Hei,
olen lueskellut täällä jo useamman vuoden satunnaisesti mutta tein nyt oman ketjun. Olen 30 ja 40 ikävuoden välissä ja alkoholin kanssa on tullut läträttyä viimeisen reilut 10 vuotta sen verran paljon että nyt alkaa riittää. Ehkä huvittavinta tässä on se, että vajaaseen 30 ikävuoteen asti en ollut koskaan juonut alkoholia, mutta hetken mielijohteesta tuli kokeiltua ja heti ensi kerrasta lähtien oli selvää mihin tämä tulee johtamaan, vaikka en sitä silloin vielä itse tajunnutkaan.
Ensimmäiset vuodet juominen tapahtui viikonloppuisin ja viimeisen reilun 5 vuoden ajan käytännössä jokapäiväisesti. Määrät ei tosiaan ole mitään pieniä, vähintään muutama mutta “tilaisuuden” tullen niin monta kuin mahdollista. Aiemmin juomista hillitsi parisuhde, mutta sen loppuessa muutama vuosi sitten määrät on olleet viikottain noin 30-100 annosta. Työt olen hoitanut kaikesta huolimatta, ajoittain lievässä krapulassa ja nyt koronan ja etätöiden aikaan ajoittain myös lievässä humalassa mikä on saanut ajattelemaan ongelmaa vakavammin. Mitään vakavampia terveysongelmia ei ole vielä ollut, mutta tällä menolla kyllä ihan varmasti tulee jossain vaiheessa. Kesällä oli paljon töihin liittyvää turbulenssia, mikä osittain johti lähes älyttömään juomiseen (100+ annosta pari viikkoa putkeen) ja mietin jo vakavasti katkolle menemistä, mutta sain kuitenkin käännettyä kurssin vielä omin voimin. Myös tämä herätti ajattelemaan tilanteen vakavuutta, ensimmäistä kertaa alkoi tuntua ettei homma ole enää omissa käsissä (aamupäivästä pakko juoda kun vieroitusoireet iskee, mikä johti taas aina kontrollin häviämiseen).
Jotain positiivista tässä vuodessa kuitenkin on ollut kun olen alkanut prosessoimaan omaa ongelmaani. Hain Antabus-reseptin ja sen turvin olenkin onnistunut tänä vuonna pitämään 3 raitista jaksoa, kestoiltaan lähes kuukauden jokainen. Ennen tätä vuotta viimeiseen 5 vuoteen selviä päiviä on ollut ehkä 5 per vuosi. Nuo jaksot kyllä avasivat silmiä miten hienoa elämä on kun ei tarvitse jatkuvasti kärsiä krapuloista ja esim. töissä suoriutuminen nousi täysin uudelle tasolle. Olen kaikesta huolimatta myös sm-tason urheilija ja noiden jaksojen aikana kehittynyt selvästi normaalia enemmän minkä nyt ei pitäisi olla mikään yllätys Iso ihmetys tässä oikeastaan onkin se, miten tällaisten määrien kanssa on pystynyt urheilemaan tällä tasolla…
Olen miettinyt pitkään, minkä takia tänä vuonna olen onnistunut pitämään 3 raitista jaksoa ja miksi ne on kuitenkin aina loppuneet. Selkeästi syitä näihin on 2, toinen on urheiluun liittyvä kilpailuhalu (nyt tai ei koskaan, kilpailu-uraa ei ole montaa vuotta jäljellä ns. “huipulla”) ja toinen Antabuksen antama tuki. Selkeästi vaikeinta on aina ensimmäiset päivät mutta sen jälkeen olon parantuessa raittius alkaa sujumaan lähes itsekseen positiivisten muutosten voimalla. Miksi sitten joka kerta olen palannut juomiseen? Perinteinen “enköhän minä nyt voi pari ottaa onnistuneen kisan ansioista” ja tästä se sitten taas alkaa lähes joka kerta samalla vanhalla kaavalla.
Lisäksi olen huomannut että perustelen itselleni “muutamaa” usein sillä, että seinään lopettaminen voi olla vaarallista. Valitettavan usein noita muutaman päiviä kestää hetken ja sitten taas löytyy joku syy juoda kunnon humala. Asensin aiemmin tänä vuonna myös puhelimeen laskurin joka laskee mm. säästettyä rahaa juomattomuuden ajalta ja huomasin tämän olevan melko motivoiva keino itselle ja osin tämän takia loin myös tunnuksen myös tänne, ikään kuin ollakseni “tulosvastuussa” myös muille kuin itselleni. Kirjoitan tämän vähentäjien puolelle siksi, että en voi / halua sanoa aikovani kokonaan lopettaa, mutta toistaiseksi kyllä ja miettiä jatkoa myöhemmin. Kai se sitten on vähentämistä
Olen mielessäni jakanut tämän prosessin muutamaan osaan joista aloittaa. Ensin pitää päästä nollaan päiväannokseen ja sen jälkeen alkaa Antabuksen tuella raittius. Tämän muutaman “helpon” raittiin viikon aikana pitää jo alkaa prosessoimaan sitä miksi olen aina palannut juomaan ja miten vältän tämän tällä kertaa. Miksi en sitten lopeta heti tänään kuin seinään? Yksinkertaisesti pelottaa liikaa ajatella mahdollisia terveysongelmia, sillä takana on taas useamman päivän reippaampi putki. Suunnitelma on tänään hakea pari juomaa kaupasta juuri ennen yhdeksää ettei enempää enää pysty hakemaan myöhemmin ja juoda ne jos olo alkaa käydä liian huonoksi. Huomenna puolikas Antabus ja mahdollisesti pari juomaa varastoon, joita en oletuksena kuitenkaan juo ellei ole aivan pakko. Ylihuomenna kokonainen Antabus ja täysin nollalinjalla. Tästä voi moni olla eri mieltä, mutta tämä on linja mihin voin itse sitoutua ilman jatkuvaa pelkoa.
Laitoin laskurin päälle tästä päivästä. Huolettaa tämä oma tilanne ja miten tämä raitistelu tällä kertaa onnistuu, toivon että saan täältä ratkaisevan tuen ja pääsen ongelmani ratkaisun kanssa eteenpäin. En ole aiemmin käynyt AA-palaverissa, mutta tänään ajattelin kokeilla nettipalaveria ja katsoa onko siitä mitään apua.