Miten te alkoholistien puolisot jaksatte?

Miten te alkoholistien puolisot jaksatte?

Elämäni mies olikin sitten alkoholisti. Onhan tässä toki elämää eletty, hankittu lapset ja muut tarpeelliset. Eikä se alkoholismikaan yleensä aivan lineaarista ole. Välillä on ollut parempia aikoja, välillä taas huonompia.

Puolisolla on jo pitkään ollut suurkulutus menossa. Viime kesästä jäikin sitten kortti auki pidemmäksi aikaa. Sen sulkemiseen tarvittiin taas lasu, sossut ja huolella asetetut sanat eroamisesta. Sitten korkki meni hetkeksi kiinni. Silti pitää vielä kyseenalaistaa, eikö tosiaan enää koskaan saa juoda?

Viime syksy ja talvi oli mulle tosi rankkaa aikaa. On sekä raskasta että mykistävä katselle kotona puolisoa, jonka mielestä on tosi ok olla kovassa humalassa kotona keskiviikkoiltana klo 20. Kehtaa vielä hämmästellä, miten hänellä on “asiat niin hyvin” ja miten hän voi olla kovassa humalassa ihan vaan kotonaan perheensä parissa. Niinpä.

Nyt kun alkohanat on minun toimestani laitettu tiukasti kiinni, on ollut ilo tavata se todellinen puoliso, jonka kanssa olen mennyt naimisiin.

Tuleva kesä kolkuttelee kuitenkin jo ovella ja pelkään, että pian ollaan taas viime talven tilanteessa. Lasten osalta sossun asiakkuus loppui jo keväällä. Lopulta aika vähän ne sossutkaan asioille voi mitään tehdä. Nuorin täyttää keväällä -26 jo 12-vuotta, joten tuskinpa sossuja tässä enää nähdäänkään.

Miten te ihmiset jaksatte elää tämän jatkuvan epävarmuuden kanssa? Kun ei koskaan tiedä, milloin Alkon käyttö lähtee taas lapasesta. Mihinkään hoitoon ei puoliso suostu menemään.

2 tykkäystä

Hei piip,

Tervetuloa palstalle.

Mieheni on elämäni rakkaus, paras ystäväni, enkä osaa kuvitella elämää ilman häntä. Hän on kuitenkin myös alkoholisti. Ja sellaisena itsekäs, epäluotettava ja pahan olonsa minulle siirtävä.

Näin ei ole ollut aina. Olemme olleet yhdessä 14 vuotta, joista alkuvuodet olivat hyvin vähäistä käyttöä. Vuosiin mahtuu pitkiä raittiita jaksoja. Miehen alkoholinkäytössä on kuitenkin aina ollut huolestuttavia piirteitä, joista olen maininnut. Tämä ei ole johtanut mihinkään.

Viime vuosina dokaaminen on lähtenyt lapasesta. Juominen on joka viikonloppuista. Kaikki lomansa juo. Pari annosta on hiipinyt arkipäiviinkin, baariin on livistetty yöllä kun juotava on loppunut kotona. Käytös on muuttunut kireäksi, ja näkee kaikessa ja kaikissa vain vikaa. Minä olen rinnalla ahdistunut, huolestunut ja peloissani. Sattuuko hänelle jotain, sairauskohtaus tai tapaturma? Entä minulle, jaksanko? Mitä naapurit ajattelevat?

Nyt olen oman keskusteluapuni piirissä oivaltanut omaavani läheisriippuvaisia piirteitä, vaikka olen ennen ajatellut että näin ei olisi. Kävimme hiljan keskustelun minun sairastumisestani läheisriippuvuuteen ja hänen alkoholinkäyttönsä vaikutuksesta minuun. Mies myönsi tunnistavansa muutoksen juomatavoissaan ja väitti ymmärtävänsä vaikutuksen minuun. Ei kuitenkaan aio lopettaa juomista, vaikkei halua että minulla on sen vuoksi paha olla. Hänestä alkoholiongelmaa ei ole. Päädyimme asumuseroon. En voi välttyä ajattelemasta, että minut on vaihdettu pulloon.

Minun ketjuni on otsikoitu “En jaksa mieheni juomista”, jos haluat peilata ajatuksiani ja tilannetta omaasi. Luen sitä itse alusta välillä ja pohdin, että tätäkö elämäni oikeasti on. Juovan puolison kanssa eläminen on kuin kahdessa eri todellisuudessa elämistä, sen juomattoman ja juovan. Vasta hiljalleen olen alkanut ymmärtää, että se juova hallitsee myös juomattoman todellisuutta.

Olen pahoillani tilanteestasi. Ymmärrän sitä kuitenkin hyvin. Kannustan sinua hakemaan apua ja vertaistukea itsellesi. Sen voi tehdä, vaikka puoliso ei itse hoitoon menisikään.

1 tykkäys

Moi piip ja karpalo
Minulla ollut sama tilanne joka päätyi eroon, kun puoliso hyvin mahtailevasti ja omahyväisesti tuhahti että : ai ?! Hänenkö tässä pitäisi hoitoon mennä?! Silloin heitin ulos. Vuosia kärsin, pelkäsin ja toivoin… turhaan. Häpesin silmät päästäni aikuisen miehen humala temppuja. Hyvä että kirjoitit piip tänne! Karpalon tarinaa olen myös lukenut ja seurannut. Minun alkkis ex mieheni on päihdealan ammattilainen ja terapeutti, joten jätti lähtemättömät traumat tällä ammattitaidollaan. Kerrotaan kuulumisia taas.

3 tykkäystä

Hei kiitti teille, Kaarpalo ja Trauma, kun otatte osaa tähän ketjuun. Paljon olen lukenut tätäkin palstaa ja teidänkin tarinoita.

Minulla on kiva työ ja siellä ihanat työkaverit. Heillekin olen tätä asiaani purkanut (osa sielläkin on kuullut tästä varmaan jo ihan tarpeeksi). Ne, jotka tällaisen ongelmaan kanssa eivät elä, kannustavat nopeaan ratkaisuun ja ääriliikkeisiin. Mutta jopa vähän yllättäen työkavereista on löytynyt myös niitä, jotka ovat lapsina eläneet tällaisessa kodissa. Heiltä olen saanut osakseni parasta tukea, aidosti hyviä vinkkejä ja tuoreita ajatuksia.

Mikä siis estää lähtemästä? Eniten ihan rahaan ja talouteen liittyvät asiat. Toisaalta myös se ikuinen toive siitä, että toinen lopettaa juomisen. Jo vuosien ajan olen tarjonnut puolisolleni mahdollisuutta hankkia itselleen yksiön, jossa hän voisi harrastaa tätä harrastustaan, ja tulisi tapaamaan meitä sitten, kun on taas selvänä. Mutta tätä hän ei halua, koska hänen pitää saada viettää aikaa perheensä kanssa. Hänellä on tosi paljon oikeuksia. Hänen pitää saada viettää aikaa lmaassa kodissaan, hänen pitää saada juoda omassa kodissaan jaa hänellä pitää olla oikeus olla humalassa omassa kodissaan. Mutta missä on meidän muiden perheenjäsenten oikeus turvallisen ja terveelliseen kasvuympäristön?

Lisäksi minun pitää olla aina todistamassa. Jos väitän puolison olevan humalassa, minun pitäisi pystyä todistamaan tämä humalatila jollakin tavalla. Varsinainen pullo pidetään tietysti piilossa ja esillä on vaan se hajukalja. Enkä tietenkään silloin voi syyttää hänen olevan humalassa, kun eihän yhdestä tölkillisestä humalaan tule.

Tämä ongelma on ollut ongelma jo vuosia. Aiemmin ongelma ei ehkä ollut niin isosti näkyvä, kun puoliso juoksi baareissa. Muuton ja parin talousstilanteeseen vaikuttavan asian takia talous on viime vuosina ollut tosi tarkalla ja olen joutunut kertakaikkisen yksipuolisesti kieltämään baarissa käymisen, sillä siihen meillä ei todellakaan ole ollut varaa.

Sittemmin juominen ja siihen liittyvät öiset kännihuutopuhelut ovat tapahtuneet täällä meillä kotona. Sen verran minä ja lapset olemme saaneet pidettyä ääntä tästä toiminnasta, että öiset kännipuhelut on saatu loppumaan.

Tällä hetkellä olen vetänyt tilanteen siihen, että kotona ei voi juoda. Muistutin puolisoa taas omaan asunnon hankkimisen mahdollisuudesta ja muistutin, että vuokra-asuntomarkkinat toimivat eri syklissä kuin mitä alko palvelee. Puoliso oli ymmärtävinäön asian. Jaa heti parin päivän päästä ilmoitti saunomisen yhteydessä, miten hän aikoo nyt ottaa pari kaljaa. Ensin sanoin tähän joo ja jo hetken päästä sanoin, että ei ei ei! Alkoi heti ärsyttää puolison kännimäisyys. Niin paljon mua otti päähän, että laitoin puolison puhaltamaan alkometriin. Ja juu, kyllähän sellainen peli löytyy noiden alkoammattilaisten laatikoista.

Seurasi piiitkän pitkä selittely siitä, miten alkometriin ei voi puhaltaa. Ja miksi hänen pitää puhaltaa. Eikä häntä voi pakottaa puhaltamaan. Olin sitkeä. Lopulta puhalsi, muttei tietenkään minun silmien alla. Tulos oli alle 0.5. Tämä on yllättävän tarkka alkometri, joka antaa tuloksen numeroina. Saman tien piti pikaisesti googlata, et voiko alkometria huijata. Ilmeisesti voi. Kova minttupastillin rouskutus kuului viereisestä huoneesta ennen puhaltamista, ehkä sillä keinoin sit saa alkometrin sekaisin. Lisäksi järjestin kovan kohtauksen tästä alkoholin käytöstä (onneksi lapset on jo sen verran isoja, etteivät mene ihanan sekaisin tällaisesta toiminnasta). Sainkin sitten kuulla pitkää parjausta siitä, miten epärealistisen suhteeton mun reaktio hänen alkoholin käyttöönsä oli. Hän oli täysin pyöristynyt tästä. Seuraavana päivänä muistutin puolisoa taas vuokra-asunnon/kerhotilan hankinnasta, mutta ei sellaista kuulemma tarvitse hankkia.

Tiukassa siis on tämä ongelma. Miksi 4 ihmisen pitäisi muuttaa pois omasta kodistaan, jossa 1 henkilö käyttäytyy huonosti? En myöskään vihaa lapsiani niin paljon, että lähtisin tästä itse ja jättäisin lapseni tänne painimaan tämä ongelman kanssa.

Näitä on pidempiä alkoputkia on ollut aina säännöllisen epäsäännöllisesti tässä suhteemme aikana. Viime kesän lomasta puolisolle jäi tosiaan korkki auki koko syksyksi ja kevääksi eikä sitä saatu kiinni enää millään muulla kuin lastensuojeluilmoituksella loppukeväästä. Kovasti tuntuu taas korkissa olevan painetta. Hänellä on kesällä kolmet juhlat, joista pelkäsin putken jäävän taas päälle. Yhdet juhlat on jo takana ja ainakin vielä näyttää rauhalliselta.

Kun puolisolla on putki päällä, hän on tosi raskasta seuraa. Kotona hän puuttuu kaikkeen (mitä muut puhuvat) muttei osallistu mihinkään tekemiseen ja makaa vain sohvalla ja pelailee konsolipelejä. Pitkästä alkoputkesta seuraa myös sellainen aikuisen jatkuva huono käytös, mitä on välillä jopa hankalaa selittää lapsille. Yksi rattijuopumus on jo takana. Kovassa humalassa mies saattaa pahimmillaan vaan kaatuilla kotona ympäriinsä. Yritän tästä lapsia muistaa aika varoittaa, sillä kun aikuinen ihminen kaatuu, niin se on sellainen puu kaatuu -tyyppinen tilanne. Etteivät lapset sitten ainakaan kaaatuvaan isän alle jäisi. Kovassa humalassa ollaan myös tosi huolimattomia. Ei aina muisteta, missä vessa sijaitsee tai unohdetaan talon ulko-ovi auki, siis selälleen. Joskus (jos yöjuoksuille on lähdettävä) avain on saattanut jäädä kotiin ja ovikelloahan sitä on sitten keskellä yötä soitettava.

Mihinkään hoitoon hänen ei tarvitse mennä, koska hänellä ei ole mitään alkoholiongelmaa. Niinpä. Hänen alkoholin käyttönsä vaan aiheuttaa meille muille mittavia ongelmia. Eikä mihinkään hoitoon voi mennä. Hän on kerran saanut jo ohjauksen kaupungin päihdehoitoon. Hän jopa kävi siellä haastateltavana. Siellä oli kuulemma oikein todettu, ettei heillä riitä aika tällaiseen ja siksi mitään ongelmaa ei ole. Itse epäilen, että kun päihdehoitoon ohjattu henkilö haastattelussa kertoo haluavansa vähentää alkoholin käyttöä, muttei todellakaan aio lopettaa sitä kokonaan, kokenut päihdehoidon henkilöstö osaa kyllä sanoa, että tällaiseen heillä ei tosiaankaan ole aikaa. Yritin ehdottaa, jos puoliso menisi lääkäriin. Jos sieltä löytyisi apua ja tuoreinta tietoa päihdehoidon uusimmista hoitolinjauksista. Työterveyden lääkäriin ei tietenkään voi mennä, muutenhan tämän kaikki tietäisivät. Kaupungin lääkäriin ei voi mennä, koska se on kaupungin lääkäri. Eikä voi mennä yksityisellekään, koska se maksaa.

Olen yrittänyt miettiä lähes kaikkia vaihtoehtoja mm asumiseen liittyen. Jos hankkisin mökin tai asuntovaunun tilapäiskodiksi ja menisin muksujen kanssa sinne tarvittaessa. Mut eihän lapsia voi sellaiseen velvoittaa. Tämä koti on heidän kotinsa.

Mietin jo paljon sitä, että tulee vielä aaika, kun täällä ei asu enää lapsia ja olemme kahden. Mut ehkä silloin mulla on se mökin tai vaunupaikka.

1 tykkäys

Hei Piip❤️ kyllä tuo kuulostaa melkoiselta menolta . Ymmärrän täysin, että et voi noin vain lähteä lasten kanssa, raha on se mikä sanelee paljon. Minulla oli vähän eri tilanne, kun talo on minun. Tuossa täytyy nyt ehkä todella kysyä, että haluaako pitää perheensä vai pullon? Mnä hävisin pullolle. Se tuntui tosi ” halvalle”… mokoma viskipullo oli minua tärkeämpi. Tekstisi kuulostaa kyllä paljolti samalle, mitä itse olen kokenut. Ero ei ole maailman loppu. Minä sain erossa elämäni takaisin❤️

2 tykkäystä

Moikka piip ja Trauma,

Tuntuu vähän “tyhmältä” sanoa kiva kuulla kuulumisianne, kun ne ovat tällaisesta aiheesta… Joten ehkä muotoilen pikemminkin että hyvä kuulla kuulumisianne. Hyvä, että Trauma olet saanut kivuliaita suuria ratkaisuja tehtyä. Ja hyvä piip, että sinulla on tukijoukkoja myös “siviilissä”. On tosi tärkeää, että ei haudo näitä asioita yksin. Tein itse niin liian pitkään, ja se ei ollut minulle hyväksi. Varmaankin häpesin aihetta, ja toisaalta koin ettei minulla ole oikeutta puhua “toisen yksityisasiasta”. Mutta eipä se vaikeneminenkaan mikään ratkaisu ollut.

Ongelman kieltäminen on tuttu kuvio myös täällä, samoin “oikeus juoda”. Minun oikeuteni raittiiseen kotiin ei paina tässä yhtälössä mitään. Nytkin mies juo kolmatta iltaa putkeen, mutta se ei kuulemma haittaa kun annosmäärät ovat pieniä. Päihtynyt on kuitenkin. Kännikaatuilut ja osallistumattomuus kodin pyörittämiseen on niin ikään tuttu kuvio. Eikä hoitoon hakeuduta, kun ei ongelmaa ole. Olen nyt yrittänyt hyväksyä sen, että hoidosta ei todellakaan tule mitään, jollei toinen sitä aidosti halua. Tällöin jää kysymykseksi mitä minä aidosti haluan.

Minulla on myös tuo ikuinen toive, että toinen lopettaa juomisen. En vieläkään meinaa ymmärtää toiveen olevan turha, vaikka olemme muuttamassa eri asuntoihin. Kuten Traumakin totesi, minäkin koen hävinneeni pullolle.

Sinulla kuulostaa olevan raskas tilanne, piip. Talousasiat eivät ole helppo nakki ratkaista, saati lapsiin liittyvät kysymykset. Kovasti voimia!

Terve teille
Toivon parasta ja pelkään pahinta. Olen itse kamppaillut juomisen kanssa, mutta poiketen puolisostasi, minulla oli melko vahva halu muutokseen itselläni.

Kysyn tätä vilpittömin mielin. Kuvaako teistä kukaan kännisen toilailuja talteen? Sekä itellenne että myös puolison muistin avuksi.

Muistan, että joku lopettamisessa onnistunut oikein kiitteli puolisoaan, että oli tämmöksen videon kuvannut.

Minua olisi selvinpäin ollessa sekä hävettänyt, että motivoinut nähdä itseni selittelemässä etten ole juonut kun olen 2 promillen humalasssa. Vieläkin hävettää, kun mietin tilaisuuksia missä olen juonut reippaasti enemmän, kuin muut.

Yhtään videota sössötyksistäni ei ole olemassa.

T. Puuhapete

1 tykkäys

Moikka @Puuhapete,

En ole tullut ajatelleeksi, että ottaisin videokuvaa. Toisaalta, se voisi olla oman muistin tueksi hyvä - tai ihan pelkkä äänitallenne yöllisistä serenadeista voisi riittää.

Itselläni on nimittäin taipumus kyseenalaistaa itseäni, kun kännitilanne on ohi. Silloin alan pohtia ylireagoinko, ja kuvittelenko koko ongelman.

1 tykkäys

Jossain kohtaa jaksoin tehdä itselleni salasähköpostin, jossa pidän päiväkirjaa tästä kaikesta. Matkalle on osunut tietty omaa sairastelua (kaihi haittasi omaa näkemistä), toimimattomia digilaitteita, oman työpaikan sisäilmaongelmia ja paljon lapsiin liittyviä asioita, jonka takia päiväkirjan pitäminen ei ole ollut kovin aktiivista. Mutta toki on ollut ilo huomata, et ne ekat merkinnät on tosiaan jo yli kymmenen vuoden takaa ja tilanne on yhä vaan sama. Tämä dokumentointi on ollut toki itselle tärkeää, jotta itselle huonona hetkenä en alkaisi muistella vaan sitä kaikkea hyvää.

Puoliso ei tosin ikinä ole suostunut tällaisia kuvia/videoita katsomaan vaan estää ja/tai kieltää moisten tietojen käyttämisen yksipuolisen jyrkästi. Seinäkiisto toimii aina.

Kun on itsellä huono fiilis ja eroajatukset alkaa rullata omassa mielessä, puoliso alkaa pommittamaan minua kaikilla kivoilla kuvilla, mitä meidän perheestä on saatu/otettu. Ihan hiljan aloin katsella näitäkin kuvia sillä silmällä, et tuonkin kuvan puoliso otti ollessaan humalassa ja tuossa joulukuvassa hän tosiaan oli humalassa ja mähän ajoin sinne kirkkoon.

Oi, miten tuntuukin hyvältä märehtiä tätä vihdoin täällä. Onneksi oma äiti on tilanteen tasalla ja fiksu ihminen, mutta asuu kaukana. Myös työkaverit on ihania, mut eihän näistä keskusteluista ikinä jää mitään merkintää, joka jäisi itselle muistiin, ja sitten vaan pallottelen tätä tilannetta todellakin vuodesta toiseen.

Puolisolla kesän juhlista 1/3 nyt takana. Ainakaan vielä korkki ei jäänyt tästä auki. Outoa.

1 tykkäys

Terve piip,

Hyvä että olet täällä märehtimässä, anna palaa! :slight_smile:

Täälläkin on pitkä tie asian parissa. Olemme päälle nelikymppisiä, yhteistä eloa takana kohta 15 vuotta. Alkoholi on aiheuttanut ongelmia jo pitkään, muistelen ekan kerran sanoneeni asiasta ehkä 11-12 vuotta sitten. Suhteen alussa ongelmaa ei siis ollut - tai puolisoni osasi salata sen hyvin.

Näihin vuosiin mahtuu pitkiä raittiusjaksoja, järkyttäviä kännijaksoja, ja jopa kohtuukäytön aikoja. Viimeiset 2,5 vuotta on ollut yhtäjaksoista ja kamalaa paskaa. Aloitin tuon oman ketjuni pitämisen täällä puolitoista vuotta sitten, ja edelleen sitä on vaikea lukea, kun en meinaa uskoa todeksi että tämä on ollut ja on näin iso osa elämääni. Nyt tosin tulevan asumuseron myötä koen myös huojennusta, sillä nyt alkoholin aiheuttama taakka on vihdoin miehelläni eikä minulla, ja hänelle se myös kuuluu.

Jos jokaisesta krapulasta ja toilailusta jonka joudut näkemään olisi video, voisi jopa herättää videoiden kohteenkin.

Ja itse mietin että kertoisi videolle vielä omat fiilikset. Jää dokumentti myös niistä.

T. Puuhapete