Ai niin menneen viikonlopun juomasaldot vaihtelivat 12-20 juomaa/ ilta…ei siis annosta. Onhan se paljon. Onko??
Aion jatkaa kirjanpitoani edelleen ja kun nyt osaan pitää kirjaa voin seuraavaksi määritellä tavoitteita ja pyrkiä niihin. Pieni vihko ja kynä ja vessassa käydessä tukkimiehen kirjanpito. Panostusta se vaatii mutta olen nyt tosissani. Ensi viikonloppuna on viimeiset pikkujoulut eli seuraava koetin. Holittomiakin juomia voisi yrittää juoda väleissä…
Kirjanpito jatkui edelleen. Olen siis oppinut ainakin sen jollei muuta. Perjantain juhlissa meni 10 juomaa. Jatkojen juomista ei tosin ole kirjanpitoa, mutta olisinko juonut pari siideriä eli yhteensä n. 12. Snapseja join vain yhden. Veden juonti taisi tällä erää unohtua.
Lauantaina piti ajaa illalla autoa joten päivä meni parannellessa krapulaa ( kun ensin selvisi) ja sitten kun ‘urakka’ oli takana niin kuinka ollakkaan ansaitut
glökit naamariin ja siitä se taas lähti. Yökertsin kautta kotiin ja taas meni 10 juomaa.
Saldona siis armoton väsymys ja pienehkö vitutus koska lauantaina PITI olla selvinpäin että sunnuntaina saisi jotain aikaan. Su meni siis taas maatessa ja nukkumaan illalla jo klo 20. Väsyttää yhä ja kurkku kipeä.
Sen verran on kirjanpidosta hyätyä että muisti ei ole mennyt totaalisesti ja ns. ohimennen juodut snapsit baaritiskillä on jäänyt väliin ![]()
Josko ensi viikonloppuna sitten…
…voi pahus!! Kurkku kipeä, väsyttää ja olo puolikuntoinen. Jaksanko painaa hommia vielä reilu 3 päivää. Toivottavasti…
Flunssassa on aika helppoa koska silloin ei tee mieli drinkkiä eikä tupakkaa, minulla kun nämä kaksi pahetta kulkee käsi kädessä.
Nauttikaa viikostanne jos olette terveitä ![]()
Moi kaikille
Laitan tähän jotain omia oivalluksiani, jotka tepsivät siis minulle vähentämisessäni.
Promillemittari.
Tajusin että 3 annosta nopeasti juotuna antaa minulle yhden promillen.
Jätin välittömästi kirkkaat pois.
Koska kirkkaita juotuani sain aikaan hirveää tuhoa, jos en muualla niin ainakin omassa sielussa.
Annosten laskeminen helpottui kummasti kun siirryin pelkästään siideriin. Yksi puolen litran siideri on 1,5 annosta.
Opin kuuntelemaan itseäni. En pidä humalasta. EN halua olla kännissä. Minun ansani tänään on se että nautin pienestä noususta, siitä että tunnen alkoholin ainoana keinona rentoutua. Haluan kuitenkin kyetä kontrolloimaan puheeni ja tekoni ja ennenkaikkea haluan muistaa.
Asetin itselleni tavoitteen suurkulutuksen rajan alle.
Minulle alle 16 annosta viikossa alle kuusi annosta kerrallaan.
Tosin nykyisin tavoitteeni on alle 10 annosta/viikko.
Meillä ei osteta alkoholia varastoon.
Meillä ei ole baarikaappia ja päivän siiderit ostetaan sinä päivänä kun aijon ne juoda, siis korkeintaan neljä minulle.
Pyrin vähetämään ja minimoimaan alkoholin merkityksen elämässäni.
En lopeta ponnekkaasti, koska silloin ajattelen juomista liikaa.
Minua vaan ei tänään just huvita tms…
Se on sellaista psyykkaamista, ettei kiinosta tai en ajattele koko juttua. En varmaan osaa selittää tätä.
Mä siis olen 40v riittävän runsaslukuisen perheen äiti, töissä, aloittanut humalahakuisen juomisen 13 vuotiaana. Isoimman ongelman aiheutti shokkikännit jotka join kirkkailla, kun naiviudessani luulin ettei 4,7 vahvuiset nouse päähän.
Toivottavasti löydät Piitsu oman tapasi vähentää, mutta jos noista mun jutuista on apua, niin hyvä niin.
Tsemppiä kaikille muillekin.
Niin, mulla on tietysti se, etten pyöri baareissa…
Käyn siis tosi harvoin ulkona.
Mutta silloin kun pääsen ulos en haluaisi pilata sitä olemalla liian humalassa, joten juon, yllätys yllätys, siideriä.
Ja lasken annoksia.
Siitä on tullut ihan automatio.
Annosten laskemisesta.
teille kaikille,
Minun urani huippu oli se, kun sammuin Long Islandilla maanalaiseen Heräsin hypotermiassa sairaalassa
Kiitos Kukka!
Tosi hyviä pointteja
![]()
Juuri tuo snapsien jättäminen pois ja omalta kohdaltani myös kaljan juonnin vähennys koska se tekee humalasta väsyneen pöhnän ja muisti menee helpommin. Toisaalta en enää edes hingu juoda koko iltaa kaljaa vaan se elkaa tökkiä, tervettä ![]()
Alkoholin osto varastoon onkin sitten projektissa myös tulossa jossain vaiheessa, talaudessamme asustaa myös ukkelini jolla on paha tapa ostaa aina mielummin reilusti enemmän kuin on tarvis…ettei vaan lopu kesken ja kauppa ei olekaan ihan kävelymatkan päässä.
Minäkin olen harventanut baarissakäyntejä ja haluaisin muistaa mielelläni myös illan kulun ja mitä olen vanhojen ystävien/ kavereiden kanssa jutellut.
Vähän kerrallaan. ![]()
…näin se mieli alkaa taas pikkuhiljaa taipua ‘josko muutamat saunakeppanat huomenna iltasella’ jne…
Blaah!
Hip hei tonttuset! …kyllä kai sitä sitten tänään pikkusen joutuu ottamaan.
Muutenkin liukenen joulun viettoon joten palaillaan.
Selvää tai kohtuullista joulua kaikille sen haluaville, rauhaa vähintäänkin päälle maan
![]()
Joulu takana ja yksi täysin muistiton jurri takana. En taas oikein ymmärrä. Itse en muista mutta kun keskustelin seuraavana päivänä ihmisten kanssa joiden kanssa olin tässä -muisti pois tilassa- jutellut eivät he voineet uskoa etten muista. Ts. olen humalainen mutten änkyrä kunnossa vaikka en muistakaan seuraavana päivänä mitään. Huolestuttavaa, todella!!!
…lipsahti siinä sitten kyllä pari ihan skarppiakin humala iltaa eli jotain onnistumisiakin joulun pyhissä.
Nyt jännittää uuden vuoden bileet jo valmiiksi…
Voi luoja ![]()
Moi Piitsu! Multa menee kans muisti tosi helposti nykyään. Tiedän kuinka hirveetä se on. Ei muista missä on ollut, kenen kanssa tehnyt ja mitä. Kadullakin törmää harva se päivä joihinkin ihme hiippareihin jotka moikkaavat että “moi Fernetti, mitäs sulle kuuluu!” eikä aavistustakaan keitä he ovat…
Jotkut tuntuvat tietävän minusta kaiken enkä minä tunnista heitä. Selkäpiitä karmi kun jopa työpaikallani tuli käymään joku hemmo joka sanoi tuntevansa minut, eikä minulla ole mitään muistikuvia
Inhottavaa on sekin, että kaverit eivät usko, että muisti menee, vaan pitävät sitä vain tekosyynä etten muka muista mitään kun hävettää omat toilailut.
Limbinen järjestelmä taitaa olla mennyttä.
Mullekin on alkanut tulla ajoittaisia muistikatkoksia rankan juomisen yhteydessä. Ja kyse on mun kohdalla kertajuomisista, olen viihdejuoja. Olen saattanut tulla kotiin normaalisti, pestä kasvot ja mennä nukkumaan. Yöllä sitten olen herännyt ja noussut ja tehnyt jotain omituista, josta en muista mitään. Lisäksi osa illan tapahtumista saattaa häipyä muististani. En kestä väkeviä viinoja enää yhtään, alan sekoilla ja muisti saattaa pettää. Tähän nyt on selvä ratkaisu, ei kovia kännejä mulle, eikä väkeviä lainkaan.
Hei Fernetti ja Heli!
Kiitos kommenteistanne, kiva saada jakajia tähän ikävään asiaan.
Uutena vuotena tuli taas oltua niin tolkku pois että en muista edes raketeista mitään. Jätin kirjanpidon kotihippojen takia pois ja join viinaa…se ilmeisesti kostautui välittömästi. Joten jatkossakin kirjanpito ja EI viinaa mulle, kiitos.
Viikonloppuna ennen uuttavuotta onnistuin kirjanpidolla suhteellisen ok känneihin, meni 19 juomaa mutta aikaa oli n. puoli vuorokautta, mutta onhan se silti paljon hitto vie.
Huolestuttavaa on myöskin koska ukkelini on alkanut oksentamaan nykyään usein krapuloissa, tai se saatttaa alkaa jo yöllä pari tuntia viimeisen drinkin jälkeen. Pitäisikö hänet passittaa lääkäriin tarkistuttamaan maksa/haima-arvot? Eilenkään krapuloissa hän ei pystynyt syömään koko päivänä, joten tänään töissä on varmaan aika “hutera” olla. Voih!
No nyt alkoi tipaton ja se tuntuu hyvältä…vielä tässä vaiheessa. Toivottelen kaikille tipattoman viettäjille pitkää pinnaa ja nautitaan selvänä olosta
![]()
Mullon muuten Heli toi sama. Jos käyn ulkona, niin vaikka muisti menee, osaan jotenkin yleensä kuitenkin tehdä vaistonvaraisesti kaikki tärkeimmät jutut. Kuten tulla omaan kotiin (nykyään, ennen en), ja pestä hampaat ja naaman, laittaa kosteusvoiteet, ja joskus jopa yöpuvunkin päälle! Sitten kun joskus siinä seuraavan päivän iltapäivällä heräilee, niin on äimistynyt kuinka tosiaan löytää itsensä ihan omasta sängystä, ja huomaa avonaisista kosteusvoidepulloista, ja hammastahnatuubeista, että on ihan oikeasti vieläpä muistanut tehdä kaikki tärkeimmät toimet rupsahtamisen estämiseksi! Se kertonee jotain siitä kuinka huolissaan on alkoholin takia rupsahtamisesta.
Vaikkei ole mitään muistikuvia, niin tietyt asiat on yleensä osannut kuitenkin hoitaa.
Sama juttu täälläkin, usein pitää aamusella/ päiväsellä kun heräilee niin kokeilla silmiä onko niissä ripsivärit edelleen…ja positiivisesti yllättyä kuinka onkin ollut ‘skarpissa kunnossa’ kun on pessyt naamansa, vaikka ei kuitenkaan muista koko toimituksesta mitään… eli TOSI SKARPPINA ![]()
Mikäs tässä jo 3. päivä tätä vuotta ja ukkelini ehdotti eilen lenkkeilyä ja oltiinkin illalla pimeässä yli tunnin lenkki. Lenkin jälkeen se tokaisi että lenkille pitää päästä myös seuraavana päivänä ja se söi tänään aamiaistakin
Jee!
Huomenna alkaa viikonloppu mutta kun tuo uusivuosi ryyppyineen katkaisi alkuviikon, niin ei edes tee vielä tiukkaa ajatella selvänä oloa. Toisaalta taktisesti meille tulee vieraita…selviä sellaisia, lapsia ![]()
Perrrrjantai…vuoden ensimmäinen. Useilla viikonloppu kupittajilla varmasti tipattoman [size=150]suuria[/size] koettelemuksia. Pysytääs tiukkana ja koittakaa ihmiset keksiä jotakin muuta tekemistä ja ajateltavaa. Mulle tulee taktisesti niitä pieniä selviä vieraita, joiden kanssa leivotaan ja keksitään kaikkea tekemistä, niin ei ehdi tulemaan luppoaikaa jolloin olisi mukamas ansainnut olusen tai siiderin ![]()
Uuteen viikkoon ![]()
Kerrankin on täynnä tarmoa ja ei ahdista. Eilinen sunnuntai oli ihana, ukkelini oli läsnä ( eikä poissaoleva krapuloissaan, syömättä ja oksennellen…). Laina-lasten kanssa touhuttiin kaikenlaista kivaa ja kertaakaan ei edes käynyt mielessä alkoholi. Mahdanko olla siis sittenkään alkoholin orja…vai sittenkin tapojeni ![]()
Talvi tulla tupruttaa, toivottavasti muillakin on onnistumiskokemuksia ja tipaton pitää ![]()
Täysillä mennään edelleen. Alkaa jo pelottaa että kun se juominen taas sitten tammikuun lopulla alkaa, on tipotiessään tämä energisyys ja reipas aivotoiminta…
Mulla onkin paha tapa että ajattelen asioita aina liikaa eteenpäin, pitäisi osata olla tässä ja nyt ja nauttia hetkestä, eikä jo miettiä kun on 20 v. vanhempi niin miten silloin sitten maistuu kuppi ja onko sairas ja milloin kuoleekaan… vai onko edes hengissä.
Joka tapauksessa nautin tipattomasta täysillä!!! Ihanaa kun voi suunnitella että viikonloppuna voi tehdä sitä tai tätä ja vaikka sunnuntaiksikin jotain, kun tietää ettei sekään päivä mene hukkaan sängynpohjalla krapuloissaan.
Se että luotan tipattoman pitävyyteen juontaa viime vuonna pidettyyn, onnistuneeseen tipattomaan. Aika kului siivillä ![]()
Sama juttu. Viime vuonna saavutettu onnistuminen kantaa täälläkin.
Eiköhän pidetä tämäkin tipaton?
Voidaan sitten olla ylpeitä itsestämme.