Mitä vaaraa Efexorista?

Tai siis paremminkin sen yhtäkkisestä lopetuksesta? Kaks päivää olen ollut ilman, ja annostus(siis ihan lääkärin kautta) on 225mg/päivä. Rahapulan takia en ole voinut hakea lääkkeitä, vaikka respa onkin. Nyt särkee päätä ja tuntuu huimaavan. Kuuluuko asiaan, vai onko jotain vaarallisempaa tiedossa? Ja pystynkö parin päivän tauon jälkeen jatkamaan normiannoksella?

Joo tuosta efexorista ois kiva kuulla kun lääkäri meni sitä mulle määräämään enkä ole vielä alottanu…

Jos lopettaa seinään ni joillain ihmisillä alkaa “sätkiminen” esim kun nousee ylös tuolilta, joitain vituttaa äärimmäisesti, joitain itkettää, joillekkin ei vaikuta paljo yhtään lopettaminen seinään, se riippuu henkilöstä.

No ainakin itkettää ja pää tuntuu omituiselta. Pitäiskö sittenkin äkkiä jatkaa lääkitystä.

heitä ne roskat roskii…

on parempiakin tapoja parantua …

efexor on monien käyttäjien mielestä yksi pahimmista lopetettavista. efexorista saa aika pahoja vierotusoireita.

useat käyttäjät kuvailevat eräänlaisia “sähköiskuja” päässä ja vartalossa.

jos jatkat lääkkeen syöntiä, vierotusoireet luonnollisesti loppuvat.

mitään mielialalääkkeitä ei saa lopetta “seinään” vaan lopetus tehdään asteittain ja lääkärin suunnitelman mukaan.

tässä pari linkkiä:
tukiasema.net/keskustelu/sho … 2&p=5&pm=1

tukiasema.net/keskustelu/sho … 7&p=6&pm=1

tuossa jossain aiemmassa topikissa oli puhetta mieliala lääkkeiden lopetuksesta. tuumailin sinne itsekkin kun lopetin lääkkeet (paroxetin alpharma) ja olo oli kuin helvetistä seuraavat kaksi viikkoa. olisin sitä mieltä että jos aiot lääkitystä jatkaa normaalisti, hae mahd. pian ne apteekista.

Voi herran jeesus ekaks mulle määrätään xanoria neljä milliä
päivään jota oon syöny jo kaks vuotta ja sitten jotain mielipide lääkettä joka aiheuttaa riipuvuutta
olen kuulemma liian akuutissa tilanteessa sadakseni terapiaa alko vituttaan
pakko ottaa pari xanoria… Voi vittu tätä meininkiä!!

“mielipide lääkettä joka aiheuttaa riipuvuutta”

Mä tarvitsisin kanssa jotain mielipidelääkettä, kun poikkeaa niin pahasti yleisestä kukkahattutäti-linjasta :laughing:

No mä kävin apteekissa kun sain rahaa… kysyin, miten kahden päivän tauko Efexorissa vaikuttaa… Ei mitenkään. Nyt otin niitä ja jumalattomaan päänsärkyyn buranaa. Keltähän sais tosta Efestä ihan puolueetonta tietoa. Ei lääketehdasmainoksia…

Jep mullaki tulee just nuo “sähköiskut” parin päivän päästä. (annos 225mg)

Ehkä se suurin vaara piilee just tossa! “Vitut susta sut voidaan lääkkeillä
hiljeentää…”

Itse lopetin 175mg:n annoksen toukokuussa. kaksi viikkoa siinä meni, sähköiskuja päässä ja raajoissa, huimausta, itkukohtauksia, hypomaniaakin pukkasi päälle. Tein sen kuulemma liian nopeasti. Eli kuukauden kun laskeskelet hitaasti annosta niin saat vähemmät viekkarit… Muuten hyvä lääke, mutta lihotti->masensi. että sellainen masennuslääke.
t.kultahammas

Kamalan vaarallisia tommoset mielipidelääkkeet, pitääkin jatkossa varoa. Toista se on subutex suoneen tai pernarutto, hui hai.

Itse olen reilu vuosi sitten käyttänyt Efexoria reilun puolen vuoden ajan nousevalla annoksella 75 mg päättyen 250 mg päiväannokseen. Ensimmäisen viikon aikana tuntui siltä, että lopultakin löytyi masennuslääke joka tehoaa minuun. Välillä tuli jopa Euforisia “Maailma on kaunis ja kyllä tästä selvitään” -olotiloja. Reilun viikon käytön jälkeen vaikutus alkoi nopeasti hävitä ja olin lopulta passiivisempi ja poissaolevampi kuin ennen lääkitystä. Varsinainen masennus kyllä oli hieman helpompaa mutta zombiemainen passiivisuus ajoi minut niin pahoihin vaikeuksiin, että lopulta lopetin tuon lääkkeen.

En tahtonut edes pienentää annostusta pikku hiljaa vaan tahdoin koko paskasta kerralla pois ja lopetin käytön seinään. Tuosta seurasi noin kuukauden ajaksi aika ajoin tulevia kummallisia tuntemuksia ja samanlaisia “sähköiskuja” raajoihin kuin muutkin ovat kuvailleet. Mutta vieroitusoireet olivat kuitenkin hyvin inhimmillisiä, huomattavasti miedompia kuin vaikkapa opiaateista tai bentsoista.

Joten omalla kohdallani ei kovinkaan dramaattisesti vaikuttava lääke hyvässä tai pahassakaan. Efexorhan on niitä harvoja mielialalääkkeitä, jonka vaikutuksen on todistettu nousevan kun annostusta lisätään. Siksi lääkärit mielellään nostavat vuorokausiannosta aivan tappiin saakka. Joten varmasti lopettaminen vaikkapa 300 mg annokselta on rankempaa kuin oma lopettamiseni.

itse lopetin 2 vuoden syönnin jälkeen annoksen 225mg päivässä. tosin rinnalle tuli 2mg xanor ja oli 200mg tramaleita yms yms yms ja vielä vähän lisää lääkkeitä mitä söi, mutta ei tullut sähköiskuja. Silloin kun söin pelkästään efeä alkoi aina välillä pätkiä aivoissa (varsinkin juomisten jälkeen, kuulemma menettää tehonsa pariksi päivää) ja kun alkoi muutenvain sähköiskuja tulemaan useammin niin annosta aina nostettiin.

voi vittu

Mulla on Efexorin (Venlafaxinin) lopetus vasta edessä, psykiatri kun on sitä mieltä, että joku muu nyt tilalle mieluummin.

Aiemmat kirjoitukset luettuani, nyt sitten hieman pelottaa. :open_mouth:
Ei sinänsä vieroitusoireet, ne kun on kuitenkin suht’ tuttuja jo muistakin hommista, mutta se, että mitä tilalle?
Efexor on ollut ainut nappi, joka on pitänyt phobiat, vihat ja muut kurissa edes jotenkin (terapiaa and). Raaaaaah! :imp:

Tuo on kyllä totta, moni tuttu ja sukulainen on ainakin saanut ainoan hyödyn ja elämän raiteilleen tai ainakin sinnepäin efexorin avulla (siis jos nyt puhutaan vain masennuslääkkeistä)

No olen itse syönyt tämän vuoden tammikuusta 75mg depot efexor päivässä, sekä kaksi 500 mg deprakinea depot pilleriä päivässä. aluksi ne tunyuivat sopivan minulle erittäin hyvin, mutta lopetin itse noin kuukausi sitten näiden deprakinen syömisen, koska huomasin sen aiheuttavan elimistössäni melkoista turvotusta varsinkin jaloissa nilkkojen ja jalkapöydän päällä. nyt on ainkain turvotus kadonnut, mutta psyykkisesti tuntuu ettei toi pelkkä efexor riitä, mutta meinaan ottaa asian esille seuraavan a-klinikka käynnin aikana. sitä paitsi deprakine on ollut lääke markkinoillamme melko kauan joten uskoisin että sen haittavaikutukset ovat melko hyvin tiedossa, jos sinua askarruttaa jokin asia omassa lääkityksessä, niin ota asia vaan rohkeasti esiin lääkärisi kanssa. ja asunto asiasta sinun kannattaa keskustella oman sosiaali työ tekijäsi kanssa… hyvää jatkoa sinulle tv lummetar62