Luin nyt ensimmäistä kertaa, Pohjatar, sinun kertomuksesi sieltä kahden vuoden takaa alkaen… Aikalailla samanlaisia kokemuksia on sinulla ollut, kuin minullakin - ja monella monella muulla juovan puolisolla. Jos ymmärsin oikein, teillä yhteistä elämää on takana viitisen vuotta, siis vuodesta 2009 alkaen. Minä katselin meidän elämää yli 20 vuotta, kunnes lopulta näytin miehelle ovea.
Minullakin oli ns. kaksi miestä eli se mukava, vastuullinen, tasaveroinen kumppani, mutta sitten aina aika-ajoin itsekäs, juova, omille teilleen “katoava” puoliso ja silloin elämäni oli todella kuormittavaa. Meillä nuo syklit toistuivat parin kolmen vuoden välein ja ikävä aika kesti korkeintaan vuoden, useimmiten puolisen vuotta, minkä jälkeen mies tuntui taas ottavan vastuun elämästään ja perheestään. Tuossa yli 20 vuoden yhteisessä elämässämme oli aikaisemmin, noin 11 vuotta sitten sellainen jakso, jossa jouduin ottamaan eroajatukset esille myös lastemme (kaksi tytärtä) kanssa. Silloin kuitenkin päädyimme muuttamaan uuteen kotiin, kaikki neljä yhdessä ja siitä alkoikin pitkään kestänyt hyvä vaihe. Talvella 2008-2009 tuli taas raskas jakso, joka johti mm. perheasiainneuvottelijalla käyntiin - kerran. Silloin totesin, että ei tarvitse uudelleen lähteä, koska huomasin, että mies ei sitoutunut käyntiin samalla tapaa kuin minä. Monen “avautumiseni” jälkeen kotitilanne jälleen rauhottui ja rohkenen väittää, että kesästä 2009 alkoi yhteisen elämämme paras jakso. Mies jäi työttömäksi ja sen sijaan, että olisi alkanut kohtaloaan valittelemaan ja juomaan, mies pitikin huolta kunnostaan, teki taloremonttia, otti minun tarpeeni (olin silloin tosi uuvuksissa) todella ihanasti huomioon jne. Tuota auvoa ja seesteistä elämää kesti kesään 2012 saakka, kunnes miehellä alkoi taas menojalka vipattamaan ja piti päästä joka perjantai baariin.
Tuon kesän/syksyn 2012 jälkeen ei sitten tullutkaan enää sitä “jaksoa”, jossa mies taas napakoituu ja ottaa vastuun elämästään, vaan perjantaimenot senkun jatkuivat. Mies oli keväällä 2013 matkatöissä ja olisi kuvitellut, että perjantaina kotikaupunkiin päästyään mies olisi halunnut viettää aikaa perheensä kanssa. Noin ei kuitenkaan tapahtunut, vaan baariin piti päästä. Oli kyllä heti lauantaiaamuna mukana kodin askareissa, mutta jotakin puuttui… Läheisyys väliltämme katosi, olimme tosiaankin ikäänkuin parhaat ystävät saman katon alla. Minulle tuo ei kuitenkaan riittänyt ja myöhään keväällä 2013 sanoin ääneen, että meidän täytyy erota, koska en näe enää mahdollisuuksia yhteiseen tulevaisuuteen. Ajoitus ei vaan ollut sopiva, esikoisella oli mm. yo-juhlat jne, joten vielä jatkoimme saman katon alla, kunnes viime keväänä, maaliskuun lopulla sanoin miehelle, että nyt riittää. Tuon jälkeen asiat tapahtuivat vauhdilla; aprillipäivänä vein avioerohakemuksen allekirjoitettavaksi miehelle, ensimmäinen vaihe astui voimaan 3.4., mies muutti pois 9.5. jne.
Mies on koko tämän ajan ollut todella ihana eli se ihminen, jonka olisin halunnut hänen olevan jatkuvasti. Todellinen herätys siihen, että oikeasti menettää eron myötä elämänsä tärkeimmän asian eli perheen, tuli miehelle vasta yksin jäätyään. On siis melko turhaa yrittää “takoa” tuota puolison päähän silloin, kun ollaan vielä yhdessä…
Siitäkin huolimatta, että mieheni on edelleen paras ystäväni ja jollakin tapaa perheenjäsen, en huolisi häntä takaisin, koska en päivääkään ole unohtanut kaikkea sitä paskaa, jonka jouduin hänen kanssaan eläessäni kokemaan aina aika-ajoin.
Rakkaus ja kiintymys miestä kohtaan ei ole kadonnut mihinkään, mutta nautin elämästäni yksin (tyttöjeni kanssa) ja vastikään eräs työkaverinikin sanoi, että minä olen näytän nykyisin todella seesteiseltä ja tyytyväiseltä. Ero on kuulemma suuri verrattuna niihin aikoihin, kun kipuilin avio-ongelmieni kanssa.
Haluan kuitenkin tällä tarinallani kertoa, että aika ratkaisuihin tulee omalla painollaan ja ajallaan. Niin kauan kannattaa tosiaan huolehtia omasta voinnistaan eri keinoin. Minäkään en näe teillä, Pohjatar, yhteistä tulevaisuutta, kuten et käsittääkseni enää sinäkään. Ole kuitenkin itsellesi armollinen; asioilla on tapana järjestyä - aina.