Hei!
Olen ihan uusi täällä, ja nyt on sellainen olo, että RÄJÄHDÄN jos en pysty avautumaan.
Mistäköhän aloittaisin… Jotta tämä teksti olisi jotenkin selvää, niin numeroin “kohokohdat”.
Vuodesta 2009 eteenpäin:
1.Tapaamme mieheni kanssa baarissa, kummatkin humalassa. Parin päivän päästä kävimme treffeillä, ja en ollut uskoa itseeni, minkälaisen miehen olin saanut! Komea ja huomaavainen, mitä muuta nainen voi toivoa
2.Seurusteltuamme 3kk, olimme lähdössä mieheni sukulaisen juhliin. Olin pukeutunut kauniiksi ja mies kehuikin ulkonäköäni. Hetki tästä eteenpäin ja mies tunnustaa minulle suudelleensa naista baarissa jossa oli ollut edellisiltana. Minulta meni jalat alta ihan totaallisesti, miten mies voi mennä tekemään jotain noin törkeää! Loukkannuin todella pahasti, mutta silti lähdin juhliin.
-
Pari päivää tuosta, niin minun elämältäni putoaa pohja: mies tunnustaa, että se suutelu ei jäänyt pelkästään suuteluksi,vaan mies oli tuonut naisen kotiinsa ja he olivat menneet humalassa sänkyyn. menin tuosta jotenkin niin shokkiin, että en pystynyt tai tajunnut käsittelemään sitä. Ihan järkyttävä pommi. Mutta arvataa vaan, annoin anteeksi. Mies lupasi jättää terävät viinat pois, koska ne saavat hänen päänsä sekaisin. Arvatkaa vaan jättikö. Sanoin miehelleni, että hänen pitää mennä sukupuolitauti-testeihin. Mies ei mennyt, ja minä en alkanut kovempaa vaatimaan. Hävettää myöntää tuo… miten olinkaan niin…miksi en välittänyt tuon vertaa omasta itsestäni!!
-
N. 1kk tuosta, muutan miehen luokse asumaan. (kyllä, luit ihan oikein…)
-
Mies lähtee poikien kanssa yöelämään, normaalisti mies tulee kotiin aamuyöstä 4-5- aikaan. Kun miestä ei ala kuulua, hätäännyn; nyt on varmaan sattunut jotain. Soitan useaan kertaan miehelle, mutta aina menee vastaajaan. olen huolesta soikeana, en pysty nukkumaan. Kello on 8 kun mies kotiutuu. Helpotun. Aamulla kun pahin humala on nukuttu pois, kysyn mieheltä aika tuimaan äänensävyyn, että missä olit, olin aivan huolissani. Sanoo sammuneensa kaverinsa treenikämpälle. Jotenkin uskoin sen.
-
Mies oli yöllä taas baarissa, aamulla näen jäljet kaulassa. Kysyn että mitä ne ovat? (arvaattekin jo varmaan?) Mies sanoo että kaveri oli raapaissut häntä. Uskoin sen.
-
Odotan esikoistamme. Mies soittaa minulle umpihumalassa, että tulenko hakemaan baarista. Lupauduin. Sovimme, että mies kävelee kaupan pihalle. Saavun kaupan pihalle, mutta en näe miestäni missään. Soitan tuhannesti, mutta menee koko ajan vastaajaan. Taas hätäännyn. Mihin ihmeeseen mies on voinut siinä kunnossa lähteä?! Ihan sattumalta katson peruutuspeilistä - ja minkä näyn näenkään! Mieheni on sammunut kaupan oven eteen! Minä sitten maha pystyssä lähden herättelemään miestäni, joka ei edes kunnolla herää, ja en tiedä vieläkään, miten ihmeessä sain mieheni talutettua autoon asti, oli niin tolkku pois. Mies kai seuraavana päivänä lupasi, että ei enää juo noin, onhan meille lapsikin tulossa.
8.Saimme ensimmäisen lapsemme, miehen juominen rauhoittui.
9.Odotin toista lastamme. Oli kesä ja mieheni siskon häät. Kun virallinen osuus oli ohitse, alkoi viina virrata. Minä lähdin nukkumaan jo hyvissä ajoin vauvamme kanssa asuntovaunuun, joka oli aivan saunatuvan vieressä. Yöllä kuulin känniääliöiden möykettä, seurueessa oli miehiä ja naisia. Kuulin kun he päättivät alkaa lämmittää saunaa. Noh, jotenkin sain nukuttua pätkittäin. Aamulla menen vessaan saunalle, näen heti että siellä naiset ja miehet ovat saunoneet keskenään. Sitten menen lämmittämään velliä vauvallemme saunatupaan, ja sydämeni jättää muutaman lyönnin välistä: näen mieheni boxerit tuolin päällä ja mies nukkuu toisen naisen kanssa! En voi uskoa! Taasko tämä tapahtuu. En halua edes ajatella, mitä saunassa on tapahtunut…Tiedän sen, että mieheni ollessa humalassa hän vetkuilee naisten kanssa, mutta jotenkin en halua tiedostaa sitä. Jännä tunne: tiedän, mutta en halua niinkuin… uskoa siihen. Mieheni tietenkin väittää että mitään ei tapahtunut ja että hänellä oli boxerit jalassa, mutta en usko. Silti jatkoin yhdessä olo: olihan meillä lapsi ja toinen tulossa.
-
Samana kesänä mieheni joutuu putkaan, koska on baarissa ollessan juonut itseltään jalat alta.
-
Miehellä on työporukan keilaus-ilta. Mies soittaa keilauksen päätyttyä että lähtee käymään yhdellä. Tottakai luotan siihen, että se jää vain yhteen tai kahteen, koska olimme jo aiemmin sopineet, että mies jää aamulla pienen vauvan kanssa kotia, koska minä lähden isomman lapsen kanssa vauva-uintiin. Kun aamulla herään, en usko silmiäni: mies nukkuu alakerran sohvalla, eikä juominen todellakaan ollut jäänyt yhteen. Osaatte varmaan kuvitella sen kiukun määrää, mikä sisälläni oli. En silloin tajunnut, miten vakava onglema juominen on miehelleni, se näköjään meni lapsenkin edelle.
-
Nukun lastemme kanssa yläkerrassa. mies jäi juomaan alakertaan. Jossain vaiheessa yöllä herään ja kuulen kun hän puhuu kovaa puhelimeen: “Minna, lähdetään jatkoille!”. Minna on siis mieheni ex-tyttöystävä. Mieheni perhe nukkuu yläkerrassa ja samaan aikaan mies haluaa lähteä exansä kanssa jatkoille. En halua edes kuvitella, mitä siellä olisi tapahtunut.
Tämmöinen tarina. Kun kirjoitin ja luin tuota, en tiennyt pitäisikö itkeä vai nauraa. Siis onko tuo minun elämääni, olenko minä antanu tuon kaiken paskan tapahtua itselleni? Hyi yäk! Mies ei juo putkia, käy päivätöissä ja erittäin moni viikonloppu on selvä. Mutta se tapa, miten juo.
Nyt ymmärrän sen, kun miehen mummo seurustelumme alkuaikoina totesi, että kunpa mieheni ymmärtäisi pitää minusta kiinni. Olin silloin ihan ymmällä,tottakai pitää: minähän olen maailman herttaisin ihminen, ihana tyttöystävä, mm. en nalkuta ja siivoan j[size=50]a ah niin sinisilmäinen[/size]. Nyt ymmärrän mitä mummo tarkoitti. Monet ovatkin sitä ihmetelleet, miten mies on rauhoittunut. Miehen sisko on sanonut, että minä olen parasta mitä miehelleni on sattunut. Tämä hän sanoi n. 3 viikkoa sitten, kun itkin hänelle miehen pettäneen minua. Ja nyt ymmärrän senkin, kun miehen äiti on sanonut miehelleni, että “olet sitten nätisti”, kun hän on tai ollaan lähdetty juomaan/viettämään iltaa.
Mieshän on selvänä maailman ihanin ja herttaisin mies: huomaavainen, ihana isä lapsille, pusuttelee, tekee ahkerasti kotona ns. miesten töitä. Tuohon ihmiseenhän minä rakastuin. Mies ei ole ikinä ollut aggressiivinen humalassa, liimautuu vain kiinni ja pusuttelee.
Kävin muutama viikko sitten purkamassa sydäntäni psykiatrille. Olen käynyt hänen luonaan aiemminkin selvittämässä päätäni. En tajunnut mieheni olevan alkoholisti ennenkuin psykiatri sen sanoi. Minä kun olen aina luullut, että alkoholistit ovat niitä, jotka juovat monta päivää, monta viikkoa putkeen eivätkä kykene työhön. Alkoholismia on sekin, kun humalaisella käytöksellään satuttaa läheisiään. Ja nyt tiedostan senkin, että viina tosiaan menee perheen/lasten edelle, koska ei pystynyt jättämään yhteen olueeseen, vaikka aamulla piti hoitaa vauvaa.
Miehen isä oli alkoholisti, mies itse ei puhu tästä, kuulin hänen siskoltaan. Kuulemma 2 viimeisintä elinvuottaan olivat kauheita. Joten miehelläni on kai sieltä suunnalta taipumusta alkoholismiin… Taisi miehen isä lopulta kuollakin viinaan.
Olen yrittänyt puhua miehelleni mm. siitä pettämisestä. Mutta ei siitä tule mitään. Ja mikä hassua: aina kun puhemme, niin jotenkin yön yli, seuraavana aamuna miehen muisti nollaantuu, hän ihmettelee mistä olen myrtsinä, mikä saa naaman noin happamaksi Luuleeko mies, että kun yö on nukuttu, niin eilistä ja eilisen puheenaiheita ei tarvitse enää miettiä. Paras oli se, kun n. viikko sitten sanoin miehelleni, että hänen käytös humalassa satuttaa minua.Hän myönsi. Sitten kysyin, että mitä hän aattelee siitä, että hänen humalainen käytös satuttaa minua. Mies vastasi turhautuneena: “En tiedä”. Ilmeestäni olisi varmaan saanut erittäin hyvän valokuvan,jäin haukkomaan henkeäni kuin kala kuivalla maalla. Tuon vastauksen halusinkin kuulla.
Minua koskee ja sattuu kun ajattelenkin, että miten monta kertaa mieheni on humalassa pelehtinyt selkäni takana. Ne jäljet kaulassa, sammuminen “treeni-kämpälle”, saunassa vehtaaminen toisten naisten kanssa ja sammuminen naisen viereen. Olen niin täynnä.
Mies ilmoitti n. 1kk sitten, että hänen työporukan pikkujoulut ovat laivalla. Ajattelin heti, että selvä homma, mies pettää. Pikkujoulut ovat ensi kuun alussa, ja mitä lähemmäs se ajankohta tulee, sen kireämmäksi minä tulen. Laivareissun jälkeen en halua mennä sänkyyn ilman kondomia. Minä en halua mitään tauteja.
Olen tuhannesti ja taas tuhannesti kysynyt itseltäni, että miten ihmeessä olen saanut itseni tähän jamaan! Olen myös itkenyt sitä, että lapsemme eivät tule saamaan sellaista perhe-elämää, mitä olisin toivonut. Lastemme tekoa en kadu koskaan, he ovat parasta mitä minulle on sattunut. He tuovat elämääni sisältöä, naurua, iloa. He ovat elämäni. Siksi teen mitä vain, että lastemme ei tarvisisi nähdä huonoa perhe-elämää.
Joskus olen niin vihainen miehelleni, että se purkautuu lapsiin. En ole koskaan lyönyt enkä lyö, mutta pillastun nopeasti ja huudan heille, pinna on välillä erittäin kireä. Tässä kohtaa koen olevani huono äiti Miksi huudan lapsilleni, koska mieshän se tässä on se, jolle pitäisi huutaa
Olen miettinyt eroa, asumuseroa, yksinhuoltajuutta, yhteishuoltajuutta… Pääni on sekaisin. Psykiatrini mukaan en ole vielä valmis eroon: olen vielä kiinni miehessäni. Ja se pitää paikkaansa. Mies maksaa laskut, pitää huolta että kodissa on lämmin, mies maksaa auton yms. Mies pettää, mutta olen täysin riippuvainen siitä! Hyi, yököttää
Ehkä pahin tässä koko hommassa on se, että mies itse ei tajua satuttavansa minua. Se koskee. Monesti mies on sanonut, että ei halua menettää perhettään. Mutta entä jos kysynkin: perhe vai viina. Kumman jätät?
Miten selviäisin yksin, 2 lapsen kanssa? Minulla ei ole töitä, mutta tässä kuussa saan tietää, olenko päässyt opiskelemaan AMK:n. Vaikka pääsisin, niin siirrän vuodella, sillä nuorimminen lapsemme on vielä niin pieni. Minulla ei ole kovinkaan montaa kaveria, miehelläni on monia, sen takia varmaan alunperin jäinkin häneen kiinni: minulla olisi jotain elämää.
En halua elää elämääni näin. Sen tiedän. Jotain muutosta on tapahduttava. tiedän jossain sisimmässäni, että ero on se oikea vaihtoehto. Menee aikaa varmaan, ennenkuin todella hyväksyn sen. Minun on laitettava itseni ja lapseni etusiijalle.
Voitteko rakkaat ihmiset lohduttaa, sanoa jotain viisasta tai rohkaisevaa, ihan mitä vaan. Tunnen olevani niin yksin tämän kanssa