Motivaatiota vähentämiseen

Täällä taas! Hieman harmittaa, kun menetin pääsyn aiemmalle tililleni. Olin rekisteröitynyt tänne aiemmin nimimerkillä RonjaK, mutta se sähköposti ei ole enää käytössä eikä minulla tietenkään ole hajuakaan salasanasta. Eli aloitan nyt uuden elämän melkein samalla nimellä, jos joku tunnistaa :smile:

Aloitin siis täällä ketjun vähän reilu vuosi sitten kovana aikomuksena vähentää alkoholin käyttöä, joka oli alkanut lipsua vähän käsistä. Olin aina tykännyt ottaa vähän rankemmalla kädellä juhlatilanteissa, minkä lisäksi “sivistynyt tissuttelu” alkoi tulla yhä tavallisemmaksi viikollakin. Nyt kun ikää alkaa olla kohta puoli vuosisataa, huomasin ettei kroppa enää oikein siedä edes sitä tissuttelua, perseiden vetämisestä puhumattakaan.

Kun muuten olen aika terveystietoinen ja aloin kuntoilla aina vain enemmän, tajusin ettei se alkoholin käyttö oikein sovi yhteen muun elämän kanssa. Päätin sitten pyrkiä luopumaan mieluummin siitä juomisesta kuin kuntoilusta. Tässä on ollut ylä- ja alamäkiä, välillä on mennyt paremmin ja välillä huonommin. Nyt pyrin taas pitäytymään hyvin ruodussa.

Asetin silloin reilu vuosi sitten tavoitteeksi, että joisin korkeintaan sen 7 drinkkiä viikossa, mikä oli käsitykseni mukaan “hyvä” yläraja kulutukselle. Se tuntui jo tosi vähäiseltä määrältä ja olin oikein tyytyväinen itseeni aina kun onnistuin siinä pysymään. Sitten tajusin, että oikeastaan suositusten mukaan sekin on jo riskirajoilla eikä periaatteessa mitään turvallista määrää edes ole :astonished_face: Kylläpä kismitti, olin mielestäni jo niin hyvä ihminen sen tavoitteen saavutettuani…

Noh, nyt pyrin pitämään määrät vielä tuostakin alhaisempina. Viimeiset pari viikkoa kun olen taas laskenut annoksia, keskiarvo on ollut kolme drinkkiä viikossa. Se tuntuu ihan hyvältä määrältä, ei tarvitse hampaat irvessä kärvistellä täysin ilman, mutta voi kavereiden kanssa ottaa lasin tai kaksi silloin tällöin. On tässä selkeästi sellainen asennemuutos tapahtunut, että nyt se 7 drinkkiä tuntuu jo aika isolta määrältä, eikä pieneltä “eihän tuosta tule kuin paha mieli” -tyyliseltä määrältä.

Eli tästä hyvillä mielin eteenpäin, toivon mukaan suunta jatkuu hyvänä! Mukavaa kevättä kaikille palstalaisille! :heart:

5 tykkäystä

Laitanpa tähän viime viikon saldon, kun se on tuoreessa muistissa näin maanantaina :blush: Nyt oli ensimmäinen kerta herran aikoihin, kun viikonlopun saldo alkoholijuomien suhteen oli pyöreä nolla :astonished: Ihan koko viikon saldo ei kuitenkaan ole nollissa, sillä viikko sitten maanantaina meillä oli erikoistilaisuus juhlistaa erästä tapahtumaa, joten join silloin kaksi kuohuviinilasillista.

En väitä, etteikö olisi viikonloppuna maistunut, mutta kylläpä tuntuu hyvältä vastustaa kiusausta. Pitää täällä siitä kehuskella, kun ei oikein muille siitä voi puhua :smile: Mainitsin ohimennen puolisolle, että ollaan päästy eroon siitä tavasta, että perjantaina pitää korkata kun on viikonloppu. Siihen hän tokaisi, ettei ole käynyt edes mielessä koko korkkaaminen, kun ei ole ajatellut juomista ollenkaan. Siihen vaiheeseen minulla on kyllä vielä matkaa, ajatuksissa juominen ja milloin se on sallittua jne. pyörii kyllä paljon. Mutta en halua sitä paljastaa, kuvitelkoon hän että tämä on minulle yhtä helppoa kuin hänellekin :face_with_hand_over_mouth:

Sen huomaan, että en enää pyri petaamaan ja mahdollistamaan juomista joka välissä. En aiemmin koskaan halunnut myöntää mitään haitallisia vaikutuksia, ellei ollut ihan pakko - vähättelin aina krapulaa tai muita oireita. Päänsärkyä piti peitellä, ettei se estäisi juomista. En halunnut myöntää, jos kuntoilu sujui huonommin edellisen illan tissuttelun jäljiltä tai mitään muuta vastaavaa. Nyt mainitsin ihan oma-aloitteisesti, että kenties edellisen illan viinilasit myötävaikuttivat lievään pahoinvointiin bussissa viime viikolla, kun käytiin pienellä reissulla. Sanoin jo etukäteen, että ennen paluumatkaa en sitten halua juoda mitään edellisenä päivänä. Ennen olisin tätä syy-yhteyttä pyrkinyt välttelemään viimeiseen asti.

Pikkuhiljaa tästä eteenpäin. Mukavaa viikkoa kaikille!

Sen verran raportoin nyt nopeasti maanantaina, että edellisen viikon juomasaldo oli noin 5 lasia viiniä. Rajoissa siis pysytty, mutta huonona puolena ne kaikki annokset tuli otettua yhteen putkeen lauantai-iltana. Huomaa kyllä, että toleranssi on jo laskenut - nukuin tosi huonosti sen jälkeen, heräilin sydän tykyttäen ja kaikin puolin huonoilla fiiliksillä.

No joo, siitä on nyt päästy yli ja uusi viikko aloitettu hyvin kuntosalilla :flexed_biceps: Palaan kenties aiheeseen myöhemmin, nyt pitää keskittyä työn touhuun. Mukavaa viikkoa kaikille!

1 tykkäys

Mukavaa viikkoa myös sulle!

1 tykkäys

Ai niin, pyrin päivittämään tänne viikon alussa aina edellisen viikon saldon juomisen suhteen. Näin on hyvä tarkkailla määriä pitämällä niistä kirjaa jossain, kun en näköjään jaksa sitä mihinkään sovellukseen merkkailla (jos on hyviä kokemuksia tarkoitukseen sopivista sovelluksista, otan mielellään vastaan vinkkejä!)

Eli vappuviikonlopun saldo oli kolme drinkkiä. Join perjantaina ennen lounasta yhden IPA:n (tai siis yhden ison puoliksi puolison kanssa) ja herran jestas että se tuntui humahtavan huiviin ihan älyttömästi. Toleranssi näköjään laskee aika äkkiä, enkä ole viime aikoina enää juonut tyhjään mahaan. Siinä kyllä tuli heti sellainen olo, että kaikki solut huutaa “jee tätä lisää!” mutta en onneksi antanut kiusaukselle periksi. Annoin pienen nousun mennä ohi ja söin lounasta, niin siitäpä se olo äkkiä tasaantui eikä tarvinnut lisää.

Lauantai oli treenipäivä, jonka pidin siis tipattomana (yleensä pyrin välttämään treenin jälkeen juomista, ettei mene niin sanotusti hukkaan treenit). Sunnuntaina jälleen yksi IPA ennen lounasta (ei tällä kertaa mennyt niin päähän) ja yksi punaviinilasi lounaalla. Että sellaiset vappuriehat täällä :smile:

Tällä hetkellä menee siis oikein hyvin, eikä ole ollut mitään hankaluuksia pitäytyä tässä hyvin kohtuullisessa juomisessa. Täytyy kuitenkin rehellisyyden nimissä kertoa, että ennen tätä viimeisintä ryhtiliikettä oli paljon huonompi kausi, joka pitkälti motivoi tätä tämänhetkistä tilannetta…

Oli nimittäin sellainen erittäin harvinainen tilanne, että olin yksin kotona pari viikkoa puolison ollessa kotimaassaan. Tätä ei tapahdu melkein koskaan, joten eihän tätä “tilaisuutta” saanut kokonaan hukata :roll_eyes: No joo, myönnän että se on sairas ajattelutapa, mutta annoin nyt periksi sille koska on siis niin harvinaista että “saan rauhassa ryypätä”.

En siis sitä koko kahta viikkoa suinkaan rännännyt, mutta useana iltana tissuttelin kohtuullisen sivistyneesti ja pari kertaa vedin kyllä ihan pitkällä kaavalla. Kerran yksin kotona ja toisen kerran ihmisten ilmoilla puolituttujen edessä - jälkimmäinen kyllä heti hävettää ja pelottaa, että meninköhän puhumaan jotain ihan tyhmiä ja huomasikohan kaikki miten sekaisin olin :tired_face: Senpä siitä saa, johan näitä morkkiksia on podettu vuosien varrella lukemattomia.

Tästä on nyt siis reilusti yli kuukausi aikaa, sen jälkeen olen taas ottanut ohjat käsiini ja so far so good. Tällä hetkellä siis juon keskimäärin vähemmän kuin koskaan, joten syytä iloon on. Nyt tuntuu hyvältä, toivon mukaan tätä hyvää fiilistä jatkuu eikä tuleva kesä johda taas siihen “hälläväliä”-meininkiin niin kuin viime vuonna kävi.

Hyvää viikkoa taas kaikille, jos tätä joku sattuu lukemaan :blush:

1 tykkäys