Katselin tuossa MOT:ia tänään,kun aiheena oli “Bentsoa suonissa” ts.lääkeriippuvuus suomessa…Asia,josta haluaisin kysellä on siinä ohjelmassa mainittu Panacodin annostus,jota ohjelmassa haastatellulla henkilöllä oli jopa 5 tablettia 5 kertaa päivässä…ja respatkin siinä näytettiin…miten lääkärit voi ylittää suurimman suosituksen,8kpl/vrk noin? mitä salaista tietoa niillä oikein on? vai onko? koska itse käytän Panacodia viihteilyyn, maks annoksella, 8tablettia kerralla/24h…enkä ole sitä lisäämässä,koska en todellakaan halua maksaani kilauttaa…,mutta pointti siis on se,että kun olen kompannut netistä tonnikaupalla tietoja parasetamolista,eri maiden lääkintäviranomaisten sivuilta,wikistä,mistä tahansa mistä tietoa on saatavilla,eikä missään sanota,et noin suurta annosta parasetamolia vois ottaa ilman et se on suurinpiirtein venäläistä rulettia…kun sitä ei oikein voi mitata,kuinka paljon yli 4gr suosituksen itse kunkin maksa pystyy sitä metaboloimaan…et mihin ne lääkärit mahtaa tietonsa perustaa? en usko mihinkään “salaiseen” tietoon,jota ei internetin aikakaudella löytyis,kun kerran ydinpommin teko-ohjeetkin löytyy…
Helposti.Lääkärit kirjoittavat reseptin jälkeen merkin SIC jolla saadaan ylittää suositeltu annos.Itse olen syönyt n.16 panacodia/vrk tällä tavalla.Lisäksi tietysti maksa-ja munuaisarvoja seurataan tarkasti verikokeilla.
Juu,tottakai tiedän,et ne VOI tehä sen,mut luulis,et pitäis olla jotain tietoa sen takana …pitkäaikaiskäytössä tietenkin veriarvojen seuranta on tarpeen…mut vähän myöhästä,jos kilahtaa ensin maksa. et mistä ne TIETÄÄ,et just sun maksas kestää sen 16kpl/vrk esim…eikä heti kilahda? kun se voi oikeesti olla joillain henkilöillä tosi alhainen,se minkä maksa kestää parasetamolia…just luin jostain amerikkalaisteinistä,joka otti parasetamolia vähän vaan liikaa,ehkä oisko ollu just jotain 15kpl/vrk,ku oli pääkipuja,ja viimeset sanat mitä se sano sairaalas,oli et “It was just Tylenol,mom”.
Ehkä se johtuu Suomen lääkekulttuurista,mieluummin myrkytetään parasetamoolilla,kuin annetaan vahvempaa opiaattia/opioidia,niihinhän voi jäädä riippuvaiseksi.Suomessa on valtavan iso kynnys myöntää vahvoja opioideja, siksi yritetään viimeiseen asti jollakin heikommalla lääkkeellä,johon on sekoitettu melkein letaali annos parasetamoolia,tämä on mielestäni aivan väärin.Tosin suuri syyhän on väärinkäyttäjät,mutta samalla ne jotka oikeasti tarvitsevat niitä Oxycontteja tai vastaavia kärsivät,ja paljon
Mua kyseltii tuohon mut en tahton mennä ku arvasin et lääkäreit tullaa syyllistää; kohta ei saa lääkkeitä eikä terapiaa! Nyt ei saa ku lääkkeitä. Mut arvasin kyl et joku kenet tunnistaa siellä on… ihan historiasta jota tääl kirjotettu siis…
Olipa tosi fiksu esitys siltä mikä lie “oppinut-lääkäriltä” et suhtautuminen on väärä myös suomalaisilla; perustetaan kuoleman jälkeen “valvonta-päivät” sukulaisten kesken. Mä epäilen et ku ehdotat työnantajalle et “äiti kuoli ja en saa nukutuks joten ajateltii veljen ja isän kans pitää valvojaiset et saanko vapaata?” ni työnantaja sanoo et otat ne unilääkkeet etkä ole töistä pois! Etenkin jos kyse on jonkun muun tukemisesta eikä omasta vanhemmasta! Ei kukaan tuu saamaan vapaata töistä siks, et auttaa sukulaista jolta on kuollut vaikka äiti ja ite et ole aivan lähisukua! Et ehkä on sit koko yhteiskunta mätä eikä pelkästään lääkkeiden syöjät!
Ja tuo kipulääke-asia jota ne hiukan vain sohaisi pinnalta; että siihen ei määrätä tarpeeksi lääkkeitä! Perustais vierotusklinikan pelkille lääkeriippuvaisille, jotta vois määrätä huoletta myös alle 30 vuotiaille kipu-potilaille vahvoja kipu-lääkkeitä mikäli kivut ovat sitä luokkaa ja kyse on sellaisesta vaivasta, joka todennäköisesti saadaan korjattua. Järjetöntä olla määräämättä auttavia lääkkeitä vain siksi, ettei synny riippuvuutta jos kipu on helvetillistä! Silloin pitäis olla sellaset lääkkeet et pystyy sen aikaa pitämään kivun pois ku on tarvis ja kun on vähemmmän kipua ni vierotettais sit lääkkeestä. Kroonisista kipupotilaista en osaa sanoa, mut kait sitä jokainen kipu-potilas (meil on iskä esim vuosikaudet; ellei ole jo toistakymmentä vuotta ollut kipu-potilas) tietää et jos saa lääkkeet jotka on ne vikat mitkä tulee auttamaan, et elääkö sit 20 vuotta vähemmän koska elimistö ei kestä niitä lääkkeitä vai elääkö kivussa pidempään… Meillä iskä elää mielummin kivuissa ku vetää nappeja ja hakee saitsua jatkuvasti; tosin mitä hyötyä senkään on käydä leikkauksissa ku ne auttaa ½v ja tilanne on sen jälkeen aivan sama. Ite hän on sanonut et käy tästälähin leikkauksissa (ollu samast vaivast 3 kertaa), jos laitetaan siihen samalla vetoketju ettei tarvi avata joka kerta veitsen kanssa!
Olis ehkä ihmisten helpompi hakea apua jos olis lääkevieroitus-klinikka ihan omassa yksikössään kuten on Järvenpääkin ainoa päihdesairaala Suomessa. Eihän sen tarvis niin suuri olla, mut ei yhdistettäisi sit huumeidenkäyttäjäksi heti ja kynnys hakea apua ois matalampi. Siinä olis varmaan tilausta niin kipu-potilaille, kuin bentso-/ unilääke-potilaillekin ja varmasti ois oma ryhmänsä vielä sit alkoholin ja lääkkeiden sekakäyttäjät jotka tuskin tahtovat narkomaaneiksi leimaantua. Eihän tuota joka paikkakunnalle voisi todellakaan perustaa, mut vois olla yks pääpaikka johon sit soittamalla ohjattais hoitoon määrättyihin paikkoihin. Ja tässähän olis muutenkin hyvä tilaisuus tehdä sitä nyt, ku korvaushoito-potilaat yritetään saada omiin hoitopaikkoihinsa ja varmasti kohta myös alkoholistit ja narkomaanit erotetaan toisistaan ni siihen vain yksi ryhmä lisää sitten. Eiköhän mielummin lääkeriippuvaiset kävis alkoholistien kanssa kuin narkomaanien kanssa?!?
Tuo oli kaikista naurettavinta koko ohjelmassa et 1/1000:sta ihmisestä on rattijuoppo, mutta lääkejäämiä on 30/1000:sta autoilijasta! Eipä muistaneet kertoa et yks pami voi näkyä testeissä 3-4vkoa! Alkoholi sen sijaan… no riippuu ihmisestä, määrästä ja juomisen kestosta (+onko maksa paskana) näkyy yleensä alle vrk:den, ellei oo päivää pidempään kiskonut! Ku eipä ne tiedä onko nuo 30 autoilijaa ottaneet kaikki unilääkkeitä vai onko osa kenties vaikka paniikkihäiriöstä kärsiviä vai mistä lie lääkkeestä nuo bentsot näkyvät; osallahan voi olla vaikka epilepsia!
Mut joo… On tämä hyvinvointi-Suomen terveydenhuolto aika lastenkengissä… IMO!!!
Juu,olen kanssa sitä mieltä,että tuo ohjelma varmasti huonontaa asioita kaikkien osapuolien taholla…ja vituttaa,että siinä mainittiin nimeltä tietyt lääkeaineet…arvaa,saako niitä,jos tarttee,ni enää senkään vertaa… ja vähän pisti silmään,et ne henkilöt periaatteessa syytti lääkäriään siitä,et on ajanut heidät riippuvuuteen… vanha vitsi pätee tähänkin,siis mitä juopoille yleensä sanotaan: -kuka sen pullon nostaa huulillesi? laittoiko joku pyssyn ohimolle?
Arvostamani scifi-kirjailija Philip K.Dick sanoi kirjansa Scanner Darkly loppukaneetissa näin:
“Drug misuse is not a disease, it is a decision, like the decision to step out in front of a moving car. You would call that not a disease but an error of judgment.”
Ja ennenkuin lyötte turpaan: -käytän itse,ja tiedän kyllä millaista riippuvuus on…silti allekirjoitan tuon kirjailijan mielipiteen.
12,5 g parasetamolia/vrk… Jos mä olisin syönyt päivän mittaan 5 x 5 panacod, rasvaisin peräaukkoni lidokaiinilla ja menisin keskussairaalaan kinuamaan asetyylikysteiinitippaa.
Ei paljon naurata tollaset reseptit.
Juuri näin…ja kun se todellakin on “päivän mittaan”…ihmisillä yleensä…eli 12h aikana…kukapa yöllä herää ottamaan… Mahtoikohan se käyttäjä,jolla oli 5 x 5 annos,tietää kuinka onnekas on…et on hengissä vielä.
Eikös se henkilö ollut Tipi?
Osui silmään vaan se, että kaikki oli lääkärin vika, ei otettu ollenkaan vastuuta omasta toiminnasta. Naurettavaa.
Täh? Onkstän helkkari vieköön uudestaan ja uudestaan pakko olla tätä: koska toi käyttää eri ainet ku mä, jotenki mun ongelmat on sen syytä… Tai se on jotenkin huonompi riippuvuudessaan. Ei kyl jaksais, mis on addiktien keskinäinen solidaarisuus? Ja mitä psykan puolel olen huomannu, bentsoja kyl kirjotetaan ja kirjotetaan aina uudestaan. Mitä niist lukee Pharmacas? Joskus olin sairaalan röökihuonees ja katoin itteäni vanhempia tupakkaa ketjus vetäviä jähmettyineitä tunteettomia ahdistuneita toivonsa menettäneitä tyyppejä, jotka kaikki oli syöny bentsoja 15-20 v, ja tietenkin leptit. Ja yleinen bentso on juuri alprazolam… Noo, ainahan on sähkö, kun lääkehoito eijo auttanu… Tai vaikka pikku kirurginen operaatio aivoihin (sehän ei todellakaan aiheuta mitään Käenpesäjuttuja). Äh. Vihaksi pistää…ainakkii melekkeen…
No ku tääl oon ollu vuodest 04 ast ja nähny nuo respat aiemminkin sekä kuullut tuon tarinan ni SAMANTIEN ku ilmotettiin aine ni tiesin et juu, sepä se on! Onneks en ite suostun tuohon ku tarkotus oli ottaa 3 ihmistä…
miksi se lidokaiini peräaukkoon?
Tätä samaista asiaa itsekin hämmästelin kovasti…
Tossa viimeviikon torstaina, oli kuumetta 41C ja iltapalana kun oli litra vodkaa, niin kuumehoureissa ja pikku maistissa unohdin puolen tunnin välein, aina kun heräsin, että olin jo ottanut 4 panacodia. Aamulla laskin, että oli mennyt 32. 16g parasetamolia… ei hyvä… taksilla polille, lanssilla keskussairaalaan, tippa jalkapöytään ja asetyylikysteiiniä tippumaan maksimitahtia. Kun se aine alkoi levitä elimistöön, ensin alkoi kutittaa ensin säärtä, reittä… lopulta kutitti koko kehoa. Raavin munia kuin hullu, mutta toi peräaukon raapiminen ei oikein olisi ollut sopivaa. Tuntui kuin kusiaiset olisivat laittaneet sinne pesän. Voi jumalauta, miten voi ihmisen peräreikää kutittaa. Eilisissä testeissä muut maksa-arvot olivat jopa paremmat, kuin ennen tota parasetamolin yliannostelua, ainoastaan P-AFOS oli noussut, mutta lääkärin mukaan se on täällasessa tapauksessa ihan normaalia ja todennäköisesti jopa johtui mun keuhkokuumeesta. Säästyin siis jopa mahdollisesti letaalilta maksavauriolta, kun hipsin kipikapi hakemaan antidoottia. 5 päivää olin sairaalassa, tosin pari viimistä keuhkokuumeen takia, CRP oli 250, ei kiva.
Riittääkö tämä vastaukseksi, miksi se lidokaiini peräaukossa olisi ihan ok esilääkitys?
Missä kohdin lääkäriä syytetään jos saan udella? Se siis on totta, että lääkäri on tehny virheen suostuessaan kirjottamaan noin isoja respoja, mut onko joku sanonu, et lääkäri pakko syötti lääkkeet? Tässä on dokkarin sivuilta löytynyt kaavio respoista:
ohjelmat.yle.fi/files/ohjelmat/u … akkeet.jpg
Näyttääkö se teistä siltä, et se olis eettisesti oikein tehty, määrätä tuohon tahtiin lääkkeitä? Lääkäri vannoo sen jonkun valan aloittaessaan työnsä ja käsittääkseni tähän valaan kuuluu myös se eettinen puoli. Tämä tapaus täyttää kaikki kriteerit syytteen nostoon, mutta miksi sitä ei ole tehty? Sehän tuhoaisi säkällä lääkärin uran ja jos lääkäri on yksin syypää riippuvuuden aiheuttamiseen ni miksi hänen uransa tuhoaminen olisi väärin? Miksi lääkärin päätä ei vaadittu vadille tässä dokumentissa? Julkinen lynkkaushan olisi nyt onnistunu paremmin, kun missään muualla, mut sitäkään ei tehty. Miksi?
ihmettelen vaan et miten lääkäri ei muka tiedä et 5x5 pankodia päiväs on maksalle vähän liikaa…
ko tääl porukka puhuu et jos vetää pitemmän aikaa vaik sen 10 kpl päivä ilman erottelua niin hyvästi maksa…
et kai tuo muija on tajunnu erotella nuo ko ei se muuten ois enää hengissä… mut se lääkäri kyl ihmetyttää…
ei se voi olla niin tyhmä et määrä tappavan annoksen parasetamolia…
Lekurit e i tiedä kaikkea. Mut niiden kuuluis tajuta, millon pitää tarkistaa esim. Pharmacasta, keskustelemal toisten lekureiden j a hoitsujenkin kaa. Mun omalekuri teekoos tekee just nii ja kertookin sen, mikä rauhottaa mua. Mä kävin kamul kun k.o.ohjelma oli töllös, mut kai se oli lopuillaan. Siel oli kyl “hiljennetty kuuntelemaan”. Mua ei täs ny kiinnosta pätkän vertaa puhua Tipistä, kaik muuthan tääl elää nii vastuullista elämää, että menkää vaik te telkkuun siit kertoon. Kun tuosta vastuusta ny tuol o jauhettu. M u t yks ihan muu asia mua jäi vaivaan. Oliksiin se ratiostaki tuttu “maalaislääkäri” Tapani (?) Kiminkinen? Ei kai s e ole se lekuri joka niit järjettömiä annoksia sit oli kirjottanu? Mul on lähiomainen ainaski ollu sen hoidos. Pliis kertokaa! Tuli huoli. Vaihteeks, huoh.
Ei ollut. Haastatellut olivat
- Riitta Andersin
apteekkari, farmasian tohtori
Apteekki Medena, Helsinki - Markus Henriksson
ylilääkäri
Valvira - Päivi Hirsso
yleislääketieteen erikoislääkäri
Oulun kaupunki - Pekka Laine
päihdepsykiatri
OYS, psykiatrian klinikka - Markku Partinen
neurologian dosentti, tutkimusjohtaja
Helsingin Uniklinikka
Lisäksi haastateltiin salanimillä “Elina” ja “Harri” lääkkeiden käyttäjiä. “Elinalle” jättiannoksia kirjoittaneesta lääkäristä ei mainittu mitään tunnistustietoja, eikä ohjelmasta muistaakseni käynyt edes ilmi “Elinan” eikä “Harrin” paikkakuntaa.
Ohjelma on vielä muutaman päivän katsottavissa YLE Areenasta ja taitaa itse asiassa tulla tänään vielä uusintana töllöstäkin. Joo, tänään perjantaina kello 15.55 TV1:ltä.
No huh! Kiitos tiedoista. Meenki kamul siivoon, niin voin katsoa. Jossain ohjelmas, jos puhuttiin päihdeasiaa se Kiminkinen oli, mut järkityypiltähän tuo vaikuttaa, joten tuskin mitään tappo-annoksia kirjottaskaan. Hyvä, yks huoli vähemmän .
mä en tajuu miten jotkut voi saada tollasii määrii pannareit, meikä ei saa selkäkipuun sirkkoja vahvempaa mut benzoi on tullu lähes aina vaik niit ei ees pyydä,