Miten minä pärjään loppuelämän ilman viiniä?

Tuota Turmiolan Tommia pitänee aikansa kuunnella. Kyllähän se kertoo siitä mielen kamppailusta. Haluaako se alitajuntakin lähteä mukaan sille raittiille polulle, vai haluaako houkutella takaisin niihin juominkeihin. Pariin kertaan on minullakin yht’äkkiä ja yllättäin ollut unessa olutlasi kädessä. Ihmeissäni olen sitä katsellut, jotta mistä tuo on ilmestynyt. Ehkäpä se kertoo juurikin siitä, miten tarkkana asian kanssa saa olla. Ja varmaan vähän myös kaipuusta menneeseen. :smiley:

Noista unista: Joskus luin, että alkoholi estää unien näkemistä. Jostain syystä aivot kuitenkin tuntuvat tarvitsevan niitä, ja kun eivät yöllä saa tarpeekseen, niin niitä työntyy esiin valveilla ollessa, siis harhoina. Todelliset juoppohulluuskohtauksetkin tulevat pari päivää sen jälkeen sen jälkeen, kun on lopettanut ryyppäämisen. Olen joutunut sivusta seuraamaan ja jutellut lääkärin kanssa. Että ei niistä unista kannata huolestua, kun ne pysyvät vain öisinä. Pikku hiljaa ne siitä yleensä lievenevät. Itsekin vielä näen joskus viinaan liittyviä unia, melko epämääräisiä nykyään. Kun viina kerran tulee päivittäin jostakin raosta esille - telkkarista, kaupan hyllyltä jne. ja siitä on jotakin(!) omakohtaisiakin kokemuksia, niin olisi ihme, jos siitä ei näkisi unia. Hyvää jatkoa vain edelleen.

Tuttuja asioita. Itselläni myös näitä sekoiluja. Välillä löysi itsensä ties mistä. Mies ystävän täytyy todella pitää minusta kun on antanut anteeksi. Unohda ei varmaan ikinä. Minullakin oli muutama kk ensin vaikeaa.Oli semmoinen yli kierteinen olo. Kaiken aikaa olin tekemässä jotain tai autolla ajamassa. On hyvä jos on jotain mielekästä tekemistä. Itse kun olen kuntoutustuella niin sitä tekemistä kyllä on keksittävä. On hyvä ajatella mitä voi menettää juomisen seurauksena. Lapset, puoliso, työ ! Ja ne kauheat olotilat juhlimisen jälkeen.Minulla raittiutta takana reilu vuosi.Tervetuloa joukkoon mukaan.Kyllä sitä pärjää ilman viiniä. Pari päivää sitten käytiin miehen kanssa ravintolassa syömässä.Myönnän että haikeana katsoin kun mies punaviiniä siemaili. Enää se ei ole kuitenkaan niin vaikeaa. Kotiin en kuitenkaan osta alkoa ketään muuta varten.

Heipä hei high-functioning,

Ajattelin vain kysäistä, mitä kuuluu :slight_smile:

Hyvää kuuluu, ihmiset ihanat! Vähän vain hikeä pukkaa. Olen ollut niin tyytyväinen siitä, että olen ollut juomatta 15 potentiaalisessa ryyppytilanteessa, että kun tuo 15. tuli selvitettyä tuossa juhannuksen jälkeen, menin ja tilasin itselleni yhden perkeleen kalliin luksusturhakkeen ihan vain palkkioksi :slight_smile:. Perustelin sen sillä, että ensinnäkin olen kova akka, kun olen pärjännyt viinatta ja sitten olen kuitenkin säästänyt ainakin tuplaten luksustuotteen hinnan, kun olen ollut juomatta.

Hmm. Sittenhän minä voisin tilata jotakin muutakin…?

:laughing:

Hei high-functioning
hyvin näkyy menevän - hienoa! Minä olen perustanut ikioman raittiusrahaston, johon laitan joka viikko 70€. Sen verran arvioin juoma-aikani käyttäneeni viikossa viinaksiin (vähintään). Laitan rahan oikeina euroina kauniiseen peltiseen purkkiin ja hipelöin niitä kuin roope ankka uutta satsia laittaessani. Rahoilla on jo ostettu puutarhakeinu, seuraavaksi taidan ostaa matkan. Tai ehkä jonkun naurettavan kalliin ryppyvoiteen. Silikonirintoihin taidan olla liian vanha…
terveisiä ja tsemppiä

Edelleen olen pysynyt selvänä. Nollalinjalla. Jepu jee. Hyvä meitsi.

Rahat on kyllä yhtä finaalissa kuin ennenkin. Mutta lienee pienempi paha ostaa kukkia, lankoja ja tietotekniikkaa kuin viinaa.

Muutama kuukausi sitten olit vielä aika epätoivoinen ja tilanne on muuttunut nopeasti hyvään suuntaan. Todella kannustavaa luettavaa!
Täältä tullaan perässä reilun viikon juomattomuuden kokemuksella. Tässä ajassakin on tapahtunut niin paljon positiivista muutosta, että on ihme! Sisäinen rauha ja pahimpien vieroitusoireiden ohi pääseminen on juhlaa. On hienoa aloittaa viikonloppu raittiina. Kevyttä kuntoilua, touhua huomenna matkalta kotiin saapuvan perheen kanssa…
Ja tuo alkuperäinen otsikko laukaisi ajatuksen, jota käytetään vaikka urheilussa. Minä voitan tämän pallon (ei Minä voitan tämän pelin) - tänään saan olla juomatta, se riittää.
Voimaa, Iloista mieltä ja kaikkea hyvää täällä surffaafille lähimmäisille.