Komppaan edellistä vierasta, hyvin sanottu…
ja
kerroit että sinulla on raivo herkässä ja mies kokee tämän traumatisoivana.
Tähän voisin sanoa että ymmärrän, miten tuo kierre alkaa ja miltä se tuntuu, kun on niin huono olo ja se sitten purkaantuu…
ja mies vastaavasti alkaa nyt ujuttamaan samaa toisinpäin, eli kokee että hän voisi ainakin yrittää hallita sinun mielialoja “käyttäytymällä oikein”, ja koska alkoholi vetää puoleensa hän kysyy sinulta juomiseen “lupaa” vaikka joisi tietenkin varmaan siitä huolimatta…
Eli oravanpyörä jossa molemmat yrittävät tehdä jotain, jotta toinen tekisi tai olisi tekemättä jotain.:
Eli hallinnan yrittämistä.
Säästäisitkö itseäsi kun et puuttuisi juomiseen.
Mikä on normaalia alkoholin kulutusta.
Näistä kannattaa sanoutua irti…Tai siis. Paras keino opettaa miehelle, että hän on vastuussa omista teoistaan…tai se ei ole keino opettaa vaan se on lähinnä vähintä ja suurinta mitä voi omalla kohdalla tehdä molempien hyväksi, että ottaa vastuun Omista teoistaan ensin.
Eli lakkaa vaikkapa ajattelemasta niin päin, että “miehen juominen aiheuttaa minun raivokohtaukseni ja väsymykseni” kääntää sen omalle vastuulle: “eli koska olen tehnyt valintoja jotka ovat johtaneet siihen, että asun alkoholin vaikutuspiirissä, siksi minua raivostuttaa”…niin seuraava askel onkin jo rakentava, että mitä minun pitää tehdä, jotta saisin elämäntilanteeni siihen pisteeseen ettei minun tarvitse reagoida asioihin.
Suuttuminen ja raivostuminen on oikeutettu jos siihen on aihetta, mutta se ei saa olla keino käyttää toista terapiana että kun ensin katson juomissta, niin sitten kostan juojalle että olen katsonut hänen juomista.
Koska itse olen oman elämäni herra.
Koska vaikka se juova osapuoli miten on juonut, niin sinun vastuull a on vain se, mitä itse teet. Ei ole mitenkään epätavallista, että juovalla ihmisellä ei ole havaintoakaan, mitä hän “aiheuttaa” ympäristölle.
Eikä hän varmaan pysty hahmottamaan, että toinen on raivopää hänen takiaan. koska ei hänkään toisten asioista piittaa niin, vain omasta juomisestaan.
Se että purkaa alkoholistiin kiukkua, korkeintaan lisää hänen juomiskierrettään koska hän saa syyn ajatella että muutkin ovat sekaisin, ja hän vain juo eikä tee mitään pahaa. jos otat vastuun itsestäsi ja järkkäilet elämäsi siten ettei kukaan sinun untasi häiritse tai näin, niin sinulla ei ole enää syytä raivostuakaan ja voit syvällä rintaäänellä sitten sanoa toisellekin, että jos juot niin mieti itse miten pääset juomisesta eroon jos haluat.