Kyllä itse olen useamman tyypin saanut miettimään seuraavaan aamuun, kun ovat sekaisin tuollaisia puhuneet. Olen siitä saanut kiitosta kyllä myöhemmin. Osa on selvinnyt, osa ei… Periaatteessa aika monen kanssa tullut asioista juteltua, varmaan kun on itse ollut se itsetuhoinen joka tahtoo vain kuolla melko pitkään…
Tarvittaessa olen puhunut tuntikausia ja tarvittaessa ottanut (yleensä puhumalla saanut) välineet tai lääkkeet esim. takavarikkoon seuraavaan päivään. Muutaman kerran olemme exän kanssa puolipakolla ottaneet meille asumaan ja rauhoittumaan muutamaksi päiväksi… Yleensä henkilö on ollut itselleen vaaraksi ja mikäli päihteiden määrä on ollut sen verran suuri että nuo itsari-ajatukset ovat niiden tähden lisääntyneet; monesti jo seuraavana päivänä ihminen ajattelee asiaa järjevämmin ja kiittelee että puolipakolla katsoimme hänen peräänsä… Itse en ole kuitenkaan sellainen ihminen, joka ei ymmärtäisi syitä ajatuksia jotka saavat ihmisen harkitsemaan/toivomaan tuollaista itselle… On hiukan liiankin tuttu tilanne, mutta olen päässyt pitkälle siitä mitä olin aikaisemmin…
Se mitä olen sanonut, on riippunut tietenkin hlön historiasta. Ottanut hyvät asiat esille, muistuttanut kuinka aiemmin selvinnyt, luvannut auttaa (auttanut jos niin on tahdottu) järjestämään elämäänsä ja etenkin luvannut kuunnella. Lisäksi olen kertonut omia ajatuksiani ja kokemuksiani tarvittaessa…
Monesti masennukaudet tulevat putkina, samoin paska elämässä… Liian helposti miettii että kuinka paljon kestää ja entä jos ei vain enää tahdo jaksaa?!? Onneksi asioita ja elämäänsä pystyy ainakin hiukan muuttamaan asioiden tiedostamisella ja jotain tekemällä. Lisäksi jos tajuaa itse, että järkyttyy kaikesta “enemmän kuin moni muu”…
Monesti tuntuu että riittää jos paikalla on ihminen koko illaksi… Tietenkin vain tuohon yhteen kertaan jolloin itsaria miettii… Yhden ihmisen kolmesti “pelastin”, mutta hän menehtyi silti. Kerran facessa juttelin erään katko-tutun kanssa joka oli aseen kanssa tuhannen kännissä tappamassa itseään… Sillä kertaa sain hänet luopumaan ajatuksesta ja kyllä ainakin reilu kk sitten hengissä oli kun tuolla kävin… Monelle joku todella kamala asia (vanhemman tms. kuoleminen esim) aiheuttaa sellaisen paniikkireaktion että vetävät pään sekaisin ja tulevat siihen lopputulokseen että “tämä on liikaa”… Nämä ovat ne ihmiset keitä on helpoin auttaa… He osaavat tuon jälkeen tulla puhumaan ja itkemään asiasta, poikkeuksetta miehetkin puhuessaan itsarista itkevät joten toisella kerralla se “häpeä” on jokatapauksessa jo ohitettu… Ihminen tarvitsee toista ihmistä ja olen itse sitä mieltä että mikäli tietää omat ongelmansa ja pystyy puhumaan niistä, on pienempi riski tappaa itsensä, koska on joku joka kuuntelee ja auttaa… Mikäli on 24/7 yksin ja miettii omia asioita, niin on todella vaikea löytää ongelmiin ratkaisua tai kuuntelijaa…
Asian voi kuitenkin muuttaa, mä itse olin pitänyt asiat täysin “omana tietonani” yli 7 vuotta… Aloin vasta 8v sitten luottaa että mua autetaan ja minut hyväksytään omana itsenäni… Kun itse uskalsi puhua, sai myös kuuntelijan jolla oli vielä ammattitaitoa… Uskomatonta kyllä, olen selvinnyt tod. näk. siksi, että klinikalla oli 2 ihmistä ketkä todella välittivät minusta… 
Harva hlö välittää oikeasti toisesta… On kuitenkin niitä, ketkä todella tahtovat toisen parasta ja useimmiten he tuntuvat olevan samantyylisiä kuin itse, eli stressaavat asioista joihin eivät voi vaikuttaa ja kääntävät usean negatiivisen asian itseensä… Mä olen hyväksynyt että voin valitettavasti muuttua ihmiseksi jota en “tunne”. En ole “läsnä” vaan on joku muu, ilm. itse joskus lapsuusvuosina, ainakin sopisi kuvaan… Tuolloin voin olla itsetuhoinen tms. Yritän olla miettimättä tuollaisia asioita silloin. Ennen toimin, nyt yritän ensin miettiä… Muutama vuosi siihen meni että ensin lopetti itsensä satuttamisen ja päättää että tässä elämässä ei vain luovuta kun näin pitkälle on menty… En voi silti olla koskaan 100 varma, tuleeko niin käymään, mutta päivä kerrallaan… <3