Mitä on hengellisyys?

Mitä se Soikannel nyt noin vihainen on, jos on vaavina saanut vettä päähänsä? Ethän sä edes muista sitä tapahtumaa itse. Ajatteles jos olisit kuollut ennen kastetta! Helevettiin olisit joutunut, ei olis mikään auttanut. Vanhempasi olisivat kärsineet loppun elämäänsä siitä asiasta.

Huomenta Valtio-mies. Hyvä aamutopiikki kun minäkin sain melkein pyhän kasteen eilen illalla. Yläkerran huoneistossa pamahti tyhjässä remontin alla olevassa huoneistossa joku nippeli lämpöpatterista ja kylppääriini alkoi tulla vettä katon läpi. Nou hätä, kippoja alle ja soitto oikeaan paikkaan! :laughing:
Mutta nyt hämmästyin myös kun halusin lainata ja kommentoida paria asiaa eikä niitä enää löytynyt viestistäsi. Puhuit pehmeämmästä linjasta ev.-lut. kirkossa.
Meillä on samaa havaittavissa. Ainakin omassa seurakunnassani. Monet niistä jotka toimivat aktiivisina, eivät edes käy kirkossa. Eikä tätä paheksuta lainkaan.
Sitten kysyit jumalakuvaani. Saa toki kysyä. Uskon jollain tasolla johonkin korkeampaan, mutten siihen että minun olisi noudatettava jotain rituaaleja. Yritän löytää sen ekan tekstisi viiden kahvikupin ja kolmen röökin jälkeen ja palaan sitten hieman laajemmin.
Sinun kanssasi olis muuten kiva vaihtaa palstan ulkopuolellakin mielipiteitä - olet hyvin kartalla sellaisista Suomen asioista jotka kiinnostavat minuakin. Saadaanko s-postiosoitteet vaihtoon? :smiley:

Ei se vesi (onhan se ehkä yksi oleellisimpia arvostamia elementtejä tulen ohella) mutta ne mustakaavut ja heidän valheensa hieman kyllä pistää mielen mustaksi, vihaa ei esiinny. Jos olisin kuollut ennen kastetta niin sitten ainakin olisi päässyt oikein jonon ohi ja pikahissillä alas sinne paikkaan mihin olisi tarkoituskin olla menossa jos sellainen jännä hurulomailumesta on olemassa :mrgreen:

Ei kaikkien vanhemmat kuule kärsi vaikka ne kiduttaisi omat penskansa hengiltä. Tutustu psykiatriaan…

Väkisinkastettu
youtube.com/watch?v=U3cFGjegjmU

“Väkisinkastettu
On lihastaan poistanut myrkyn
Betlehemin saastan
Korppikotkien hylkiman haaskan”

Yhdeksäs
youtube.com/watch?v=dGvdXTcXs-s

“Ristin rintaan poltti
Sydämeen valehen vasaman
Sen myrkyn juotti
Nyt nostan maasta vasaran”

Kyllä sinne paikkaan pääsee kun matkustaa lähimmälle toimivalle tulivuorelle ja hyppää sinne kuplivaan, auringon väriseen, nesteeseen. Siitähän se helvettikuvaus on alkunsa saanut. Mitä nyt harhojen kourissa olleet profeetat tuoneet juttuun lisäväriä kaikenmaailman kilipukeista ynnä muista otuksista.

Minä olen tavannut eräällä suljetulla yli 20vuotta vaeltaneen hahmon (paikkoja useita aina oikeuspsykiatrisesta vaikka mihin hänellä) joka sytytti oman vaimonsa tuleen bensalla ja ne liperikaulat vaan jauhaa paskaa (hän teki itsemurhan myöhemmin).
Toivon hartaasti, että silloin kun lähden tästä maailmasta olen symboolisesti tulessa (tosin ainahan olen). Niitä tulivuoria kyllä voisi mennä tsekkailemaan. Islantiin olisi tarkoitus mennä heti kun on kunnon lentolupakirjat taskussa niihin kylpylöihin. Tai onhan ne kupongit taskussa jo mutta löpö väärää :mrgreen:

“Tulessa minä synnyin
Tulessa minä kasvoin
Tulessa minä kuolen
Tuleen menen sen jälkeen”- Ajattara

Myös tämä toiminta - tehtiin sitä kotomaan lähetyskentillä tai ulkomaisilla lähetyskentillä - on kyllä suoraan kytköksissä Herran sana julistukseen. :slight_smile: Se on lähetyskäskyn toteuttamista teoilla. Sillä usko ilman tekoja on kuollut.

Jaakobin toinen kirje:

14 Veljet, mitä hyötyä siitä on, jos joku sanoo uskovansa mutta häneltä puuttuvat teot? Ei kai usko silloin voi pelastaa häntä? 15 Jos veljenne tai sisarenne ovat vailla vaatteita ja jokapäiväistä ravintoa, 16 niin turha teidän on sanoa: “Menkää rauhassa, pitäkää itsenne lämpimänä ja syökää hyvin”, jos ette anna heille mitä he elääkseen tarvitsevat. 17 Näin on uskonkin laita. Yksinään, ilman tekoja, se on kuollut.
18 Ehkä joku nyt sanoo: “Sinulla on usko, minulla teot.” Näytä sinä minulle uskosi ilman tekoja, minä kyllä näytän sinulle uskon teoillani.

Lähetystyöhän on Valtio- Miehen ja kumppaneiden mukaan syyllinen väestönräjähdykseen, viattomien alkuperäiskulttuurien tuhoamiseen, aids- epidemiaan ja ties mihin muuhun. Mielipide vaihtuu ketjun mukaan. Vai peräti sen mukaan minkä kirjan on sattunut viimeksi lukemaan? Vaiko kenties sen mukaan kenen henkilön kanssa keskustelee. :laughing:

viewtopic.php?f=42&t=36649

Eli se, että papilla on poninhäntä ja hän puhuu uskon asioista teinislangilla ja varsinkin jos hän on hipahtava, tekee uskovaisesta vaarattoman. Hippiliikehän on siis vapauden ja suvaitsevaisuuden ilmentymä kussa ei mitään pahaa - kuten suljettuja kultteja - ole koskaan ollut. :unamused:

historianet.fi/rikokset/rikollis … helvetista

Hmmmm… tuohon hippipastoriryhmään kuului myös se kiroileva nuorisopastori aikoinaan joka vittuili minulle - lahkolaisten lapselle - kun en mennyt rippikouluun. Ehkä se, että nuorisopastori myös kehtaa kiroilla tekee hänestä modernin ja liberaalin. Pehmeän. Ja varsinkin suvaitsevaisen. :slight_smile:

Nyt kun tämä meidän hieno talousfilosofia onkin mennyt perseelleen, eikä parannusta tilanteeseen tule, koska nyt ei täällä ole kysymys pelkästä lamasta, joka häipyy itsellään pois, tarvitsee valtiokin kainalosauvat pysyäkseen pystyssä. Niinpä turvaudutaan kirkkoon ja modernisoidaan sitä hiukkasen ja uudistetaan imagoa. Son pakko, koska perusoikeuksissa luvattuja palveluja ei ole varaa tuottaa enää. - Näin saa alkunsa yhteisöllisyys seurakunnan ympärillä (sehän on vielä hyvin hallittavissakin).

Ei pääse mitkään haitalliset ajatukset sekä kansanliikkeet pystytään pitämään kurissa.

Olen sitä mieltä, ettei noihin touhuihin mukaan meneminen edellytä oikeastaan yhtään mitään. Paitsi uteliaisuutta ja valmiutta kuuntelemaan ennakkoluulottomasti niissä pyörivien mielipiteitä ja ajatuksia. Toisin sanoen, usko voi ilmestyä ajan mittaan ihan kuin kaupanpäällisenä jos on tullakseen. Painostaminen olisi täysin väärä menetelmä.
Muutenkin olen sellainen, että arvioin ja"arvuutan" ihmiset tekojen, vähemmän sanojen perusteella. Pätee sekä seurakuntiin että itseapuryhmiinkin.
Jumala-kuvani? Uskon ja luotan siihen, että maailmassa on paljon asioita joita ei voi eikä onneksi tarvitsekaan ratkaista pelkästään rationaalisesti. Henkilökohtaisesti en tarvitse mitään rakennuksia tai kaavoja kaksinpuheluun “jonkin” voiman kanssa.
Rukoukset? Hyvä pukea sanoiksi se mikä kalvaa sisällä. Toisinaan myös pappien kanssa. Kokemukseni mukaan näillä on erittäin paljon tuntemusta myös päihteisiin ja niiden tuomiin lieveilmiöihin liittyen. Olkoot sitten ponnarihäntäisiä tai ei. Muodostan mielipiteeni keskustelukumppanistani aika nopeasti ja huomaan kyllä mitä voin odottaa.
Raittiin elämän muokkaamiseen olen löytänyt uskoon liittyvästä paljon oikeaa ja itselleni sopivaa. Suorassa tekemisessä arvojen ja arvomaailman kanssa.
Jollain lailla allekirjoituksenikin on muunnos Saarnaaja 3:sta. Kaikella aikansa jne… Toinen teemaamme erittäin sopiva on mielestäni juttu uudesta viinistä ja vanhasta leilistä (Luukas 5: 37-38) joka korostaa muutoksen kokonaisvaltaisuuden tarpeellisuutta.
Älkää pls. luulko, että tuntisin koko paksua kirjaa tämän paremmin, nämä kaksi kohtaa osaan paikallistaa. Enemmän oppii sitten kirkossa - jos sinne jaksan vääntäytyä. :mrgreen: :smiley:

Kyllä lähetystyö noita ongelmia tosiaan on pahentunut, eikä se ole oikeastaan edes mikään mielipideasia. Jos lähetystyössä kielletään ehkäisy ja abortit köyhissä kehitysmaissa, on selvää että se pahentaa kaikkia mainittuja asioita.
Tuo tapahtuu, vaikka lähetystyö saisi aikaan toisaalta jotain hyvääkin.

Kuten kirjoitin tuolla toisessa ketjussakin, uskonnon nimissä onnistutaan yleensä tekemään hyvää silloin, kun uskovaiset pistävät hetkeksi pyhät kirjansa ja niiden fundamentalistisen tulkinnan syrjään, ja seuraavat universaalia altruismia.

Mutta yksi uskonnollisen alistamisen ilmentymistä on aborttivastaisuus. Uskonoppien mukaanhan nainen ei saa tehdä aborttia vaikka hänet olisi raiskattu. Jumala siis käskee naisen kantamaan kohdussaan jopa raiskaajansa jälkeläistä, ja sitten synnyttämään sen.
Eikä tämä ole ainoa esimerkki siitä, kuinka uskonnollinen dogmatiikka palvelee miesten ylivaltaa naisiin nähden, ja naisten alistamista.

Hyvää Naistenpäivää, muuten.

Hyvää Naistenpäivää vain sinnekin kaikille naisille. Ja miksei miehillekin eihän noilla sukupuolilla ole nykyisin niin paljoa merkitystä. Hyvää Ihmistenpäivää kaikille siis. Ja no tasapuolisuuden nimissä miksei eläintenkin päivää. ja kasvien. Kaikki Jumalan luomuksia. :smiley:

Valtio- mies tuo jankutuksesi lähetystyöstä toistaa koko ajan samoja kliseitä jotka eivät tule yleispätevästi todeksi sillä että samoja kliseitä vain jankutetaan vuodesta toiseen. Kannustan median luomien ja kirjoista ammennettujen mielikuvien sijasta tutustumaan vähän pidemmllä aikavälillä asioihin konkreettisesti kun niihin on tarvetta ottaa noin voimakkaasti kantaa. Kristillisten seurakuntien raamatuntulkinnat ja painotukset ovat kaikissa sateenkaaren väreissä. Ainoastaan tietyt dogmat pysyvät samanlaisina eri kristillisissä yhteisöissä ja kristinuskonnon haaroissa. Se ettet tiedä edes sitä, että väittämäsi seurakunnan toiminta joka “ei ole suoraan kytköksissä Herran sanan julistukseen” on yksi lähetyskäskyn toteuttamisen muodoista - eli uskonnollisesti motivoitunutta toimintaa, lähetystyötä, vaikka sitä harvemmin sillä nimellä kutsutaan - kertoo aika paljon siitä miten vähän asiasta ymmärrät. Mutta sitäkin suuremmalla vimmalla valistat yleisöä siitä mitä lähetystyö ja uskonnot yleispätevästi muka ovat. Ikä ja terveyshän tähän menee kun koko ajan pitää olla korjailemassa vääriä käsityksiä. Joten pliis käy nyt tutustumassa asiaan ihan itse en mä jaksa tällaista.

Lähetyskäsky lienee siis “menkää ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni”? Muutama rivi Uudessa Testamentissa, jolla on perusteltu niin ristiretket, muiden kulttuurien tuhoaminen ja lähetyssaarnauskin. Tutustu toki itse historiaan.

Ja mistä me tiedämme, että Jeesus on edes sanonut noin? Evankeliumeihin kirjattu Jeesuksen sanomisten, ja oikeastaan koko Jeesuksen, autenttisuus ovat hyvinkin kyseenalaisia. On toki todennäköistä että kyseisen kaltainen saarnamies on vaikuttanut niillä seuduin siihen aikaan (itse asiassa varmaan useitakin), mutta uskonnoksi kasvanut legenda on syntynyt vasta kauan hänen kuolemansa jälkeen. Samoin kuin taru ylösnousemuksesta, ihmeteoista ynnä muusta ylimaallisesta.

Todellakinko kristittyjen, etenkin katolisten, abortinvastaisuus, homovastaisuus ja ehkäisyvastaisuus ovat “kliseitä vailla todellisuuspohjaa”? On selvää että nämä dogmit ovat näkyneet ja kuuluneet myös lähetystyössä jonka huomaisi jos tarkastelisi kehitystä vaikkapa Afrikassa muualtakin kuin lähetysseurojen kauniiksi väritetyistä tiedotteista.

Uskonnot ovat ylipäätään toimineet lähinnä sekä inhimillisen kehityksen että tieteen kehityksen jarruna, aina kun ovat pystyneet siihen. Jo kuvamme Galileo Galileista inkvisition kynsissä kertoo tämän. Eikä Galilein kohtalo ollut edes pahin. Pyhä inkvisitio kidutti ja tappoi ihmisiä ja teki kaikkensa jottei tiede etenisi pätkääkään, koska kaikki valmis tieto oli jo annettu Raamatussa.

Muslimimaat olivat satoja vuosia sitten tieteen ja sivistyksen kärjessä, mutta kun fundamentalistit pääsivät valtaan, kehitys tyssäsi siihen. Tieteen saralla muslimimaat ovat edelleen jossain viime vuosisadalla, mikä voi toisaalta olla hyväkin asia jos ajatellaan vaikkapa aseteknologiaa.

Tiesitkös Fernetti että varhaiskeskiajalla vaikuttaneet kristinuskon gnostilaiset suuntaukset, kuten kataanit, olivat dualisteja ja uskoivat kahteen tasavahvaan Jumalaan: hyvään ja pahaan. Tämä onkin loogista, kun tarkastelee Raamatun jakomielisesti ja ristiriitaisesti toimivaa Jumalaa. Voi huomata, että useamman laiset jumalat ovat sulautuneet yhdeksi, ellei koko taivaallinen despotti sitten ole täysin poissa tolaltaan koko ajan.

Katolinen kirkko tuomitsi kataanit harhaoppisiksi ja teurasti koko porukan mm. Montsegurissa. Lähetyskäskyn sovellusta kai sekin.

PS. Suosittelen sinullekin Fernetti Ylellä pyörivää viisiosaista Prisman sarjaa “Ihmisen universumi”. Siinä voi olla avartavia näkökulmia kreationistillekin.

“Testamentissa, jolla on perusteltu niin ristiretket, muiden kulttuurien tuhoaminen ja lähetyssaarnauskin. Tutustu toki itse historiaan.”

Raamattu lienee maailman eniten tutkittu kirja ja silti sen sisällöstä parhaatkin ymmärtävät vain pienen osan ja toisaalta kaikki pyhäkoululaisetkin sen olennaisimman eli Jeesuksen pelastussanoman. Siis kirja, jonka nyansseja ei tajua kukaan tuplatohtorikaan eikä yksikään nobelisti, mutta 5-vuotiaat keskeisen sisällön eivätkä paljoa jää jälkeen maapallon huipputeologeista → Raamattu on saneltu toisessa universumissa. Jeesus lupaa vasta toisella tulemisellaan selittää asioita tarkemmin, koska muuten hän olisi ensimmäisellä käynnillään paljastanut Taivasten valtakunnan salaisuudet (huom. sanamuoto, joka tarkoittaa yhtä tai lukuisaa määrää muita universumeja kuin omamme).

Jos noudatamme ehkäisy- ja aborttikieltoa niin syntyvyys karkaa käsistä ja maapallon tuho nopeutuu, mikä saattaa jouduttaa Jeesuksen toista tulemista. Tuo on minun tulkintani ja se voi olla väärä, mutta se on yhtä oikea kuin arkkipiispojen, pyhäkoululaisten ja puliukkojen tulkinta. Kuten huomataan niin useimmille Raamatun lauseille on miljoonia tulkintavaihtoehtoja → jälleen osoitus Raamatun universumin ulkopuolisesta alkuperästä ja siitä, että se on maapallon ainoa kirja, joka on 100% totta!

Raamattu ei ole tarkoitettu ymmärrettävksi vaan uskottavaksi!

^ Kiitos karmaisevasta muistutuksesta, Arska. Maailmassa toden totta on ihmisiä, jotka tosissaan jopa toivovat kolmatta maailmansotaa, koska uskovat sen olevan harmagedon, ja samalla merkitsevän Jeesuksen toista tulemista. :open_mouth:

Huomenta Plinkki. Pysähdyin tuohon ymmärtämiseen. Raamattua on todella tutkittu ja tulkittu aika moneen suuntaan. Usein myös tulkitsijoiden tarkoituksia palvelemaan. Mutta täytyykö minun miettiä näitä? Itselleni riittää jos joku raamatun kohta puhuttelee tunnetasolla sen verran, että voin sisäistää sen. Ja yrittää elää sanoman kaltaisesti arkipäivääni.

Niinpä, kaikkivaltias, armollinen Jumala loi ihmisen syntiinlankeavaksi olennoksi, ja rankaisee aina toisinaan ihmistä syntiin lankeamisesta.

Mutta mitä on hengellisyys? Minulle hengellisyyttä ovat rituaalit joilla ihminen laittaa oman kehonsa solut ja oman mielensä sopukat sopusointuun keskeään ja sopusointuun ympäristön kanssa. Joillekin hyvänä rituaalina toimii jumalanpalvelus tai rukous (tai ristinmerkin tekeminen), minulle ei koska tuo ensinnä kirjoittamani lause on mielestäni kovin ristiriitainen ja hullunkurinen.

Jotkut taas mietiskelevät tai rentoutuvat tai hoitavat puutarhaa, tms…

Tuolla sopusointuun laittamisella tarkoitan vastaavaa kuin jos monen airoparin veneessä soudettaisiin tahdissa, eikä miten sattuu. Laitettuaan itsensä sopusointuun ihminen kokee mielihyvää ja omaa hyvät mahdollisuudet onnistua toimissaan.

Joku taisi mainita, että hengellisyyttä olisi hyvän kierrättäminen. Asia mutkistuu kun todetaan, että se hyvä on niin kovin ristiriitainen käsite. Eräs työkseen käsiä varkailta katkonut pyöveli kertoi tuntevansa valtavaa iloa työtään Allahin kunniaksi tehdessään. Hengellisyyttä?

Haittametelin Ension kanssa olen samoilla linjoilla hengellisyyskäsitteen kanssa. Vertaus airopareista on osuva. Harmonia itsen ja ympäristön kanssa. Hengellisyysanasta itsestään tulee mieleen välittömästi joku hyvä, pyrkimys hyvyyteen, joka tietysti on jälleen subjektiivinen näkemys ihmiselle. Ulkopuolelta tietysti pyritään tyrkyttämään väkisin jokapuolelta ihmiselle mikä milloinkin on hyvää ja oikeaa. Sangen hyväksi on osoittautunut tietyt perusjutut kuten esimerkiksi “älä tapa”. - Sekin tuppaa olemaan välillä sillee ja tällee, välillä pitää taas tappaa ja vielä jumalan käskystä ja yleisen edun nimissä. Pysy näistä nyt sitten selvillä! Paremp on kun löytää tään oman juttunsa.

Historia on vain puoli totuutta. Historian sisältö vaihtuu sen mukaan miltä osapuolelta asioista kysytään. Näin on jopa ihan lähihistorian laita, saati sitten pidemmän historian kohdalla. Historiaa kirjoitetaan koko ajan uusiksi. Tämä pätee myös kristinuskon historiaan. Siitäkin mitä ristiretket oikeasti olivat on viime aikoina tullut esiin uudenlaista näkökulmaa.

Ehkäisykielto ja fanaattinen abortinvastaisuus eivät ole kristinuskon dogmeja. Homovastaisuuskaan ei ole kristinuskon dogmi joka kohdistuu homoihin ihmisinä, vaan se kohdistuu homoseksuaalisen elämän harjoittamiseen. Nämä ovat vain tiettyjen kristinuskonnon haarjoen sääntöjä. Ja niissäkin kristinuskontojen haaroissa joissa ne ovat käytössä ne ovat vain osa paljon laajempaa seksikäyttäytymissäännöstöä kuin annat ymmärtää. Todellakinko kuvittelet että nämä ovat SYY tiettyjen kehitysmaiden ylikansoitus- ja aids- ongelmaan?

Hieno referaatti toisen kirjoittamasta kirjasta. Joku voisi melkein saada käsityksen että nuo ovat ihan omia ajatuksiasi. Melkein kuin itse tehnyn tutkimustyön tulosta. Valtio- mies, kirjanoppinut. :mrgreen:

Se että kristinuskonkin nimissä on tapahtunut historiassa paljon paskaa ei ole mikään oikeutus tarkoituksella dramatisoida kristinuskonnon harjoittajia ja sen piirissä tehtävää toimintaa yleispätevästi. Eikä varsinkaan heitellä kevyesti aivan selviä valheellisia yleistyksiä valtavan suurista ihmisryhmistä joiden kanssa on ollut vain hyvin vähän jos ollenkaan tekemisissä käytännön elämässä. Jopa minä itse olen saanut ihan tarpeeksi maistiaisia kristinuskon erilaisista ajatusvääristymistä mutta se ei todella oikeuta tahalliseen liitoitteluun joka tyydyttää vain sensaatioholistien tarpeita.

Uskonnon nimissä tehdään paljon pahaa, mutta niin tehdään myös politiikan parissa ja yleensä ihmisellä on kyky kaikenlaisiin arveluttaviin hommeleihin myös tieteen nimissä.

Kyllähän seurakuntien hommeleista löytyy paljon hyvää, jopa siellä lähetystyön puolella. Minä kyllä henkilökohtaisesti arvostan ihmisiä, jotka ovat valmiita tekemään jotain konkreettisesti jonkun vääryyden eteen. - Karmea tarina Etelä-Amerikasta, oliko Chile tai joku näistä maista, nimittäin kaksi katolista nunnaa koki karmean kidutuksen ja lopulta heidät paiskattiin helikopterista mereen. Näissä naisissa oli rohkeutta enemmän kuin kenessäkään tuntemassani ihmisessä. Joissain ihmisissä on vain munaa lähteä vaikka Afrikkaan vaikka lähetyssaarnaajaksi. Tällaisena paskahousuna ei kyllä auttais näristä näistä hommeleista.

Joo, moneen lähtöön on uskovaistakin sakkia. Mua vain vituttaa tää poppamiesten ja valtaapitävien symbioosi! Mää meinasin oksentaa kun joku piispa siunas presidenttiparin vieläpä täällä Suomessa, voi nunnan nännit ja paavin pallit!

Fernetti, sanot että historia on puoli totuutta? Mikä se toinen puoli totuudesta sitten on, jos historia on vain puolet?
Mainitset että ristiretkiin on tullut uusia näkökulmia. Et kuitenkaan kerro, mitä uusia näkökulmia niihin on tullut.

Uskovaisilla on mielestäsi oikeus vastustaa homoseksuaalisuutta, mutta uskontoja ei saa mielestäsi kritisoida mistään, koska se kohdistuu mielestäsi kaikkiin uskovaisiin ihmisiin ihan henkilökohtaisesti.
Voin kertoa, että ei se kohdistu. Keskustelen samoista asioista myös sosiaalisessa mediassa omalla nimelläni, ja minulla on edelleen uskovaisia ihmisiä myös facebook-kaverina. Tuskin olisivat, jos tuntisivat mielipiteitteni loukkaavan heidän persoonaansa.
Minulla on uskovaisia myös työkaverina, ja olen ollut tekemisissä myös jonkin verran muslimien kanssa.

Sananvapauden nimissä ja sanavapauden vallitessa meistä jokainen saa olla uskonnoista mitä mieltä lystää, ja myös sanoa sen ääneen tai kirjoittaa siitä julkisesti. Tätä oikeutta ja vapautta sinäkään, Fernetti et voi kieltää, vaikka haluaisit.

Mutta jos kristinuskon dogmeihin ei kuulu abortin ja ehkäisyn vastustaminen, miksi monet kristityt sitten vastustavat niitä ja perustelevat sen Raamatulla?

Kristittyjäkin on toki surmattu ja kidutettu, aivan kuten kaiken muunkin uskoisia. Ihmisiä on tapettu uskontojen nimissä puolin ja toisin. Ei tämä julmuuksien noidankehä tee mitään uskontoa sinänsä ylevämmäksi kuin toinen uskonto.

Uskovaiset tekevät paljon hyvääkin. Olen itsekin maininnut useaan otteeseen diakonia-työn, mutta ei se valkaise kaikkea vääryyttä ja pahaa jota uskonnot aiheuttavat. (Olen muuten itse valmistunut uusimpaan ammattiini koulusta, josta valmistuu myös diakoneja).

Fernetti, sanot että referoin jonkun toisen kirjoittamaa kirjaa. Kertoisitko mitä kirjaa ja miltä sivulta, niin voin itsekin merkitä tekstiini lähdeviitteet. Oliko kyseisessä kirjassa myös linkki Iron Maidenin “Montsegur” -biisiin?

Olen muuten muuallakin törmännyt ilmiöön, jossa uskovaiset sanovat ateistin tai uskontokriitikon “vain toistelevan Dawkinsin ajatuksia”, samalla kun he itse osoittavat “omaa ajattelua” siteeraamalla ainoastaan Raamattua ja perustelemalla kaikki argumenttina sillä.
Ilmeisesti kirjaa saa referoida heidänkin mielestään, mutta vain yhtä ainoaa “Kirjojen Kirjaa.”

No PAKKOHAN tuohonkin on vastata. Pakko. :angry: Burn outiin se yrittää mua taas ajaa.

Sanoin paljon muutakin. Tapasi mukaan preparoit tekstistäni kohdan joka vastaa ed. kysymykseesi :arrow_right: :

Ihmisillä on oikeus kritisoida ja vastustaa kaikkea mitä ikinä tahtovat vastustaa. Kuka on väittänyt jotain muuta? Ja ihmisillä on myös oikeus ottaa kritiikkiin ja vastustamiseen kantaa ihan juuri niin paljon kuin haluavat.

Kuten red cat tietää oikein hyvin jopa minä itse taitanen olla itse yksi suurimmista uskontojen ja uskonyhteisöjen kritisoijista ollut täällä plinkissäkin kaikki nämä vuodet.

Ehkäisykielto ja fanaattinen abortin vastustaminen ovat kristinuskon dogmeja yhtä vähän kuin on mormonien moniavioisuus. Mormonit ovat myös yksi kristinuskon suuntauksista ja he harjoittavat moniavioisuutta. Kuvitteletko että moniavioisuus on tämän vuoksi yksi kristinuskon dogmeista?

Kuka kristitty uskovainen on tässä keskustelussa ja missä kohtaa sanonut ateistin tai uskontokriitikon vain toistelevan Dawkinsin (tai Heinimäen, tai Enqvistin) ajatuksia?

Kenen “heidän” mielestä vain yhtä ainoaa Kirjonen Kirjaa (raamattua) saa referoida? :slight_smile: