaan enemmän sitä maksaentsyymiä, joka hajottaa kofeiinia, ja jos lopetat tupakoinnin, maksasi kofeiiniaineenvaihdunta hidastuu jopa kaksinkertaiseksi ja nostaa veren kofeiinipitoisuutta niin, että se voi aiheuttaa myrkytyksen tai pahentaa olemassa olevan myrkytyksen oireita. Blogistani löytyy ohjetta.

Vaikka kynsin hampain pidän kiinni siitä ajatuksesta että molemmat loppuu samalla, voin ehkä joustaa siinä jos se niin on turvallisempaa. Mutta pakko on päästä molemmista jos enää on vain kaksi päihdettä tiellä kohti puhdasta tilaa.

Aika hassua muuten miten minäkin voisin mennä lopettamaan molemmat kerralla ja näin tehdä siitä jopa vaarallista. Ihan kiva miten hyvin näistä asioista tiedotaan joka paikassa.

Kiinnostaa kyllä tämä juttu aika paljon… olen juonut kahvia n. 2-3 vuotiaasta asti päivittäin – kyllä sitä annettiin minulle ennenkuin suurinpiirtein osasin edes pyytää! Ja siitäå asti olen juonut aika säännöllisesti, mutte ero on siinä, että välillä menee päiviä ilman ja kun innostun juomaan kahvia, lähinnä niinä päivinä kun en juo alkoholia, niin juon sitä todella paljon, jopa litroittain.

Ja joo, kärsin todella pahasta masennuksesta ajoittain. En ole kylläkään yhdistänyt sitä kahvfinjuontiin, koska se ei tunnu masentavan minua mitenkään. Uskoisin alkoholin olevan isompi ongelma.

Mutta tosiaan, fyysistä riippuvuutta ei ole, en tunne mitään oireita tai edes kahvinhimoa, jos kahvit jääkin juomatta.

Vaikka sitten juonkin välillä tosi paljon.

Että mitenkähän on, olenko immuuni kofeiiniriippuvuudelle?

Juon monesti kahvia lähinnä tavan vuoksi, se on kiva seurallinen rituaali. On hauska sanoa kaverielle"keitetäänkös kahvit, kuka juo?" Mutta ei siitä mitään oireita tule, vaikka jättää useana päivänä peräkkäin juomattakin.

Ei kofeiinin aiheuttamia oireita osatakaan yhdistää kahvinjuontiin, koska ne oireet kehittyvät ja poistuvat hyvin hitaasti. Kofeiininkäytön lopettamisesta voi seurata kuukausien voimakas masennus ja ahdistuneisuus, ja psyyken palautuminen voi kestää jopa vuosia. Edes kuukauden paussi ei kerro vielä välttämättä paljoakaan, minulla vieroitusmasis ja ahdistus kestivät neljä kuukautta ja vasta nyt, yli vuoden kuluttua, alkaa psyyke olla kasassa enimmän osan ajasta. Alkoholismi muuten saattaa aiheutua kofeiinin aiheuttamista tiedostetuista tai tiedostamattomista psyyken oireista.

Ootko ihan varma, ettei ois placeboa, että alat tuntea olosi paremmaksi (kofeiinittomana), koska syytät ongelmistasi kofeiinia? Itse kun en tunne kofeiinia niinkään piristäväksi, enemmänkin hyväksi seurajuomaksi. Noh, monesti juon kahvit saadakseni unen. Samoin amfetamiini ei toimi minulel lainkaan, kofeiiniakin juon lähinnä tavan vuoksi, nyt en ole juonut kahden päivän sisään kuin 1 pienen kupin kahvia, kun ei ole huivttanut, ei ole käynyt kavereita jne.

Hohhoijaa - sanoitko kenties joskus olevasi kriitikko työltäsi? välillä en kyllä uskoisi sitä tekstiesi perusteella ( tai sitten muistan olemattomia )

En tuossa sulkenut kahvia mitenkään pois, vaan pohdiskelin sitä - ettei se välttämättä ole kaikkien ongelmien ydin - varmasti kahvi voi tehdä pahaa jälkeä en mä sitä kiistä - tiedän kuin epämiellyttävän olon liika kofeiini aiheuttaa, olen joskus tabletti muodossa ottanut kofeiinia tarvittavaa enemmän kokeilun vuoksi, ja todella, todella levottomat fiiliksethän siitä tuli.

Mutta en jaksa uskoa siihen, että kahvi yksinään voisi olla avain masennukseen, alkoholismiin yms.
Taustalla voi olla paljon muita tekijöitä, jotka vaikuttavat moisten ongelmien syntyyn - ja näin varmasti useinmiten onkin.

Mielestäni voin aivan hyvin spekuloida kahvista miten vain, olenhan kuitenkin juonut sitä hyvin pitkään säännöllisesti - Ongelmia en ainakaan itse havaitse, vaikka juonkin sitä noin pannun aamussa ( jos kavereita tulee kylään, voi yksi pannu muuttua helposti 2 - 4 pannuksi, mikä tekee noin 3 - 10 kuppia päivässä )

Ongelmia alkoholin kanssa ei ikinä ole ollut, ei sitten minkäänlaisia - ainoa ongelma on korkeintaan kannabiksen kanssa, jota en jaksa edes pahemmin ongelmaksi määritellä - ollaan kyllä pakinoitu tästä asiasta sun kanssa paljolti jo joissain muissa threadeissa.

Sustahan alkaa muodostua pienimuotoinen nemesis, jonka kanssa saa väittelyn melkeinpä asiasta kuin asiasta pystyyn. En tiedä johtuuko se siitä että ollaan yksinkertaisesti erimieltä melkeinpä kaikesta, vai siitä että on pakottava tarve saada aikaiseksi kuumeista keskustelua…

Olipa miten vain, kyllä mä vaan nautin yhäkin sun kanssa väittelystä. ^^

Ja kun vielä tästä asiasta spekuloidaan tässä hieman tyyliin - “jos kukaan ei joisi kahvia, olisi masennus ja itsemurhat, alkoholismi yms ongelmat pian ehkäpä jopa historiaa”

En myöskään ymmärrä sitä miksi qmies syyttää omista, entisistä ongelmista suoriltaan, ja näköjään myös pelkiltään kahvia. Aivan varmasti taustalla on muitakin tekijöitä jotka aiheuttavat, ruokkivat tuota tilannetta.

En yhäkään kiistä sitä, että kahvi voisi edes auttaa noitten ongelmien syntymistä ihmisillä, jotka ovat jollain tapaa alttiimpia niille kuin “standardi” kertoo.

Vähän sama juttu kun puhutaan siitä kuinka kannabis tai vaikkapa lsd altistaa skitsofreniaan niille keillä se on jo piilevänä, puhkeamista odottamassa.

Koko jutun pointti varmasti on - tunne psyykesi, tunne kroppasi, tunne itsesi - tiedä rajasi ( Ja useinhan ihmiset tosiaan ne tietää :unamused: )

Ja vielä, Ziontrain - minkä helvetin takia suo vituttaisi muitten ihmisten ajattelemattomuus? - maailma on niin täynnä ihmisiä jotka eivät jaksa ajatella oikeastaan mitään - että voisin kuvitella sun suorastaan sitten pakahtuvat vitutuksesta - ehkä jopa jossain kohti räjähtävän siitä.

Olin havaitsevani sinulla jokseenkin vähättelevää sävyä kofeiinin haitoista ja tämän takia kehotin perehtymään asiaan paremmin tieteellisten tutkimuksien kautta. Asialla kun on potentiaalia olla hyvinkin vakava ja siksi pitäisi pitää kaikki vaihtoehdot täysin auki, jopa se että kofeiini pelkästään voi olla merkittävä mielenterveysongelmien aiheuttaja. Sitten olisi hyvä muistaa miten vaikea näitä hitaasti kehittyviä haittoja on havaita. Monilla kofeiinin käyttäjillä on muitakin päihdeongelmia päällekkäin ja siinähän menee pakka täysin sekaisin jos näissä tilanteissa alkaa miettimään mikä johtuu mistäkin.

Kofeiini vähintään vauhdittaa lieviä mielenterveysongelmia ja voi tehdä niistä lievistä ongelmista hyvinkin vakavia. Yleensä lievien mielenterveysongelmien kasvaessa alkaa ilmaantua päihde- ja lääkeriippuvuuksia ja hyvinkin voi olla niin, että pelkkä kofeiinin käytön lopettaminen monissa noissa tapauksissa olisi pysäyttänyt mielenterveysongelmien kasvamisen kokonaan. Varmasti taustalla monesti onkin kaikkea muutakin, mutta se ei poista kofeiinin osuutta ongelmien kasvattajana.

Totuus kaiken tämän takana on varmasti vaikea selvittää, mutta asian vakavasti otettavuus on täysin aiheellista. Kun tutkit asiaa tieteellisestä näkökulmasta, muuttuu kaikki mitä aikaisemmin uskoit paljon vaikeaselkoisemmaksi ja huolestuttavammaksi. Todella hyvä tietää näistä asioista jos itse alkaa kärsiä psyykkisistä oireista ja näin tietää millä keinoin lieventää oman tilansa huononemista. Jos lääkärille menee mielenterveysongelmien takia sieltä tulee ainoastaan psyykelääkitystä, eikä sanaakaan mistään kofeiinin lopettamisista, ja tällainen on hyvin huolestuttavaa. Tässä näköjään pitää olla oman itsensä lääkäri kun terveydenhoidonpiiristä kaikki alkaa olla turhan hankalaa ja epäilyttävää, jopa vahingoittavaa. Uskoisin lääkäreiden vahingoittaneen niin monia mielenterveyspotilaita ettei kukaan voi uskoa.

Todella vahvasti uskon kofeiinin käytön lopettamisen olevan monille todella ratkaiseva tekijä psyykkisten ongelmien hoitamisessa. Tätä ei vaan uskota, eikä kokeilla ja se tekee näistä kofeiiniongelmista vakavia.

En halua pistää kaikkea kofeiinin syyksi, mutta epäilisin sen olevan hyvin merkittävä taustapiru todella monien elämässä. Ehkä myös minun ja ehkä myös sinun. Taustapiru mitä on hyvin vaikea huomata. Vain lopettaminen paljastaa tuon taustapirun ja siksi lopettaminen vähintään kokeilumielessä onkin niin pohtimisen arvoinen asia. Mitä siinä menettää jos lopettaa joksikin aikaa ja palaa takaisin käyttöön jos lopettaminen ei tee mitään eroa?

Kofeiinin käytöstä luulisi selviävän hyvällä mielenterveydellä jos henkilö tekee onnistunutta työtä oman mielenterveytensä kanssa, mutta silti voisi olla vieläkin parempi olo jos jättäisi tuon kummajaisen pois.

Hemmetti kun itse olisi jo lopettanut tuon käyttämisen ja tietäisi miten paljon se tekee eroa.

Itsensä kanssa on vapaat kädet, mutta muiden jelppaamiseksi ei pysty tekemään oikeastaan mitään. Tätä tarkoitin. Jää siis vituttamaan jos itse pääsee elämään hyvin ja monet muut jäävät kiinni siihen elämään mikä on hyvin piinaavaa.

Hmmm…Myönnän, että t i e t e e l l i n e n tieto on mulla vähäistä tästä aiheesta, kun emmä tunne terminologiaa, niin vähän vaikea edes tutustua teksteihin tarkemmin… Emmä tiedä liittyyks tää just tähän topikkiin, ja toistan itseäni, mutta kumma juttu on, että monis laitoksissa (joissa on tulllut vierailtua jos jonkin sorttisessa, huh!) tarjotaan kahvia talon puolesta vielä siinä puoli seitsemän- seitsemän aikoihin, minkä jälkeen kymmeneltä annetaan se nukahtamis-/unilääke… Uniongelmis ei kannattais latkia kahvia mielin määrin, sehän on täysin järkeenkäypää, koska kyseessä on piriste. Usein toimin, ja moni toimii niin, että jos ei ole edellisenä yönä nukkunut, seuraavana kahvia menee tolkuttomasti ja sit ei taaskaan nuku… :frowning: Tietääkseni runsas kahvinjuonti ei myöskään ole sydämelle hyväksi, voipi aiheuttaa rytmihäiriöitä. Usein myös kahvinjuopottelu on sosiaalinen tapa: kahvikupposen ääres on työpaikoillakin niiin kiva juoruilla… :mrgreen: Ei kofeiinista ja nikotiinista eroon pääsy mikään huono tavoite ole, mutta emmä itse kyl niistä varsinaisesti tunne päihtyväni :question: . Mut riippuvuus on silti voimakas: jos ei ole kumpaakaan, kiukku nousee pintaan, mut jos niitä saa, emmä kyl mitään selkeää mielihyvää tunne samalla tavalla kuin olen tuntenut ammoisina aikoina alkoholista ja sittemmin bentsoista… Pikku annos kofeiinia tuntuu terästävän keskittymistä… Joku väitti, että ADHD:ssa nimenomaan olisi niin, että monet piristeet parantavat selkeästi keskittymiskykyä, vai liekö tuo muillekin yleistä. Paniikkihäiriössä ei kahvin juonti tietenkään kannata. Jos joku tulkitsisi mulle noita tekstejä selkokielelle, onko kofeiini kyseisten tutkimusten mukaan pienissäkin määrissä ( Esim. kaks pientä kuppia/pvä) haitallista, olisin kiitollinen asiasta… :slight_smile:

Joo terve vaan, piti rekata ku juttu kiinnostaa niin paljon.

Mitenhän mulla on ku oon nyt juonu kahvia noin 3 vuotta, ja oon huomannut että mulla ois kehittyny pienoinen riippuvuus kofeiiniin. En kuitenkaan nytten ole juonut aamukahveja vähään aikaan, enkä saa aamuisin mitään viekkareita siitä kun en juo, päänsärkyä tms. Mutta sitten yleensä jos olen herännyt aikaisin (kuten nytten olen) niin alkaa yleensä näihin aikoihin tuntumaan että tarvis kahvia. Ja huomaan kahvin vaikutuksen selkeästi. Yleensä juon vain 1-4 kuppia päivässä, mutta joskus on tullut juotua kerralla melko paljon, että aiheuttaako tämä minkäänlaisia vaurioita :open_mouth: ?

Jos nautit kupillisen kahvia (125ml), saat noin 100mg kofeiinia vatsaasi. 35mg sitoutuu kehon proteiineihin ja loppuosa jakautuu koko kehon vesitilaan, koska kofeiini on vesiliukoinen molekyyli. Tunnin kuluttua nauttimisesta, veressäsi on kofeiinia noin 2-3mg / litra verta. Tämä pitoisuus alkaa hitaasti laskea kun maksa muuntaa kofeiinin yksinkertaisemmiksi metyyliksantiineiksi, joista ensimmäisen vaiheen dimetyyliksantiinit ovat aktiivisia, kuten kofeiini itsekin. Pitoisuus laskee lineaarisesti, eli sen lasku hidastuu sitä mukaa kun aine vähenee vesitilasta. Laskennallisesti puhdistumisaika on 5-6 kertaa puoliintumisaika, eli keskimäärin noin 30 tuntia annoksen nauttimisesta. Todellisuudessa puhdistumisaikaan vaikuttavat monet tekijät, tupakka nopeuttaa sitä 30-50%, lääkkeet, tulehdukset, alkoholi, kirroosi ym. tekijät hidastavat maksasytokromi p450 toimintaa, joka on kofeiinin biotransformaatioväylä maksassa.

Ei ole kyse pelkästään siitä, paljonko käyttää, vaan myös siitä, kuinka herkkä stressihormonien säätelyjärjestelmäsi on ja millainen on maksasi kyky käsitellä kofeiinia. Vaikka sinulla olisi keskivertoaineenvaihdunta, on veressäsi kofeiinia ja sen aineenvaihduntatuotteita kaiken aikaa, vaikka joisit vain kupillisen päivässä. Jos stressihormonisi ovat herkässä, se voi riittää aiheuttamaan mitä tahansa kofeiinimyrkytyksen oireita aina ms-tautiin ja skitsofreniaan saakka muiden stressihormonitasoihin vaikuttavien tekijöiden kanssa. Vaikka et tunne mitään oireita, adrenaliinitasosi on koholla ja tuhoaa hitaasti lihassoluja, joiden sisältämät myrkyt vapautuvat verenkiertoon raiskaten munuaisiasi ja maksaasi, hivuttavat aivokemiaasi hitaasti kohti psykoosia, munuaisia dialyysiin ja maksaasi kohti syöpäosastoa.

Onko tuo “puhdistumisaika” pelkälle kofeiinille vai kofeiini + sen metaboliatuotteet?

en.wikipedia.org/wiki/Caffeine

In healthy adults, caffeine’s half-life is approximately 4.9 hours. In women taking oral contraceptives this is increased to 5–10 hours,[44] and in pregnant women the half-life is roughly 9–11 hours.[45] Caffeine can accumulate in individuals with severe liver disease, increasing its half-life up to 96 hours.[46] In infants and young children, the half-life may be longer than in adults; half-life in a newborn baby may be as long as 30 hours.

Olen miettinyt samaa kysymystä itse, teit todella älykkään huomion. Asia on problemaattinen tuntematta tutkimusmetodia.

Kofeiini (trimetyyliksantiini) muuntuu tämänhetkisen tiedon mukaan 25 eri metaboliitiksi useassa vaiheessa, kun kofeiinia tulee kaiken aikaa lisää, merkitsee tämä sitä, että maksan kapasiteettia käyttää 26 erilaista metyyliksantiinijohdannaista. En tiedä onko noissa puoliintumisajoissa huomioitu pelkästään kofeiini, vai ovatko mukana myös kofeiinin metaboliitit, joista tietääkseni ainakin kolme on aktiivisia samaan tapaan kuin kofeiini.

Puoliintumisaikayhtälö on vain suuntaa antava, useissa tutkimuksissa todetaan, että metaboliittien vaikutusta puoliintumisaikaan ei tiedetä. En usko, että teoreettinen puoliintumisaikalaskenta kertoo läheskään koko totuutta riippuvuuskäytössä, asiaan löytyy liian monia muuttuvia vaikuttajia.

Nyt muotoilit tekstisi paljon paremmin, ja olen täysin samoilla linjoilla - ehkäpä ilmaistiin vaan hommat suhteellisen ristiin? :laughing: