Hyvä idea 1970! 
Eilen iltalenkillä istahdimme hetkeksi merenrantaan ja koin suurta onnellisuutta. Jo sitä ennen kesäisen ravintolan ohitettuani koin suoranaista iloa ja ylpeyttä ymmärtäessäni, että “jee! MÄ olen tällä puolella!”. Mä kuulun nyt niihin ihmisiin, joka lenkkeilee lapsen kanssa lauantai-iltaisin urheiluvermeet päällä ja raittiinapa tietenkin! Uusissa juoksutrikoissa, mihin oli hyvin varaa, koska alkoholiin ei enää mene viikoittain sitä jotain plus miinus kolmeakymppiä.
Siinä sitten rannalla istuessani huomasin (taas), että jatkuva kiireen ja kärsimättömyyden tunne on tipotiessään. Eihän ole kiire kotiin ei juomaan eikä lepäämään siitä aiheutunutta väsymystä pois. Elämä ei ole enää kärvistelyä ja seuraavan juomakerran suunnittelua ja odotusta!
Olen oppinut vihdoin myös “olemaan”. Ensin opettelin tekemään velvollisuudet mahdollisimman aikaisin, ettei niiden jaksamisen takia tarvinnut juoda. Sitten opettelin luvan kanssa lepäämään. Nyt olen oppinut myös vain olemaan, koska voin niin hyvin ja olen alkanut pitää itsestäni. Ei ole kokoajan pakko olla älyluuri tai tabletti naaman edessä, voin oikeasti vain olla,hengitellä ja katsella elämää ympärilläni. Musta on tullut rento ja joustava. Kodin ilmapiiri on parempi!
Koska lopetin juomisen olen jaksanut muutenkin panostaa elintapoihini ja olen laihtunut 10kiloa, ylikin. Harrastan aika monipuolisesti urheilua -ja jaksan ja rakastan sitä taas! Harrastan muitakin juttuja, koska nyt voin.
Teen asioita taas yhdessä vieraiden ihmisten kanssa; nyt voin koska en inhoa enkä häpeä itseäni! Myös lähi-ihmisiäni tapaan enkä tuota heille pettymyksiä perumalla tai jäämällä aina kotiin (yksin juomaan tai kärsimään krapulasta…). Ihmissuhteita alkaa olla enemmän kuin aikaa, mutta koska voin niin hyvin ja kaiken( plinkissäkin) tekemäni itsepohdiskelun ja kehittymisen jälkeen, olen oppinut rajaamaan ja pitämään paremmin kiinni omista rajoistani. Koska arvostan itseäni, en myöskään enää jatkuvasta syyllisyyden ja huonommuuden sekä velvollisuuden tunteesta ole enää tekemisissä vahingollisten ihmisten kanssa. Muuten, toki mä jännitän uusia tilanteita ja uusia ihmisiä, mutta nykyään se on siedettävää ja jotenkin tiedän selviäväni.
Energiaa on kuin pienessä kylässä; jaksan kaikki ne kotihommat ihan ilman sitä juotavaakin, nykyään paljon enemmänkin! Nautin puuhailusta ja puuhailenkin paljon kaikenlaista ja oma pystyvyyden tunteeni on palaamassa ennalleen, ehkä entistä parempanakin! Elämä juomisen lopettamisen jälkeen ei oikeasti ole tylsää (mitä jostain ihmeen syystä “pelkäsin”
), kunhan vain jaksaa ne alun väsymykset ja tunteet, antaa itselleen aikaa levätä ja sitten tekee elämästään itsensä näköisen. Itsestään elämä ei muutu välttämättä mieleiseksi, jos on vältellyt paljon kaikkea, kuten minä juovana aikana tein. Töitä itsensä ja elämänsä eteen kannattaa siis tehdä, mutta lopussa kiitos seisoo
. Tärkeä lisäys vielä; aina en jaksa puuhailla ja sekin on täysin ok, sitten en puuhaile! Nykyään nautin siitä tuntematta huonoa omatuntoa. Ennen pystyin lepäämään vain krapulassa, se oli muka ainoa “oikea” syy sairaana olemisen lisäksi levätä ja olla vaan.
En muuten enää märehdi ja suurentele mahdollisia mokiani ja muita negatiivisia asioita enkä jää kiinni tunteisiin! Asioita toki tapahtuu, mutta kun voin näin hyvin, otan ne sellaisinaan vastaan ja päästän irti ja jatkan eteenpäin. Ahdistus on loppunut kokonaan, pelkoja on vain harvoin ja uskon, että vielä joskus pystyn terveeseen ja tasapainoiseen parisuhteeseenkin.
Voin kaikkiaan paremmin kuin vuosiin. Olen onnellinen. <3