Täällä taas! Hieman harmittaa, kun menetin pääsyn aiemmalle tililleni. Olin rekisteröitynyt tänne aiemmin nimimerkillä RonjaK, mutta se sähköposti ei ole enää käytössä eikä minulla tietenkään ole hajuakaan salasanasta. Eli aloitan nyt uuden elämän melkein samalla nimellä, jos joku tunnistaa ![]()
Aloitin siis täällä ketjun vähän reilu vuosi sitten kovana aikomuksena vähentää alkoholin käyttöä, joka oli alkanut lipsua vähän käsistä. Olin aina tykännyt ottaa vähän rankemmalla kädellä juhlatilanteissa, minkä lisäksi “sivistynyt tissuttelu” alkoi tulla yhä tavallisemmaksi viikollakin. Nyt kun ikää alkaa olla kohta puoli vuosisataa, huomasin ettei kroppa enää oikein siedä edes sitä tissuttelua, perseiden vetämisestä puhumattakaan.
Kun muuten olen aika terveystietoinen ja aloin kuntoilla aina vain enemmän, tajusin ettei se alkoholin käyttö oikein sovi yhteen muun elämän kanssa. Päätin sitten pyrkiä luopumaan mieluummin siitä juomisesta kuin kuntoilusta. Tässä on ollut ylä- ja alamäkiä, välillä on mennyt paremmin ja välillä huonommin. Nyt pyrin taas pitäytymään hyvin ruodussa.
Asetin silloin reilu vuosi sitten tavoitteeksi, että joisin korkeintaan sen 7 drinkkiä viikossa, mikä oli käsitykseni mukaan “hyvä” yläraja kulutukselle. Se tuntui jo tosi vähäiseltä määrältä ja olin oikein tyytyväinen itseeni aina kun onnistuin siinä pysymään. Sitten tajusin, että oikeastaan suositusten mukaan sekin on jo riskirajoilla eikä periaatteessa mitään turvallista määrää edes ole
Kylläpä kismitti, olin mielestäni jo niin hyvä ihminen sen tavoitteen saavutettuani…
Noh, nyt pyrin pitämään määrät vielä tuostakin alhaisempina. Viimeiset pari viikkoa kun olen taas laskenut annoksia, keskiarvo on ollut kolme drinkkiä viikossa. Se tuntuu ihan hyvältä määrältä, ei tarvitse hampaat irvessä kärvistellä täysin ilman, mutta voi kavereiden kanssa ottaa lasin tai kaksi silloin tällöin. On tässä selkeästi sellainen asennemuutos tapahtunut, että nyt se 7 drinkkiä tuntuu jo aika isolta määrältä, eikä pieneltä “eihän tuosta tule kuin paha mieli” -tyyliseltä määrältä.
Eli tästä hyvillä mielin eteenpäin, toivon mukaan suunta jatkuu hyvänä! Mukavaa kevättä kaikille palstalaisille! ![]()