Liityin plinkkiin viime syksynä ja olen joitain lyhyitä teemaketjuja aloittanut
Nyt aloitan oman ns. päiväkirjaketjun jossa kirjoittelen silloin tällöin miten tähän asti on mennyt.
Kirjoitan tätä ketjua vuoden loppuun ja katson sitten millä onnistujan mielellä voin juhlia Joulua ja uuttavuotta.
Teillä vaikuttaa olevan mukavasti asiat. Ei työpaineita ja pääsette viettämään yhdessä rauhallista elämää. Alkoholi hiukan piristää, mutta kohtuudella. Hienosti menee tuolla tavalla.
Lyhyen plinkkihistoriani aikana olen huomannut että ainakin täällä vähentäjien puolella moni ketjunsa aloittaja on tullut jonkinasteiseen pohjakosketukseen alkoholin käyttönsä kanssa.
Mulla taas rankempi alkoholin käyttö ajoittuu nuoremmalle iälle. Ensikännit join 16 vuotiaana ja siitä se örveltäminen lähti. Intin jälkeen eli 20+ kävin kerran vuodessa etelän lomalla ja join koko viikon halpaa viinaa. Ei mitään tolkutonta kännäämistä, mutta promilleja veressä kellon ympäri koko viikon.
Kun loma loppui, kiersin korkin kiinni. Ei mitään vieroitusoireita.
Nykyään en uskaltaisi mitään putkia juoda. Vaikka kuinka örveltäisin, niin se jää aina yhteen iltaan.
Putkella tarkoitan aamusta iltaan juomista ja kännissä olemista.
Kyllähän minä lomilla otan olutta useampana iltana peräkkäin, mutta vain muutaman illassa.
Yksi tavoitteistani onkin näiden peräkkäin juotujen iltojen vähentäminen.
Mutta tilanteeni vuoden alusta lähtien on ollut hyvä.
Loppiaisena ruokakutsuilla kohtuudella samoin 1. helmikuuta kylpylässä kohtuudella.
Tarkoitus oli ottaa seuraavan kerran ensi perjantaina mutta viime maanantaina tuli vaimon siskolta kutsu illalla syömään.
Istuimme jo ruokapöydässä pelkän vichyn ja ruuan kanssa odottamassa, kun viinipullon ja 4 lasia pöytään.
Olin autolla joten ajattelin että voinhan minä sen yhden lasillisen ottaa, niin ehtii ruuan jälkeen seurustellessa haihtua ja hyvinhän se ilta meni.
Seuraavalla kerralla kirjoitan tulevan loman juomistavoitteistani.
Mutta miten ja paljonko käyttää alkoholia lomalla, kun nyt vähentäjäksi on julistautunut?
Vaikka miten yrittää laskea, niin se miehen riskiraja eli 7 annosta päivässä ja 24 annosta viikossa tuppaa ylittymään.
Mitenkähän hirveitä määriä sitä aikanaan on juonutkaan?
No vähän tasoittaa se että
Päädyin sellaiseen suunnitelmaan että 2 puolenlitran 6 - packia keskiolutta viikossa tekee 18 annosta + pullo punaviiniä muistaakseni 6 annosta tekee sen 24 annosta viikossa.
Sitten tulee bonuksena tuttujen piipahtaminen kylässä, joista ainakin kahdessa tapauksessa otetaan pienet hömpsyt konjakkia.
No jos tässä pysyisi niin se olisi ainakin mun mittapuuni mukaan todellista kohtuukäyttöä.
:
Hyvää ja vähäalkoista viikonloppua kaikille!
Etenkin sydikselle, kun ehdit jo kommentoida tähän ketjuun!
En mennyt lainaamaan vieraasta ketjusta " Pieniä puroja ", jossa nimimerkki hieman hiljaa kirjoitti jo pelkässä kotilipittelyssä kuluvan 300 € kuukaudessa alkoholiin!
Olen oppinut alkoholin suhteen rehellisemmäksi.
Jos sovimme vaimon kanssa että haen lähikaupasta 6 - packin keskiolutta, niin haen vain sen.
Ennen plinkkiin liittymistäni ostin aina pari puolen litran lonkeroa lisäksi ja join kaupan nurkan takana sukkana.
Tänään se koettelemus alkaa!
Kahden viikon loma vaimon ja koiran kanssa ja kohtuudella alkoholin kanssa.
Nyt peukut ja varpaat pystyyn että loma menee kunnialla läpi ja palaamme levänneinä ja rentoutuneina.
Hyvää raitista tai kohtuukäyttö viikonloppua kaikille!
Tunti oltu perillä lomapaikassamme.
No nyt nautittu kylmää keskaria 2 x 0.5 litraa. Rajaksi laitan tälle illalle 5 x 0.5 litraa. Ei mitään känniä eikä krapulaa huomenna. Vain kevyt rentoutuminen tänään.
Näin se sujuu vähentäjän loma.
Ja viinakaapille ei mennä!
Hiekoitin niin ahkerasti tänään taloyhtiön jalkakäytävää että vaimo heltisi antamaan mulle yhden punkun.
Lipittelin sen hitaasti viidestä yhdeksään, paljonkaan promillet noussut ja nyt laskevat hitaasti mutta varmasti.
viinakaapin konjakki yömyssy houkuttelisi, mutta antaa nyt vaan olla.
Ennen Pääsiäistä ei tippaakaan alkoholia.
Loman viikkokulutussuunnitelmat taitavat ylittyä, mutta pidetään taas pidempää tipatonta loman jälkeen.
Hyvää Pääsiäisen odotusta kaikille!
Eilinen kiirastorstai oli nollapäivä. Tänään pitkänä perjantaina pariskunta meille ruokakylään alkuiltapäivästä jolloin nautitaan neljään pekkaan pullo punaviiniä sekä kahvin kanssa konjakit.
Lisäksi juon illalla pullon punkkua.
Lauantai nollapäivä ja sunnuntaina pullo punkkua sekä 2 kaksi puolen litran keskaria.
Sitten viikon päästä perjantaina taas pullo punkkua ja 2 puolen litran keskaria.
Muut päivät nollapäiviä.
Sitten onkin loma lusittu.
Vähän paukkuu kohtuukäytön rajojen yli, mutta pidetään taas pidempää tipatonta!
Hyvää Pääsiäistä kaikille!