Miten tästä oravanpyörästä tekisi lopun?

En edes tiedä mistä aloittaa tai oikeastaan kirjoittaa. En edes enää muista miten päädyin näille sivuille. Kyyneleet silmissäni ja raivo sisälläni kuitenkin kirjoitan. Olo on kuin Liisa Ihmemaassa, eksyneenä elämässä ja suru puserossa. Olen niin yksin ja tuntuu että helpottaisi kun saisi jollekin kerrottua, että millä tolalla mun elämä ihan oikeasti on. Hymyn taakse voi peittää niin paljon ja vahvana ihmisenä ovat aina pitäneet, joten harva edes muistaa tavatessaan ihan oikeasti kysyä, että “Mitä sulle kuuluu?”. Eipä sen, en varmaan totuutta kertoisikaan.
Olen ollut tässä samassa tilanteessa niin kymmenet kymmenet kerrat. Tunnen itseni täysin typerykseksi ja epäonnistujaksi. Mieheni siis juo. Juo paljon ja usein. Tavallinen tarina. Vuosikausia olemme tunteneet mutta silti hänen alkoholinkäyttönsä tuli minulle “yllätyksenä” kun parisuhdettamme oli takana muutamia kuukausia. Nyt siis jo useita vuosia. Mieheni on aivan ihana, huolehtivainen ja ahkera “oikeasti” eli selvinpäin. Parisuhteemme toimii ja viihdymme hyvin yhdessä. Hän tekee kotitöitä siinä missä minäkin ja joskus jopa ahkerammin kuin minä. Unelma mies siis. Usein pääsen valmiiseen ruokapöytään ja usein saan häneltä kukkia ja rakkaudentunnustuksia. Kaikkea sitä mistä olin aina haaveillutkin. Hän viihtyy kotona eikä ole sellainen baarikärpänen kuin aiemmat mieheni. Hänelle perhe ja parisuhde on tärkeimmät asiat elämässään.

MUTTA kotona ollessaan tosiaan maistuu myös alkoholi. Alkuun se oli tissuttelua yhdessä ja kaikki menikin hyvin ja meillä oli mukavaa myös yhdessä kännissä. Sittemmin alkoi tulla riitoja kun olimme molemmat juoneet. Isoja riitoja, jotka aina sovittiin. Minä lopetin ennen pitkää juomisen, jotta riidat pysyivät edes hiukan paremmin aisoissa. Olen tempperamenttinen luonne, hyvä puhumaan ja osaan provosoida toista halutessani. Aloin käydä mielummin tyttöjen kanssa ulkona kuin join mieheni seurana ja sain kuulla sitten arvostelua ja haukkumista siitä ettei hänen seuransa kelvannut ja kävin “jatkuvasti” baarissa jos kävin max. kerran parissa kuukaudessa. Itse hän saattoi juoda monta kertaa viikossa ja veti kunnon kännit vähintään kerran viikossa, aina vapailla. Se oli kuulemma sallittua koska hän ei lähtenyt baariin ja koska hän hoitaa työnsä.

Vuosien aikana olemme käyneet lukuisia keskusteluja alkoholinkäytöstä, joka on siis tänän päivänä ISO ongelma parisuhteessamme. En kestä joka päiväistä tissuttelua ja hän ei ymmärrä mitä vikaa on muutamassa kaljassa. En halua miestäni koska hän haisee aina joko vanhalle viinalle, kaljalle tai on pelko että kohta hän juo kuitenkin. Elän jatkuvassa pelon ja jännittämisen ilmapiirissä, että voiko meille kutsua vieraita tai voimmeko mennä itse kylään kun häpeän häntä ja hänen vanhalle viinalle haisemistaan ja krapulaa. Mieheni itse ei ymmärrä mikä siinä voi hävettää ja kuittaa että “tietäisitpä mille itse haiset kun tulet baarista”! No en varmasti hyvälle mutta minun juomiseni tai baarissa käymiseni (N. 5kertaa vuodessa) eivät vaikuta sosiaaliseen elämäämme. Olen kertonut hänelle monet kerrat että hänen juominen satuttaa minua ja tekee minut onnettomaksi. Hän on luvannut muuttua, vähentää juomistaan, on pyytänyt aina anteeksi jne. Ennen saattoi mennä parikin kuukautta hyvin, nykyään emme pääse viikkoakaan eteenpäin kun tulee jo seuraava iso riita joka yleensä alkaa siitä että kerron miten pahalta minusta hänen juomisensa tuntuu. Hän kuittaa kaiken tuon haukkumalla minua milloin mistäkin ja juomalla vain enemmän.

Tänään mun päässä kuitenkin pimeni. Teen vuorotyötä ja minulla on pitkä työputki menossa. Mieheni oli eilen saunaillassa ja tänään kun heräsin niin hän oli jo juomassa, uutta nostetta tähän päivään. Hän on nyt juonut 7 päivää putkeen. Ei ollut koko ajan kännissä mutta juonut kuitenkin. Mainitsin asiasta ja olen kuulemma valehtelija, puhun paskaa. Hetken kuuntelin ja sitten minä huusin, huusin niin että koko tienoo sen varmasti kuuli. Annoin tulla kaiken sen paskan ja ahdistuksen ja surun, vihan ja pettymyksen ulos. Tahtomattani haukuin miehenikin, hänen katteettomat lupauksensa ja sen miten vihaan häntä kännissä. Sitten löin. En edes nähnyt mihin osuin. Huusin vain että haluaisin että hän kuolee. Aivan järkyttävää. En tietenkään tarkoittanut puoliakaan. Turhauduin kertakaikkisesti siihen että sama paska vaan jatkuu ja jatkuu ja toinen ei ymmärrä että kuolen vielä tähän epätoivoon. Toinen ei välitä pätkääkään mitä tekee parisuhteellemme, olettaa vain että minä hyväksyn ja pysyn hänen rinnallaan. Hän käski minun painua vittuun ja niin tein. Lähdin samantien ja perääni olen saanut lukuisia syyttäviä tekstiviestejä, haukkumista ja nälvimistä. Olen aggressiiviinen hullu akka joka käy käsiksi ja joka tarvitsee hoitoa. Niinpä niin.
Moni varmasti miettii, että miksen sitten lähde parisuhteesta, jätä kaikkea taakseni ja aloita uutta elämää. Se on pitkä tarina se mutta lyhyesti sanottuna ketä se palvelee että pakenee ongelmia ja jättää toisen yksin? Mikä ratkaisu on sellainen? Toisaalta uskon muutokseen, tyhmä minä. Rakastan miestäni niin valtavan paljon. Meillä on pitkä yhteinen historia. En vain pysty lähtemään. Meillä on ihana oma koti, jonka olemme vasta pari vuotta sitten ostaneet. En yksinkertaisesti jaksa lähteä siihen rumbaan että pitää aloittaa talon myyminen. Tässä maailman tilanteessa epäilen että taloamme kukaan edes ostaisi hetkeen. Lisäksi on häpeä epäonnistumisesta. Läheiseni eivät tiedä mieheni alkoholiongelmasta ja en jaksa siitä puhua, en jaksa enkä halua kertoa siitä kaikille. Tiedän että jos päättäisimme erota siitä alkaisi ihan hirveä sota ja moni ihminen kärsisi kun mieheni kännissä alkaisi pilata elämääni. Tiedän että hän tekisi sen.

Miten voin saada hänelle apua? Hän tiedostaa itse ongelmansa mutta se on nyt viimeisten kuukausien aikana pahentunut niin etten enää tiedä auttaako pelkkä puhe. Pelkään että itse sairastun tai väsyn lopullisesti. En voi aina paeta kotoa toisen juomisen takia ja valehdella ystävilleni miksi tulin yllättäen tai miksi olen yöpaikkaa vailla. Mulla on sellainen olo kuin olisin jossain pahassa painajaisessa ja toivon vain että heräsin. Tää ei voi olla mun elämää ja miten siitä tuli tällaista???!! En edes selkeästi osaa näemmä enää kertoa miten kaikki on mennyt. Haluan vain sen mieheni takaisin johon rakastuin ja joka on minulle hyvä. Kaipaan häntä valtavasti mutta tapaan sen miehen nykyään enää tosi harvoin. Kaikki siis ihan KAIKKI olisi elämässäni mallillaan jos alkoholin voisi poistaa maanpäältä. En valittaisi oikeasti mistään ja ne ongelmat mitä parisuhteessamme on, olisivat hyvin pieniä ja helposti korjattavissa. Vaan miten voin poistaa tuon mörön, alkoholiongelman, joka hallitsee ihan jokaista päivää ja varjostaa elämäämme. Se vaikuttaa ihan kaikkeen. On sellainen olo, että tää kaikki on jotenkin myös mun syytä. Haluaisin että joku puhuisi miehelleni järkeä tai kertoisi minulle mitä minun nyt kannattaa tai pitää tehdä. En voi jäädä tämän asian kanssa enää yksin. Pelkään että ennen pitkää toista meistä sattuu ja sitten on myöhäistä miettiä.

Surullinen Sirpale

Moi Sirpale, ja tervetuloa palstalle!

Miehesi vaikuttaa alkoholistilta. Kannattaa lukea ja etsiä tietoa tästä sairaudesta. Se on siis sairaus, eikä ole kenenkään syytä. Se, että koet itsesi syylliseksi, johtunee siitä, että alkoholistin vierellä eläessä läheinen sairastuu helposti itsekin.

Miehellesi ei pysty puhumaan järkeä, se ei valitettavasti auta. Alkoholisti juo niin kauan kuin tajuaa tilansa, ja haluaa itse raitistua. Silloinkin raitistuminen on todella vaikeaa, ja vain noin 2% alkoholisteista kykenee siihen.

Mutta voit tehdä paljon, sinun ei tarvitse tuhoutua miehesi rinnalla. Voit alkaa keskittyä itseesi, omaan hyvinvointiisi. Voit hakea itsellesi apua, ja ottaa vastuun omasta elämästäsi, päättää millaiseksi se muodostuu jatkossa. Itse me kuitenkin päätämme sen, olemmeko onnellisia vai emmekö ole.

Olet arvokas, tärkeä ihminen. Tällä hetkellä joudut elämään kurjissa olosuhteissa, ja ansaitset parempaa. Paras tapa, miten nyt voit auttaa miestäsi ja itseäsi, on keskittyä siihen omaan hyvinvointiisi. Irrottaudu, tee asioista joista pidät, hemmottele itseäsi. Kerää tukiverkkoa, juttele ystävillesi, älä pidä kulisseja yllä. Avaudu tilanteesta, ja hae itsellesi apua.

Olin aikanaan samanlaisessa tilanteessa kuin sinä, ja minua auttoi paljon Al-anon. Lisäksi tajusin, että vain itseään voi muuttaa, ja se muutostyö on tehtävä, jos haluaa olla onnellinen ja tyytyväinen vielä tässä elämässä :smiley: Toivo, onni ja hyvät asiat eivät tule “toisilta”, vaan ne pitää itse löytää omasta itsestään. Läheisriippuvainen ihminen ulkoistaa elämänsä, ja odottaa että Joku Toinen tulee ja pelastaa. Tästä ajatusmallista on päästävä eroon, koska ei tule ketään, joka pelastaisi. Sen sijaan näin ajatteleva ajautuu vain alkoholistisiin suhteisiin, aina vaan uudestaan ja uudestaan.

Voimia sinulle, kirjoittele ihmeessä tänne, jos se helpottaa! Olet jo matkalla parempaan, ensimmäiset askeleet on otettu.

Hei Sirpale!

Olet ottanut ensimmäisen askeleen elämäsi parantamiseksi, olet kirjoittanut tänne. Olen itse elänyt pitkään alkoholiongelmaisen kanssa, ja tiedän mitä on kulissien ylläpito, ongelman salaaminen kaikilta, jopa kieltäminen itseltään. Kun kaiken kerää sisäänsä, menee itse koko ajan pahemmin rikki. Kirjoitin maaliskuussa ensimmäisen kerran tänne. Sen jälkeen olen kertonut asiasta valikoidusti mm. joillekin sukulaisille, parille ystävälle, osalle asiakkaista jotta tietävät miksi en aina jaksa tehdä töitäni aikataulussa. Oli suunnattoman vapauttavaa lopettaa salailu, lakata ottamasta syyt omaan niskaan, ja lukea täällä sekä kuulla niiltä joille kerroin, tämä ongelma on laajempi kuin osasin aavistaa, meitä on muita, emme ole yksin!

Tajusin myös, että tämä ei ole minun häpeäni, en voi mitään sille että mies juo, olen yrittänyt, mutta hän vastaa itsestään ja omasta käytöksestään.

Lopullisten ratkaisujen tekeminen on prosessi, joka vie aikaa, ja päätöksiin pitää olla itse valmis. Mutta ne kypsyvät pikku hiljaa. Ehdotan, että aloitat siitä, että kerron ongelmasta valikoidusti ihmisille, mm. ystävillesi (koska jos he ovat oikeita ystäviä he ovat tukenasi…). Alat kerätä itsellesi tukiverkkoa, kirjoitat tänne, missä me vertaiset luemme ja ymmärrämme mistä on kyse. Alat keskittyä omaan hyvinvointiisi, ymmärrät, että olet arvokas ihminen joka ansaitsee hyvän elämän, etkä ole syyllinen tilanteeseen. Sanalla sanoen, alat auttaa itseäsi ylöspäin. Otat vastaan apua tilanteeseesi ja kerrot siitä, siinä mittakaavassa kuin pystyt ja mikä tuntuu oikealta - mutta, älä jää yksin! Ja sillä tiellä oletkin jo, et ole enää yksin, täällä palstoilla meitä on paljon, tästä se alkaa.

Muuten en ala neuvomaan, mitä pitäisi tehdä, sillä jokainen ihminen ja jokainen tilanne on erilainen. Ratkaisut selkiävät vähitellen, jonakin päivänä kaikki on toisin. Muutos tulee tavalla tai toisella. Ja omaan tahtiinsa. Sinulla on oikeus olla myös heikko ja tunnustaa että tarvitset apua. Pidä huolta itsestäsi!

Lainaan Sitruunapippurin tekstistä:
"Miehellesi ei pysty puhumaan järkeä, se ei valitettavasti auta. Alkoholisti juo niin kauan kuin tajuaa tilansa, ja haluaa itse raitistua. Silloinkin raitistuminen on todella vaikeaa, ja vain noin 2% alkoholisteista kykenee siihen. "

Minnesota -mallin hoidoissa raitistumisprosentti on yli 50%.

Jos ihminen sairastaisi esim. syöpää, niin miten helppoa olisikaan valita itselle se paremman hoidon antava hoito. Alkoholismi on kuitenkin siitä merkillinen sairaus, että sairas itse ei näe omaa tilaansa ja haluaa mielummin sen 2% hoidon tietyistä syistä ja ne syyt eivät ole oma tahto, vaan sairauden aiheuttama maailmankuvan vääristymä.

Loppupeleissä on ihan se ja sama, millä tavalla ihminen raitistuu, jos sairastaa päihderiippuvuus-sairautta - mikään hoito ei anna 100%:n hoitotulosta.

Onnea matkaan - sitä tarvitaan 200% :slight_smile:

^Olen myös kuullut paljon hyvää tästä Minnesota-mallista. Siellä keskitytään paljon juurikin motivaatiopuoleen, ja pyritään kehittämään sitä halua elää raittiina. Siellä on myös erittäin hyvä hoito-ohjelma läheisille.

Moikka Sirpale!

Kirjoituksesi oli kuitenkin epäilyksistäsi huolimatta hyvin kirjoitettu ja kuin omasta elämästäni! Olen vasta tänään tutustunut tähän sivustoon ja lueskellut kirjoituksia! Ihana heti huomata, ettei ole yksin tällaisen asian kanssa. Kuten sanoin, kirjoituksesi voisi olla lähes itse kirjoittamani! Nyt en ehdi (olen töissä) kirjoittaa enempää, mutta heti kun ehdin niin palaan asiaan. Paljon voimia sinulle! <3

Tässäkin sulla on monta omaa lehmää ojassa. Et haluaisi luopua mistään, kuten saavutetuista eduista, parisuhteesta, kulisseista.
Mutta onko sinulla valta niihin? Miehesi alkoholinkäyttö uhkaa viedä ne sinulta joka tapauksessa. En tarkoita että pitää lähteä…mutta kannattaa miettiä että kun on parisuhteessa alkoholistiin niin saattaa muodostua noidankehä jossa sinusta tehdään osa ongelmaa. Joskus riippuvaisen ihmisen silmät avaa vasta se, kun läheiset lakkaavat ylläpitämästä illuusiota “normaalielämästä” heidän puolestaan. Niinkauan kun joku kannattelee, riippuvainen ei ole todellisuuden kanssa kosketuksessa vaan luulee että hänellä edelleen on talo, parisuhde, välit sukulaisiin…koska toinen juomaton osapuoli pitää niistä huolen. Mikäli päihtyminen estää parisuhteen yhteydet ja aiheuttaa riitaa, toinen paikkaa itseään ja antaa siten ymmärtää että tilanne pystyy jatkumaan samanlaisena. Todellisuudessa jos kuuntelisi itseään, niin raja olisi saavutettu jo, mutta toinen ei sitä tajua vaan jatkaa ryyppäämistä. Ok, hänelle on kerrottu että juominen satuttaa. Mutta hän ajattelee, että kerran tässä kuitenkin ollaan niin kyllä se ohi menee kun maltan hetken, ja seuraavaan juomakertaan mennessä asia on varmasti haudattu. Juomaton osapuoli alkaa kompensoida ja pitää sisällään ne tuskat ettei aiheuttaisi mullistuksia elämään, vaikkapa siten että haluaa suojella toisia miehen känniriehunnalta ja pitää tilanteen stabiilina ulospäin…Ei reagoi näkyvästi mihinkään, koska pelkää aiheuttavansa juovan osapuolen lähtemisen oireilemaan talon ulkopuolelle.

Kannattaa miettiä kuinka eri tavoilla on osallisena päihderiippuvuuteen, ja siten kannattelee sitä tietämättään. Samalla alkaa käyttäytyä ikään kuin olisi vastuussa toisen teoista…Eli ajatus että jos aiheutan riidan tai lähden, niin mies lähtee sitten riehumaan tai sotkee toisten elämän. Ne ovat hänen tekojaan.
Jos lähtee siitä liikkeelle että omalla toiminnalla estää toista tekemästä jotain, niin äkkiä on jumissa koska ne teot eivät lopu. Tiedän yhdenkin ihmisen joka on miehensä kanssa vain siksi että tämä muuten “tekisi jotain niin hurjaa” että siis suojelee muka toisia ihmisiä miehen raivolta olemalla hänen kanssaan väkisin.
Arvaapa paljonko tämä mies käyttää hyväkseen tätä naisen hallintayritystä. Joka kerta kun nainen uhkaa lähteä, mies alkaa riehua ja antaa ymmärtää että hänestä tulee sitten täysin pitelemätön. Mikä on pahinta mitä voi tapahtua tässävaiheessa, jos riippuvuus on siinä kohdassa kuin se on?
Kannattaa tiedostaa että se on etenevä sairaus, joten jos joskus tuntuu että tilanne ei enää voi mennä pahemmaksi: Monesti voi. Juuri kun tuntuu että on myöhäistä kääntyä, se voikin olla se viimeinen hetki tehdä ratkaisuja.
Alkoholismi on hoidettavissa oleva sairaus, olennaista olisi vain saada tämä riippuvainen kasvotusten sen asian kanssa mitä juominen aiheuttaa hänelle itselleen. Sen kertominen sanallisesti mitä se aiheuttaa muille, on aina kierrettävissä alkoholiongelmaisen päässä joten tehokkainta on toimia omien tunteiden pohjalta ja lakata nielemästä mitään. Koska pahoja asioita ei voi toisen puolesta pyyhkiä pois, muttei niitä myöskään saa alkaa hänelle aiheuttamaan. Mutta itse voi päättää mitä sietää ja mitä ei, ja tuoda sen näkyväksi. Maailma huolehtii loput, siis se mitä juominen tuo tullessaan muutenkin. parisuhdeongelmien lisäksi.

Se on ihmeellistä, kun kuvittelee, että nyt on kyllä pohja saavutettu, niin hetikohta muutaman viikon päästä huomaa, että ei se ollutkaan pohja vaan nyt ollaan pohjalla… Alkoholistin kanssa vaan se pohja putoaa niin älyttömän usein ja aina hetken näyttää paremmalta, mutta vain siihen saakka, kunnes se uusi pohja taas tulee… Tämä hässäkkä on kuin syöksykierre yhä vain syvemmälle ja mitä syvemmälle mennään, niin sitä enemmän vaaditaan voimia nousta ylös. Tämä sama kierre on myös läheisriippuvuudessa, jota niin kovin moni läheinen siinä toista auttaessaan oirehtii…

Niin kauan, kuin yrittää itse omin avuin selvitä niillä tavoilla, millä on aina selvinnyt, niin niin kauan siinä paskassa pyörii. Täytyy alkaa tekemään asioita uudella tavalla. Kun tiedostaa sen, että tarvitsee itselleen elämänmuutoksen ihan pakosta, niin ei muutakuin rohkeasti vain kohti uutta.

Asioilla on aina tapana järjestyä. Toisinaan se vie kymmeniä vuosia ja toisinaan joku ymmärtää ilman vuosien tuskaa - itse tuskailin 4 vuotta ja sen ajan tarvitsin kypsyäkseni ymmärtämään sen, että vain minä itse mahdan vain ja ainoastaan itselleni. Minulla ei ole valtaa toisen elämään, vain omaani.

Voimia kaikille ja mukavaa Joulunalusaikaa :slight_smile:

Moi Sirpale, ja tervetuloa palstalle!

“Miehesi vaikuttaa alkoholistilta. Kannattaa lukea ja etsiä tietoa tästä sairaudesta. Se on siis sairaus, eikä ole kenenkään syytä. Se, että koet itsesi syylliseksi, johtunee siitä, että alkoholistin vierellä eläessä läheinen sairastuu helposti itsekin.”
"Mutta voit tehdä paljon, sinun ei tarvitse tuhoutua miehesi rinnalla. Voit alkaa keskittyä itseesi, omaan hyvinvointiisi. Voit hakea itsellesi apua, ja ottaa vastuun omasta elämästäsi, päättää millaiseksi se muodostuu jatkossa. Itse me kuitenkin päätämme sen, olemmeko onnellisia vai emmekö ole.

KIITOS! Voi kumpa olisin löytänyt tämän sivuston jo vuosia sitten. Uskon, että olisin välttynyt monelta ikävältä asialta ja murheelta mutta parempi kai myöhään kuin ei milloinkaan :slight_smile: En pysty tänne kirjoittamaan ajatuksella kun olen kotona ja sen tähden hyödynnän töissä tätä aikaa kun valvon yövuorossa ja nytkin meni pitkä aika ennen kuin pääsin rauhassa tänne kirjoittamaan. Kirjoitat yllä tuosta sairastumisesta. Minua kiinnostaisi että mitä sillä tarkoitat ihan konkreettisesti, miten olet itse sairastunut vai oletko? Pahinta itselleni on ollut näiden vuosien aikana, mitä olen kärsinyt mieheni juomisesta, se että miten se on minua itseäni muuttanut, mistä vieraannuttanut ja miten MINÄ olen esimerkiksi riitatilanteissa käyttäytynyt. Niitä kokemuksia haluaisin jakaa muidenkin kanssa, koska olen joskun jopa pelännyt itseäni.

Saan aivan valtavia raivokohtauksia kun olen väsynyt ja pettynyt ja toinen juo eikä anna minun olla rauhassa. Voin huutaa, kiljua, itkeä, lyödä, töniä ja potkia enkä KOSKAAN missään aiemmassa parisuhteessani ole sellaista tehnyt enkä tietenkään haluaisi miestäni satuttaa. Alkoholi ja se että toinen on kännissä keskellä viikkoa, keskellä omaa työputkeani, keskellä yötä ja niin usein, saa minut nykyään vaan raivon valtaan. On tunne etten mahda asialle mitään, olen ihan yksin ja voimaton ja silloin tekee vain mieli huutaa niin lujaa kuin ääntä lähtee. Tämä pelottaa miestäni ja hän on jopa soittanut poliisit sen tähden meille mutta eihän se ole mikään ratkaisu. Minä olen aina selvinpäin ja hyvinkin rauhallinen kun viimeksikin saapuivat paikalle. On vaan pelottavaa kun ei mahda välillä itselleen mitään ja mies ei usko että antaisi olla rauhassa, ei yrittäisik’ään keskustella kanssani kun on juonut koska AINA silloin tulee riitaa. Ärsyttää jo toisen haju ja naama kun silmistä näkee että on humalassa.

Mutta sen askeleen otin että “liityin” tänne. Al anonia olen miettinyt monta kertaa muttei ole rohkeus riittänyt lähteä ryhmään ihan siitä syystä että paikkakunta on suht pieni ja teen työtä sellaisella alalla etten vaan voi kohdata omia asiakkaitani tuolla vapaa ajalla al anonin puitteissa. Menettäisin uskottavuuteni niin hassulta kuin se kuulostaakin. En siis halua enkä voi sekoittaa työtä ja vapaa aikaani. Enhän tietenkään tiedä että ketään tuttua ryhmässä olisi mutten ole ainakaan vielä uskaltanut ottaa sitä riskiäkään. Ajatus kuitenkin kiehtoo kovasti minua ja uskon että dialogista olisi minulle hyötyä ja siitä että saisin kuunnella toisten tarinoita, vertaisryhmää. Kumpa joku voisi ensimmäisellä kerralla lähteä mukaani niin kynnys olisi varmastio matalampi sitten mennä ja uskon että toisen kerran uskaltautuisin jo yksinkin ryhmään.

Kerroin muuten miehelleni muutama viikko sitten, että aion puhua jollekin läheiselleni siitä mitä meillä kotona tapahtuu ja että aion alkaa huolehtia paremmin itsestäni. Hän piti näitä asioita erittäin hyvinä ja toivoikin että mielummin kertoisin että hän on alkoholisti kuin että valehtelisin hänen “puolestaan” tietyissä tilanteissa. Tämä suhtautuminen todella yllätti minut ja tajusin että olen toiminut täysin päinvastoin ja väärin häntä suojellessani mutta miten en ole sitä itse tajunnut? Kiitos siis kannustuksesta ja neuvoista, näiden kirjoitusten myötä silmäni avautuivat. Luin kaikki ajatuksella, tarkkaan ja moneen kertaan. Ja jo näistä ajatuksista tuli hiukan toiveikkaampi olo. En olekaan yksin ja voin ehkä selviytyä.

Sirpale

[i]Lopullisten ratkaisujen tekeminen on prosessi, joka vie aikaa, ja päätöksiin pitää olla itse valmis. Mutta ne kypsyvät pikku hiljaa. Ehdotan, että aloitat siitä, että kerron ongelmasta valikoidusti ihmisille, mm. ystävillesi (koska jos he ovat oikeita ystäviä he ovat tukenasi…). Alat kerätä itsellesi tukiverkkoa, kirjoitat tänne, missä me vertaiset luemme ja ymmärrämme mistä on kyse. Alat keskittyä omaan hyvinvointiisi, ymmärrät, että olet arvokas ihminen joka ansaitsee hyvän elämän, etkä ole syyllinen tilanteeseen. Sanalla sanoen, alat auttaa itseäsi ylöspäin. Otat vastaan apua tilanteeseesi ja kerrot siitä, siinä mittakaavassa kuin pystyt ja mikä tuntuu oikealta - mutta, älä jää yksin! Ja sillä tiellä oletkin jo, et ole enää yksin, täällä palstoilla meitä on paljon, tästä se alkaa.

Muuten en ala neuvomaan, mitä pitäisi tehdä, sillä jokainen ihminen ja jokainen tilanne on erilainen. Ratkaisut selkiävät vähitellen, jonakin päivänä kaikki on toisin. Muutos tulee tavalla tai toisella. Ja omaan tahtiinsa. Sinulla on oikeus olla myös heikko ja tunnustaa että tarvitset apua. Pidä huolta itsestäsi![/i]

Piti vielä sanoa Sinulle ja kaikille muillekin viestiini vastanneille/kommentoineille, että KIITOS!!! :smiley:
En ymmärrä miten olen ollut niin tyhmä tai ajattelematon, että olen jotenkin unohtanut itseni kaikkien näiden vuosien aikana. Tarkoitan, että olen aika ajoittain ollut hyvinkin onnellinen mieheni kanssa mutta huonoina hetkinä/kausina olen vain keskittynyt syyttämään häntä, murehtimaan että miten saisin hänet lopettamana juomisen ja ymmärtämään paremmin mitä tuskaa juominen MINUSSA aiheuttaa. Sen sijaan, että olisin keskittynyt omaan hyvinvointiini ja itseni auttamiseen. Jotenkin teidän kirjoitusten kautta sen vasta hiukan ymmärsin. En ole tosin vieläkään ihan täysin varma että miten parhaalla tavalla sitten itseäni auttaisin mutta jospa enää ei tarvitsisi padota kaikkia tunteita, pettymystä, vihaa ja epätoivoa oman pään sisälle, josta ne aika ajoittain sitten räjähtelee ilmoille vaan voin jakaa ne tänne ja lukea, ottaa opiksi muiden tilanteista. Jotenkin en ollut aiemmin osannut edes ajatella etten olisikaan yksin näiden asioiden kanssa. Kukaan ystävistäni ei koskaan ole puhunut että miehensä alkoholinkäyttö olisi heidän kotonaan ongelma, joten en ole sitten minäkään kertonut ihan koko totuutta.Ja toisaalta, aika kuultaa muistot. Riitoja tulee ja menee ja jotenkin ne aina ajan saatossa myös unohtaa. Jotenkin sitä on koittanut vakuutella itselleen ettei meidän elämä niin kamalaa olekaan vaikka oikeasti se aina välillä on ihan todella kamalaa ja epätoivoista toisen juomisen takana. Ikuista jännittämistä, pelkäämistä, odottamissta, valvomista ja epävarmuutta. Nyt on taas parempi kausi menossa mutta kaikki voi muuttua ja romahtaa vaikka heti huomenna, mihinkäänhän ei voi luottaa. Mutta siis pointtini oli, että KIITOS! <3

Sirpale <3

En tiedä kiinnostaako ketään lueskella näitä juttujani, ainakaan vastauksia pohtimiini asioihin ja kysymyksiin en ole tätä kautta kovin montaa saanut. Toki olen kiitollinen niistä muutamistakin. Jotenkin kuitenkin itseäni helpottaa tänne kirjoittaminen ja muiden kokemusten lukeminen. Ehkä kaipaan kuitenkin enemmän myös dialogia.

Tuli se joulukin taas. En ole jouluihminen, en sitten alkuunkaan ja monestakin syystä. Lapsuudenjouluista minulla on vain hyviä muistoja mutta vanhempieni eron jälkeen joulut ovat olleet yhtä helvettiä. Joka joulu on vähintään 3 paikkaa missä pitäisi ehtiä käydä ja sitten aina jompikumpi vanhemmista tai joku muu sukulainen pahoittaa mielensä kun en vietä aattoa heidän kanssaan. Ikuista stressaamista siis ja paikasta toiseen juoksemista. Joulun pitäisi olla rauhoittumisen aikaa ja haaveilenkin sellaisesta joulusta että saan aattoaamuna nousta ylös kun jaksan ja viitsin ja voisi koko päivän kulkea kotona pyjamassa, lueskella, syödä, saunoa, availla lahjoja ja ottaa ihan rennosti.

Tämän joulun olen ollut kokonaan töissä mutta joulua edeltävä aika olikin sitten yhtä helvettiä sekin. Mieheni joi taas 3 päivää putkeen. Sain osakseni aivan järkyttävää haukkumista, sättimistä ja arvostelua. Valittamisen kynnykseni hänen juomistaan kohtaan on jostain syystä madaltunut tosi paljon viime aikoina. Olen omasta mielestänikin välillä melkoisen hysteerinen jo aika pienestä. En tiedä miten olen näin muuttunut etten hillitse itseäni enää ollenkaan kun näen toisen juovan vaikka pari olutta. Johtuuko se sitten niistä vuosien huonoista kokemuksista, ikuisesta jännittämisestä ja sen miettimisestä että jääkö putki päälle, tuleeko riitaa, saanko nukuttua kun toinen öykkäröi ja valvoo kotona, jaksanko sitten herätä aamulla töihin huonosti nukkuneena jne. Näihin kaipailin vastauksia jo tuolla aiemmissa kirjoituksissani että miten sitä saisi paremmin hillittyä ja hallittua itseään ja omia tunteitaan liittyen toisen juomiseen?

Nykyään minä huudan. Hypin tasajalkaa ja huudan lujasti kun ahdistaa niin paljon. Oikeasti niin paljon että halusin vain kuolla viime viikolla kun tulin töistä väsyneenä kotiin ja oli yksi vapaapäivä edessä, miljoona asiaa hoidettavana jouluun liittyen ja ikävöin miestäni, jonka kanssa oltiin menty monta päivää ristiin työvuorojemme takia. Tulin kotiin ja mikä minua siellä muu odottikaan kun hän juomassa glögiä klo 15 iltapäivällä!! Sisälläni kiehahti oikein kunnolla ja en tosiaan voinut kuin huutaa ja siitä seurasi aivan järkyttävä riita ja kolmen päivän juomaputki. Mieheni sanoi ettei ollut ajatellutkaan juoda kuin hiukan glögiä mutta reaktioni aiheutti sen että hänen alkoi tehdä sitten mieli vetää kunnon perseitä. Olemme aivan eri aaltopituudella mitä tulee juomiseen. Minä vain en nykyään siedä yhtään edes tissuttelua, jota ennen siedin hyvinkin. Kaipaan raitista, rauhallista ja turvallista arkea johon ei jokapäiväinen konjakkilasi tai pari olutta kuulu. Vaadinko ihan kohtuuttomia?
Mieheni ei ymmärrä sitä etten ole tyytyväinen mihinkään. Kun hän on vähentänyt kännäämistä (eli kunnon humalaa) ja alkanut enemmän tissutella niin valitan siitäkin. Tulee itsellenikin sellainen olo että vaadinko tosiaan mahdottomia ja antavatko muut avovaimot miestensä rauhassa juoda vaikkapa joka päivä konjakkilasillisen tai pari? Minua ärsyttää jo se haju, se ettei koskaan enää saa tuoksutella miehen tuoksua, raikasta tuoksua joka huumaa pään :slight_smile:
Jouduin sitten kovan riitamme vuoksi taas pakkaamaan tavarani ja lähtemään yöksi pois kotoa. Minusta sekin on kovin epäreilua mutta kotiin en voi jäädä kun toinen juo koska en saa nukuttua ja töissä pitäisi käydä ja pelkään etten hillitse itseäni ja sitten riidat paisuvat ihan mittamattomiksi. Väsyneenä kun en pysty rakentavaan keskusteluun ja toisaalta humalaisen kanssa ei juurikaan keskustella asiallisesti, ainakaan meillä.

Jälleen kerran sitten riidat sovittiin ja jouluaaton mieheni olikin ihan selvinpäin vaikka tiedän hänen aina nauttivan joulusta sen tähden että saa olla rauhassa, juoda glögiä ja paistella kinkkua. Noh, ehkä tuo 3 päivän juominen sitten riitti siihen hetkeen.
Ensimmäisen kerran täytyy kyllä myöntää, että mietin eroa ihan tosissani. Mietin, että olenko onnellisempi yksin mutta omassa raittiissa seurassani vai olenko onnellisempi tuon ihmisen kanssa, joka aika ajoittain aiheuttaa minulle suurta surua ja murhetta mutta joka selvinpäin on maailman ihanin mies, mies jota rakastan koko sydämestäni. Mieheni mietti myös että haluaako olla enää kanssani. Hän ei kestä huutamistani ja sitä että kyttään (hänen mielestään) koko ajan jos hän juo yhdenkin oluen esimerkiksi. Hän ei ihan täysin ymmärrä mikä minua ahdistaa ja että huudan koska pelkään. Onko teillä muilla hyviä neuvoja siihen miten toisen juomiseen kannattaisi suhtautua? Ja miten sen tekisi niin että säästäisi jotenkin itseään, miten sitä oppisi hillitsemään itseään ja voisi välttyä isoilta riidoilta. Mutta kuitenkin voisi elää niin että saisi sanottua toiselle kun ahdistaa ja mikä ahdistaa.
Minusta asioista ja omista tuntemuksista olisi tärkeää puhua mutta mieheni kokee että puhumme jatkuvasti hänen juomisestaan vaikka minä ajattelen sen niin että puhun omista peloistani ja toiveistani koska koen että hänen olisi hyvä olla niistä tietoinen ja itseäni myös helpottaa kun saan niitä hänelle sanottua. Toistaiseksi sanomisistani ei kyllä ole ollut merkittävää hyötyä vaan tämä sama oravanpyörä jatkuu, josta todella haluaisin pois!
Seuraavaksi saa sitten jännittää uutta vuotta jota vietämme yhdessä mieheni kanssa että mitä siitä tulee kun juomme molemmat. Tuntuu että riita tulee herkemmin kun minäkin juon mutta tunnen myös että minullakin on joskus oikeus rentoutua. Teen sen nykyään juomisen merkeissä tosi harvoin. Tulipahan taas pohdittua tätä elämää. Olisi kiva saada teiltä neuvoja, kokemuksia ja vahvistusta tälle kaikelle mitä olen jo useammassa kirjoituksessani pohdiskellut.

Hellitä. Päästä irti.

Mikään, mitä teet tai jätät tekemättä ei lopeta tai aiheuta miehesi juomista. Tuollainen “juon koska huudat” on melko tyypillistä: eihän kukaan joisi jos ei olisi paska akka, vaan väitänpä että joisi kuitenkin. Alkoholin käytölle vaan pitää olla syy, tai tekosyy. Ilo, suru, kinkunpaisto, rentoutuminen.

Pääsisitkö Al-Anoniin tai edes kirjan tilaisit sieltä luettavaksi? Se on itsensä hoitamista ja voisi sinua nostaa murheestasi.

Kuulostat väsyneeltä. Mikä vie voimiasi, ellei juuri alkoholismin vaikutuspiirissä eläminen?

Kysyt antavatko muut miehensä juoda päivittäin. Ei ole kyse antamisesta: aikuinen ei tarvitse juomiseensa toisen lupaa.

Miten voisit hillitä itseäsi:irrottautumalla alkoholismista. Kehittämällä itseäsi. Toista et voi muuttaa, muuta siis itseäsi. Itseäkään eivoi väkisin parantaa ja sinäkin kannat paljon huolta, ehkä turhaan, vaikkapa miettimällä missä kaikkialla pitää jouluna olla. Entä sinä itse? Mitä sinä haluat?

Mieheni kokee kovin “traumaattisena” huutamiseni ja miettii myös vakavissaan haluaako elää lopun elämäänsä tällaisen huutavan, aggressiivisesti ja sekopäisesti käyttäytyvän ihmisen kanssa. Täten hän siis minut pahimmoillaan kokee.
Olen väsynyt ja olen vuosien saatossa kyllä myös muuttunut. Voimia vie eniten varmasti juurikin kotiolojen jännittäminen sekä työni, joka on haastavaa ja vuorotyötä. On tavallaan työnkin tähden koko ajan hiukan univelkainen ja kun siihen yhdistää riidat ja “turhan” valvomisen niin välillä mielenterveys on koetuksella. Olenkin huolissani siitä, että olen nykyään niin “räjähdysherkkä”, alakuloinen, surumielinen ja ärtynyt. Ystäväni ja työkaverini pitävät minua kuitenkin positiivisena ja eloisana ihmisenä.

Jostain syystä minulla on korkea kynnys lähteä sen ensimmäisen kerran Al-Anoniin ja etenkin yksin. Niin kuin aiemmin kirjoitin niin pelkään että tapaan siellä työni puolesta ihmisiä, joiden en soisi tietävän mitään yksityiselämästäni. Olen kyllä miettinyt josko joku voisi lähteä sinne ensimmäisen kerran kanssani, onkohan se mahdollista? Lähteä ikäänkuin “tukihenkilön” kanssa :slight_smile:

Mieheni muuten todella kysyy minulta, että “saanko juoda yhden kaljan vai tuleeko sanomista!?”. Olen sanonutkin hänelle ettei tarvitse minun lupaani juomiseensa. Oma käsitys vaan on alkanut sumentua sen suhteen, että mikä sitten on normaalia alkoholin kulutusta. Kuka senkin määrittelee? Mietin sitä kautta että olenko miehelleni turhan ankara ja säästäisinkö itseäni kun en puuttuisi juomiseen vaikka siitä kärsinkin?

Olen mielestäni hyvinkin ratkaisukeskeinen ihminen ja pärjännyt elämässäni ihan hyvin. Autan työkseni muita ihmisiä, lapsia ja vanhempia. Siksi onkin niin käsittämätöntä, että miten tuo alkoholi on minulle sellainen asia jota vastaan en pärjää ja jonka kanssa tunnen jatkuvasti olevani alakynnessä. Kaipaan ikäänkuin lisäkoulustusta elämää varten alkoholistin puolison näkökulmasta :slight_smile:
Miten sinä olet kehittänyt itseäsi? Kiitos ilmalaiva ajatuksistasi! Jään pohtimaan…

Piti vielä tulla lisäämään, että minun mieheni on ollut raitis nyt jotain 4kk… Sitä on edeltänyt 20 vuotta juomista. Hän kuitenkin kohtasi jonkinlaisen pohjan kun erosin ja irrottauduin täysin. Nyt,kun näyttää siltä että hän monien mutkien kautta on löytänyt raittiudesta ilon ja suunnan, voimme yhdessä harkita elämiemme yhteensaattamista taas. Mutta sen sanon, että jos juominen alkaa taas, on minun mahdoton jatkaa yhteistä matkaa. Koska opin jotain olennaista repiessäni itseni irti, tiedän ettei ole mahdotonta elää yksin ja tiedän senkin, ettei yksin tarvitse elää: koko muu maailma auttaa ja tukee minua, jos vain pyydän… Sukua, ystäviä, työkavereita. En ole tässä maailmassa yksin nyt enkä ole ollut silloinkaan, kun mies joi. Minä vain luulin olevani.

Ja loppuuko ne ongelmat jos loppuu juominen? Minun mieheni oli aiemmin “lopettaessaan” niin perhanan kiukkuinen ja käyttäytyi pahemmin kuin ikinä. Viikon kärvisteli, sitten jatkoi vain pahempana juomistaan. Kun erosimme ja hän muutti pois, alkoi varsinainen alamäki. Ilmeisesti juominen ei kuitenkaan ollut tärkeämpää kuin elämä, lapset, vaimo. Minä aloin tapailemaan muita. Mies sekosi. Hulluudessaan meni liian pitkälle ja kohtasi käytöksessään sen pohjansa. Sitten meni AA:han, kun en enää pyytänyt, vaatinut saati välittänyt vähääkään.

Itse jokainen onneaan tekee: minä päätin olla ilman alkoholismin käryä ja elelinkin, välillä surussa ja kaivaten, mutta kuitenkin omaa elämääni ja vielä vain jatkuu ilman viinan hajua… Mies tekee omat päätöksensä: jos päättääkin joskus vielä että haluaa juoda kaljan tai sixpackin per päivä niin minä en siitä päätä. Se on elämän tosiasia: minä en voi toisen ihmisen tekemisistä päättää mutta omistani voin.

Minun itsekehitys on sisältänyt satunnaista Al-Anonia, itsepohdiskelua ja mitan täyttymistä. Ketjuni nimi on 11 tapaa jättää mies. En minä ole mikään hyvä esimerkki, mutta minun polkuni on yksi monista. Selviytymistä on monenlaista: lue vaikka miisyn ketju tai Rinaldan, alusta loppuun. Miisy jättää kodin ja elämäntyön, Rinalda ottaa oman tilan työasunnolta ja tänne kirjoittamisesta. Heidän rinnalla omat kaikki nettideittailut ja muut"selviytymisen avut" kuulostaa hassuilta, mutta oma polku on jokaisella.

Vieressäni kuorsaa mies, joka jaksaa usein kertoa olevansa kiitollinen että heräsi horroksestaan, juopottelusta ja kaiken pilaamisesta, typerästä itsekkyydestä ja sai vielä jonkinlaisen elämän mahdollisuuden: raittius tuntuu nyt vahvistuvan liikkumisen ja tavallisen elämisen myötä. Miksi minä sitten yöllä valvon? Olen kipeänä, yskin keuhkoni pihalle. Mutta joskus valvon myös rahattomuutta ja pelkojani. Nyt onneksi vain tätä köhää.

Korkea kynnys on kaikilla sinne Al-Anoniin mennä: itse en voinut mennä kun en “tiennyt” missä siellä on parkkipaikka lähellä. :smiley: Onneksi sitten voimattomana lopulta sinne raahauduin: parkkipaikkahan oli siinä edessä, kuten useimmissa paikoissa. :smiley:

Tervehdys Sirpale2!

Kyllä näitä kirjoituksiasi luetaan ja otetaan niistä myös opiksi omaan rakentuvaan elämään.

Minä kirjoittelen omaa tarinaani tuolla lopettajien puolella ja paljon lueskelen täällä kotikanavan puolella tuntemuksia alkoholistin läheisten elämästä. Lukeminen täällä auttaa todella paljon ymmärtämään ja näkemään sen kolikon kääntöpuolen, jota ei ennen nähnyt, eikä kyennyt ymmärtämään.

Nyt raitistumisen tiellä haluaa kohdata myös menneisyyden varjot, jotka on hyvä nostaa päivänvaloon ja käsitellä asia kerrallaan pois päiväjärjestyksestä, myös vaimon kanssa.

Se on pakko sanoa, että sinä et voi vaikuttaa miehesi juomiseen tai juomattomuuteen, hänen on tajuttava se ihan itse, syitä juomiselle löytyy joka kerta ja ne syyt eivät koskaan johdu juomarista itsestään. Säästä itsesi siitä kontrollerin roolista ja suuntaa kaikki energiasi omaan elämääsi, vaikka kuinka tuntuisi vaikealta tehdä se.

Toisen takia voi olla ja kärvistellä juomatta, mutta siinä on vissi ero siihen nähden, että haluaa omasta tahdosta oman itsensä takia olla juomatta.

Pelko ja epävarmuus piinaa jatkuvasti läheisten elämää, aina on odotettavissa ennemmin tai myöhemmin se juomishetki, eikä koskaan tiedä milloin se tulee ja mihin se johtaa ja siitä johtuu myös monesti ne ylilyönniltä tuntuvat tunteenpurkauksetkin, toivottomuus, voimattomuus, keinottomuus, turhautuminen, mitättömyyden tunne ja kaikki muu purkautuu kohti ongelmaa, jota ei itse saa millään kitkettyä pois.

Levollinen mieli ja jännittämättömyys on unelma, jota ei juomarin kanssa koskaan tule saavuttamaan. Mieti siis, mitä sinun olisi tehtävä, että saat rakennettua oman elämänmajasi siihen puuhun, jonka sinä kasvatat. Jos rakennat majasi toisen kasvattamaan puuhun, niin se maja särkyy täydellä rytinällä, jos toisen kasvattama puu kaatuukin.

Ei kannata jäädä odottamaan sitä, että joku muu tekee puolestasi päätöksen oravanpyörästä poispääsylle.

Hellitä ja päästä irti!

Jokainen tekee itse omat ratkaisunsa, miten on ja elää. Valitettavan moni elää elämää, jota ei halua elää - helposti syytetään, että tuo toinen on sellainen tai tällainen! Pitää katsoa peiliin ja sieltä peilistä katsoo Sinua se, joka on vastuussa Sinun omasta hyvinvoinnista! Ei yhtään kukaan muu!!!

Jos joku käyttäytyy Sinua kohtaan huonosti, niin älä anna sen jatkua! Ongelma ei ole siinä toisessa ihmisessä, vaan Sinussa, jos jäät siihen huonosti kohdeltavaksi!

Elämä on valintoja.

Minulla on takana yksi parhaista Jouluista ja uusivuosikin tulee menemään mitä parhaimmin - tämä elämä on nyt sitä, mitä minä halusin ja tein valinnat sen mukaan! Minun elämää ei enää yksikään juoppo pilaa.

Mukavaa vuodenvaihdetta kaikille!

• pyykkipoika -

Hei Sirpale!
Luulen, että täällä on aika paljon sellaisia, jotka lukevat ja saavat toisten teksteistä ja kokemuksista voimaa ja vastauksia itselleenkin. Myös minä käyn joka päivä lukemassa uudet kirjoitukset ja usein tuntuu, että haluaisi vastata, on asioita jotka sattuvat yksiin omien ajatusten tai kokemusten kautta. Joskus vain on niin väsynyt itsekin, ettei jaksa kirjoittaa mitään… nyt on ollut vähän sellainen vaihe.

Tuo dialogi on sitä, mitä kaipaan itsekin. Ja kirjoittaminen antaa voimaa. Se on keino purkaa asioita, kun itse olen huono menemään puhumaan kenellekään enkä kovin helposti luota kehenkään. Ei pitäisi jäädä yksin, jos ei pysty menemään konkreettisesti puhumaan minnekään, tämä kirjoittaminen samanlaisessa jamassa oleville on minulle ainakin toimiva keino. Sillä kyllä meitä vertaisia täällä on, vaikka emme aina anna elonmerkkiä itsestämme :smiley:

Tiedän tunteen, kun työstressi painaa päälle ja tilanne kotona ahdistaa. Valvon öisin, nykyään kyllä vähän vähemmän. Kun lepo jää liian vähiin ja univelkaa syntyy, asiat tuntuvat vielä pahemmilta. Jollakin konstilla pitäisi saada turvattua riittävä lepo, muuten voi tosissaan sairastua. Ja pitäisi päästä ulos siitä ahdistavasta tilanteesta, joko konkreettisesti ulos tai toiseen tilaan, tai sitten jos osaisi kääntää ajatukset muualle ja olla välittämättä toisen käytöksestä. Sellaiseenkin voi vähitellen oppia. Mutta ei se aina toimi.

Nyt on kyllä tullut vietettyä joulu ihan tekemättä mitään. Koska tarvitsen työssä tietokonetta, olen nyt parhaani mukaan joulunpyhät välttänyt senkin avaamista. Mieskin oli selvin päin, koska alkot olivat kiinni ja rahat loppu. Nyt taitaa olla niin, että kun aika mielipuolisen kauden jälkeen oli mahdollisuus muutaman päivän rauhoittumiseen, oli se rauhakin vähän liikaa. En osaa nyt edes kirjoittaa mitään järjellistä, yritän käydä käsiksi töihin, mutta palaan kirjoittamaan sinulle jonakin päivänä kun olen vähän elpynyt.

Ymmärrän todella kyllä tuon turhautumisen, kun se että kaikki olisi hyvin, olisi niin pienestä kiinni, mutta ei saa itseään tehtyä ymmärretyksi. Teillä näyttäisi liitossa olevan vielä myös paljon hyvää… Muista kuitenkin pitää huolta itsestäsi. Itse olen huomannut, että riitelemisestä tulee itselle huono olo, jollei se johda mihinkään. Jos pystyisi hillitsemään itsensä, ja esittämään mielipiteensä ystävällisesti ja rauhallisesti, sen enempää jankuttamatta, ja sitten suuntaamaan ajatukset johonkin ihan muuhun. Syyttäminen ja moittiminen provosoi toista, vaikka siinä toisessa kuinka syytä olisikin, aiheuttaa vastareaktion, ja itselle tulee vielä pahempi mieli.

Huominen päivä on parempi, ja siihen voimme vaikuttaa itse. Niin yritän ajatella. Ja kas, olin tosi väsynyt kun tulin tänään tänne koneelle, mutta jo tämä, että kirjoitin vähän sinulle ja ajattelin näitä asioita, helpotti paljon minunkin mieltäni! Pärjäillään :smiley:

hänen omana asianaan, vaikka se vaikuttaakin sinuun - sinä sen sijaan valitset, haluatko ja jaksatko elää sen tosiasian kanssa että miehesi juo vaiko et. jos valitset elämän alkoholistimiehesi rinnalla, ota vastuu ratkaisustasi äläkä syytä miestäsi juomisesta

itse olen valinnut juovan miehen monta vuotta. kun päätin, että lähden, mies lopetti juomisen. uuden ratkaisun paikka on minulla sitten, jos mies ratkeaa jälleen ryyppäämään

saatko purettua työn aiheuttamaa stressiä johonkin/jollekin? auttajakin tarvitsee tukea

et todellakaan poikkea meistä muista, sillä kukaan läheinen ei pärjää alkoholismille - ratkaisu on vain ja ainoastaan alkoholistin itsensä käsissä

voimia ja viisautta tehdä ratkaisuja itsesi hyväksi!