Olen maannut flunssan kourissa sohvalla monta päivää. Ei pysty oikein mitään tekemään, ajatukset menee helposti näihin huumemaailman juttuihin (kuinka ollakaan). Tuossa äsken mm. mietin, mitä kaikkea ihan uutta olen Vilpolassa (ja myös Kuivaushuoneen juttuja luettuani) oppinut viimeisen puolen vuoden aikana. Siis sellaisia asioita, joita en ole ennestään tiennyt tai sellaista, josta minulla on ollut toisenlainen käsitys aikaisemmin. Osa tiedosta on ollut ihan rohkaisevaa, osa taas pelottavaa. Tässä vähän yhteenvetoa:
1. Huumeiden käytön tavallisuus
Huumeriippuvuus ei ole mikään syrjäytyneiden perheiden tai toisaalta tosirikkaiden vanhempien hemmottelemien lasten ongelma. Tämä myytti on hälvennyt yhä enemmän sitä mukaa, kun olen lukenut äitien ja puolisoiden viestejä. Huumenuori voi olla aivan tavallisesta perheestä, jossa vanhemmilla itsellään ei ole päihdeongelmaa ja jossa vanhemmat ovat tehneet kaikkensa kasvattaakseen lapsestaan kunnollisen ja tasapainoisen. Toinen, ehkä vielä hämmästyttävämpi asia oli se, että monet huumeidenkäyttäjät (aikuiset) elävät suhteellisen tavallista elämää käyden töissä, opiskellen, eläen parisuhteessa ja heillä saattaa olla jopa lapsia. En tarkoita, että elämä tuossa tilanteessa olisi hyvää ja tasapainoista. Mutta että kaikki narkkarit eivät elä kadulla tai kavereiden kämpissä. Toisaalta kamankäytön “normaalistuminen” ei varmasti ole hyvä asia. Olen viime aikoina miettinyt, että tuo “välimaasto-tilanne” voi olla yksi vaihtoehto poikanikin tulevaisuuden kuvista, kun tulee ikää lisää. Eikä se kuulosta ollenkaan helpottavalta.
2. Huumeriippuvuudesta voi toipua kokonaan
Täällä on saanut lukea, kuinka pitkään suonensisäisestikin huumeita käyttänyt on toipunut kokonaan ja sijoittunut yhteiskuntaan normaalisti. Hän on kuin kuka tahansa, on opiskellut itselleen ammatin, jopa muun kuin päihdetyöntekijä (sinänsä en pidä huonona asiana sitä, että päihdetyöntekijällä on huumetausta, mutta kun olen tavannut heitä niin paljon, olen alkanut jo ajatella ettei muuta ammattivaihtoehtoa edes ole). Huumeista toipuneen ei myöskään tarvitse näköjään käydä neljä kertaa viikossa NA:ssa koko loppuelämäänsä (tällaisia “selviytymistapauksia” olen nähnyt kertomassa itsestään eri tilaisuuksissa useammankin kerran). Huumeista eroon päässeen ei tarvitse myöskään olla aivan absolutisti päihteiden suhteen, monet voivat esim. ottaa alkoholia silloin tällöin (tämä absolutismi-myytti on tosi tiukassa). Siis huumeet voivat olla taakse jäänyttä elämää, ei tarvitse olla “entinen käyttäjä” ikuisesti.
3. Huumeista voi päästä eroon ilmaan pitkää laitoshoitoa
Monet täällä kirjoitelleista (myös Kuivaushuone) ovat päässeet kamasta irti joko omin voimin tai sitten korvaushoidon avulla. Tällaisia tarinoita ei juurikaan kuule IH-ryhmissä eikä voi lukea tutkimuksista. Aina korostetaan sitä, että on mentävä hoitoon, siis laitokseen. Että vasta vuoden kestäneen Kalliola- tai Mikkeli-yhteisöhoidon + sitä seuranneen jälkihoidon jälkeen on toiveita. Missä ovat kaikkien niiden kirjoitukset, jotka ovat olleet pitkässä laitoshoidossa?
4. Huumeista irti pääseminen ei ole helppoa sen vuoksi, että lopettamisen jälkeen ei tulekaan heti hyvä olo
Tämä on ollut minulle suuri oivallus! Kiitos erityisesti Malibulle tämän asian avaamisesta! Vaikka kuinka on motivaatiota lopettaa kaman käyttö, on se vaikeaa, koska lopettamisen välittömät seuraukset ovat negatiivisia: fyysisten vieroitusoireiden lisäksi on masentunut, ahdistunut, on vaikeaa hallita tunteita ja asioita, olo voi olla levoton , on univaikeuksia. Eli aivokemiat ovat epätasapainossa pitkään, vähintään puoli vuotta.
5. Lisäksi olen saanut uutta tietoa eri huumeista ja huumeena käytettävistä lääkkeistä
Näiden kirjoitusten perusteella näyttäisi siltä, että subutex on tällä hetkellä eniten käytetty huume. Vielä kymmenen vuotta sitten amfetamiini oli tilastojen mukaan ylivoimaisesti eniten käytetty (70%-80%) kovista huumeista. Ja aika tosi paha aine tuo subu vaikuttaa olevan, huh! Myös olen ollut yllättynyt siitä, kuinka paljon kipu- ja rauhoittavia lääkkeitä ilmeisesti käytetään huumeena. Ja siitä, miten lepsusti lääkärit niitä reseptejä kirjoittavat.
Näin siis esimerkkiä siitä, että olen Vilpolassa ihan faktatietoakin saanut. Siis kaiken vertaistuen lisäksi. Miten muut, oletteko kokeneet saaneenne uutta tietoa, vai oliko esim. tuo kaikki tuttua jo ennestään? Vai oletteko kenties eri mieltä näistä asioista? Varmaan teillä nuoremmilla on päivitetympää tietoa näistä asioista. Meille viiskymppisille tämä huumemaailma on vielä kuitenkin aika vieras.