Moikka Karpalo! Kiitos kysymästä, hyvin täällä sujuu. Puolison kesäloma on jo ohi ja hän on palannut jo töihinsä. Itsellä vielä kaksi viikkoa kesälomaan. Tuntuu, et oon jo aivan puhki.
Puolison kesäloma meni tosiaan sohvalla maaten, pleikkaria ja tablettia pelaten sekä telkkua katsoen. Ja syvään huokaillen. Hänellä kun ei ole enää mitään tekemistä, kun ei saa juoda.
Kesäloman kolmannella viikolla yritin hänelle kauniisti ehdottaa näitä kotoa löytyviä kestotöitä, kuten tiskikoneen tyhjennys. Tiskikoneen oma-alotteinen tyhjennys ei suju. Tätä työtä ei kyetä havaitsemaan, ellei siitä erikseen hänelle mainita. Uudelleen täyttö ei sit enää sujunut, vaikka altaassa oli jo komea tiskivuori. Siitä uudelleen täytöstä kun ei oltu sanottu mitään.
Näissä hetkissä yritän jaksaa hengittää rauhallisesti sisäänpäin, vaikka pään sisällä meinaa räjähtää.
Pitkään myös mietin, olenko jotenkin vastuussa hänen lomanvietostaan? Pitäisikö minun aktivoida häntä jotenkin? Hän kokee, ettei voi mennä mihinkään, kun perheen sisäisiä resursseja jaettaessa hän jäi autottomaksi. Kunnes tajusin antaa itseni relata. Miksi ihmeessä olisin vastuussa aikuisen ihmisen elämästä?
Oma loma alkaa vahvasti pikaisella risteilyllä. Meen sinne sukulaisen perheen ja omien muksujen kanssa. Puoliso lupasi jäädä kotiin hoitamaan lemmikkejä. Toivon todella, että lemmikit tulevat hoidetuksi.
Suunnittelin myös pikaista visiittiä johonkin leirintäalueelle. Pakotan ainakin yhden muksun mukaan. Sittenhän noilla alkaa jo koulut. Olisi oikeasti kiva käydä yksin jossain. Äidillä ja kotiseudulla. Jos olisi passi, voisin poiketa vaikka ulkomailla. Mutta kun on jatkuva pelko perseessä siitä, että se korkki aukeaa, kun minun perävalot katoaa ja sit lapset jäisi tänne niin hemmetin yksin. Ainakin siis henkisesti yksin.
Huomiseksi suunnittelin kaverin kanssa menoa terassille, jossa tarjolla myös elävää musiikkia. Toivon todella, että se piristäisi.
Tänään puoliso vei yhden lapsen kanssa kaksi koiraa lenkille. Lapsi ja koira tulivat aiemmin kotiin. Puoliso meni toisen koiran kanssa pidemmän lenkin. Lapsi tuli mulle tästä ihan erikseen sanomaan. Laitoin lapsille whatsapissa viestiä, et näin koirat on tänään lenkitetty ja että aloin jo miettiä, et oliko iskällä juomapullo lenkillä mukana ja se kaipasi omaa rauhaa, et sai sen juoda. Lapsi kuittasi mun viestiin, et hän mietti jo samaa.
Me ollaan näin kipeitä.