EDIT: Tämä on siis viittaus DNA:n ja solumuistin uusiutumisaiheeseen.
Moi ja sorry mutta ei se ihan noin mene. Kun olet tietyn rajan päihteiden käytössäsi ylittänyt, ei keskushermostosi palaudu enää koskaan entiselleen. Siksi alkoholistista ei 99,xx% todennäköisyydellä voi tulla kohtuukäyttäjää. Sille on olemassa tautiluokitukset ja kaikki, niitä en muista, mutta nimi on riippuvuusoireyhtymä. Sille ei ole mitään tunnettua parannuskeinoa.
Asiaan, eli sairaudesta toipumiseen. Koska sairaus on krooninen ja monien mielestä progressiivinenkin, vertaisryhmät, kuten AA ja NA, perustuvat paljolti asioiden toistolle ja " tuoreena " pitämiselle. Siksi oletusarvona on, että vertaistuen piirissä pysytään lopun elämää.
Minä tiedän ja tunnen monia raitistuvia ja raitistuneita, jotka eivät elämässään ole käyneet niin minkään valtakunnan vertaisryhmissä. Yhteistä heille taitaa kuitenkin olla se, että he enemmän tai vähemmän tunnustavat lopullisen häviönsä taistelussaan päihderiippuvuutta vastaan ja etteivät he voi enää lainkaan käyttää, tai että heidän olisi paras olla käyttämättä minkäänlaisia päihdyttäviä aineita. Jonkinlaiseen terapiaan on päätynyt heistä lähes jokainen.
Oma kokemukseni aiheesta perustuu Minnesota-mallin kuntoutukselle Myllyhoidossa Kalliolan klinikoilla, jossa sain ja jouduin käymään juurta jaksain läpi riippuvuuttani, tunnustamaan ja tunnistamaan sen sairaudeksi. Minulla ei luonnollisesti ole omaa kokemusta suurempaa viisaten kiveä keskusteluun heittää, mutta en mitenkään osaa kuvitella muuta keinoa päästä toipumisessa alkuun ja eteenpäin, kuin ensin työskennellä asian kimpussa kädet olkapäitä myöten paskassa. On asioita, jotka on käytävä läpi ennen kuin mikään muutos on mahdollinen.
En halua profiloitua miksikään Minnesota / AA / NA / 12-askeleen ohjelma -fundamentalistiksi, enkä sellainen oikein koe olevanikaan. Uskon kuitenkin vertaistuen yleensä olevan ensisijaisen toimiva hoitomuoto riippuvuusongelmiin ja -sairauteen.
Luulen vahvasti että AA ja NA tulevat jatkossa tavalla tai toisella yhdistymään, rajan vetämiselle alkoholismiin / muihin kemiallisiin riippuvuuksiin kun on lähinnä historiallisia ja juridisia perusteita. Toivon lisäksi että muitakin vertaistukimuotoja kehitetään ja löydetään! Itselleni tämä päihdelinkkikin on ollut kovin, kovin tärkeä.
Tämmöinen avautuminen, kunnioittavimmin, R-R.