Edelleenkin, tämmöisena ihan vapaaehtoispohjalta, kansalaistoimijana, sen paremmin lääketieteen kuin soiaalityönkään ammattitaitoa omaavana käytän näitä rajallisia voimavarojani mieluummin ennaltaehkäisevään työhön.
Siinä pärjää vertaistukea ja rinnallakulkemista, kaveriapua ja kannustusta harrastava tavallinen ihminen paljon vähemmällä ammattitaidolla ja niitä vahingontekemisen mahdollisuuksiakin on hiukan vähemmän.
Ja tekemistä riittäisi, jos vaan mielenkiintoa riittäisi niin ei siinä aika pitkäksi tulisi!
Jotkut asiaa tutkineista jopa väittävät, että ennalta ehkäisevä päihdetyö on pitkän päälle tehokkaampaakin kuin jälkikäteen tapahtuva jälkien siivoaminen ja liian lujassa vauhdissa tehtyjen terveydellisten haittojen ja romahdusten korjailu.
Jos todella niin on, että jonkin aineen käytön lopettaminen aiheuttaa hengenmenon riskin, niin kai siinä sitten on syytä jotenkin se kuoleminen torjua -vaikka jollain lääkkeillä. Mutta sitähän juuri olen mietinyt, että onko se todella joidenkin kohdalla niin, ettei elämä voi jatkua edes en ylimenokauden jälkeen ilman jonkin aineen jatkuvaa käyttöä?
Vai onko mahdollista jäädä henkiin myös lopettamalla kaikki päihteet?
Kunhan nyt tuohon joskus saan selvän ja yksiselitteisen tiedon niin pitänee sitten harkita sitä kantaani.
Mutta, kun tosiaan tämä minun harrastamani vertaistuki ei ulotu lääketieteen puolelle niin ei oo kiirettä, sillä lopullisella kannanmäärittelyllä.
Ihmisen auttaminen, siis ihan konkreettinen auttaminen, silloin kun toinen apua tarvitsee, ei minusta saa olla kiinni siitä onko ihminen päihdeongelmainen vai ei. Eikä siitäkään, onko ihminen apua tarvitessaan jonkun päihteen vaikutuksen alainen vai ei.
Ja sitten taas, jos joku tarvitsee apua nimenomaan päihteen käyttöön, niin - hmm… ehkä sekin on joskus tilanteesta kiinni, mutta yleisesti ottaen en viitsi sellaiseen auttamistoimintaan osallistua. Joskus olen vanhalle sukulaismiehelle alkosta pullon hakenut, ettei hänen tarvinnut lähteä talviliukkaalla seikkailemaan pitkien matkojen päähän. Mutta, nekin auttamiset on kyllä selvänä sovittu, kännissä hänkään ei koskaan edes soittanut että tuopa lisää… en olisi vienyt. Joku rajanveto siis oli siinäkin.