Muutosta hakemassa

Nollilla mennään, yli 9kk kasassa. Sinällään ei mitään lisättävää aiempiin ajatuksiin ja tuntemuksiin. Mitä pidempään on ollut juomatta niin sitä vähemmän koko asiaa on tullut miettineeksi. Päätös olla juomatta on kuitenkin kirkas ja ne syyt päätökseen edelleen hyvin mielessä. Asiat on hyvin just näin niin kuin ne on, selvinpäin.

Onpa hienoa. Onnittelut sulle. Perässä tullaan?

Vajaan kahden viikon päästä tulee vuosi täyteen. Tarkkaa päivää en muista, on se jossain kalenterissa mutta sinällään sillä ei ole minulle juuri merkitystä, kun en siihen vuoteen tähtää vaan pysyvään muutokseen. Ketjun otsikko oli muutosta hakemassa, tässä vaiheessa voinee sanoa että jonkinlainen muutos tapahtui. Välissä pari vuotta sen etsimistä.

Olen Antabusta ottanut harvakseltaan, pari kertaa kun se on tullut mieleen vaikken tarvetta sille koekaan. Toisaalta en näe ongelmaa sen ottamiselle niin olen ottanut. En ole tehnyt tämän osalta päätöksiä, siellä ne on hyllyssä ja otan aktiiviseen käyttöön jos alkaa tuntua hankalalta.

Missään vaiheessa ei oikeastaan ole edes tehnyt mieli juoda. Joitain yksittäisiä positiivisia muistoja silloin tällöin, mutta en ole kokenut noita juomishaluiksi. Silloin aikoinaan se tuska juoda oli toisinaan ihan valtava ja nyt ei ole ollut mitään sellaista. Tiedän että kohtuukäyttö ei tule onnistumaan ja kun en tiedä monta vuotta menisi sitä juomiskertaa lopetellessa niin jätän kokeilematta myös jatkossa.

Mikä on ollut sitten parasta viimeisen vuoden aikana vanhaan verrattuna? Se, että ei tartte enää herätä humalassa ja odottaa selviämistä iltaan. Voi heti aamusta tehdä ja elää normaalia elämää. Ei tarvitse miettiä montako voi juoda ja ehtiikö kauppaan jne jne. Olen viimeisen vuoden aikana oppinut elämään uudestaan ja tuntemaan asiat ilman jatkuvaa humalaa tai juomisen aiheuttamaa alakuloa. Niin monen vuoden jälkeen se nimenomaan aiheutti eniten ihmetystä, miten pienetkin asiat saavat iloiseksi ja tyytyväiseksi. Aiemmin nämä oli täysin hautautuneet juomisen sotkeman aivokemian takia.

Vaikka asiat sujuvatkin hyvin ja ilman sen kummempaa yrittämistä, tiedän, että asian suhteen on oltava valppaana. Mutta just nyt on hyvä näin.

En tiedä miten aktiivisesti tulen tänne enää kirjoittelemaan, ehkä joskus voisi jotain päivitellä, etenkin jos tulee vielä joskus juotua niin lupaan päivittää kyllä heti. Jos ei uusia päivityksiä tule niin se tarkoittanee sitä että löysin muutoksen, joka on ollut pysyvämpää mallia.

Hienoa kuulla! Muutos on mahdollista ?

Vanhat tunnukset ei enää toimineet jostain syystä. 2 vuotta selvillä! Olen täällä pari kertaa käynyt mutta en ole enää kokenut kovin ajankohtaiseksi lukea aiheesta kovin paljoa. Ei ole tehnyt mieli juoda ja jos joskus olisikin mielessä niin kyllä se selkärangasta jo tulee että parempi olla juomatta. Mutta ei missään mielessä minkäänlaista himoa kuin aikoinaan juomisaikoina. Ehkä muutaman kuukauden välein juominen tulee silti uniin, useimmiten vanhalla kaavalla ensin itselle perustellen ja herätessä pari kertaa pitänyt miettiä että miten voi olla näin tyhmä kunnes on tajunnut että untahan se vaan oli :smiley:

En ole Antabuksia pois heittänyt mutta en ole käyttänytkään niitä yli vuoteen. Muutenkin kaikki menee tosi hyvin, uusi parisuhde ollut jonkun aikaa ja tarkoitus mennä vihille asti alkuvuodesta. Uusi kumppani tiedostaa mun historian alkoholin osalta eikä se ole meille kummallekaan ongelma. Hän käyttää alkoholia toisinaan mutta hyvin vähän.

Voi olla että tämä on nyt viimeinen viesti tänne jos ei tilanne muutu huonommaksi. Toivottavasti ei. Kiitos kaikille tuesta ja tsemppiä jokaiselle! Lopetan tämän viestin exän opettamiin sanoihin “Life is good if you let it be good”.

4 tykkäystä

Jeee! Ihan parasta! Perässä tullaan edelleen. :partying_face:

1 tykkäys

Isot onnittelut kahden vuoden raittiudesta @eesiakalattor1! :blush:

1 tykkäys