Moi!Mulla on käytössä litium-lääke Lito ja haluaisin lopettaa sen käytön.Lääkäri ei suostunut tähän,ja kun mulla aloitettiin rivatril 2 mg huomasin että pärjään ilman litoakin.
Litoa seurataan verikokeilla 2 kertaa vuodessa ja suunnittelin että käytän sitä vain ennen verikokeita,jotta en jää kiinni.
Tietääkö joku kuinka kauan litoa tulee käyttää ennen verikokeita,jotta"kulissit säilyvät yllä"?
Mun mielestä ei auta muu kuin sanoa ettei syö enää litoa koska olo on parempi ilman sitä. Antaa tohtoreiden vaan kirjoitella niitä reseptejä, kunhan ne vain jättää lunastamatta. Parempi se olo on ilmankin, vaikka vartin kiemurtelu tohtorin vastaanotolla vituttaisikin.
Joo,huomasin selvän eron omassa persoonallisuudessa,kun jätin liton pois.Lito turruttaa ihmisen.Lisäksi huomasin että liton käytön yhteydessä kaikki on ihan sama,vaikka mitä tapahtuis.Vie tunteet myös pois ja olo on kuin zombilla
Yritin keskustella,mutta lääkäri sanoi vain että muut lääkkeet on vielä pahempia sivuvaikutuksien osalta(mm.painon nousu).En saanut tarkkaa vastausta siihen,miksi pitää käyttää litoa ylipäätään.
Asiasta sadanteen: miten päästä eroon tupakoinnista?Tahtoa löytyy muttei luonteen lujuutta.Oon kokeillu kaikki nikotiinivalmisteet eikä niistä ollut apua (olen tupakoinu 2 vuotta)
Vielä sellainen asia,että onko muita jotka käyttää rauhoittavia lääkkeitä päivällä nukkumiseen?(en viitsinyt aloittaa uutta ketjua,joten laitoin uuden aiheen tähän)
Hei!
No varmaan kannattaa siltä lääkäriltä seuraavan kerran kysyä, että mikä hoidollinen funkitio kyseisellä lääkkeellä on. Onhan tuo erittäin omituista sinänsä, että annetaan lääkettä, mutta ei anneta informaatiota lääkkeen tarkoituksesta kohdallasi.
Miksi päivällä lääkettä nukkuakseen? Unirytmit voivat mennä sekaisin ja sitten yöllä ei nukuta?
Niinpä Onneksi olen itse alkanut tajuamaan(vaikka olenkin lääketokkurassa),ettei tällainen elämä ole kenellekään hyväksi;nukut päivisin ja öisin,aamulla hereillä jonku muutaman tunnin.Sitten hereillä ollessa bentsoja lääkärin määräyksestä,jotta pystyy sietämään edes sen hetken hereilläoloa.Kaiken huipentuma on se,että käytän levozinia miten sattuu ja mulla lähti kerran taju ja vietiin ambulanssilla sairaalaan tajuttomuuskohtauksen takia(Tästä on aikaa n.1,5 vuotta).
En tiedä miten tämän kierteen saisi päättymään,mutta oma päätös on kaiken alku.
En ole päässyt litosta eroon; ensin tulee hyvä olo,kun on lopettanut sen käytön,mutta sitten alkaakin paha jakso,joten ei voi mitään,pakko käyttää sitä edelleen.
Nyt on ollut parempi jakso,kun en ole enää nukkunut päivisin.
Onko täällä muita joilla olisi samankaltaisia ongelmia?
Lääkäri ehdotti mulle leponexia,mutta kieltäydyin koska pelkään verikokeita ja melkoisesta myrkystä lienee kyse,kun aluksi pitää viikoittain käydä verikokeissa ja muutenkin tuo lääke kuulostaa pelottavalta,vaikka se on joitakin auttanutkin.
Harmi,että psyykelääkkeissä on niin vahvoja haittavaikutuksia
Jos ei lääkäri suostu lopetukseen, niin sitten on lopetettava itse. Niin jouduin itse aikanaan tekemään, koska lääkäreiden mielestä olisin lopun elämääni saanut niitä syödä. Se on ikävää kun ei tule kuulluksi. Nyt vuosien jälkeen minullakin taas hoito kontakti, ja olantsapiini menee lihakseen, en tiedä kauanko lääkärit sitä aikoo jatkaa, mutta siitä nyt ei hirveästi haittaa tunnu olevan, toisin kuin litosta oli.
Kiitos kommentista!Näin aion tehdä itsekin; odotan jonkin aikaa että kunto on parempi ja sitten lopetan Liton käytön kokonaan.Tupakasta pääsin irti,kun mulle tuli niin huono olo yhdestä aamuröökistä etten ole pystynyt polttamaan sen jälkeen.
Moi! Litosta en osaa sanoa ei ole ollut käytössä. Mutta Levozin(oli mainittu tässä Lito ketjussa) jos saatte valita jättäkää hakematta vaikka oiskin respa, tietenkin tämä on yhden yksilön mielipide ja jollekkin voi olla hyväkin! Kyseessä kuitenkin vanhahan koulukunnan lääke ja mulla johti siihen ei edes läheskään max. annoksilla että heräsin väkisin aamu 8 ja olin ottanut levozinin ed.ilta 19. silti olin valve unessa välillä nukahdellen minne sattuu jopa myyntityössä työpaikalle klo15 jälkeen ja töistä päästyä 17.30 aikoihin. Reilusti yli kahdentoista tunnin yö unien jälkeen en käytännössä herännyt kahvilla enkä muullakaan kojko päivänä ja taas ois pitänyt ottaa uusi Levozin… Jos ois asiat sillä mallilla että ei haluais kuin nukkua niin kävisin heti respan… 100 pilleriä ja nukkuisin kolme kuukautta. Loppu ja lyhyeen…
JJJ
Levozin vetää ihan voimat pois.Mulla oli litokontrolli ja söin suurempaa määrättyä annosta 3 viikkoa ja testi(verikoe)onnistui,eli en jäänyt kiinni mistään.Näin aion jatkossakin toimia vaikka alarajoilla mentiinkin.
Jos litosta ei ole apua niin lääkärille kova sana ja lääke pois, joku muu kokeiluun tai jtn. Liton syöjiltä otetaan kontrolleja ainakin sen takia että lito voi vaikuttaa haitallisesti kilpirauhasarvoihin,ja jos jotain överikuureja otat ennen verikokeita niin miten lie sellaset sit vaikuttaa…ei kilpirauhasjuttujen kaa nyt kannata leikkimään alkaa