Mun ongelmani on se, että iltaisin ahdistaa ja hirvittää kaikki, ja siksi en saa nukahdettua ennenkuin ehkä joskus aamuyöllä. Sain lääkkeeksi Stellaa ja sillä kyllä lähtee taju kankaalle, mutta menee samalla myös muisti ja pahimmassa tapauksessa kuulee harhoja.
Erään kerran kun heräsin, en ymmärtänyt kelloa katsoessa ollenkaan, mitä se näytti. Aattelin, että olen seonnut lopullisesti enkä keksinyt siinä paniikissa muuta kuin että soitin numerotiedusteluun ja kysyin aikaa sieltä. Se oli puoli viisi aamulla. Ja ihan ohjeen mukaan olen ottanut ja mennyt heti sänkyyn unta odottamaan.
En voi ymmärtää, miten joku tykkää tuollaisesta psykoosihuumeesta.
Neurolepteista olen kokeillut Larkkua, Seroquelia, Zyprexaa ja Risperdalia. Kaikista niistä meni ihan jumiin pitkäksi aikaa. Larkkua käytin varmaan kauimmin. Aloitettiin jostain 50 millistä, mutta lopulta piti vetää jo 200, kun vähemmällä en nukkunut. Silloin päätin, että nyt riittää. “Vieroitin” itteni siitä sillai, että otin vaan joka toinen yö ja ne väliyöt valvoin. Sitten jossain vaiheessa aloin taas pystyä nukkumaan normaalisti.
Mutta nyt on niin paljon kaikkea epävarmuutta elämässä, että se selvästi vaikuttaa.
Noita neuroleptejä en siis haluaisi, kun se niiden väsyttävä vaikutus tuntuu jotenkin “väkivaltaiselta”. Ne ei ota mieltä mukaan samalla tavalla kuin esim. tuo Zolpideemi. Ne vaan lamaannuttaa ruumiin niinkuin suonissa olisi lyijyä. Sitä voi maata vaikka tunnin sängyssä ja miettiä, että pitäisi mennä vessaan, mutta ei millään saa revittyä ruotoaan irti patjasta.
Eli onko olemassa mitään lääkettä, joka nukuttaisi yhtä nopeasti ja varmasti kuin Stella, mutta joka ei aiheuttais harhoja eikä tekisi ruumiista puupökkelöä? Ja sekin olisi ihan mukava juttu, jos se poistaisi ahdistusta.
Tsopikloni on varmasti lähimpänä tsolpideemiä, mutta aiheuttaa ilmeisesti jonkin verran vähemmän harhoja. Jos taas haluaa pelata varman päälle, ettei noita harhoja tule, niin Tenox (tematsepaami) voisi olla hyvä vaihtoehto.
Tsolpparit on kyllä ihme mörssäritabletteja. Viinan kanssa lähtee ihan totaalisesti räpylästä. Mut enivei. Tenox vois olla hyvä, poistaa ahdistusta ja pelkotiloja eikä tuu noita yöllisiä heräämisiä. Tenoxikin vaikuttaa sen 8h mutta ei lyö samalla tavalla jäihin kuin leptit. Ite vaihoin tenoxit mirtazapineen kun vaikutus häiveni muutaman kk kätön jälkeen. Sitä en suosittele, jos ei diggaa valveunista. Ja voi myös aiheuttaa yöllisiä paniikkeja.
No täytyy vissiin sitten yrittää saada niitä Tenoxeja. Eniten tässä harmittaa se, kun kävin yksityisellä, ettei tarvitsisi arvauskeskukseen odottaa kuukausikaupalla ja sitten tapella siellä. Noita ei vissiin voi puhelinreseptillä lähettää. Eli täytyy siis kai varata uusi lääkäriaika ja maksaa ja toivoa, että ylipäätään saa niitä Tenoxeja.
Vähän toivoin, että melatoniini olisi auttanut, ja noi nukahtamislääkkeet olis olleet vain varalle. Mutta siitäkin tulee niin tolkuttoman sekavia unia, että oksat pois. Hyvä että tietää nyt Remeronia varoa, jos sillä on vastaavanlainen vaikutus.
Mulla on melatoniini auttanut, tosin olen huomannut että sitä ei todellakaan tarvitse ottaa kokonaista 5mg tablettia, sellaisesta annoksesta sain itsekin hyvin sekavia - joskin äärimmäisen mielenkiintoisia - unia. Nykyään otan tarvittaessa neljäsosan tai puolikkaan. Käytin Imovanea parisen vuotta, se kyllä väsyttää eikä tule noita harhoja, ainakaan mulle ei tullut, kun pysyi ohjeen mukaisessa annostuksessa, mutta toleranssi nousee nopeasti jos joka ilta ottaa. Tenox mielletään käsittääkseni vahvemmaksi lääkkeeksi kuin Imovane, joten voi olla että sulle ehdotetaan ensin jälkimmäistä. Mutta luulisi että saat myös Tenoxia kun selität tilanteesi, unettomuus on kuitenkin helvetin lamaannuttava vaiva, kyllä suurin osa lääkäreistäkin sen tajuaa…
Mulle kyllä omalääkäri löi samantien tenox respan kouraan, kun menin valittamaan unettomuutta. Ei niillä sitten tullut uni ollenkaan, kokeilin annosta 10-50mg. Aina sama homma rupes tekeen mieli tehä kaikkee vaikka oli sairaan väsyny. Kävin mm. keskellä yötä suihkussa, laitoin ruokaa, katselin telkkaria, mutta unesta ei tietoakaan. Imovane sen sijaan vei tajun itseltä tunnissa joka ilta, kun sitä käytin. Nykään ei suostuta uneen määrämään muutakuin 15mg mirtatsapiini + 200mg ketipinor ja nukun huonosti ja aamulla on aivan kuollut. Varmaan surkastuttaa aivoja tuo neurolepti tai siltä se ainakin tuntuu.
Mikset Madman saa enää Imovanea, jos se kerran auttaisi?
Ei mullakaan ollut sitä Melatoniinia kuin se 3 mg illassa, mutta luulen, ettei puolet siitä vaikuttaisi mitään, kun ei tuokaan nukuttanut kunnolla, vaan vähän väliä sitä heräili kuitenkin. Eikä niitä unia edes muistanut jälkeenpäin, ahdisti vaan.
Onko mahdollista, että eri Zolpideemivalmisteilla olisi erilainen vaikutus? Kun muistelen, että mulla on ollut noita joskus ennenkin eikä se silloin ollut tällaista sekoilua. Tai sitten on vaan ollut paremmat hermot silloin.
“Erään kerran kun heräsin, en ymmärtänyt kelloa katsoessa ollenkaan, mitä se näytti. Aattelin, että olen seonnut lopullisesti enkä keksinyt siinä paniikissa muuta kuin että soitin numerotiedusteluun ja kysyin aikaa sieltä.”
Psykiatrini sanoin: “Minulla ei ole tapana määrätä sedatiivisia unilääkkeitä nuorille henkilöille.” Anto Ketipinor ja Mirtatsapiini respan ja virnuili kivasti. Samainen lääkäri myös vaihtoi erikoislääkärin määräämän temesta respan 1mg 3x päivässä-> Rivatril 0.5mg max 1-2tablettia päivässä. Kyllä itse pyysin vaihdon Rivatrilliin, kun huomasin sen olevan erittäin tehokas ahdistukseen ja pelkotiloihini, mutta 2mg annoksella. Joudun näitä 0.5mg ottamaan yli reseptin oikeaan tarpeeseen ja tätähän hän ei ymmärrä ja pysyy määräyksessään. Joo, harkitsen yksityiselle menemistä, mutta rahat vähän tiukilla.
Minullakin on tuota Tsolpideemia ollut, mutta somnor nimisenä valmisteena. Ei ainakaan minulle aiheuttanut mitään sivuoireita, mutta ei kyllä nukuttanutkaan. Suosittelen lämpimästi Imovanea, se on myös vähän pidempivaikutteinen. Ei kuitenkaan aamutokkuraa, ainoa pienoinen sivuoire on raudanmaku aamulla suussa, mutta se siitä iltapäiväksi hellittää.
Vai että ei määrää sedatiivisia unilääkeitä. No pitäiskö niiden sitten piristää? Ai niin. Eihän ketipinorkaan aiheuta epätarkkuutta liikenteessä kun siinä ei ole kolmiota. Muuten vaan kun ottaa semmosen satasen napin niin tipahan abaut tunnissa parissa. Myös mirtazapiinista menee suhteellisen kujalle jos ei ole toleja. Tenoxit lähinnä piristää, samoin Insomin ja muu “hurjat kolmiounilääkkeet”.
Seuraavaks kun joku kusinaama knowitall-psykiatri sanoo että syö ketipinoria niin sanon että syöppä ite ja mee aamulla töihin.
Olemme hyvin erilaisia yksilöitä, itsellä mirtatsapiini on vastannut muuten lumelääkettä, mutta ruokahalua se on kasvattanut selkeästi. Ketipinoriin taasen kehittyy ainakin minulla nopeasti toleranssi. Ekan kerran kun otin 200mg nukuin melkein 2vrk yhtäkyytiä. Nyt tilanne on se, että unen saanti on vaikeaa ja uni katkonaista ja aamulla silti zombie fiilis. Pitää kuitenkin tarttua positiivisiin seikkoihin ja ajatella, että unta ylipäätään jonkin verran on. Ilman lääkkeitä olin välillä viikonkin hereillä yhteen menoon. Rivatril pitää sitten osittain univajeesta johtuvat paniikkikohtaukset/pelkotilat kurissa. Eli siis unettomuus on pahentanut paniikkihäiriötäni huomattavasti.
Tenoxia mäkin oisin ehdottanut. Imovane yms lyhytvaikutteiset omaa sellasen ominaisuuden että ne sekottaa. Ominaisuus tulee etenkin vanhemmille immeisille. Tenox ja muut vahvat pentsot taas sit koukuttaa enempi. On se silti parempi. En ite tartte unilääkkeitä mut jaellut kun oon niitä ni jonkinlainen kokemus niistä on.
Mä epäilen et ku sä menet uudelleen käymään siellä lääkärissä ni se tarjoaa joko Imovanea, Insominia tai Tenoxia. Muita bentso-pohjaisia unilääkkeitä (tosin Imovane ei oo bentso) ei kovin helposti saa ainakaan alkuun ja tarkotus on aina testata lievemmästä vahvempaan. Kannattaa sanoa tuosta yö-sekoilusta; mun mielestä se lukee jopa siinä haittavaikutuksissa ja oon nähny yhen dokkarinkin jossa yks nainen oli sekoillu otettuaan unilääkkeen (yllätys et oli zolpideemiä; mä arvasin sen ennenku kerto edes asian) ja oli tulossa oikeudenkäynti vaikka ei ite muistan mitää . Tuo tosin oli Jenkeissä, mut sielläkin oli kirjattu noita tapauksia joissa ihminen ei nuku vaan sekoilee jotain aivan muuta valveilla muistamatta jälkikäteen mitään…
Mut jos esimerkiks tennareita saat ni kandee yrittää pitää väli-päiviä tai tolet nousee tosi nopeest; mä ite vaihtelen unilääkettä aina kk:den tai kahen välein just sen tähden… Mut vaikka kysees olis mikä nukahtamislääke ni tolet nousee… Mä ite kysyisin just omaan tarpeeseen unilääkkeen, eli selittäisin todella tarkkaan et tahdon aamul olla selvänä herätes ja jos kerran yön nukut hyvin kun nukahdat ni sanoisin et siihen nukahtamiseen nimenomaan… Se on paras kokeilla itse mikä sopii parhaiten koska jotkut tykkää äidist, toiset tyttärest
Myös esimerkiks Diapamia annetaan rauhoittamaan ennen nukkumaanmenoa välillä. Mut mun korvaan kuulostaa ihan samanlaiselt kierteelt ku mikä mul oli aikoinaa nukkumisen kans, eli valvoo-> illal panikoittaa ku tietää et valvoo → valvoo takuuvarmasti koska on jo valmiiks niin ahdistunu ettei osaa nukkua → valvoo taas. Ite sain sen poikki osittain varmaa unilääkkeil mut osittain ihan ne perus-niksit, eli tuuletettu huone, sängys ei lojuta vaan nukutaan eli jos ei uni tule 15-30 minsas ni ylös, vasta väsyneenä sänkyyn, samaan aikaan aina ylös eikä päikkäreitä, yrittää olla ajattelematta mitään ja ennenkaikkea se, et miettii et sil ei ole mitään merkitystä jos mä pari yötä valvon ja herään aikasee! Siihen voi hakea saitsua jos on pitkään valvonu ja ku ei asiasta ota paniikkia vaa menee nukkumaan periaatteel et nukkuu jos unta saa, ni on paljo helpompi asian kans elää. Kannattaa myös välttää saunomista 4h ennen nukkumista ja syödä ilta-pala ainakin pari tuntia aiemmin myös. Ite en syö lainkaa vaik ois nälkä illal (jos en oo tajun syödä aikasemmin), koska se piristää yleensä. Tuonkin oon jostain lukenut mut en tiedä johtuuko se sit verensokerin nousust? Toivottavast pääset unettomuudesta eroon
Tsopikloni ei meikäläisellä sekottanu juurikaan nuppia verrattuna esim.tsolpideemiin,lähinnä tuli ilonen rento olo ja jonninmoinen euforia.Hyvä nukahtamiseen ja vie ahdistuksiakin hyvin,miinuspuolena aiheuttaa ärtyisyyttä ja jonkinlaista keskittymiskyvyn puutetta seuraavana päivänä ts. esim.töissä tuli mokailtua enemmän ihan rutiinijutuissa yms.pientä mitä ilman lääkettä ei tapahtunut. Toimii muuten myös levottomat jalat-oireisiin
Mä oon kanssa tsopiklonin kokenu hyväks nukkumiseen.
Zolpideemilla en nukahtanut, sekoilin sitäkin enemmän
En oo ottanu yhtää sellast (imovane) pitkää aikaa, mut ajattelin pyytää sitä kun tematsepaami ei sano mitään.
En sit tiiä toimiiko enää imovanetkaan… ajattelin yrittää dorkajumei ku niil nukkuu kyllä,
sen sijaan respan saaminen on lähes mahdotonta.
Mä suosittelen kyl tsopiklonia ja jos tennarit nukuttaa niin toki niitä.
Jos nyt elettäisiin reilumassa maailmassa, sanoisin että cannabis sativa on paras unilääke.
Semi OT: [poistettu suosittelua - Päihdelinkin toimitus]
Mä ainakin nukun paljon paremmin kun muistan nauttia yrttini joka päivä.
Nyt ne on vaan loppu
Ne ei sekoita päätä ja niitä on käytetty aikojen alusta asti.
Ne on vaarattomia, ei sivuvaikutuksia ja tole ei voi nousta. Yliannostusta ei voi ottaa.
Huomaan myös kun yrttikuuri on päällä, että bentsoja ei tarvi ottaa ainakaan niin usein
Mutta arvatkaa vaan: Käytännössä ne on laittomia.
^ ei koske kannabista.
eikä ne muuten ole päihteitä. vähän sama kun teetä jois…
en muista niiden nimiä et miten ne kirjotetaan (niillä on tosi vaikeet nimet, mutta kyse on siis yrteistä jotka ei ole päihteitä nähnytkään. vaikka vetäisitte niitä kilon per yrtti niin ne ei “nouse päähän” millään tavalla.
kyse on yrteistä, jotka tasapainottaa ihmistä, tiedättehän niitä teelaatuja, joita myydään luontaistuote- ja ekokaupoissa, esim. green balance? vertaisin niihin sillä erotuksella, että ne nyt vaan ei löydy kauppojen hyllyiltä…
tiedätte varmaan mäkikuisman? sanoisin, että ne on vaan luontaistuotekorvike bentsoille, sillä erotuksella, että ne vaikuttaa myös syihin, ei vain seurauksiin.
kyllä mä tiedän että kannabiksella on myös sivuvaikutuksia ja ettei se sovi kaikille
Aika kumma juttu, että nyt kun olen syönyt noita Stelloja kauemman, niin ne eivät enää sekoita päätä niinkuin silloin alussa.
En ymmärrä, miten te pystytte valvomaan useampia päiviä sekoamatta. Mää rupean kuulemaan harhoja jo yhden tai kahden nukkumattoman päivän jälkeen. Ja muuten siis en kuule niitä.