Miun matka

Ymmärrän pointtisi. Olen kuitenkin päivittäin 8-10 tuntia alkoholin ympäröimänä töissä eikä sen läsnäolo minua häiritse.

Baarin ihmisillä ei oikeastaan ole juuri mitään väliä. Ympäristön kuitenkin assosioin juurikin päivän stressistä irrottautumiseen ja tämä toimi eilen varsin hyvin. Ei tullut haluja juoda. Motivaatio lopettamiseen on syvemmällä kuin ympäristössä.

Tiedän, että hirveästi painotetaan kuinka pitäisi uusia rutiineja ja harrastuksia kehittää ja sitä ja tätä. Aiemmin olen kokeillut juurikin tätä metodia ja ahdistusta tuli vain lisää kun “luopumisen” lista kasvoi. Kotona hypin seinille enkä osannut rauhoittua.

Nyt kököttelin ihan tuttuun tapaan sen tunnin verran after workeilla puolison kanssa. Siinä ne hänen juomat möllötti pöydällä, mutta en oikeasti halunnut niin en halunnut. Sen sijaan se toivottu palkkio eli työajatuksista rauhassa irti päästäminen toteutui. Tuumin siinä, että tässäkään asiassa se kaipaamani asia ei ollut alkoholi.

Sitä paitsi kivoja kahviloita on aika nihkeesti auki enää klo 22 jälkeen :smiley: Kyseinen paikka ei ole mikään rymyluola vaan hyvin hiljainen ja rauhallinen pikkubaari, jossa ihmiset enimmäkseen lueskelee lehteä itsekseen tai juttelee rauhassa oman pienen seurueen kanssa tms. Jos on villimpi meno esim viikonloppuiltana niin en ole viihtynyt kauaa edes humalassa.

4 tykkäystä

Erikoinen ilmiö minkä olen huomannut: teoreettiset juomisajatukset pyörii päässä nimenomaan töissä, oli millainen päivä hyvänsä. Nytkin huomaan, että alitajunta hakee kauniista ilmasta ja auki olevista terasseista lupaa ja oikeutusta alkoholin juomiselle. Vaikka eihän se tietenkään näin kesken päivän olisi mitenkään edes mahdollista.

Aamupäivällä raittius oli täysin selvä (pun intended) asia kotona puuhastellessa. Eilen illalla töistä lähtiessä ei mitään kysymysmerkkiä. Mutta jostain syystä ajatukset alkoholista nousee pintaan näin työpäivän aikana.

Täytyypä tunnustella, mikä tässä on se pohjavire.

2 tykkäystä

Voisiko olla niin, että aivosi ovat yksinkertaisesti tottuneet kehittämään juomisajatusta työpäivän aikana? Kirjoitit alussa, että oli ihan normaalia jatkaa töistä suoraan juomaan. Silloin juomiseen johtava ketjureaktio on tietenkin lähtenyt liikkeelle työpäivän aikana. Ja aivot edelleen toistavat sitä kun ovat siihen tottuneet.

Luultavasti tuo vaatii riittävän paljon toistoja ja sietämistä, että aivot oppivat uuden tavan toimia. Sinällään haastavaa, että yleensä raitistuva alkoholisti oppii välttämään niitä suurimpia altistustilanteita, mutta oman työn kanssa se on hankalaa.

2 tykkäystä

Näinhän se varmasti on. Tämän viikon aikana tosin olen osannut vaan ihmetellä ja tutkiskella niitä tuntemuksia, että mitäs tässä oikein kaipaakaan.

Päällikkönä onneksi on hiukan vapautta suunnitella omaa päiväänsä. Alaiset on ollut tyytyväisiä kun mamma on itse hoitanut kaikki tylsät scut workit ja minä oon saanut päätäni selviteltyä kun oon loppuillasta yksin pesulassa oikonut pellavaservettejä ja kuunnellut This naked mindia.

Tämä alku tuntuu nyt todella vahvalta. Varuillani toki olen koko ajan etten tuudittaudu liialliseen itsevarmuuteen näin alkutaipaleella. Aloitin viikko sitten tuon 30 day experimentin myös ja se on tukenut hyvin, auttanut jäsentämään niitä päivän mittaan tulevia ajatuksia. Samalla saan sen aiemmin kaipaamani selkeämmän raamin mistä pitää kiinni: sitoudun nyt tähän ja katsotaan sitten sen jälkeen asiaa uudestaan. Iso mörkö loppuelämän raittiudesta on poissa, samoin sisäinen otanko vai en-taistelu on hiljentynyt kun itsestäänselvästi nyt en ota. Annan kuitenkin niiden juomisajatusten tulla ja mennä, kirjaan ylös miltä milloinkin tuntui ja mikä siihen johti.

5 tykkäystä

Tämähän melkein unohtui!

6 tykkäystä

Onnea viikosta!

Moro Miu, uskomattoman hienoja taklauksia sinulta. Hattu päästä! Olet keskittynyt juomattomuuteen tosissasi. Ympäristössäsi on valtavasti juomiseen liittyviä koukkuja, en tiedä miten itse sellaisten kanssa pärjäisin. Valtamerilaivan kääntyminen (kääntäminen!) oli hyvä kielikuva. Teet työtä hartiavoimin.

1 tykkäys

Kiitos paljon @Fincoco ja @Olga !

Olga: Tuo työpaikalla oleva alkoholi ei ole rehellisyyden nimissä minkäänlainen triggeri - ei sitä ennenkään ole sopinut lipitellä. Se on vähän kuin jokin lavaste tms eikä “oikeaa” alkoholia, samaan tapaan kuin työnantajan rahat (tilitykset, pohjakassat etc) on monopoli-rahaa eikä oikeaa rahaa.

Nukuin iltapäivästä liian pitkät päiväunet ja yö jäi huonoksi. Herätessä (ja vähän vieläkin) oli omituisen krapulainen olo. Tuumin tätäkin ilmiötä ja oivalsin, että varmasti juurikin huono unenlaatu on osaltaan aiheuttanut paskaa fiilistä juodessa. En ole kokenut, että alkoholi olisi hirveästi minulla uneen vaikuttanut, oon aina tarvinnut paljon unta ja yleensä mielestäni nukkunutkin kuin pikkulapsi. Mutta olenko? Onko ne pitkät unet enemmän olleetkin sitä, että unen laatu varsinkin vielä humalassa ollessa on ollut niin kökköä, että siksi on pitänyt kuorsata pidempään että olisi edes jotenkin virkeä olo?

Otanpa toisen kupin kahvia. Jos tässä sen avulla heräisi kunnolla kun ei tuota unta nyt tällä kertaa riittänyt enempää. Pienet päiväunet sitten iltapäivästä jos alkaa väsyttää.

1 tykkäys

Aurinkoista huomenta!

Kuten niin moni muukin täällä, olen löytänyt aamujen ihanuuden. On aika upeaa herätä ilman tunkkaisen imelää oloa, pahaa makua suussa, pelkoa ja syyllisyyttä mitä nyt taas tuli tehtyä, ahdistuneena selata puhelinta että onko tullut läheteltyä jotain urpoviestejä tai soiteltua jollekin kännissä. Ei häpeää, syyllisyyttä, ahdistusta.

Siivosin parvekkeen viiknloppuna ja herttinen sentään, kuinka paljon iloa olen siitä saanut! Aamun saa aloittaa hitaasti kahvia juoden ja uutisia lukien siistissä ja viehättävässä ympäristössä, samoin illalla saa omassa rauhassa tuumailla päivän kulkua tai olla tuumailematta. Jotenkin parvekkeesta on tullut oma pieni turvasatama, missä on hyvä olla ja pohdiskella näitä alkoholiasioita ja muutenkin omia fiiliksiä ilman kiireen tuntua. Lukea teidän kirjoituksia. Kuunnella kirjaa. Tai ihan vaan olla ja ihmetellä.

Ympäristöllä on minuun aina ollut suuri vaikutus ja epäjärjestys varsinkin kotona on ahdistanut. Siitäkin juominen on saanut lipsumaan aika tavalla, mikä on taas lisännyt (ehkä tiedostamattanikin) ahdistusta ja ajanut juomaan enemmän. Ei meillä siis tosiaankaan ikknä ole ollut mikään sisustuslehdestä repäisty koti, todellakaan, mutta saan mielenrauhaa kun perusasiat on kunnossa.

Talven jälkeen raahasin varastosta myös pienen pöytäni takaisin parvekkeelle. Aamupäivisin kunnolla herättyäni olen sen ääressä tehnyt tuota 30 days experimentiä, katsonut videot ja vastannut kysymyksiin huolella pohdiskellen enkä suorittamalla. Oli hyvä ajatus printata se koko tehtäväkirja sen sijaan, että jonnekin tiedostoon kirjoittelisi koneella. Tuntuu “oikeammalta” näin. Käsin kirjoittaminen etenee myös luonnostaan hiukan hitaammin eikä ole houkutusta tai mahdollisuutta editoida tekstiään vaan se jää paperille sellaisena kuin nyt sattui ulos tulemaan. Eihän tässä olla mitään esseetä tai tutkimusraporttia kirjoittamassa! Kirjoitan vain itselleni, mutta koneella silti muokkaisin lauseita tottumuksesta. Käsin täytyy ensin pysähtyä jäsentämään se päässä oleva asia sanoiksi eikä päinvastoin, mikä antaa aikaa ajatella ja pohtia.

Muutamia craving-hetkiä on ollut, mutta onneksi olen niissä hetkissä osannut asettua vähän ulkopuolisen tarkkailijan asemaan. Annie Grace minusta erittäin osuvasti kuvaa niitä tuntemuksia: kuin uhmaikäinen lapsi takapenkillä, joka saa päähänsä haluta jäätelöä. Mankuu, huutaa ja vaatii. Ei sen himon kanssa voi järkeillä tai perustella yhtään enempää kuin jäätelönhimoisen taaperonkaan kanssa. Keksii kyllä vasta-argumentin kaikkeen.

Eli antaa huutaa vaan. Itkeköön ja parkukoon itsensä väsyksiin. Onhan sitä raskasta kuunnella, mutta ei se loputtomiin jaksa karjua.

Ilman todellisia riskin hetkiä olen siis selvinnyt tällä ajattelutavalla. Muutama hyvin selkeä “jos joisin, joisin nyt” -hetki on ollut, johtuen itseni ulkopuolisista tekijöistä joihin en ole voinut vaikuttaa. Muistutin itseäni, että tälle asialle itsessään en mitään voi, se herättää nyt tällaisia tunteita, mutta minun ei tarvitse toimia niiden tunteiden mukaisesti. Useammin kuin kerran vitutus täysin absurdeissa tilanteissa on kääntynytkin nauruksi koko touhun älyttömyyden tajutessani.

Näillä mietteillä selvään päivään nro 11!

5 tykkäystä

Tänään tuli kaksi viikkoa täyteen. Äsken tuli myös hirveä hätä ja säikähdys.

Kävin töiden jälkeen yhdellä oluella. Tuttua ja turvallista Crispiä, jossa on 0% alkoholia.

Paitsi että tämä olikin IPA, ei lager. Oli ihan fyysisesti kova jano, joten join aika nopeaan tahtiin tölkistä n puolet.

Yhtäkkiä tajusin, että nyt tuntuu oudolta. Poskia alkoi lämmittää, raajat tuntui erilaiselta. Kovin tuttu tunne. Tajusin, että ei saatana, tässä täytyy olla prosentteja, oli kuinka vähän tahansa. Säikähdin ihan helvetisti.

Kipitin äkkiä kotiin ja pääsi itku. Apua, ei kai tämä nyt laukaise triggereitä - ja juuri kun piti olla päivä, jolloin on saanut iloita kahdesta viikosta ilman pisaraakaan.

Join reilusti vettä ja keitin kahvit. Vieläkin itkettää pelästyksestä. Yritän saada itseni uskomaan, että en ehdoin tahdoin yrittänyt juoda alkoholia ja määrä on ihan oikeasti tosi pieni. Ei tämän tarvitse laskureita nollata, eihän?

Eihän?

Edit: Hätääntynyt mieli rauhoittui tuon alla olevan kirjoitukseni myötä. Pelästyin mahdollisia fyysisiä tekijöitä, jotka saattaisivat imaista mukanaan kun koko raittius on vielä niin tuore ja hauras. Että alkoholin läsnäolo elimistössä pudottaisi heti takaisin parin viikon takaisille urille, vaikka mieli kuinka huutaisi vastaan.

Mieli kuitenkin otti erävoiton ja laittoi fysiikan ottamaan vikkelästi jalat alleen. Selvisin säikähdyksellä.

I am soberin laskuri mittaa humalahakuista juomista ja sitähän tuo yksi tahaton 0,5% Crisp ei millään muotoa edustanut. Laskuri pysyy siis edelleen päivässä 14 kunnes huomenna klo 16 kierähtää päivään 15.

2 tykkäystä

Luin oman ketjuni läpi ja hämmästyin. Suurin osa ylös kirjatuista asioista on päätynyt tuohon Annie Gracen tehtäväkirjaan ja tänne on tullut vain pinnallisempia havaintoja kirjoitettua. Avataanpas hiukan viimeisen kahden viikon kulkua niin muistaa itsekin, kun seuraavan kerran ketjuaan lukee läpi:

Tasan kaksi viikkoa sitten lauantaina aamupäivällä join viimeisen kerran humaltumistarkoituksessa. Torstaina oli ollut päihdehoitaja, joka selvin sanoin totesi minut alkoholistiksi (minkä toki jo tiesin) ja suositteli vahvasti Minnesota-jaksoa. Perjantaina kun töistä pääsin, olin ladannut itseeni ihan järjettömän, lapsellisen uhman ja hällä väliä-asenteen: ihan sama, leimattu on niin vedetään nyt sitten sen mukaisesti. Lauantaina oli vapaapäivä ja puolisolla aamuvuoro, olin päättänyt, että hän kun neljän maissa töistä pääsee niin siitä jatketaan, lääkärille sitten vaan sanoo, että just ennen verikoetta ratkesin ja dippadaa.

Heräsin lauantaina kun puoliso lähti töihin enkä saanut enää nukuttua. Olin monesta lähteestä kuullut Gracen This naked mindista ja aloin kaivelemaan, että mikäs juttu tämä on. Pläräsin nettisivuja ja kiinnostuin. Latasin kirjan Audiblesta ja aloin kuunnella.

Anniehan heti kirjansa alkupuolella toteaa, että ei ole pakko olla selvin päin hyötyäkseen hänen metodistaan ja puhuu nimenomaan tiedostavasta juomisesta. Kuuntelin pari tuntia. Olin jo päättänyt hiukan tapojeni vastaisesti lähteä jatkamaan jo ennen puolison vapautumista. Join kahvia ja kuuntelin. Pesin nassun ja hampaat, kuuntelin. Meikit naamaan ja vaatteet päälle, kuuntelin.

Kuulokkeet oli harmillisesti rikki, joten baariin ei voinut mennä kuuntelemaan. Etsin tekstiversion netistä, alakertaan, tilasin tutun happy mealin ja yritin lukea.

Mutta kas kun ei ollut promillet vielä edellisestä illasta laskeneet niin pieneen tekstiin oli hankala humalaisilla silmillä tarkentaa. Tein siis kuten Annie kehotti ja aloin tietoisesti tunnustelemaan, miltä minusta oikeasti tuntuu. Fyysisesti. Henkisesti. Kaikin tavoin.

Ei tuntunut yhtään hyvältä. Katsetta ei saanut kohdistettua, suussa oli ällöttävän imelä tunne. Kasvot tuntui turvonneilta niinku olisi itkenyt puoli yötä. Ajatus liikkui tahmeasti. Seurailin muiden korjaussarjalaisten sammaltavaa jankutusta.

Tätäkö minä haluan?

Ei enää yhtään tehnyt mieli juoda juomia loppuun, mutta hitaasti sen kuitenkin tein, koko ajan kuin ulkopuolisena tarkkaillen oloani ja tuntemuksiani. Lähdin kotiin, tein lounasta ja menin päiväunille. Nukahdin kirjaa kuunnellen.

Fiilikset herätessä oli hiukan ristiriitaiset. Jotain tuntui tapahtuvan ja tuntui lähinnä hämmentyneeltä.

Mitä ne fiilikset sitten oli?

Puoliso oli päässyt töistä ja lähtenyt työkaverin kanssa istuskelemaan. Minulla piti alun alkaen olla töitä ja hänen kalenterissa se työvuoro vielä oli, ei muistanut että olenkin vapaalla.

Iltapäivällä ei siis tullut sitä houkutuspuhelua. Olin siitä helpottunut. Jatkoin kuuntelemista, aloin kirjoittaa ajatuksia ylös. Löysin 30 days experimentin, päätin kokeilla.

Tuona lauantaina koko mindsetissa tapahtui aivan perustavanlaatuinen muutos. Annien metodi puhkoi kaikki aiemmat, pinttyneet uskomukseni alkoholista yksi kerrallaan. Tietoinen mieli ei voinut väittää vastaan: tämä nainenhan puhuu täyttä asiaa.

Päätös raittiudesta syntyi kuin huomaamatta, luonnostaan. Luovutin, antauduin. En ehkä sillä tavalla, miten asia AA:ssa mielletään (eli väärin raitistuttu) vaan lakkasin taistelemasta itseäni vastaan. Sisäinen ristiriita - tai hienommin sanottuna kognitiivinen dissonanssi - hiljeni. Oli täysin kirkasta ja selvää, että nyt en juo. Soutaminen ja huopaaminen ja pään sisäinen riitely milloin, missä, miten ja kuinka paljon voin juoda, yksinkertaisesti lakkasi. Jatkuva itsensä ruoskiminen, häpeä, menneissä vellominen vain loppui.

Tämähän ei tietenkään tarkoita, etteikö viimeiseen kahteen viikkoon olisi mahtunut hankalia paikkoja kuten aiemmista viesteistä näkyy. Hankaluus oli kuitenkin täysin toisenlaista kuin aikaisemmin. Olen suhtautunut mielenliikkeisiini ja fyysisiin olotiloihini lähinnä uteliaasti.

Vielä tuolloin kaksi viikkoa sitten alkoholistin leima tuntui murskaavalta. Tällainen minä siis olen. Sairas. Koko loppuelämä pitää kytätä itseään ja kärvistellä, ettei nyt vaan retkahtaisi. Tulevaisuus näytti synkältä ja täysin ilottomalta.

Annien kirjan sanoma itsemyötätunnosta ja siitä, ettei itseään tulisi leimata mihinkään muottiin eikä antaa sen muotin (esimerkiksi moi, mä oon Miu ja oon alkoholisti) määritellä koko olemistaan oli kuin jokin ilmestys.

Tämän kahden viikon aikana on tapahtunut niin valtava muutos, että ketjuani lukiessa epäuskoisena katsoin päivämääriä. Voiko todella olla, että on kulunut vasta kaksi viikkoa? Kaksi viikkoa ja päivä sitten tähän aikaan olin aivan tuhannen tuubassa eikä se tuntunut miltään. Ihan normaali olotila, seuraukset ei kiinnostaneet yhtään ja edes kuukauden yhtäjaksoinen juomattomuus tuntui ylitsepääsemättömän vaikealta, oikeastaan mahdottomalta. Tänään sain lähes paniikkikohtauksen tajuttuani, että olen juonut olutta, jossa on alkoholia 0,5%.

Kaksi viikkoa on ihmiselämässä todella lyhyt aika. Mitään tuuletuksia lopullisesta raitistumisesta on turha rakennella. Kuitenkin viesti siitä, että on aivan ok ja hyvä olla toiveikas ja luottavainen, innolla odottaa, millaista alkoholiton elämä on tuntuu järisyttävältä. Että tähän koko asiaan voi suhtautua muutenkin kuin muuttamalla metsään kauas houkutuksista, missä ei ole kuin jumppa ja AA. Vatvoa menneitä loputtomiin. Elää koko elämäänsä vain päihdeongelmansa kautta.

Moi, mä oon Miu ja alkoholi ei sovi minulle. Minulla on alkoholismidiagnoosi. Se ei kuitenkaan määritä minua ihmisenä.

Huomennakaan en juo. En halua. No brainer.

Edit: pari kirjoitusvirhettä pisti silmään

6 tykkäystä

Onkos meillä täällä tupakoitsijoita/tupakoinnin lopettaneita?

Olen alkanut ärsyyntymään myös tähän haisevaan riippuvuuteeni. Kun olo ilman alkoholia on niin paljon parempi, haluttaisi saman tien heivata tämäkin myrkky ulos elämästä.

Nyt tämän selväpäisen alkutaipaleeni aikana olen polttanut ihan huomattavasti enemmän kuin aikaisemmin. Kahvin kanssa sama homma - tosin älysin ostaa kotiin myös kofeiinitonta kahvia, muuten olisin varmaan päässyt jo vierailemaan päivystyksessä kofeiinipärinöiden vuoksi.

Olen kuitenkin varovaisen epäileväinen, yritänkö nyt liikaa kerralla? Taipumusta ylisuorittamiseen on ja pohdin, aiheutanko ehdoin tahdoin itselleni vaaran paikan jos nyt yritän tupakointia lopettaa. Jos en onnistu, saanko päähäni, että ei tullut mitään tuostakaan, antaapa olla kaiken ja töttöröö?

Toisaalta voisi kuvitella, että nikotiinin taklaaminen tukisi myös raittiutta.

Onko viisaita neuvoja tai omakohtaisia kokemuksia?

3 tykkäystä

Ma tupakoin yli 20 vuotta ja loppuvaiheessa menii jo 1,5-2 askia päivässä mutta ma pääsin tupasta eroon 7 vuotta sitten, en ole sen päivän jälkeen polttanut kertaakaan kun lopetin.
Kaikki tapahtui kun sain sydäninfarktin 2018, ambulanssi routaisi minut Meilahden ja pallolaajennuksen jälkeen olin siinä ihanassa sairalassa 3 päivää.
Ennen kun minut päästettiin kotiin tuli lääkäri, seisoi minun sängyn viereen ja kysyi haluanko ma tulla toistamiseen Meilahden. Sanoin että en.
“Siis lopettaa tupakointi, se oli viimeinen varoitus. Sa ei ole kissa, sinulla on vaan yksi elämä”, hän sanoi.

Ja tupakointi loppui kun seinään, sen verran vakuuttava se lääkäri oli.
Olen myöhemmin miettinyt jos hän olisi sanonut että lopettaa myös viinan juominen…

PS. En missään nimessä suosittele infarktin hankkimista, varmasti on paljon muita keinoja päästä tupakoinnista eroon. :slight_smile:

2 tykkäystä

Minä lopetin n. 10 vuotta sitten, ja itselleni se oli hyvin samankaltainen prosessi, kuin alkoholista luopuminen.
Ei siis tapahtunut yhdessä yössä, vaan opettelin aivan alusta tekemään kaikkea ilman röökiä. Esim. opettelin olemaan töissä polttamatta. Aluksi oli vaikeaa, mutta kun siihen oppi, niin ei osannut kohta enää edes kuvitella, että polttaisi töissä, vaikka sen jälkeen vedettiinkin sitten kaksin käsin.
Jos polttamisen lopettaminen tulee luonnollisena jatkumona alkoholin heivaamisen seurauksena, niin menisin ihan rohkeasti ilman paineita kohti sitä.
Alkaisin siis tekemään jo pikkuhiljaa pieniä asioita savuttomankin elämän eteen, jos se tuntuu hyvältä ja energiaa riittää. Ainakin voit lukea kaiken mahdollisen tupakasta ja alkaa polttamaan tietoisesti, jos kokonaan irrottautuminen tuntuu vielä liian hankalalta.
Jos käy hankalaksi, niin en repisi siitä nyt yhtään stressiä, kuinka tulee vielä poltettua enemmän kuin haluaisit.

2 tykkäystä

Mä poltin 50 vuotta askin päivässä (viimevuosina maxi-askin) ja yht’äkkiä vaan sain päähän että ostan Nicorette suusumutetta. Se oli viime syyskuussa, enkä sen jälkeen oo tupakkaa polttanut. Sumutetta menee enää 4 tai 5 päivässä ja vähennän koko ajan, mutta hitaasti. Lopetin tissuttelun tammikuussa, muuten menny ihan hyvin mutta ajattelin että ehk liian nopsaa aika suuria muutoksia ”mielelle” kun välillä tuntuu että mieli on vähän maassa. Suosittelen että älä liian nopeasti yritä kaikkea muuttaa, vaan ole itelles armollinen (vaikka ei se tupakka terveellistä ole) :green_heart:

3 tykkäystä

Parvekkeeni turvapaikka on vaarantunut!

Lokit ovat säännöllisesti joka kesä pesineet meidän sisäpihalla. Pesä on sellaisessa paikassa maantason yläpuolella, ettei emolokeista ole yleensä hirveän suurta haittaa ole ollut asukkaille jos nyt et ehdoin tahdoin/vahingossa ole yrittänyt pesää lähestyä.

Nyt kuitenkin poikaset ovat taas kuoriutuneet ja yksi palleroinen on ilmeisesti pudonnut pesästä hiukan ennen aikojaan. Lisäksi pikku raukka on onnistunut taapertamaan sadevesikaivon syvennyskuoppaan, mistä ei pääse omin avuin eikä isojen lokkien avulla pois. Toki tuo kuoppa on heti sisäpihan ulko-oven vieressä - ja meidän parvekkeen alapuolella.

Meteli on hirveä ja hätääntyneet lokkivanhemmat uhittelevat jopa parvekkeelle mennessä, mitä ei ole aikaisemmin koskaan tapahtunut. Ymmärrettävää tietysti kun se pieni piipittäjä on heti tuossa alla ja parveke toisessa kerroksessa.

Onko nyt siis lopetettava tupakointi, etten saa kaupan päälle lisää haisevia “palkintoja” tästä viehättävästä tavastani?

Saatan kyllä päivemmällä soittaa jonnekin (ely-keskus ehkä? Pitää googlata), että pelastaisivat pienokaisen tuolta kuopasta. Minä pelkään lintuja sen verran, että en kyllä uskalla itse lähteä sitä palleroa tuolta siirtämään turvallisempaan paikkaan. Häiriön lisäksi sydän särkyy kun sekä pienen että isompien huudot on niin hätääntyneitä. :frowning:

Ai juu - eilen tuli kolme viikkoa täyteen!

9 tykkäystä

Pieni piipitin on pelastettu kuopastaan! Tuolla se nyt taapertelee pitkin pihaa :heart_eyes: Vanhemmatkin on rauhoittuneet ja saan jatkaa paheideni (kahvi ja tupakka) parissa parvekkeella taas kaikessa rauhassa.

On kyllä äärimmäisen hellyttävä pallero! Ihan noin pikkiriikkistä en ole ennen nähnytkään.

5 tykkäystä

Onittelut 3 viikon raittiudesta :rose:

1 tykkäys

Tänään oli jotenkin sellainen päivä… Töistä lähtiessä tiesin, että vielä joitain viikoja sitten olisin sataprosenttisen varmasti suunnannut suoraan baariin, vaikka huomennakin on pitkä ja raskas työpäivä edessä. Hetken aikaa harmittelin, että se ei ole mahdollista ja alitajunta alkoi jo vihjailla nollauksen ihanuudella ennenkuin tietoinen mieli ehti junan kyytiin.

Ehtipä kuitenkin ennenku asemalta kiihdytettiin täyteen vauhtiin. Koitin kovasti tutkia itseäni, että mikäs tässä nyt oikein himottaa. Päivä ei ollut mitenkään huono sinänsä, mutta rankka sekä fyysisesti että henkisesti. Ajatus holittomasta oluesta oli ihan blääh.

Koitin sitten palauttaa mahdollisiman realistisesti mieleen, miltä se tunkkaisen pöhnäinen olo oikeasti tuntuu sen jälkeen kun nousu on (hetkessä) ohi. Oikein makustelin, mahdollisimman rehellisesti, yrittämättä kieltää hyviäkään tuntemuksia.

Tunne meni kuin menikin ohi ja jopa kohtalaisen nopeasti kun sen antoi vaan tulla. Kyllä tässä tekniikassa taitaa tosiaan olla vinha perä.

Oivalsin myös, että fyysinen kipu on mulle myös triggeri. Nilkat on yhtä paksut kuin reidet ja jalkapohjat tuntui olevan tulessa. Selkää ja hartioita särki. Väsymys kova sekä fyysisesti että henkisesti. Juuri tähän komboon olen juonut lähes poikkeuksetta jos se on vähänkin ollut mahdollista.

Vaan nyt tässä viilellä parvekkeella kun kököttää viileät kääreet kipeissä ketaroissa, ihanan pehmeän muhjuuntuneissa löllöttelyvaatteissa ja kuuma teemuki kourassa niin on kyllä mielikin ihan erilailla vapautunut kuin mitä se olisi baaritiskillä tonnin painot jaloissa ja hiertävissä vaatteissa.

Täytyy tarkkailla enemmänkin näitä omia fyysisiä triggereitä.

8 tykkäystä