MOT ohjelma tänään,+Panacod

Näin ohjelman. Ei siinä musta kumpikaan salanimel esiintyvä henkilö syyttäny. Se hiukan mietitytti, sen tyypin vastaukset, joka edusti sitä virastostoa, jonka tehtävänä on valvoa lääkäreiden lääkemääräyksiä, onkse ny Valvira tms. Musta hänen vastauksensa vaikutti hyvin varovaisilta, ellei jopa vältteleviltä. Joidenkin kohdal asia “hoituu” eri lekureil käymäl, mikä ei sit kai ollu Tipin kohdal nii. Sori, onhan se tääl jo mainittu, vai? Musta täs maas on nii pitkä ja voimakas puuttumattomuuden periaate, ja ainahan helpommal pääsee, jos ei reagoi… Sori ny vaan, minä kenties olen ainoa tääl, jonka mielest “ilmiantaja” e i aina ole pahin roisto. En ny meinaa mitään käyttöjen paljastamisii poliisil, Pellil tai Kari Mokol. Mut kun ihminen on suuris vaikeuksis, ja ollaan viel työs, johon se valvontaki kuuluu, on se ikävää. Mut hienoa, jos tollasest on eroon päässy (?)!

Mitä tääl on lukenu ja katsonu pohjaa nyt vuosikaudet just tuohon Tipin tarinaan, ni siinähän kokeiltiin se Temgesic joka ei toiminu… Ei mikää ihme et lekuri tekee tuollaisia päätöksiä sit. Ja ku mitä ite on sanon siitä loppuaikojen santtujen käytöst ni joku 50kpl:tta 2mg:n Xanoreita; tuskin on ihan lääkärin respan mukaan; sama se “Harri” veti kolme unilääkettä ku 1 ei toiminu ja respa uusittiin etuajassa…

Mut… Eipä ne muut ku Oulun seudun lääkärit oikeastaan sanonu et sitä ei ahdi kovin paljoa seuraamaan et kuinka paljo ihminen saa mistäkin lääkettä vaik ois tiedot muistakin lääkkeistä joita saa muualta. Ku lääkärit ON vai ylityöllistettyjä. Meil joutuu venaa 2vkoa lääkärin-aikaa vaik ois kyseessä unettomuus, mikäli et oo töissä… Onko mikään ihme et lääkärit antaa respan hiukan liian helpolla tai uusii sen, koska aika ei riitä ongelmien alkuperäiseen selvittämiseen.

Jokainen uni-ongelmainen ku pistettäis miekkariin, ni eka aika ois 2-6kk:den päästä ku nyt vuosikaudet testejä saanu venata yli vuoden ja ajat menee yli kk:den päähän. Kaiken lisäks miekkari ohjaa samantien klinikalle jos sanot juovasi kännit edes kerta kuuhun! :confused: Klinikka taas on aivan täys ja korvauspotilaat yritetään siirtää terveyskeskukseen!

Joku vain kusee tai sitten kaikki! Koko terveydenhuolto! Eipä ole ainoa tapaus se Anna-Leena Härkösen kirjottama kirja itestään ja omista kokemuksistaan ku sisko käy pyytämäs päästä osastolle ku on itsari mielessä ja pyyntö evätään, koska ei oo resursseja; hyppäs sit kerrostalon katolta alas… Nykyää ET vain pääse hoitoon ellet kanna päätä kainalossas; se nyt on kaikkien tiedossa, mikää ihme et lekurit kirjottaa epätoivosia reseptejä pitääkseen edes jotenkin potilaat tyytyväisinä; sen sijaan taas sitä vieroitusta lääkkeistä ei ole järjestetty, kuten jo muissakin topiceissa oon sanonut! Kaikki ei edes myönnä että lääkkeisiin jää koukkuun! Yhdelläkin melko vaikutusvaltaisella lääkärillä on omat sivut joissa hän ilmoittaa ettei bentsot aiheuta koukkua; johti vielä yhden hoitolaitoksen lääkkeiden pudotusta… :unamused: Kun edes myönnettäisiin FAKTAT ja sen jälkeen mietittäisiin että kuinka näitä potilaita voi auttaa jos he jäävät koukkuun, mut ku ei… Mielummin sit lopetetaan määräämästä lääkkeitä joissa oma potilas voisi jäädä koukkuun ja pahoinvointi vain lisääntyy esim. paniikkihäiriön hoidossa… :unamused: Onneks on päihdelääkäri mulla, kuten ohjelmas sano sellanen et on “viemäri-lääkäri”, koska korjaa kaikkien lääkäreiden virheet, joten se voi määrätä mitä vain lähestulkoon eikä apteekki sano mitään :unamused:

Ja mä en tarkottanu ainakaa jos edes asiaa niin ilmasin syyttämisel et olis syytetty! Tarkotin et asia otetaan taas niin et lääkärit tahtoo et heidän potilaistaan ei yksikään jää koukkuun joten reseptit on sen mukaisia! Kokeillaan kaikki läpi ja sit käsketää seuraavalle lääkärille ku kaikki on kokeiltu! Eli jätetään kokeilematta jokainen aina, joka saattaa riippuvuutta aiheuttaa. Bentsoista ehkä kovin jota määrätään olis sit Opamox, tai osal se on jo nyt se joten Risolid voi mennä ehkä sen 3vkoa, mut ei pidempään, unilääkkeeks sit Zopinoxia korkeintaan! Siihenhän se menee, ei oo resursseja tutkia mistä oikeasti on kyse ja lääkkeitä ei uskallalleta määrätä…

Valviran t y ö on seurata. Ja myös apteekis vois kyl reagoida, jos ihminen käy muutaman päivän välein hakemas isoja annoksia. Ja mulhan e i ole varaa heitellä kivil ketään, joka ylittää respan annokset. Mut tarviikohan sitä nii muutenkaan…? Joku on riippuvainen lääkkeest ja joku toinen jostain muusta. Ja sen K.Härkösen tapauksesta olin myös henk.koht.syistä hyvin surullinen ja järkyttyny. Kun mä idiootti kadehdin sitä aikoinaan hiukan. Fiksu, kaunis, mukava, teki just sitä, mistä mä kai sit olin haaveillu ja mitä mult luultavasti odotettiinki, mut en kestäny paineita. Niin vähän sitä ihmisestä tietää…:frowning:

No tietenkään lääkäri ei kirjottanu respaan mun xanttu annosta. Se annostus kierrettiin kirjottamalla, et jaetaan A:lla erillisen ohjeen mukaan. Kuten kaikki tietää ni mä kävin vaan omalla tk-lääkärilläni ja näin ollen hän tiesti tasan mun annokset, koska hän kaiken kirjotti. Eli varsinaisia respan ohjeen ylityksiä ilman lääkärin tietoa asiasta ei tapahtunu. Kaikki oli avoimesti esillä ja lääkäri hoiti myös apteekin, kirjottamalla useinmiten mielummin uuden respan, kun et ois uusinu vanhan. Kovasti mua nyt sit yritettiin saada vetämään lääkäri mukaan tähän soppaan vielä kerran, mut mä en halunnu. Mä oikeesti uskon ja toivon, et nyt hän tietää, miten pahasti noi lääkkeet voi pahimmillaan koukuttaa ja mä luulen, et mä aiheutin hänelle ihan tarpeeks harmaita hiuksia aikoinaan, joten parempi antaa hänen vihdoin olla rauhassa. Valvira olis varmasti enemmän kun mieleään kuullu tuon lääkärin nimen, mut sellaseen mä en halunnu lupia antaa. Vaikka se lääkäri teki paljon virheitä ni mä oon edelleen elossa, oletettavasti täysin terve ja kuivilla. Miksipä mä olisin nyt muutaman vuoden jälkeen lähteny pahimmillaan tuhoamaan hänen uraansa ja viemään hänen perheeltään elannon. Se olis ollu jo aika temppu. Ehkä hän nyt osaa kirjottaa lääkkeitä muille suunnilleen oikeilla annoksilla ja osaa ehkä ohjata riippuvaiset hoitoon ajoissa, kun hän mutkin ohjas hoitoon, tosin vasta, kun tilanne oli riistäytyny pahasti käsistä. Mut luulen, et hän olis nyt parempi lääkäri riippuvuusasioissa, kun ennen mun tapausta. En usko, et hän lopetti tollasten lääkkeitten kirjottamisen ihmisille mun takia, mut toivon, et hän pitää muiden annokset vähän turvallisempian, ku koskaan ei voi tietää kenen maksa kestää ja kenen ei.

:smiley: Upea ajattelutapa, Tipi—ottakaa oppia! Tipi ei ole katkera lääkärille, vaan suhtautuu todella hienosti…joku toinen olisi vetänyt lääkärin mukaan ja tuhonnut sen uran…Hienoa suhtautumista!!! :wink: