Mulla on ollu aiemmin huonoja kokemuksia kunnallisesta a-klinikasta ja katkostakin… Ja muustakin terveydenhuollosta. En haluais mennä sinne enää puoskaroitavaksi. Täällä on 1 a-a ryhmä ja oon käyny siellä muutamia kertoja, mut ne kaikki kerrat on ollu niin samanlaisia ja kuivakoita ja ne ukot kertoo aina ne samat jutut, että tunnen vaan vastenmielisyyttä ajatellessani sitä… A-a:ssa sinänsä on kyllä pointtia. Jos selviän hengissä siihen asti et asun jossain missä ryhmiä on enemmän tai paremmat kulkuyhteydet niin alan varmaan käydä jossain… Hommasin pidemmän sairausloman, koska tunsin juovani paineisiin ja ajattelin pystyväni lopettamaan… No en ole silti kyennyt, on se toki vähentynyt ja olo on parempi. Mietin jo jotain pidempää laitoskuntoutusjaksoa, vaikka vihaan laitoksia. Suositteletteko sellaisia? Vaatiiko a-klinikalle menon että sinne pääsee? En halua mennä sinne (a-klinikalle). En halua huonon hoidon lisäksi sitä leimaa ja jatkuvaa kyttäystä, mitä virallinen alkoholisti saa osakseen. Se tuntuu painostavalta ja ennenkin on käynyt niin, että alan sitten juoda enemmän… Pitäiskö mun yrittää vielä omin voimin? 2 viikkoa on vielä aikaa ja sitten lomaa pitäisi pyytää lisää tai olla kunnossa ja tehdä joku ratkaisu. Pitäisikö irtisanoutua, vai puhua tästä töissä vai mitä? Mun on niin vaikea luottaa ihmisiin… Miten noihin Myllyhoitoihin ja Minnesota-hoitoihin yms. pääsee?
Hoidot on huonoja ja vihaat laitoksia ja AA:ssakin vaan kuivakoita ukkoja ja sua aletaan kytätä jos meet hoitoon? Oh dear.
No ehkä sun ei sitten pidä mennä mihinkään hoitoon ettei kytätä alkoholistina. Kytätäänkö sua muuten juodessa alkoholistina, ootko pistänyt merkille?
Jaa vai Mylly- tai Minne. Se on hyvä idea, ja niihin saatat päästä kotikuntasi sosiaalitoimen maksusitoumuksella, mutta ehkäpä katkon kautta. Riippuu hieman kotikunnastasi ja sen päihdepolitiikasta.
Vaikea sanoa tarkemmin, kun käytännöt vaihtelee kunnittain. Ja sekin vaihtelee kunnittain, että kuuluuko se A-klinikka kunnalliseen sosiaalitoimeen vai A-klinikkasäätiöön. Jos ensinmainittuun kuten esim. Helsingissä, joudut varmaan menemään sitä kautta.
Tsemii jne.
No kyllä mua kytätään muutenkin, mut niillä kyttääjillä ei ole mitään virallista statusta ja oikeutusta (kuten “avun antaminen”) joten eivät tule pilaamaan elämääni… Ei mielestäni A-A:ssa ole kuivakoita ukkoja vaan tässä kyseisessä ryhmässä on jotenkin jämähtänyt se tunnelma, et en muistoissani pysty erottaan niitä eri kertoja vaikka olen vain muutaman kerran käynyt, koska se on jokakerta samanlaista… On ne ukot itekin sanonu, et ei mua varmaan nuorena naisena kiinnosta niitten jutut, mut ei se siitä oo, kyllä mulla on vanhoja miehiä ihan ystävinä ja olen tottunut, mutta se ryhmä… se yks äijä aina kertoo semmosen puolentunnin sepostuksen mahtavasta urastaan ja menestyksestään, ilmeisesti kompensoidakseen sitä, että on kuitenkin alkoholisti… Se on kaikenlisäksi niin myöhään illalla ja sinne on yli tunnin automatka (siis LÄHIN ryhmä) että jos mun pitää olla seuraavana päivänä töissä, oon liian väsyny… Mulla ei oo omaa autoakaan.
Voi olla et säästän ite ne rahat mieluumin kun alan mihinkään sosiaalitoimen pelleilyihin… Voiko ne ees antaa sitä maksusitoumusta työssäkäyvälle, vai onko silloin perusteltuaki ite maksaa? Voi kuulostaa siltä, et en vaan halua apua, ja tavallaan en olekaan sen suhteen enää niin naiivi kuin ennen, mut tosiasia on, et ei monet lääkäritkään ymmärrä tätä sairautta…
Ja katkosta sen verran, ettei mulla ole sitä vastaan muuta, kuin että mut laitettiin sieltä ennenaikaisesti pihalle siksi, että muut potilaat(miehet) tuli mun huoneeseen yöllä, kun nukuin. Ei tullu mieleen laittaa niitä pihalle…
Hei kyllä ne huoneeseen tunkeutujat olisi pitänyt laittaa pihalle katkolta! Aikamoinen väärinkäsitys kyllä tapahtunut, jos sä jouduit pihalle sen takia että sun huoneeseen tultiin.
Ettekö selvittäneet asiaa henkilökunnan ja niiden miesten kanssa?
Millään katkolla ei käsittääkseni tosiaan saa mennä toisten huoneisiin, ja rikkeen tekee se menijä ellet sitten erityisesti ole pyytänyt tai houkutellut niitä miehiä huoneeseesi.
Voi muuten tosiaan olla ettet haluakaan apua, mutta oman sairautesi asiantuntija olet enemmän sinä itse kuin kukaan lääkäri.
Mutta kyllä kai se maksusitoumus irtoaa työssäkäyvällekin, kun harvalla työsskäyvälläkään on ihan omasta kukkarosta jotain 5000 - 8000 euroa repästä johonkin hoitoon, minkä se about saattaa maksaa.
No en kyllä ees heränny, sain semmoset lääkitykset… Joten en tiedä ketä ne oli jotka kävi. Tilanne oli outo, mun piti lähti 2 päivän päästä ja sit yhtäkkiä sanottiin tällä verukkeella, et “ala pakata”. Ilmeisesti vaikutin liian hyväkuntoiselta… Oon kyllä miettiny, et naisilla on sillain rankkaa kun suurin osa juopoista on miehiä niin nämä hommat menee heidän ehdoilla. Voisko katkoille järjestää omat puolet eri sukupuolille? Näin siis käsitin, että he pelkäsi näitten äijien tekevän mulle pahaa… Mulle ois just tullu huonekaverikin, mut tuttavuus jäi lyhyeksi…
No joo… menee siinä ainakin 2 v säästellessä
Sorppa, mutta nyt epäilyttää että jätät kertomatta jotain. Ei ketään ihan tuolla tavoin katkaisuhoidosta pois pitäs lempata. Ettet sitten vaikuttanut päihtyneeltä? Suurin osa katkojen uloskirjauksista tapahtuu “omien eväiden” (tai niiden vankan epäilyn) tai aggressiivisen käytöksen takia.
Tuo eka virkkeesi on kyllä ihan totta, ja jos mahdollista niin huumeporukoissa on vielä rankempaa naisilla. Naisen pitää olla siellä kova ja “hyvä jätkä”, mutta kuitenkin hänen paikkansa on sängyssä ja ääritapauksessa hän tienaa rahaa kamaan omalla ruumillaan. Sekä itselleen että mahollisesti poikakaverilleen.
Mutta jos jonkun epäillään tekevän katkolla pahaa jollekin, sen epäillyn kuuluu lähteä eikä uhrin. Piste!
Ja jos olet kärsinyt vääryyttä, ota yhteyttä potilasasiamieheen. Hänen yhteystietonsa saat sieltä katkolta, ihan lakipykälien perusteellakin.
Voisin ottaa yhteyttä siihen potilasasiamieheen. Ei ollu omia eväitä. Olen taiteellinen ja askartelin siellä, ehkä se oli epäilyttävää. Ulkonäköni, katseeni voi olla sellainen… On minua oltu piirillekin viety psykoottisena, vaikka olin vaan humalassa, ja sen verran järjissänikin, että tajusin olla vastustelematta ja vältin pakkohoidon…
ja kun oon pienikokoinen ja mulla ei siihen aikaan ollu toleranssia mihinkään lääkkeisiin, niin on voinu talon omat mömmöt tehä tokkuraisen oloseksi. En kyllä mielestäni päivällä ollu kovin tokkurainen, koska jaksoin askarrella. Ehkä se oli se askartelu. Agressiivinen en missään nimessä ollut siellä…
Joo se se varmaan oli.
no pitää muistaa, jos menee joskus katkolle, ettei askartele vaan kattoo tv:tä niinku normaali-ihmiset. En mää sitä katkoa varmaan tarviikaan, se on tarkotettu muutamaksi päiväksi ja kyllä mää muutamaksi päiväksi pystyn lopettaa, jos motiivi on hyvä (esim. poikaystävä), tarvisin mielestäni pidempiaikasta hoitoa, mi käytäs läpi näitä asioita… mut mun tarviis oppia luottamaan…
höpötys päällä… olin varmaan niin hyvä kuntonen niihin muihin verrattuna. Mulle tuli semmonen into, et nyt alkaa uus elämä. vähän niinku joku mania…Tulinki sinne 0 puhaltaneena… Oisin voinu pyytää alunperin sitä pidempiaikasta hoitoa, mut en halunnu mun koiran takia. Mut tänä päivänä aattelen et ois ollu senki takia parempi jo sillon. Ehkä hävitän muut lemmikit, hommaat koiralle hoitajan ja pyydän sitä maksusitoumusta kunnalta… miten lie mun poikakaveri suhtautuu… Jos se tajuais et kuitenki haluan parantua pidemmän tähtäimen takia. Tällä hetkelläki mun käsiä kouristaa krapulan takia, vaikka oon loiventanuki
.
No itellenkin tuli just tuo n-a mieleen, kun olen mää sitä hummeripuolen hommaaki nähny, vaikken ite oo käyttänyt juurikaan, vaan se alkoholi on se pää ongelma. Siellä ois varmaan nuorempaa porukkaa. N-A:ta vaan täällä maalla oo kauheesti. Vaikka mistä sen tietää jos tänne on paennu sellasta elämää porukkaa… Luultavasti n. 100km päässä saattaa olla. Nyt lomallahan ehtisin sinne.
Psykiatriselle en mielellään menis, koska sieltä ei tiiä, millon pääsee pois… Kärsin mielestäni epävakaasta persoonallisuushäiriöstä (siihenkinhän usein liittyy päihteiden käyttöä…) mut ei ole diagnosoitu. Käypähoito suosituksessa ainaki sanottiin et tahdosta riippumattomasta hoidosta on yleensä potilaalle enemmän haittaa, vaikka se aloitettaisiinkin esim. villtelyn tai päihteiden käytön vuoksi… Olen kyllä käynyt ystäviäni katsomassa psykiatrisella, en pelkää niitä “hulluja” vaan pelkään enemmän kuinka hulluksi tulisin siellä kun tuntisin että vapaus on viety… Sieltä ei pääse välttämättä ees ulkoilemaan tai saattaa päästä tosi lyhyiksi ajoiksi 3 kertaaa päivässä… Vankikin tietää, millon pääsee viimestään pois jos ei tee lisää pahuuksia siellä vankilassa…
Katkoilla, mukaanlukien huumevierotukseen erikoistuneet paikat, on asiakkaita 18 -vuotiaasta yli 60-vuotiaisiin.
Huumekatkolla suurin osa asiakkaista on syntynyt 80-luvulla, mutta vanhempiakin tietysti on ja nuorimmat puolestaan syntyneet 90-luvulla.
Katkoilta lähtee asiakkaita sekä takaisin käyttämään ainetta että kuntouttaviin pidempiin jatkohoitoihin. Viimeksimainittuihin kuuluu myös ne mylly- ja minnesotahoitopaikat.
Jotkut hoitopaikat suorastaan edellyttää katkaisuhoidon ennen niitä, eli niihin on mentävä suoraan katkolta eikä niihin voi mennä esim. kotoa tai kadulta. Tällainen paikka on esim. Helsingin Tervalampi. Myllyhoidon käytännöstä en ole ihan varma, mutta käsittääkseni sekin ainakin suosittelee laitoskatkoa ennen sinne menoa.
Useisiin pidempiaikasiin hoitopaikkoihin voi kuitenkin mennä ilman katkaisuakin, ja asia selviää hoitopaikasta kysymällä.
kiitos neuvoista! taidankin mennä sinne n-a:han käymään. Voihan täältä periferiasta koittaa jotain kimppakyytiä, jos joku on muillekin asioille menossa…
piip