Miten päästä eroon katkeruudesta?

Vinkkejä? Omakohtaisia kokemuksia?

Olen päässyt eroon läheisiäni kohtaan tuntemastani katkeruudesta kerrattain, kun mietin menneitä tekojani, pelkäsin ja rukoilin Jumalaa. Muistelin, miten he ovat kuitenkin rakastaneet minua, ihan ilman ansiottani, mutteivät kuitenkaan ole pystyneet auttamaan näissä ongelmissa, kuin hetkellisesti.

Tässä kai vain purkaakseni näitä tunteitani, mutta myös varoitukseksi muille kertomus (pitkä, olen huono tiivistämään) viimeisimmästä katkeruutta aiheuttaneesta kokemuksestani.

Luovuin pari vuotta sitten jälleen ammattiavun hakemisesta. Olin hakeutunut toista kertaa kuntoutukseen. Satuin taas paikkaan, jossa työntekijöiden asenne minua kohtaan oli alistava ja epärehellinen ja heidän käytöksensä johdosta tuntemani turvattomuuden tunne johti kuntoutuksen lopettamiseen 4 päivän jälkeen. Suunnitelmissa oli kuukauden kuntoutus, sosiaalitoimisto oli tähän myöntänyt maksusitoumuksen ja olin mortivoitunut. Taustalla toki entisiä kokemuksia ”ammattilaisista”, ehkä vaikeampiakin, mutta sitä jotenkin herkistyy, kun samanlaisia kokemuksia tulee aina vaan lisää.

Kerroin tuolloin rehellisesti ennen kuntoutukseen tuloani, että alkoholin lisäksi käytän kannabista, mutta että alkoholi on pääasiallinen ongelma. Sovittiin, että tulen alkoholikuntoutukseen kannabiksen käytöstä huolimatta ja voin ottaa koirani mukaan ja saan liikkua vapaasti ulkona (maaseutua) muulloin kuin ruokailujen ja ohjelmien aikana.

Laitokseen sopeutuminen on kuitenkin aina vähän hankalaa. Yritin saada listaa paikan säännöistä ennen tuloani, jotta opettelen ne etukäteen ulkoa (edellisessä kuntoutuksessa oli niin paljon sääntöjä, että vaikka minulla on hyvä muisti, rikoin niitä vahingossa ihan tahtomattani). Puhelimessa ohjaaja kuitenkin sanoi, ettei heillä juuri ole mitään sääntöjä. Ajattelutapani on kai aina ollut jotenkin erikoinen, koska jo päiväkodissa sain noottia siitä, että olin leikkinyt kaverini kanssa kuivauskaapissa ja isona tyttönä minun olisi pitänyt tietää, ettei siellä saa leikkiä. En tiennyt. En taida tietää vieläkään. Kuivauskaapin nappulat on katon rajassa, niin ettei niitä kyllä saa leikki-ikäinen väänneltyä ja kyllä minusta lastentarhaopettajan pitäisi olla niin koulutettu, että osaa katsoa kuivausta päälle laittaessaan, onko kaapin lattialla lapsia nukkumassa. Näinpä taaskaan en tälläkertaakaan osannut lukea henkilökunnan ajatuksia siitä, miten on toimittava.

Minulle sanottiin, että saan lenkkeillä vapaasti. Seuraavana aamuna, kun tulin aamulenkiltä vähän ennen aamiaista, tuli hoitaja pihalla vastaan ja sanoi, että minun pitää ilmoittaa, kun lähden lenkille. Tämä selvä. Seuraavan kerran lenkille lähtiessäni ilmoitin, että nyt lähden lenkille. Parit lenkit kai meni näin. Sitten minulle sanottiin, että pitää ilmoittautua, kun tulen lenkiltä. Tämä selvä. Aloin ilmoittautumaan palatessani.

Kävimme myös yhteislenkillä halukkaiden kuntoutujien ja tosi kivan nuoren lähihoitajaopiskelijan kanssa. Oli Heinäkuu, joten oli marjastusaika. Tienvieressä oli pieni metsikkö, minne poikkesin katsoakseni onko siellä mustikoita. Olihan siellä ja pyysin, että pysähdytään syömään niitä hetkeksi. Hoitaja tuntui olevan kauhuissaan tieltä poistumisestani (koko metsikkö oli näköetäisyydellä, seutu on peltovaltaista) ja marjoja ei saanut poimia. Ehkä hän pelkäsi, että ne voivat olla käyneitä ja tulemme humalaan. Lenkki oli tosi lyhyt, korkeintaan puoli tuntia.

Seuraavassa aamupalaverissa kysyttiin, mitä aktiviteettejä haluaisimme harrastaa, sanoin tietenkin, että tehdään marjastusreissu. Ei saanut kovin paljon kannatusta, joten kun iltasella oli vapaa-aikaa, lähdin itsekseni lenkille etsimään hyvää mustikkapaikkaa. Muutenkin teen yleensä varsinkin uusissa ympäristöissä alkuun pitkiä kävelylenkkejä tutustuakseni paikkoihin. Minulla saattoi olla myös joitain huolia ja murheita liittyen laitokseen sopeutumiseen, joita en nyt tarkoin muista. Jokatapauksessa pitkät kävelylenkit ja vaeltelut ovat olleet minulle jo lapsena rentouttava pakopaikka. Ilmoitin taas lähtiessäni, että lähden lenkille. Palatessani noin kaksi ja puoli tuntia myöhemmin, menin taas ilmoittautumaan. Ohjaajan mielestä olin ollut kävelyllä liian kauan ja hän puhallutti minut. Puhalsin tietysti nollat, lähimmälle kirkonkylälle oli ainakin 20km ja minulla oli iso koira mukana niin että en kai sentään liftaisikaan viinakauppaan… Sitäpaitsi ihan tosissaan olin hakeutunut oma-aloitteisesti sinne siksi, että pääsisin viinasta eroon ja edelleen halusin sitä. Ohjaaja sanoi, että tästlähin minun pitää ilmoittaa etukäteen, kauanko olen lenkillä. Sanoin, että tämä selvä.

Aamulla kuitenkin oli aamupalaveri, jossa yleisluontoisesti ohjaaja sanoi, että lenkillä saa olla korkeintaan puolituntia kerrallaan. He eivät voineet sanoa suoraan, että Minä olen ollut eilenillalla liian kauan lenkillä, niin että asiasta olisi voitu keskustella ja olisin voinut ilmaista oman näkökulmani asiaan. Lisäksi he puhuivat tietäväisen näköisenä siitä kuinka eilisiltana oli Hannu Lauerma puhunut televisiossa siitä, kuinka lääkehoito on päihderiippuvuuden hoidossa välttämätöntä. Olin nähnyt edellisenä päivänä lääkäriä ja oli sovittu, että koska minulla ei ole sen kummempia mielialaoireita, vaan olen onnellinen, kun olen päässyt kuntoutukseen, niin määrätään minulle lääkitykseksi vain melatoniinia nukahtamiseen tarvittaessa ja varalta erästä bentsodiatsepiiniä, jos tulee vaikeampaa unettomuutta (kumpaakaan en ehtinyt ottaa kertaakaan).

Tulin pahalle tuulelle tästä, että he puhuvat minun asioistani ikäänkuin yleisluontoisina, niin etten voi vastata heille omista asioistani. Erityisesti lenkkeilyn rajoittamisesta, koska se on minulle henkireikä ja syrjäisen sijainnin vuoksi hoitopaikassa olisi ollut tosi vaikea saada päihteitä, vaikka niitä olisi halunnut. Minulla on ollut aina periaate koirani hoidossa, että lenkki kestää vähintään sen puoli tuntia ja se tehdään kolme kertaa päivässä. Lisäksi koirani on iso ja joskus raisu leikeissään, ja vaikka minulle annettiin lupa sen ottamiseen kuntoutukseen mukaan, se silti jännitti minua. Koira on kiltti, mutta tosi leikkisä ja iso ja koiriin tottumatonta sen leikit voi jopa pelottaa. Olisin halunnut pitää koirani rauhallisena riittävällä liikunnalla. Koira oli silloin 5-vuotias ja kyseinen rotu on metsästyskoiranakin usein parhaimmillaan vasta 10-vuotiaana pahimman pentumaisen villeyden laannuttua. Olisin jättänyt koirani poikaystävälleni hoitoon, jos olisin tiennyt tällaisista rajoituksista, mutta asioista ei voitu sopia etukäteen. Nyt en saanutkaan enään lenkkeillä riittävästi ja minua suututti myös henkilökunnan kiero manipulatiivisuus. Asioista ja siitä, ketä ne koskevat voinut puhua oikeilla nimillä, joten en voinut myöskään vastata itseäni koskeviin ääneen lausumattomiin kysymyksiin, ilman ”se koira älähtää, johon kalikka kolahtaa”-vaikutelmaa. Aloin purkaa pahaa mieltäni siivoukseen ja mattojen paukuttamiseen.

Pian yksi ohjaaja/hoitaja halusikin jutella kanssani. En ollut joistakin asioista hänen kanssaan samaa mieltä, joten olin hänen mielestään passiivisagressiivinen. Hän ehdotti, että minulle määrättäisiin jotain rauhoittavaa lääkettä. Myöännyin siihen, että minulle määrättäisiin jotakin tarvittaessa otettavaa rauhoittavaa lääkettä. Hän lupasi soittaa lääkärille.

Pari tuntia myöhemmin ohjaajahoitaja(en tiedä kumpia he kukin on) tuli huoneeseeni ja kertoi kahden lääkkeen nimet, joita lääkäri voisi määrätä. En ollut kuullut kummastakaan lääkkestä aiemmin, joten pyysin saada pakkausselosteet, selvittääkseni sopivatko lääkkeet mahdollisesti minulle. Jotain syystä hoitaja ei millään halunnut antaa minulle pakkausselosteita, vaan jankutti että ”lääkäri määrää”. Sanoin, etten ota aineita, joista en tiedä, mitä ne ovat ja onko minulla ehkä jokin vasta-aihe kyseiselle lääkkeelle. Kun näitä argumentteja riittävän kauan puolin ja toisin toisteltiin, sain lopulta toisen lääkkeen pakkausselosteen. En muista lääkkeen nimeä, mutta se alkoi O:lla ja ei ollut Oxycontin eikä Opamox. Lääke oli vahva neurolepti, jota käytetään skitsofrenian ja manian hoidossa. Minulla ei oltu edellisen päivän lääkärikäynnillä todettu eikä edes epäilty kumpaakaan ja lääkkeen sivuvaikutuksina mainittiin muunmuassa: kuolaaminen, lihaskrampit, sähköiskut, maksavaurio, äkkikuolema. Sanoin etten kärsi sellaisesta tilasta, että minun olisi tarpeen moisia lääkkeitä ottaa.

Seuraavaksi muutaman tunnin päästä minut pyydettiin toimistoon palaveriin, missä olivat kaikki henkilökunnasta, myös tämä mukava nuori lähihoitajaopiskelijatyttö, kenen kanssa oltiin käyty kävelyllä. Johtajatar sanoi, että en saa tästlähin ulkoilla ollenkaan. Olen nyt huumevieroituksessa, koska he epäilevät minulla olevan kannabiksen vieroitusoireita. Sanoin, että ei käy, koska minulla on koira mukana ja sitä pitää ulkoiluttaa. En voi ottaa vastuuta siitä, että ulkoilutatte sen minun puolestani, joten lähden nyt kotiin. Olen kertonut avoimesti kannabiksen käytöstäni ja silti on sovittu, että olen alkoholikuntoutuksessa, koska se on pääasiallinen angelmani. Johtajatar katsoi epäuskoisena ja kiiluvin silmin. Sanoin, että täytetään uloskirjauslomake ja soitetaan kotiväelle, että tulevat hakemaan. Johtajatar vain tuijotti vihaisen näköisenä ja lähihoitajaopiskelija itki. Johtajatar uhkaili, että jos nyt lähden, menee minulla välit kotikuntani sosiaalitoimeen. En siitä paljon piitannut. Lopulta johtajatar tulosti paperin ja se allekirjoitettiin. Soitettiin kotiin, että tulkaa hakemaan. Menin pakkaamaan ja siivoamaan huoneeni. Sitten otin rinkkani ja koiran ja lähdin ulos. Menetin niin luottamukseni ja minua pelotti, etten halunnut viettää enää hetkeäkään siinä rakennuksessa. Kävelin läheiselle kappelille ja hautausmaalle odottelemaan kyytiäni. Läheisestä toisesta hoitolaitosyksiköstä, missä säilytetään pitkäaikaisasukkeja tuli joku pikkumotoristin näköinen ukkeli puhumaan minulle järkeä. En voinut kumminkaan luottaa enää. En kertakaikkiaan uskaltanut jäädä, en edes odottamaan kyytiä pihaan. En tiedä mitä he olisivat sen jälkeen halunneet minulle tehdä, kun olisivat halunneet syöttää moisia myrkkyjä sen tähden, että ”olen hankala”.

Uskon, että se kumpuaa jo lapsuudestani, etten voi luottaa komentelijoihin ja alistajiin. Luulen, että alkoholismi voi jopa osittain kummuta siitä, miten minua kasvatettiin. Kasvatusmottoja olivat ”Parempi tossun alla kuin taivasalla!”, ”Tee tai itke ja tee!”, ”Syö tai hierotaan päähän!”. Nämä lausuttiin hymyssä suin. Olin kai aika huumorintajuton lapsi, kun otin niistä itseeni. Lisäksi huudettiin pää punaisena esim. ”Älä märise siinä!”. Olin yli herkkä. Ei kovapäisempi vekara oisi ollut noista millänsäkään. 18-20-vuotiaana koetin hakea apua liialliseen tunneherkkyyteeni mielenterveystoimistoista. Olin tuolloin sitä mieltä, että hallitsemattomat itkukohtaukseni, joita olin oudoissa tilanteissa saanut 5-vuotiaasta asti ja jotka ovat kiusallisia, voisivat johtua siitä, että lapsuudenkodissani negatiivisten tunteiden tunteminen oli aikalailla kiellettyjä, jolloin näitä tunteita ei oppisi käsittelemään ja niistä tulee siksi hallitsemattomia ja itsellekin selittämättömiä. Silloin minusta tuntui oudolta, että psykiatri ei halunnut tietää lapsuudenoloistani muuta, kuin että vanhempani ovat naimisissa ja työelämässä. Tänä päivänä kuitenkin olen sitä mieltä, että minulla oli aika tavallinen ja hyvä lapsuus. Kaikissa perheissä on jotain ongelmia, esimerkiksi vuorovaikutusongelmia. Herkät luonteet sitten reagoivat niihin enemmän. Synnyin varmasti alkoholistiksi, tosin ympäristötekijät sitten saivat taudin puhkeamaan. Teini-ikäisenä kieltäydyin noin puolen vuoden ajan, kun kaverit alkoivat kokeilemaan alkoholia, ottamasta sitä (ei kiinnostanut), mutta sitten painostuksen myötä kokeilin ja omalta kai se sitten tuntui lopulta. Varsinaisen alkoholiongelman puhkeamiseen kesti kyllä vielä 10 vuotta ja tuolloin oli elämäntilanteessa myös muita laukaisevia tekijöitä.

Kuntoutuskodista lähetettiin sitten lasku 4:n päivän huumevieroituksesta kotikuntani sosiaalitoimeen. Huumevieroitus on kalliimpaa, kuin alkoholikuntoutus. Oli sovittu, että tulen alkoholikuntoutukseen ja olin siinä ja sen säännöillä(siinä määrin kuin säännöistä kerrottiin ja sovittiin). Kun huumevieroitus tuli puheeksi, lähdin heti. Silti lähetettiin lasku 4:n päivän huumevieroituksesta.

Tämä oli vain yksi pienimmistä epäluottamusta ja katkeruutta aiheuttavista asioista hakiessani apua, mitä niin monet ihmiset ovat minua kehottaneet tekemään. Tämän jälkeen kuitenkin päätin olla enää turvautumatta ammattiapuun. Sain sen jälkeen joitakin lyhyitä raittiuksia vertaistuen ja omistautuneiden ystävien avulla, mutta nyt on taas mennyt niin huonosti, että läheisten takia (myös itselläni minulla on elämänhalua, vaikka riippuvuus varjostaa sitä) haluaisin vaikka kuntoutuslaitokseen, mutta entisten kokemusten aiheuttamat tunteet ja pelot nousee pintaan. En tiedä kannattaako sitä kautta tosiaankaan yrittää, vai meneekö kaikki taas vain huonompaan suuntaan. Nykyisellä paikkakunnallani vain kun ei ole näitä vertaistukiryhmiä, niin niissä käyminen on vaikeaa. Alan olla fyysisestikin huonossa kunnossa. Tuskin moni jaksoi lukea. Purkaus vain. Tämä katkeruus vain kalvaa, minusta tuntuu, että jos varhaisessa vaiheessa (äsken kuvattu ei ollut enää varhaisvaihetta) olisi voitu kohdella ihmisenä, joka vielä tuolloin kai olinkin, niin kaiken ei olisi tarvinnut mennä niin pitkälle.

Voi ei, olen vihainen ja surullinen puolestasi ettet saa tarvitsemaasi apua ja asiallista kohtelua :frowning: Kirjoitat selkeästi ja kuvaat tunteitasi hyvin, todella vaikea uskoa että sinulla olisi mitään tarvetta psykoosilääkkeille. Luultavasti kyseinen lääke oli Olanzapin, tunnetaan myös kauppanimellä Zyprexa. Minulla on 2-suuntainen mielialahäiriö ja tiedän että joillain saman diagnoosin omaavilla on tuo lääkitys. Itse olen elänyt jo 10 vuotta ilman psykoosilääkkeitä. Niistä voi olla hyötyä aistiharhoihin tai itsetuhoisuuteen, mutta mihinkään lievempään en niitä käyttäisi, sivuvaikutukset nimittäin tekivät zombieksi.

Joo, se saattoi olla Olantzapin. Joillakin skitsofreniaa sairastavilla ystävillä on sitä Zyprexa nimellä. Ei he oo maininnu, sen pahemmista sivuvaikutuksista, kuin väsymys ja lihominen, tosin nekin saattaa itsetuntoon jo vaikuttaa kovin. Ja ettei ne äänet välttämättä silti katoa, vaikka ottaa lääkkeet, mutta että niitä on helpompi olla uskomatta todellisiksi. Mulla ei oo kumminkaan mitään ääniä kuulunut. Se oli vaan, että olin vissiin “hankala”, niin ois ollu parempi olla zombi. En kumminkaan uskaltanut alkaa zombiksi, vaan oli pakko päättää se kuntoutus.

Edelliselle työnantajalle tuli työhönottovaiheessa sanottua, että oon sitten tosi herkkä, että jos on sanomista, niin kannattaa sanoa rauhallisesti eikä alkaa huutamaan ja sättimään, koska saatan mennä ihan puihin, että itken sitten vaan koko päivän, eikä työnteosta tule mitään. Hää oli sitten, että “Niinkö? Minä olen kanssa herkkä. Tein semmoisen kyselytestin, että oletko erityisherkkä ja sain vastaukseksi, että olen. Kävin viikonloppukurssin siitä. Sellainen psykologi piti sen”. Tämä työnantaja antoi sitten minulle luettavaksi kirjan “Erityisherkkä Ihminen”. En nyt muista kirjoittajan nimeä, mutta englanniksi se oli kai ilmestynyt " Highly Sensitive Person". Siitä sai kyllä paljon näkökulmaa itseensä ja myös moneen ystävään ja tuttavaan. Herkät ihmiset eivät ole kaikki samanlaisia keskenään, vaikka tämä herkkyys (tunteiden, aistien, havaintojen) heitä yhdistää. Kirjassa arvioidaan erityisherkkiä olevan 15-20 prosenttia ihmisistä. Ei se mikään sairaus ole. Siinä on hyvät ja huonot puolensa. Sen opin siitä kirjasta. Opin hyväksymään itseäni vähän paremmin. Harmi, että työsuhde jäi määräaikaiseksi, koska vaikka kyse oli lähinnä fyysisestä työstä, tämä työnanataja oli tosi fiksu ja antoi minulle muitakin kirjoja luettavaksi aina kulloiseenkin tilanteeseen liittyen. No, saatamme olla yhteyksissä vielä joskus. Mukava tutustua.

Mihin tämä nyt liittyi, no kai siihen, että saatan jonkun mielestä vaikuttaa “sekopäiseltä” että ehkä tarvisin lääkitystä, mutta kun mielestäni ja läheisten mielestä olen vain herkkä. En ole sitä tahallani, mutta vaikka olisin, niin ei se ole sairaus. Se on luonteenpiirre. Hyvät ja huonot puolensa tilanteen mukaan. Siinä kirjassa puhuttiin kyllä lääkityksistäkin, koska tämänkaltaisten ihmisten kohdalla on todennäköistä, että jossain vaiheessa lääkityksiä tarjoillaan ja joskus voi niille olla jopa tarvetta. Sitten toinen kysymys, että milloin ja minkätyyppisille.

joo, kyllä moni asia kuulostaa ikävän tutulta kirjoituksissasi.
itse sanoin usein pidemmän laitosjakson aikana, että onko tämä jokin koira- tai tottelevaisuus-
koulu.
niille vaan tuntuu olevan aika sama, mitä mieltä olet tai tunnet. kunhan sopeudut sääntöihin ja
jos et muuten niin heti vaan sellaiset lääkkeet että olet ainakin hiljaa.
hoitolaitoksia nuo?
mitähän siellä hoidetaan? kovasti tuntuivat hoitajat hoitavan omia asioitaan jossain kopissa.
siellä tietsikpoiden äärellä tai keskenään muuten juttelivat luultavimmin omia(=normaalien tärkeitä)
juttuja. onko kuka mitäkin veikkausta harrastanut ja onko voittoa tullut, miten on uuden auton
kanssa pelannut. onko asunto kiva ja sujuiko etelänmatka toivotusti. ym.

ja juurikin se yksi harjoittelija tai nuori vasta valmistunut, joka yrittäisi olla inhimillinen. hänet kyllä
nujerrettaneen pian ruotuun tai pois alalta?

ei nuo oman(kärjistetyn kyllä) mielipiteen mukaan mitään hoitopaikkoja tuollaiset ole, ne on ihmisen säilömis-
paikkoja, ongelmajäteasemia.

siis en halua hoitoonsa minä. mieluummin kuula kalloon melkein.
ja toisaalta olen kuullut myös toisenlaisista kokemuksista tai paikoista. no kunnat tahtovat sijoittaa niihin
yksiin ja samoihin paikkoihin. ne eivät edes tuota mitään kunnon tulosta. miksikähän niihin sitten
aina vaan?

muuta ihmeessä eri paikkakunnalle jos suinkin voit(ja anteeksi jos neuvon).oma kokemus on kuitenkin se, että eri paikkakunnilla on ihan erilainen meininki. jossain toisessaj kunnassa tai kaupungissa sinua kuunnellaan ja
annetaan vaihtoehtoja ja tietoa.

toisaalta myös itse olen huomannut, että kun ja jos pystyn toimimaan malttiani menettämättä saan parempaa
ja minua kuuntelevampaa hoitoa. siis käytöstäni joudun miettimään ja se on ihan hyväkin.

jaksa yrittää.
ja niitä ryhmiä on myös enemmän kai muualla missä nykyisin asut. olisiko sekin hyvä syy muuttoon?

muokkaus:
kysymyshän kuului, miten päästä yli katkeruudesta?
-niin mitenhän?
kai yrittämällä sopeutua maailmaan, hyväksymällä tietyt tosiasiat ja etsimällä itselle sopivia elämän olosuhteita?
ja kai tähän pätee sama kuin vihaan eli antamalla anteeksi?
anteeksi voinee antaa myös järjestelmän paikoille: sos.toimistolle, kelalle, lääkintäalan ihmisille, poliiseille ja
tuomareille. he kuitenkin usein tehnevät parhaansa, vaikkei se niin paljolta aina tunnu.
oma kokemus on kuitenkin täyttä totta ja vaikka koko systeemi yrittäisi syyllistää on se aito ja tosi.
muuta tietä en itsen vapauttamiseen tosiaan ole keksinyt kuin anteeksi antamisen ja siten olon helpottamiseen.
olo jos helpottuu käy kaikki kevyemmäksi ja siitä tosiaan hyötyy.
selkeä hyöty on mm. se, että huomaa tulevansa juttuun melkein kaikkien ihmisten kanssa ja melkein yliluonnol-
listakin tapahtuu: ihmiset joita on ajatellut ja jotka eivät ole pitäneet yhteyttä alkavatkin laittaa viestiä tai
soitella…itse kun en ole taipuvainen minkäänlaiseen uskomiseen, jumalat on enemmän ihmisen keksimiä
olentoja erilaisiin tarpeisiin…jotain kuitenkin lienee, mitä äly(ni) ei tavoita? tai on…no vika voi tietysti olla myös
puutteellisessa älyssäni?

Niin. Pitää antaa anteeksi. “Anna meille meidän syntimme anteeksi, niin kuin mekin anteeksiannamme niille, jotka ovat meitä vastaan rikkoneet.” Ystävät ja sukulaiset, josko juuri ovat edes rikkoneet, niin on helppo antaa anteeksi. Jos ovatkin rikkoneet, niin minä enempi heitä vastaan. Kun anteeksiantoa ei voi kuitenkaan pakottaa, ettei se olisi teeskentelyä, niin ehkä noiden ammattilaisten kohdalla pitää vaan ajatella, että heitä väsytti ja vitutti olla töissä, ja se sitten purkautui minuun.

Täältä meidään kunnasta pääsin vielä kolme vuotta sitten sinne minne pyysin kuntoutukseen; ihan oikeaan päihdekuntoutuslaitokseen. No en tiedä oliko se hyvä. Se paikka oli vielä paljon sekopäisempi, kuin tuo edellä kuuvaamani. Ei ollut entuudestaan kokemusta, niin en tiennyt, mihin kannattaisi hakeutua. Ja olihan tuo samassa läänissä ja naisille suunnattu. Että en tiedä, jos oisin jo silloin osannut toivoa jonnekin muualle, olisiko toivetta otettu samalla tavalla huomioon? Kumminkin nyt oisin varannut aikaa sosiaalityöntekijälle, että pohditaan minkälainen kuntoutus soveltuu, kun kaksi on jo keskeytynyt muun kuin päihteidenkäyttöhalun takia. No sain ajan ja menin. Olikin jo päätetty, että minua kuntoutetaan naapurikunnan dementiakodissa. Tai siis heidän puolestaan näin ehdotetaan. Vaikuttaa vähän oudolta. Pitäisi mennä tällä viikolla tutustumaan sinne. Siellä on siis päihdemuistisairaiden osasto, mutta mistään alkoholiriippuvuuden hoidosta en kyllä nettisivuilta löytänyt jos puolta sanaakaan. Tonkiiko sossut tuenhakijan terveystietoja? Siinä hakulomakkeessahan lukee, että heillä on oikeus tonkia tarvittavia tietoja muilta viranomaisilta? Kun yhdellä lääkärillä nimittäin oli vastikään antabusreseptiä hakiessani, tullut vahingossa copy-pastetettua väärä teksti oikean ICD-koodin oheen. ICD oli oikein, F10.2 eli alkoholiriippuvuus, mutta teksti oli
“Alkoholin aiheuttama määrittämätön elimellinen aivo-oireyhtymä tai käyttäytymisen häiriö” (ICD koodi F10.9). Niin mietin, että siksikö minua ohjataan dementiakotiin, kun sossu on luullut, että minulla on aivovamma vai eikö täältä pääse enää mihinkään oikeisiin kuntoutuksiin? Sen tiedän että sieltä naapurikunnasta, missä tuo dementiakoti sijaitsee, on ainakin vastikään päässyt ihan oikeisiin kuntoutuksiin vaikka toiselle puolen Suomea.

Muuttaa.

Vasta katselin Youtubesta selvinneiden kertomuksia. Yksi mies oli vaimoineen muuttanut Norjaan juoma-aikoina. Hän kuvas asiaa sanoen; “Alkoholisti suorittaa maantieteellisen paon”. Oon muuttanu niin hiton monta kertaa, jo ennen varsinaista päihdeongelmaa ja väsynyt siihen. Aikuisiälläni, joka alkoi 16-vuotiaana, oon asunu pisimpään samassa osotteessa 3 vuotta ja senkin kahessa eri jaksossa. Yleensä oon siis asunu maksimissaan vuoden samassa paikkaa. Tämä nykynen kylä vaan on tuntunu niin omalta. En haluais muuttaa. Mutta jos kuolen viinaan, niin enhän täälläkään silloin kauaa asu. Asunto on tosin aika karu, mutta mulle se on ihan normaalia ja sitä mitä oon aina, varsinkin terveempänä ollessani toivonu. Semmosta luonnonläheistä ja vaatimatonta elämää. Se ois tietenkin vaihtoehto, että jos rakentaisin asuntovaunun, voisin asua talvet kaupungissa (missä niistä hyvänsä!) käydä ryhmissä, opiskella ja tehdä palkkatöitä.

Juu, se voi olla, että on vaan itse selvettävä. Luovuttava ajatuksesta ettei voi omin voimin selviytyä ja selviydyttävä omin voimin.

Ja kiitos tuesta foo#fighter ja Sointu ja kaikki! Autatte minua ajattelemasta aina samaa kiertyvää rataa vaan.

pitäisin syytä muuttaa nyt eri asiana jos esim. hakee itselle sopivaa hoitoa.
moni varmaan sanoo, että on vaan sopeuduttava. he varmaan iloisesti jatsailisivat vaikka joutuisivat
keskitysleirille.
vaan toisaalta jos paikka on mieleinen on varmaan vaikea lähteä.
et ihan dementikolta vaikuta joten kannattaa ehkä katsoa tuo paikka tarkalla silmällä.
sos.toimi pääsee ainakin kelan tietoihin ja tuollla on kai nuo diagnoositkin heidän nähtävänä.

Huomenta Sumusuhmura ja tervetuloa palstalle. Minulle jäi aika kaksijakoinen maku kuvauksistasi ja ihmettelen aika monia asioita. Olin täällä ( Saksassa) klinikkaterapiassa vuoden 2008 joulukuusta vuoden 2009 huhtikuuhun ja melko samankaltaisia tuntuvat laitokset sääntöineen olevan. Vaikka pidinkin joitain rajoitteita naurettavina niin toisaalta myös ymmärrän että laitoksilla on vastuu potilaistaan ja tietyt rajat on pidettävä turvallisuussyistä. Tämä saattaa liittyä mustikkaseikkailuusi - vaikka et toki tule käyneistä marjoista humalaan, niillä voi olla jotain vaikutusta lääkitykseesi? Ei välttämättä marjoilla vaan kaikella normiruokavaliosta poikkeavalla.
Mielestäni sinulla oli niin paljon erityisvapauksia ettei olisi syytä minkäänlaiseen kritiikkiin laitoksia kohtaan vaan syytä rehellisesti kysyä, onko minkäänlainen suljetumpi hoitomuoto sinulle ylipäätänsä sopiva ja mitä oikeastaan odotat päihdeterapialta? Kaikkein eniten minua kuitenkin ihmetyttää, miten sinun sallittiin tulevan vielä kannabista käyttävänä hoitoon?
Eli vielä akuutisti aineissa olevana. Minulta ja muiltakin klinikalle lähteviltä vaadittiin 3 viikon täysraittius ennen terapian aloittamista. Järkevää siksi, että ei tärväänny sellaista aikaa vieroitukseen joka on tarkoitettu syvällisempiin keskusteluihin.
Nämä keskustelut ja terapia yleensä ovat teema joihin mullakin on kritisoimista. Lonkalta sanoisin, että 80% klinikka-ajastani tuntui turhalta. En ole mikään ryhmäkeskustelujen ystävä vaikka olinkin yksi aktiivisimmista osanottajista. En saanut niistä sitä syväluotausta jota tarvitsin. Vasta kahdenkeskeiset keskustelut terapeuttini kanssa tuottivat tulosta. Ja koska näihin ei mukamas ollut tarpeeksi aikaa, “motivoin” henkilökuntaa pakkaamalla laukkuni ja asettamalla sen huoneeni eteen. Olisin myös ollut valmis lähtemään seurauksista huolimatta. Onneksi en lähtenyt koska vasta terapiajakson loppupuolella sain juomiseni syyt selville ja solmut auki. Yksin en olisi tähän pystynyt - enkä myöskään maallikkotuen eli ryhmien avulla.
Kiitos sinulle Sumusuhmura rehellisestä ja tyhjentävästä avauksestasi ja kovasti tsemppiä. Pysy linjoilla!

“Kuntoutuskodista lähetettiin sitten lasku 4:n päivän huumevieroituksesta kotikuntani sosiaalitoimeen.”

Hoitolaitos toimi järkevästi - oman taloutensa ja vuosituloksensa kannalta. Eräissä tapauksissa myös noheva jäynä, jota tuo on tarkoituksena ylilaskuttaa kuntasi sosiaalitointa välittämättä sinun oikeuksistasi, lisää henkilöstön työtyytyväisyyttä.

Miettisin kahteen kertaan (varsinkin maalla) jos edes mainitsisin sanan kannabis, joka on alkoholia miedompi substanssi ja jolla ei tässä tapauksessa ole alkoholikysymyksen kannalta yhtään mitään merkitystä.

Asialla voi olla pidemmälle kantava ikävä puoli: sana huumevieroitus voi jäädä elämään omaa elämäänsä virastotodellisuudessa. Toivottavasti näin ei ole.

Mielenkiintoinen huumevieroitus jossa asiakas yritetään myrkyttää väkisin reseptilääkkeillä. Että älä mene sinne metsään syömään superruokaa äläkä sitten juoksentele raikkaassa ulkoilmassa liian pitkiä aikoja koska kuitenkin salaryyppäilet ja pössyttelet siellä. Tule tänne hoitolaitokseen niiin me myrkytämme sinut itse. Yhtenä sivuoireena voi toki olla äkkikuolema mutta jos et suostu nappuloita ottamaan heitämme sinut pihalle hoitovastaisena. Äkkikuolema on kyllä tehokasta huumevieroitusta. :laughing:

On yleinen harhaluulo että psykiatrit olisivat kiinnostuneita asiakkaistaan henkilöinä ja ihmisinä. Psykiatrit sekoitetaan usein esim. psykoterapeutteihin joita he eivät ole. Kun menet esim. psykoterapeutin vastaanotolle voit odottaa että sinun ja terapeutin välille muodostuu kahden ihmisen välinen vuorovaikutussuhde, jossa psykoterapeutti on kiinnostunut sinusta ihmisenä, ja sinun elämänkokemuksistasi ym.

Kun menet psykiatrin vastaanotolle, sinusta tulee tarkkailun alaisena oleva objekti. Psykiatri ei ole kiinnostunut sinusta ihmisenä, vaan hän tutkii ja tarkkailee sinua samalla tavalla kuin tutkija tutkii ja tarkkailee banaanikärpäsiä ja niiden käyttäytymistä. Kun psykiatri kyselee sinulta henkilökohtaisia asioita hän ei tee sitä siksi koska on kiinnostunut sinusta sielullisena olentona jolla on tunteet, vaan hän on kiinnostunut sinusta mekaanisena vekottimena jonka kokemus x aiheutti oireen y. Kun psykiatrin kanssa vuorovaikutat, hän tarkkailee olemustasi, käyttäytymistäsi ja analysoi vastaustesi laatua yrittäen etsiä (väitetään että “poissulkea”) sinusta oireita joita hän voi sovittaa päässään viliseviin diagnooseihin. Kun sairaus on löydetty, ennenkaikkea, mikä tärkeintä hänen tavoitteenaan on löytää sinulle “sopiva lääkitys”. Koska psykiatria toimii tärkeänä osana maailman suurinta huumekauppaa nimeltä lääketeollisuus, psykiatriin tulee siis suhtautua eräänlaisena huumediilerinä. Huumediilerit eivät yleensä ole kiinnostuneita asiakkaidensa lapsuuskokemuksista, tai muutenkaan heistä ihmisinä.

Ja kannattaisi pohtia tuota erityisherkkyysasiaakin myös siltä kantilta että psykopaattien maailmassa terve on “erityisherkkä”. Yhteiskunta ku yhteiskunta, normi on yleensä sairas. Yksilö vain reagoi ja joutuu normiyhteiskunnan sairaalloisuudesta kärsimään. Pitkäaikainen päihteiden käyttö aiheuttaa myös itsessään erityiherkkyyttä koska se riekaloi ja syövyttää hermoja koko ajan ja jatkuvalla syötöllä.

“On yleinen harhaluulo että psykiatrit olisivat kiinnostuneita asiakkaistaan henkilöinä ja ihmisinä.”

Näin on.

Psykiatria vie kokematonta 6-0 jos niin haluavat - ja monesti haluavat. Puppusanageneraattorissa sitten löytyy yhteistyöhaluttomille vaikka termi “sairaudentunnoton”. Psykiatria on täysin epäeksakti ala. Esimerkki: kartoituksessa 1 Breivik todettiin psykoottiseksi ja kartoituksessa 2 täysin vastakkaisesti ei-psykoottiseksi. Muskan kappaleessa asiat on tiivistetty: “maailma on paha - senhän sanoo järkikin, käyttövoima raha - senhän sanoo järkikin”.

Tuo o:lla alkava oli luultavasti olantsapiini.

Lähihoitajaopiskelija oli vasta alaan perehtymässä ja maalaisterminä “äkkinäinen” so. osaamaton.

Diagnoosien periaate on jos niin halutaan - ja monesti halutaan sama kuin toimittajaopinnoissa: “ota selville, missä se on vajaa - ja iske siihen kiinni” tai liike-elämän termi “survotaan suohon”. Ja diagnoosi voidaan kirjoittaa vaikka potilas ei lausuisi yhtään sanaa. Diagnoosit ovat virastotodellisuutta ja sellaisten esittäminen muutoin kuin psykiatrin tutkinnon omaavana monesti täyttäisi kunnianloukkauksen rikostunnusmerkistön - ja oikeuttaisi tonnien “kärsimyskorvauksiin”.

Lääketieteessä kirurgia on arvostuksen ykkönen ja psykiatria alimpana - alaan ei haluta erikoistua ja arvostuksen puutetta halutaan kompensoida riihikuivalla rahalla.

Virastoissa (ja kepulaisilla alueilla yleisemminkin) pätee jalkapallotermi “hyvä haltuunotto” eli oman organisaation tulojen lisääminen ottamalla haltuun muiden esim. toisen kunnan sosiaalitoimen rahoja.

Jos ja kun laitat kiinni korkkia → itsetunto paranee.

Hei Andante! Ei ollut nogelmana sääntöjen olemassaolo vaan se, ettei niistä kerrottu minulle, vaan tein jotain minkä piti olla sallittua, mutta sitten sanottiinkin, että se olikin kiellettyä. “Rikoin sääntöjä”, joista ei minulle ollut kerrottu mitään.

Minulla ei myöskään ollut mitään “erivapauksia”. Teillä on siellä Saksassa ollut ihan erityyppinen terapialaitos, jos sinne on pitänyt jo olla raittiina jo pari viikkoa ennen tuloaan. Ilmeisesti se on tosiaankin ollut jonkinlainen “terapialaitos”, missä on purettu jo takana olevan päihdeongelman syitä ja seurauksia.

Missä minä olin, oli alle kymmenen kuntoutujaa kerrallaan, koska se oli tosiaankin Pohjois-Suomen maaseudulla ja varmaankin aika monet myös keskeyttivät, niinkuin minäkin. Silti siellä oli yhtäaikaa alkoholikatkolaisia, huumekatkolaisia, alkoholikuntoutujia ja huumekuntoutujia. Katkolaiset voivat olla vaikka päissään tullessaan, mutta eivät saa viikkoon liikkua ulkona ainakaan itsekseen, kuntoutujat saavat. Alkoholikuntoutukseen tullessa on puhallettava nollat, muuten on oltava ensin katkolla. Huumekuntoutukseen tullessa tarvitsee tuskin antaa puhtaita seuloja, koska huumeiden merkkien häviäminen kehosta kestää niin paljon kauemmin? Kannabiksen kohdalla voi kestää kuukausia, kun se on rasvaliukoinen. Tai en tiedä tarkkaan, mutta oikeastaan epäilisin, että huumeidenkäyttäjät tulevat aina ensin katkolle ja jatkavat siitä sitten kuntoutukseen. Kumminkin siellä oli henkilökunnalla alkuun sen verran järkeä, että jos on sanonut polttaneensa rajun alkoholinkäytön lisäksi vähän pilveä ja sitten näkyy seuloissa THC, niin se alkoholi on tosiaankin se ongelma ja ollaan alkoholikuntoutuksessa. Kotikuntani sosiaalitoimella tuskin olisi ollut varaa maksaa minulle sitä huumekatkoa niin pitkästi, ettei pilvi enää näkyisi seuloissa ja sen jälkeen vielä sitä varsinaista kuntoutusta. Eikä minun pilvenpoltosta ole juuri aiheutunut haittaa itselleni tai ympäristölle. Alkoholinkäytöstä on kyllä aiheutunut molemmille ja hyvästi.

Älä naurata, että “mustikat ei sovi lääkkeiden kanssa” :laughing: Kyllä minulle ainakin mustikat on ihan juurikin normaalia ravintoa olleet aina, vaikka niistä onkin viimevuosina alettu superfoodina puhua. Eikä mulla tosiaan ollut mitään lääkityksiä. :laughing: Taidatkin olla, joku kyseisen kuntoutuslaitoksen työntekijöistä, ja nyt nolottaa, kun toimintanne tulee julki täällä internetin syövereissä, vaikken kerrokaan nimiä enkä paikkakuntia… Mistä luulet, että olisin tullut hoitoon “vielä kannabista käyttävänä”=pilvessä? Seuloissahan kannabis näkyy tosiaan vaikka monta kuukautta edellisestä polttelusta. Jos voin odottaa alkoholismin kuntoutukseen pääsyä niin kauan, ettei kannabis enää näy seuloissa, niin tuskin mitään kuntoutusta tarvitsenkaan.

Ja ehkäpä en tarvitsekaan? Jos se tuntuu olevan yleensä lähinnä henkistä väkivaltaa ja kemiallistakin yritetään… Tarvitsenko väkivaltaa itseäni kohtaan? Tarvitsenko rangaistusta? Siinäpä kysymys. Se mitä laitoskuntoutukselta olisin odottanut olisi ollut rauhallista ja päihteetöntä, stressitöntä ympäristöä, missä toipua ja vahvistua ja keskusteluja. Siviilissä tahtoo kavereillakin olla samoja ongelmia ja vaikka kaikilla holisteilla olisi ajatus jättää alkoholi pois, niin jokaisella se raitistumisinto iskee eriaikaan ja sitten retkahdellaan, kun yritetään olla selvänä juopottelevassa porukassa. Retkahtelen kyllä yksinäänkin. Yksinäisyyden tunne on luultavasti ollut tärkeimpiä alkoholiongelman laukaisseita tekijöitä. Erityisesti kaipaisin laitoksessa vertaistukea, toisilta jotka myös haluavat jättää päihteisen elämän taakseen. Siinä olemme Andante erilaisia, että saat jotain kahdenkeskisistä keskusteluista terapeutin kanssa. Olen tavannut aika monia päihdeterapeutteja tai psykiatrisia sairaanhoitajia, mutta hyvin harvoilla on ollut mitään realistista käsitystä asioista, joita olen kokenut. On raskasta vääntää sellaiselle niitä asioita rautalangasta ja sitten hän todennäköisesti vielä kokee ammatti-identiteettinsä uhatuksi “koska ei tiennyt” ja kostaa sen minulle. Tai jos tulee ilmi jotain yhtäläisyyksiä terapeutin ja minun elämässä (jota en kuitenkaan voi huomata, koska he eivät kerro itsestään mitään), niin taas hän kokee ammattilaisuutensa uhatuksi, pelästyy, että ei kai hän voi olla samanlainen, kuin tuo ruma ja surkea objekti jota hänen olisi tarkoitus käsitellä ja manipuloida, jotta se häiritsisi maailmaa vähemmän. :unamused:

Joku mainitsi kannabiksen mainitsemisesta maaseudulla. Onhan se vähän riskaabelia tavallaan, mutta kyllä sen mainitseminen ammattilaisella aiheuttaa kaupungissakin ongelmia, jos olet lapsenkasvoinen naisihminen varsinkin. Vaikka kuinka täysi-ikäinen ja 9 vuotta omillasi asunut, niin hirveä purkkiin-kusemis-ja-syyllistämis-ruljanssi pamahtaa päälle moisesta rehellisyydestä. En vaan tykkää valehtelusta. Ja miksi edistäisin jonkun epärealistista kuvaa maailmasta? Ja juurikin kaupungissa näin oikeastaan tapahtuu. Ei maalla ole sossut sun muut siitä juuri piitanneet. En ole mainostanut, mutta jos on kysytty, olen sanonut niinkuin on; joskus polttelen jos on saatavilla. Täällä päin sattuikin juuri maakunnan ikinä suurin kannabistakavarikko. Yli 20kg valmista + kasvamassa olleet. Täytyykin mainita sille sossulle seuraavan kerran kun näen, että en sitten tosiaan tiedä ketä ne oli. Mun huumeet haetaan isoista kaupungeista. Mutta se on kyllä kaupunkilaisten harhaluulo, et maalla ei muka pössytellä ja kasvatella. Harmi etten kuiten tuntenu näitä kärähtäneitä, ois hoitunu lääkkeitten hommaaminen vähän helpommin ja ois ollu luultavasti paljon halvempaa. Nytpä taitaa heiltä hommat loppua ja häkki heilahtaa, kun noin isoista määristä oli kyse…

“En ole mainostanut, mutta jos on kysytty, olen sanonut niinkuin on; joskus polttelen jos on saatavilla.”

Jos sanoisin, miten asia on, eli joskus ostelin King Kong karkkeja ja piti vältellä karkkihyllyjä niin mahdollista olisi, että tuollainen asia sanottaisiin diagnoosissa - ja psykiatriassahan “hienoja” sanoja löytyy tyyliin “oraalinen/funktionaalinen fiksaatio”, “impulsiivisuus”, “ostoyllykkeiden välttämisen kyvyttömyys”. “tutkittava on hyvin fiksoitunut ammoniumkloridiihn” tms. Ja salaisena suullisena ohjeena puhelimitse hoitolaitoksen vaikka: ei saa antaa lakritsilla maustettuja lääkkeitä kun se voi alkaa pyytämään niitä “yliadekvaattiin” määriin.

Autonominen velvollisuusetiikka on sitä, että jotakin asiaa tehdään vain sen itsensä vuoksi (psykiatriaa ei tehdä psykiatrian vaan rahan vuoksi). Alkoholia voidaan lopulta alkaa juomaan vain alkoholin itsensä vuoksi. Kummallista on se, että pois alkoholista voi auttaa lopulta:

Luontainen ylilaiskuus tai aliahkeruus - ainainen ravaaminen kaupoissa (pakkasella varsinkin), kellon katselu aukioloaikojen takia, kaljatölkkien siivoaminen, tilillä olevien rahojen ajattelu tms. - se on vaivalloista. Toisaalta vastakkaisena edelliselle alilaiskuus eli luontainen yliahkeruus auttaa kun keksii parempaa tekemistä.

Psykiatrian papereissa yli tai ali jotain on aina lyömäsana vaikka vain ylilaskuus/aliahkeruus tai sen vastakohta alilaiskuus/yliahkeruus auttavat pääsemään pois velvollisuudesta alkoholia kohtaan.

Monesti kyse on siitä, että papereihin nyt vaan pitää kirjoittaa jotakin että saisi palkkaa. Turhia pultteja otetaan sen takia, kun tuota asiaa ei tajuta.

Tuskinpa kaikki hakeutuvat lääkikseen pelkän rahan takia, käsittääkseni julkisella puolella ei yleensä rikastu. Pisin hoitosuhteeni psykiatrin kesti 7 vuotta, josta ajasta yhden vuoden asuin muualla, mutta sain kuitenkin psykiatriltani konsultaatiota puhelimitse. Hän oli tosi lämminhenkinen ja tapasi lapsenikin pari kertaa, kun vauva oli joskus lääkärireissuilla mukana. Lääkitysten lisäksi seurattiin sairausloman tai kuntoutuksen tarvetta. Hain Kelan ammatilliseen kuntoutukseen niin psykiatri tietysti laittoi lausunnon sinne. Viime talvena mietin ovatko diagnoosini oikeita, joten persoonallisuustestitkin teetettiin. Tämä psykiatri jäi eläkkeelle ja olen tavannut uuden vasta pari kertaa. Minulle jäi käsitys, että hän on hyvin perillä kaksoisdiagnooseista (yhtäaikainen mielenterveys- ja päihdehäiriö). Lisäksi terveyskeskuslääkärimme on tosi hyvä tyyppi ja häneltä sain Antabus-reseptin toissa kesänä. Hän oli myös lapseni neuvolalääkäri, kun lapsi vielä kotona asui.

“Tuskinpa kaikki hakeutuvat lääkikseen pelkän rahan takia,”

Missään laajassa populaatiossa eivät havaintoyksiköt jonkin muuttujan suhteen keskity 100% frekvensillä tiettyyn luokkaan.

Organisaatioissa ihmisten tavoitteet liittyvät tuloihin, statukseen ja valtaan. Suoraa valtaa eivät useimmat halua vaan halutaan olla mieluiten alempana toimihenkilönä tai kaikkein alimpana päällikkönä jättiläisorganisaatioissa. Ammattiryhmän asenneilmastoa pitäisi tutkia noihin kohtiin keskittyvillä kysymyssarjoilla sekä antaa avovastauksille tila muihin asioihin liittyvylle motiiveille. Tässä asennetutkimus lääkäreistä (mutta ei erikseen psykiatreista) julkaisut.valtioneuvosto.fi/bit … sequence=1

1. Eniten (62%) haluttiin olla suurissa organisaatioissa eli sairaaloissa eikä yksityisellä nyrkkipajassa tai terkkarissa-> tukea ihmisten yleisille haluille olla pieni ratas isossa koneistossa - suurtyönantajaan liittyy menestyjyyden auraa nollapalkallakin.

2. Status oli lääkäriksi hakeutumisen 2. suurin syy → tukea ihmisten yleisille haluille statukseen.

3. Raha oli tärkeä, sijalla 4, mutta asema alimpana toimihenkilönä suurtyöpaikassa ja status olivat sitä tärkeämpiä.

Kiinnostus ihmiseen mainittiin tärkeimmäksi syyksi ja mahdollisuudet saada erilaisia töitä kolmanneksi tärkeimmäksi syyksi. Mutta psykiatreja ei tutkittu erikseen.

Pskiatria oli hyvin epäsuosittu (yht. 6%) sekä miehillä että naisilla, psykiatria on paremmin palkattu kuin tk-työ ja raha oli 40% syy tehdä lääkärin nimikkeellä hommia. Arvostus oli 2. tärkein syy ja kirurgia, joka on hyvin arvostettu erikoistumisala oli suosittu. Epäsuorastihan tuosta tutkimuksesta voi päätellä rahan olevan suurin syy psykiatriaan, mutta ei lääketieteeseen yleensä.

Syitä psykiatriaan erikoistumiseen pitäisi tutkia tarkemmin tyyppiä: “kelpaisiko sukupuolitautilääkärin tai kirurgin hommat, jos palkkasi kolminkertaistuisi”, “onko manuaalinen avuttomuus syy erikoistumisalasi valintaan” jne.

Hyvin puhuttu (kirjotettu) Lasolarska! Muutenkin hauska, kun joku jaksaa perehtyä muihinkin tutkimuksiin, kuin omiin havaintoihinsa ja oletuksiinsa.

Tilanne katsaus: Sanoin kaverilleni, että sain paikan dementiakodista. Hän kysyi, onko vakituinen paikka ja montako päivää viikossa? Sitten toinen ystäväni (vanhempi ihminen) löytyi taas -nyt liian lyhyeen aikaan liian tihjään- paikallisesta kapakasta valomerkin aikaan, kun baarimikoilla oli jo pipo päässä ja me ooteltiin bussia (bussipysäkki on kapakan eessä). Otettiin kaveri samaan bussiin ja tänne kottiin. Siinä näky kaikenlaista lieveilmiötä ja tajusin, etten tosiaankaan voi heittäytyä potilaaksi, nuori ihminen! Tää ystävärakas ei oo ees maalainen vaan erämaalainen. Vanhaksi tullaan me kaikki, mutta näille ihmisille se on niin helvetin vaikeaan (varsinkin miehille) myöntää et tukea tai apua tarvisi. Todellakaan ei mennä vapaa ehtoisesti terkkariin tai sossuun, saati laitoksiin. Kirjotin työhakemuksen sinne dementiakotiin. Oon opiskellu/tehny töitä monella alalla, joista ois siellä hyötyä + muu elämänkokemus ja asenne. Viimeksikin kun pääsin joksikin aikaa eroon alkosta, se oli innostavan, mieleisen ja soveltuvan työn kautta. Vaikken sinänsä ole sitämieltä, että työttömyys ois juoppouden syy tai työllisyys sen este (tosiaankaan!). Kyllä epämieluisessa toimessa olo saa minut juomaan enempi. Miten muuten pääsisin siitä toimesta eroon? Kuiten meillä on täällä viisas ja juvela sosiaalijohtaja. Näki hakemuksestani et on vielä voimia joten ohjas “kuntouspaikkaan” jossa ei tosiasiassa ole minulle soveltuvaa kuntoutusta, mutta minne voisin mennä töihin (omasta aloitteestani, mikä on minulle narsistille tärkeää…) ja löytää elämälleni tarkoituksen ja siksi välttää itseni tuhoamista. :slight_smile:

Hei! Kävin siellä dementiakodissa nyt sitten tutustumassa. Tosi kivan tuntunen paikka, semmoselta kotosalta vaikutti se ilmapiiri, vaikka iso laitos. Siellä oli tosiaan dementikkoja, toisella osastolla vanhuudendementoituneet ja toisella alkoholidementoituneet. Kysyin, että onko teillä alkoholiriippuvuuden kuntoutusta ja minkälaista, niin sairaanhoitaja sanoi, että tätä kuntoutuspuolta vasta aloitellaan. Tällähetkellä on yksi kuntoutuja ja tämä sairaanhoitaja opiskelee psykoterapeutiksi. Joten eipä sitä vertaistukea ainakaan talonpuolesta hirveästi. Ei siellä ole mitään keskusteluryhmiä eikä tosiaan oikein toisia kuntoutujiakaan tällähetkellä. Pitäisi käydä iltasella muutaman kilsan päässä A-A:ssa sitä puolta ajatellen.

Hyvä puoli oli, että siellä saa ja voi harrastaa kaikenlaista; käsitöitä, ruoanlaittoa, lumitöitä, kalastusta. Lupasivat miettiä sitä koiran mukaan ottamista. Seuraavana päivänä sitten soitti sairaanhoitaja, että olivat päätyneet, että ei voi sitä koiraa ottaa mukaan. Itellä vähän taas alkoi tuntumaan, että vaikka kivaa harrastustoimintaa, niin pääsisinkö tuolla vähän liian helpolla sen päihdeongelman käsittelyn osalta. Että vähän niinkuin olisin jollain sosiaalitoimen maksamalla hotellilomalla… Toisaalta en kyllä viimeaikoina ole kotonakaan jaksanut tehdä paljon mitään järkevää. Että ehkä se voisi olla joku viikon tai kahden jakso, jonka tavoitteena olisi vain olla sen aikaa selvinpäin, vahvistua ja opetella luottamaan taas ammattihenkilöihin, kun entiset kokemukset on mitä on, mistä kerroimme siellä ja tuntuivat ymmärtävän. Pistetään ajatus hautumaan… Kumminkin käynti meni hyvin ja herätti toivoa. Voi olla, että jaksan nyt ominpäinkin paremmin olla selvinpäin, kun tiedän, että tarvittaessa on mahdollista saada apuja.

Tämä on vähän sama kuin sanoisi, että gynekologit, hammaslääkärit tai ihotautilääkärit eivät ole kiinnostuneita asiakkaistaan henkilönä ja ihmisinä, vaan jonain objekteina.
Kaikki mainitut edustavat osapuilleen samaa ammattikuntaa, johon mahtuu toki monenlaista viheltäjää, ihmisiä kun kaikki ovat.

Niin mahtuu muuten asiakaskuntaankin, oikeastaan vielä enemmän. Viranomaisia ja ammattiauttajia kohtaan tunnettu kauna liittyy joskus oikeisiin ikäviin kokemuksiin, toisinaan myös potilaan/asiakkaan persoonallisuushäiriöön, jolloin kokemus toki on yhtä todellinen ja autenttinen.

Lääketeollisuudesta esitetyt salaliittoteoriat ovat varsin yleisiä ja suosittuja, eikä salaliittoteorioiden ystäviä hetkauta se tosiasia, että lääkkeet pitkittävät ja helpottavat miljoonien ihmisten elämää kaiken aikaa.
Psykiatrinen hoito on karua, mutta eikö lie se ollut vielä karumpaa ennen nykyisten lääkkeiden keksimistä.

Lääkeasiat on muuten sellainen, että niissä kannattaisi luottaa vain lääkäreihin. Ei vertaispalstan höpinöihin eikä maallikkojen suosituksiin. Laiminlyöty lääkitys voi johtaa aika ikäviin asioihin, eikä psykoosit parane mustikoita syömällä, niin mainio marja kuin mustikka onkin.

Ps. Kannabiksestä vielä semmonen detalji, että Helsingissä ei ainakaan pelkän kannabiksen takia edes pääse enää vierotushoitoon. Katkolle/vierotukseen pääsemiseksi vaaditaan opiaatti-, bentso-, tai alkoholiriippuvuus.