Miten pystyn lopettamaan?!

Tänään on maanantai, päivä 3. En pystynyt kirjoittamaan aiemmin, kun tili oli holdissa. Eilen huomasin, että alkoi jo kaduttaa koko juttu. Ajattelin, ettei kukaan tiedä lopetusaikeistani, joten ei haittaisi, vaikka en pääsisi alkua pidemmälle. Nyt te tiedätte.

Astuin rajan yli yhdeksän vuotta sitten. Siihen asti olin juonut vain viikonloppuisin — joskus enemmän, joskus vähemmän, mutta en kokenut sitä ongelmaksi. Keväällä 2017 ostin ensimmäisen viinikirjani ja aloitin samantien tutustumisen mahdollisimman moniin eri rypälelajikkeisiin päivittäisellä ”maistelulla”.

Aluksi en meinannut aina muistaa kehittää makuani. Kerrankin olin jo menossa nukkumaan, kun tajusin, etten ollut vielä avannut päivän viiniä. Silloin kävi mielessä, ettei kannattaisi juoda joka päivä, mutta se jäi vain ajatukseksi. En välttämättä olisi edes pystynyt enää kääntymään ympäri.

Uppouduin täysin viinien maailmaan: kävin kursseilla, kiersin viinitiloilla ja harkitsin jopa, että suorittaisin alan tutkinnon. Meni vuosia ennen kuin huomasin, ettei mikään enää tuntunut samalta kuin ennen. Miehessäni olin huomannut muutoksen jo aiemmin: kun tarjosin hänelle lasillisen, hän otti siitä samantien ensimmäisen siemauksen. Tokaisin ärtyneenä, että hänhän juo viiniä kuin vettä, mutta ei mennyt kauaa, kun aloin itse tehdä samoin.

Vuosia istuimme lähes joka ilta kotipihamme terassilla yli pyoleenyöhön. Aamut aloitin päätäni pidellen ja hokien: ”Ei koskaan enää.” Lopulta onnistuin katkaisemaan kierteen ja vähentämään kahdestatoista annoksesta kolmeen. Sen päälle otin vielä oluen. Koska en pysty juomaan olutta yhtä enempää, ilta päättyi pitkään omalla kohdallani aina siihen — neljään annokseen. Viime aikoina olen kuitenkin toisinaan avannut loppuillasta vielä toisen viinin, vaikka oluen jälkeen sekään ei enää maistuisi. En tosin juo siitä kuin kaksi annosta, mutta sekin on minulle nykyään liikaa. Neljän annoksen jälkeen olen nimittäin alkanut menettää sekä tolkun että osittain myös muistin. Perjantaina arvostelin mieheni käytöstä niin kovin sanoin, että hävetti koko seuraava päivä. En ikinä käyttäytyisi niin selvin päin. Meillä on takana 40 vuotta kestänyt onnellinen liitto.

Mieheni ei pysty tukemaan minua lopettamisaikeissani, koska hän on tässä suossa yhtä syvällä kuin minä. Hän ei kuitenkaan juo, ellen minä juo, mistä syystä en voi syyttää häntä edes osittain epäonnistumisistani. Kaikkien näiden vuosien aikana olen yrittänyt lopettaa niin monta kertaa, etten ole pystynyt laskuissa perässä. Kerran aiemmin aloitin viestiketjunkin tällä samalla nimellä. Pahoittelen, etten koskaan vastannut teille, jotka kommentoitte vuodatustani. Hävetti, kun en vakaista aikeistani huolimatta pysynyt montaa päivää päätöksessäni. Tällä kertaa olen kuitenkin tullut jäädäkseni, vaikka mikään ei viittaakaan siihen, että onnistuisin yhtään aiempaa paremmin. Jatkan kuitenkin kirjoittamista kävi miten kävi.

14 tykkäystä

Täällähän sinun tarina olikin, en vain ollut ehtinyt huomata. Tuetaan toinen toistamme :folded_hands:t3:

1 tykkäys

Lämpimästi tervetuloa palstalle. Oman ketjun aloittaminen auttaa varmasti jäsentämään omia ajatuksia ja saamaan vertaistukea. Ja toki se antaa sitä myös muille.

Alku on sinnittelyä, päivä kerrallaan. Mutta ihan varmasti se siitä helpottaa. Tsemppiä!

3 tykkäystä

Uudessa alussa ei ole minulle mitään uutta: olen käynyt sen läpi jo monta kertaa. Kirjoittanut kalenteriin ”Day 1” ja asettanut muistutuksen vuoden päähän. Kerran olen luovuttanut kahdessa kuukaudessa ja kahdesti kuukaudessa, lukemattomat kerrat jo viikossa tai vieläkin nopeammin. Luovutuksen syy on ollut aina sama: hetkellinen ajatus siitä, josko kohtuukäyttö olisi sittenkin mahdollista myös minulle.

Vastaus oli selvä jo kauan ennen kuin suostuin sen hyväksymään. Aloin nimittäin jossain vaiheessa pistää muistiin annokset, jotka join illan aikana. Kaava oli aina sama: pidemmän raittiusjakson jälkeen palasin jo viikossa tuttuun kuvioon, kuten Daylio-äpin kalenterista otetusta kuvasta näkyy. Kyseinen sovellus on tarkoitettu mielialojen ja päivittäisten toimintojen seuraamiseen, mutta ei kukaan estä käyttämästä sitä omien halujensa ja tarpeidensa mukaan. Olen määritellyt keltaisen naaman tarkoittamaan kohtuukäyttöä. Punaisen merkitys lienee selvä.

1 tykkäys

Näppärä idea. Harmi, ettei itsellä tullut tehtyä samanlaista seurantaa ja toivottavasti tulevaisuudessa ei enää koskaan tällaista tarvitse miettiä.

Itsekin luopunut ajatuksesta kohtuukäytöstä. Ei onnistu. Eikä kotona voi olla baarikaappia.

1 tykkäys

Päihteisen väärinkäyttö tarkoittaa pahimillaan ..
Se täytyy peittää.
Kiitos osaaööiatymiesta,

Joo, ei tarvitse enää miettiä seurantaa. Tällä kertaa me onnistumme! :flexed_biceps:

1 tykkäys

Niinä harvoina kertoina, kun mieheni joi enemmän kuin minä, makuuhuoneessa oli aamuisin hirveä lemu. Vanha viina siellä on toki haissut muulloinkin, en vain ole itse sitä havainnut.

Liiasta juomisesta aiheutuva haju on aina ollut minulle suuri häpeän aihe. Mieleen on jäänyt eritoten tilanteet, joissa olen joutunut olemaan tavallista lähempänä vierasta ihmistä, kuten lääkärissä. Eilen ei tarvinnut hävetä.

6 tykkäystä

Tällä kanavalla on paljon videoita aiheesta, joka monia vaivaa, mutta harva siitä uskaltaa puhua edes anonyymisti.

Olen sitä mieltä, että alkoholismin hoito alkaa myöntämällä rehellisesti itselleen, ettei homma ole enää hallinnassa.

Aivan turha tuote koko alkoholi, ilman pärjää aivan loistavasti. Sen tuoma rentous on yksi suurimpia huijauksia. Halutun olotilan saavuttaminen vaatii aina vaan isomman lasin ja seuraava päivä on poikkeuksetta sellaista ahdistuksen ja ärtyneisyyden sekamelskaa.

5 tykkäystä

Hyvin sanottu, kiitos!

1 tykkäys

Viini- olut- tai viskiharrastus, mikä voisikaan mennä pieleen :slight_smile:

Minä harrastin oluita, tärkein kriteeri oli kylmyys…kyllä se alkoholi on se harrastuksen porkkana, sen tajusin jo vuosikymmeniä sitten.

Kyllä ei olisi harrastajia, jos saatavilla olisi vain alkotonta. Joskus jotenkin ihannoin sitä rentoa eurooppalaista suhtautumista alkoholiin; he kun osaavat nauttia elämästä.

Nyt tiedän paremmin: kyllä se ihminen sairastuu riippuvuuteen yhtälailla siellä ranskalaisella viinitarhalla kuin suomalaisessa lähiössäkin.

Nyt itsellä on takana yli kahden vuoden raittius ja voin kyllä vilpittömästi sanoa, että en kaipaa alkoholia enää yhteenkään tilanteeseen. Harmittaa vähän, kun olin niin änkyrä, että piti kolkyt vuotta ryypätä, vaikka elimistö yritti kaikin keinoin ilmoittaa alkoholin sopimattomuudesta.

Olo ilman addiktioita on sellainen tavoittelemisen arvoinen asia. Myös nikotiini on aine, josta kannattaa pyrkiä eroon. Senkin puute tekee ihmisestä sellaisen levottoman ja reaktiivisen, kun käyttöä on aikansa jatkanut.

Kyllä tulee elosta sellaista kaikin puolin kevyempää ja jotenkin ainakin itsellä sellainen äärimmäinen reagointi lähes kaikkeen on jäänyt pois.

Nyt ymmärrän, että elämässä ei voi vaikuttaa juuri muuhun, kuin itseensä, turha märehtiä ja pohtia kaikkea.

Yksi todella merkittävä muutos, jonka tein elämääni on sosiaalisen median pois jättäminen. Sieltä tulee sellainen määrä negatiivista tavaraa, että jos siellä jotain hyvää onkin, niin se hukkuu sen kuran alle.

7 tykkäystä

Pitää täysin paikkansa — etenkin se, ettei olisi harrastajia, jos juomat olisivat alkoholittomia. Pisti ihan hymyilyttämään. Kauan kesti itsellänikin tajuta, etten oikeasti juo maun takia, vaikka niitä parhaimpia makuelämyksiä muka metsästinkin.

3 tykkäystä

Eilen oli ensimmäinen vaikea päivä. Ottaa koville, kun tietää, että ”kaikki muutkin” juovat. Todellisuudessa en tiedä heidän elämästään juuri muuta kuin sen, montako viiniarvostelua he kirjoittavat viikossa. Vain kahden kaverin kanssa olen kirjoitellut kommenttikentissä muustakin kuin viineistä. Toisella heistä tuntuu olevan homma hanskassa, mutta toisella ei yhtään sen paremmin kuin itsellenikään. Silti mietin häntä kuin hän olisi edelleen siinä pisteessä, jossa oli vuosia sitten, kun laitoimme ensimmäiset tykkäykset toistemme arvosteluihin: lasillinen tai kaksi päivällisellä. Itse skippasin aina sen päivällisen…

1 tykkäys

Näistähän ei ääneen huudella, paljonko sitä viiniä viikkotasolla menee. Uskotellaan, että riskirajat ei ylity, kun tässähän vain ruuan kanssa maistellaan. Uskon, että on haastavaa, jos kaveripiirissä viinien maistelu ja arviointi on ollut harrastus. Ehkä jos arvostelisitkin jonkun holittoman viinin? Tiedä vaikka muutkin innostuisi?

1 tykkäys

Hyvä idea! Sen enempää en aio selitellä katoamistani. Olen tosin niin usein todennut, että meni vähän överiksi, ettei syyn pitäisi tulla kenellekään yllätyksenä.

1 tykkäys

Viikko sitten avasin elämäni toiseksi viimeisen viinipullon viideltä iltapäivällä. Kuten aina, join siitä puolet työpöytäni ääressä. Mieheni joi puolet terassilla. En ole vuosiin uskaltanut liittyä hänen seuraansa, koska illan päätteeksi pöydällä olisi ollut neljä tyhjää pulloa. Työskentelin kunnes lasi oli tyhjä, avasin oluen ja menin suihkuun. Sen jälkeen avasin toisen viinin ja aloin lukea kirjaa.

Aamulla en muistanut, mitä olin lukenut. Sen kuitenkin muistin, että jossain vaiheessa iltaa minulle tuli suuri tarve sanoa ääneen jotain sellaista, mikä en ollut koskaan aiemmin edes käväissyt mielessä. Mieheni oli jo nukkumassa, kun ivallisesti naureskellen astelin kohti makuuhuonetta. Kun sain asiani hoidettua, aloin jostain syystä potkia seinää — enkä todellakaan tyytynyt potkimaan kuin jalkapalloa vaan vetelin kuin mikäkin karateka kunnon vyötärönkorkuisia sivupotkuja. Jätin sen aiemmin kertomatta. En ollut valmis kuulemaan kommentteja, vaikka tiesin, että ne olen ansainnut.

Luulisi, että tuollaisen sekoilun jälkeen olisin ollut motivoituneempi lopettamaan, mutta en voi sanoa, että olisin ollut kovinkaan kummoisesti. Koska olin jo vuosia yrittänyt lopettaa jopa useita kertoja viikossa, en enää uskonut, että voisin onnistua. Uskolla on kuitenkin hyvin vähän tekemistä sen kanssa, mitä ihminen saa aikaan — sen olen todennut monta kertaa kuudenkymmenen vuoden aikana. Toivo on se, mikä ratkaisee, ja sitä minulla vielä oli.

Olen ihminen, joka uskoo merkkeihin, joten heitin yläilmoihin pyynnön, että sellaisen saisin. Niin kävi, kun avasin pitkästä aikaa Plinkin ja näin Riikinkukon päivityksen. Hänellä oli ”Day 1”. Kirjoitin vastauksen, mutta koska tilini oli holdissa, viesti ei mennyt heti perille. Sunnuntaina olin jo aikeissa poistaa sen. Tunsin kuitenkin vahvasti, että tällä kertaa en saanut luovuttaa ennen kuin peli oli edes alkanut.

Viikko sitten avattu pullo on edelleen jääkaapissa. Jos se ei kelpaa miehellenikään, kaadan sen illalla viemäriin.

6 tykkäystä

Täällä puoliso lähti alkoon hakemaan itselleen väkeviä. En ota, en maista, en jää seuraksi iltaa istumaan. Mutta tätä tämä omakin arki on, jos sielläkin puoliso koettaa vetää mukaan juomaan. Kaada vain se loppukin viemäriin, mitä sitä suotta seisottamaan.

2 tykkäystä

Tuskinpa täällä yhtä seinien potkimista ihmeemmin kommentoidaan. Ainakaan niin, että se kovin kummallista juopon käytöstä olisi. Toivottavasti et satuttanut itseäsi.

Kyllä täällä voi ja kannattaakin asioistaan kertoa, niistä hävettävistäkin. Ihan varmasti helpottaa, kun häpeän kirjoittaa auki ja kohtaa sen.

Tsemppiä!

5 tykkäystä

Joo, kaadoin jo. Meillä mies ei ole koskaan juonut yksin muulloin kuin jouluaterioilla nuoruusvuosina, jolloin en itse vielä tykännyt viinistä. Join siis ennen vain olutta, mutta se ei mielestäni oikein sovi ruokapöytään — alan harrastajat ovat tietysti asiasta eri mieltä. Mietin taannoin, miltä tuntuisi, jos hän yhtä-äkkiä päättäisi lopettaa. Olisi ollut pakko seurata esimerkkiä, vaikka ei olisi huvittanut, mutta se olinkin yllättäen minä, joka päätti ensimmäisenä pistää korkin kiinni.

2 tykkäystä

Kiitos! :heart: Aggressiivisuuteni hävetti ja hirvitti. Se on aiemmin näyttäytynyt vain puheissa, mutta tällä kertaa meni vielä pidemmälle. Tähän on korkein aika lopettaa, kun en kerran aiemmin ole siihen pystynyt.

2 tykkäystä