Myoglobiinisyndrooman (kofeinismi) diagnostiikasta & hoidost

En minkäänlaista, A-klinikkasäätiö on poliittinen järjestö, joka pyrkii estämään päihteidenkäytön estämisen Suomessa syyllistämällä alkoholisteja alkoholismistaan, sen oikeiden aiheuttajien sijasta.

Nämä vekkulit ovat leipääntyneitä kynänpyörittelijöitä ja paperinsiirtelijöitä, tiedän, koska olen itse ollut päihdehuoltoalalla joitakin vuosia rividuunarina.

Hei,

Kofeiini ei välttämättä sovi kaikille, toiset ovat sille erittäinkin herkkiä. Kahvin erinäisiä mahdollisia terveysvaikutuksia on hyvä nostaa esiin. A-klinikkasäätiöllä ei valitettavasti ole erityistä kantaa kofeiiniin päihdeaineena.

Ystävällisin terveisin,
Päihdelinkin toimitus

Näin minä arvelinkin, sieltä tulee ympäripyöreä, kansainväliseen kofeiinikonsensukseen sovitettu aivopieru.
A-klinikkasäätiö siis haluaa edistää päihdeongelmien kasvua ja turvata kansainvälisen päihdeteollisuuden taloudellisia intressejä.

:unamused: Kas kummaa, olen juonut kahvia päivittäin useita kupillisia vuodesta -75 lähtien, enkä oireile. Päihteenä kofeiini on sitä luokkaa, etten lähtisi täällä sitä edes tuomaan esiin. On paljon vaarallisempaa esim. tupakoida, puhumattakaan huumeista…Eivätköhän huumausaineet aiheuta kuitenkin suuressa määrin enemmän vaurioita kuin kofeiini!!! :open_mouth:

Samaan keskushermostoa piristävien psykoaktiivisten aineiden ryhmään kuuluvien kokaiinin ja amfetamiinien haitat ovat kutakuinkin samat kuin kofeiinin aiheuttamat, ne vain ilmaantuvat nopeammin.

Yhteiskunnan tasolla kofeiinin haitat ovat huomattavasti suuremmat kuin kaikkien laittomien huumauaineiden haitat yhteenlaskettuna.

Kofeiinin haitoista on sen verran näyttöä ja osa niistä takuulla koskee myös sinua, jos kerran noin kauan olet kofeiinille altistunut. On ikävää jos pidät kofeiinia niin harmittomana ettet haluaisi niistä haitoista edes keskusteltavan täällä.

Vuosikausia kofeiinia käyttäneen on aikalailla vaikea hahmottaa oireita ja sitä oloa mikä olisi ilman kofeiinin käyttöä. Ei silloin tietenkään oireile jos olo on sama mikä se aina on.

Eron huomaa vain olemalla ilman kofeiinia. Kofeiinin noidankehä on sitä, että se on niin tavallista ja hyväksyttyä ettei siitä voi olla haittaa. Kuinka katkeraa olisikaan huomata käyttäneensä vuosikausia päihdettä mitä luuli harmittomaksi ja jonka haitat kasvoi niin osaksi elämää ettei niitä voinut huomata. Fyysisiä ja psyykkisiä haittoja mitkä aina luuli tulevan jostain muualta.

Tätä et ikinä usko: Kofeinismi voi olla syynä monille alkoholi-, lääke- ja huumeriippuvuuksille.

Mut hei, jokaisella on oikeus vetää kahvia vaikka seitsemän pannua päivässä jos siltä tuntuu. Toivottavasti ne ketkä ovat havahtuneet kofeiinin haitoille pääsevät siitä eroon. Minä itse olen vuosikausia sitten herännyt pohtimaan kofeiinia, mutten vieläkään ole lopettanut.

qmies, todella hyvää työtä! On hyvä kun löytyy joku joka osaa esittää asian varteenotettavasti.

Paradoksaalista, mutta totta, kannabiksella pystyy hoitamaan kofeiinin aiheuttamaa skitsofreniaa jos se jää päälle. Kofeiininhan tiedetään täysin kiistattomasti aiheuttavan psykoosia, jota ei voi oireiden perusteella erottaa amfetamiinin tai skitsofrenian aiheuttamista tiloista. Kofeiinin ja muiden piristeiden aiheuttama psykoosi syntyy samalla mekanismilla aivoissa, kannabiksen on juuri havaittu lievittävän skitsofrenian oireita.

journals.lww.com/psychopharmacol … ol.10.aspx

On ymmärrettävää, että ihmisillä ei ole ollut tietoa kofeiinista ja kannabiksesta, mutta on käsittämätöntä, että ihmiset eivät hanki sitä tietoa vieläkään, vaikka se on kaikkien ulottuvilla. Tiedon hankkimisen sijasta toitotetaan pelkkää mututietoa vahvoina mielipiteinä ja riidellään loppumattomiin asioista, joista löytyy tutkimustietoa vaikka lampaille syöttää.

Mitä tulee kahviin ja sen käytön oikeuteen, haluan pelkästään, että kofeiinin aiheuttamat sairaudet diagnosoidaan lääketieteellisen tiedon, ei poliittisen tarkoituksenmukaisuuden perusteella.

Niin mutta, internethän on täynnä ihan oikeita tieteellisiä tutkimuksia kofeiinin haitoista ja ilmeisesti qmies on sellaisiin hyvin perehtynyt. Jos sinä esim. haluat tieteellisten tahojen hyväksyntää asialle, löydät takuulla sellaisen jos viitsit googletella.

Sinäkin voisit a) perehtyä asiaan enemmän tieteellisten tutkimuksien kautta tai b) jättää kaikki päättelyt kofeiinin haitoista pois jos ei ole minkäänlaista tietoa itse asiasta.

Blogissani on linkit kaikkeen tieteelliseen tutkimustietoon, jota olen käyttänyt, ja jota kansainvälinen lääketiedekin käyttää lähteenään. Se, että omista havainnoistani ja päätelmistäni ei löydy tutkimuksia, johtuu siitä, että ne ovat uutta tietoa, jotka perustuvat olemassa olevan tiedon analysointiin ja yhdistämiseen siten, että ne tukevat toisiaan ja selittävät oireiden ja muiden asiaan liittyvien ilmiöiden mekanismia.

Noin asian uskoisi olevan. Täytyy vain toivoa ettei kofeiini oikeasti heikennä elämänlaatua, niin siis jos sitä aikoo käyttää jatkossakin.

Itse olen pohdiskellut jos varmuuden vuoksi alkaisi käyttämään kofeiinia satunnaisesti ja näin vähentäisi niitä kaikkia mahdollisia haittoja. Mikään päihderiippuvuus ei kuulosta hyvältä, oli päihde sitten kuinka lievältä vaikuttava tahansa.

Ainakin olisi mielenkiintoista kokeilla minkälaista olisi olla ilman kofeiinia. Vähentyisikö esim. stressi ja levottomuus ja niin edelleen. Että olisiko satunnainen käyttö sittenkin parempi vaihtoehto.

Wanha totuus on että kaikki aineet ovat myrkyllisiä, kyse on vain annoksesta. Epäilenpä että kun 1000 ihmistä juo alle 5 kuppia kahvia päivässä, 99%:lle ei aiheudu mitään haittavaikutuksia. Kun annosta nostetaan yli 10 kupin, yli 50% alkaa oireilla enemmän tai vähemmän. Miten on, qmies, millä annoksella sinun oireesi alkoivat?

Puhdas kofeiini ja kahvi lisää neuroottisia oireita, jos sellaiseen on taipumusta. Kofeiinia sisältävät guarana tai yerba mate eivät juurikaan aiheuta vastaavaa, kun ne sisältävät aineita, jotka tasaavat kofeiinin hermoärsytystä. Näitä suosittelisin kahviherkille.

en.wikipedia.org/wiki/Yerba_maté

An August 11, 2005, United States patent application cites yerba maté extract as a monoamine oxidase inhibitor; the maximal inhibition observed in vitro was 40–50%. MAOIs being antidepressants, there is speculation that this may contribute to the calming effect of yerba maté.

Annat siis jopa epäilyttävän hyvän prosenttin kofeiinin haitattomuudelle. Mieti ny ite. Itse epäilisin kofeiinin soveltuvan huonosti sellaisille jotka kärsivät lievistä mielenterveysongelmista ja tuollaisia mahtuu sinun tuhanteesi ties kuinka monta. Uskoisin kofeiinin antavan vauhtia lieville ja vaikeille mielenterveysongelmille, ja soveltuvan korkeintaan sellaisille joilla on hyvä mielenterveys. Siis lisäävän stressiä, lisäävän masennusta, lisäävän ahdistusta jne.

Aivan järjetöntä jatkuvasti altistaa itsensä tällaiselle kemikaalille ja olla ottamatta mitään selvyyttä itse kemikaalista. Ei se että käyttää, vaan se ettei kiinnosta tietää mitä kenties koko elämänsä ajan käyttää.

Ei ole minusta tuollaiseksi ihmiseksi joka kehdosta hautaan pysyy kofeiiniriippuvaisena vailla mitään kysymyksiä kofeiinin haitallisuudesta. Niin kuin sanoin, niihin haittoihin voi kasvaa huomaamattomasti kiinni ja niin luultavasti on käynyt todella monelle.

Kofeiinihan on aineellistettua voimakasta stressiä, paljon voimakkaampaa kuin psyykkinen stressi. Molemmat kohottavat kroonisen stressin stressihormonia, kortisolia, joka on aivojen solukadon laukaisevan prosessin alku. Oireita tulee noin 10-20% käyttäjistä, joka tarkoittaa Suomessa ehkä noin 500 000 ihmistä, valtaosa heistä käyttää ainakin yhtä lääkettä kofeiinin aiheuttamiin kroonisiin oireisiin, jotka eivät parane kuin kofeiininkäytön lopettamalla. Noin 400-600 päätyy kofeiinimasennuksen vuoksi itsemurhaan vuosittain, alkoholisoituvien määrästä ei ole tietoa.

Itse join siinä 5 mukillista kahvia vuorokaudessa, noin 4½ vuoden kuluttua alkoivat oireet paniikkihäiriönä, lihasjäykkyyttä ja muita oireita oli ollut jo aikaisemmin, en vain ollut osannut yhdistää niitä kahviin, koska niitä oli ollut jo aiemmin kun join laihaa teetä pari kupillista päivässä. Ja koittakaas nyt tajuta vihdoin ja viimein, että oireiluun vaikuttaa enemmän aivojen herkkyys ja maksan suodatusteho kuin nautittu määrä.

Kuka haluaa, voi kokeilla kofeiininherkkyyttään siten, että on pari viikkoa ilman, ja juo sitten kerralla pari mukillista, se antaa osviittaa siitä, ovatko aivot jo vaurioituneet niin pahasti, että on syntynyt keskushermostoperäinen kofeiiniallergia. Minulle riittää kupillinen teetä aiheuttamaan pahan matkan, sen verran ovat aivot herkistyneet (vaurioituneet) parinkymmenen vuoden käytön seurauksena.

Tämä tästä vielä puuttui. Nyt maailman turmiollisuus näyttää täydeltä todelta. Ken tästä kaikesta paskasta selviää, saa olla aikamoinen sankari.

Sä et qmies ehkä tule saamaan tätä asiaa läpi julkisuuteen, mutta sen sijaan voit joitakin yksittäisiä kirjoittajia havahduttaa kofeiinihaitoista ja osa heistä takuulla pohtii noita kirjoituksia tarkasti. Jos tämä riittää, kannattaa jatkaa ja jos ei, niin silloin ei enää kannata jatkaa kovin kauan. Esim. minä pohdin nyt kofeiinia paljon tarkemmin ja siitä voi olla suuri hyöty minun tulevaisuudelleni. Näin olet saanut jo jotain aikaiseksi, vaikkakin vain yksilötasolla. Mun mielestä on arvokasta jos saa edes pienen ihmisjoukon elämänlaatua parannettua pysyvästi.

Toivottavasti tämä asia ei syö sua liikaa, koska sen voi tehdä tasapainossakin.

No minä olen käyttänyt tämän homman tutkimiseen tätä toipilasaikaa kofeiiniviekkareissa [Poistettu käytöstä aiheutuvien haittojen vähättelyä -Päihdelinkin toimitus]. Ei tässä ole pystynyt juuri muuhun kuin istumaan koneen ääressä, ja siinäkin on ollut vaikeuksia 50% ajasta kun kofeiinidementia pukkaa päälle kehosta irtoavien myrkkyjen yllättäessä.

Olen piakkoin muuttamassa Amsterdamiin ja ryhdyn kirjoittamaan kirjaa, jonka taustatyötä olen pakertanut kolme vuotta, siinä vaiheessa tämä kofeiiniprojekti viimeistään loppuu. Ainakin yritin.

Maailma on yksi mielisairaala ja toivottomuus sen mukainen.