Mitä kuuluu? Päätin jakaa kuulumisia ja ehkä tehdä pienen come backin. Vierähtipä tässä aikaa ennen kuin jaksoin palata palstalle. Olin melkein vuoden pakkohoidossa, kun viimeksi tänne kirjoittelin. Diagnoosi biposta vaihtui skitsofreniaan. Lääkkeitä on kokeiltu paljon ja nyt menee Leponex aamuin illoin. Ennen Leponexia koitettiin Abilify maksimiannoksella ja Serdolectia. Leponexin lisänä mulla menee mielialalääkkeitä. Vaikken neurolepteista yleisesti ottaen pidä, niin täytyy todeta, että Leponex pelasti elämäni. En ole aikoihin hillunut umpipsykoosissa, taikka joutunut sairaalaan. Mulla ei myöskään ole jäätäviä sivareita; ei käsien tärinää tai kamalaa väsymystä, mitä noista lepteistä noin yleisesti ottaen aiheutuu. Ennemmin olen jopa uneton. Nyttenkin, onneksi kohta voi keittää aamukaffet.
Joku varmaan muistaakin myös syömishäiriön, jonka kanssa oli ajottain vaikeaa. Sen saralla on ollut myös hankalaa, koska mua Leponex lihotti jonkin verran. Vaikken mikään ylipainoinen olekaan, niin silti on tottunut olemaan laihempi ja se ahdistaa. Omaan identiteettiin vähän niin kuin kuului se laihuus ja on vaikea muodostaa toisenlaista minäkuvaa.
Vakavaa toimintakyvyn puutettakin on edelleen. Olen ymmärtänyt, että sekin kuuluu skitsofreniaan ns. negatiivisiin oireisiin, jos on tahdottomuutta ja tunteiden latteutta. Mulla käy hoitaja tsekkaamassa ja auttamassa useamman kerran viikossa. Joskus saatan innostua ruuan laitosta tai käydä kevyesti urheilemassa. Arjen hallinta on vaikeaa, joten sukulaiset hoitaa asioitani aika pitkälti.
Sain myös pysyvän eläkkeen. Onneksi sen päälle saa työskennellä johonkin tiettyyn tulorajaan asti. Omalla kohdalla työ tosin ei ole vielä ajankohtaista.
Masennusoireet on taas olleet voimakkaammat. Ehkä nostan SNRI-annostusta. Ei noi mielialalääkkeet ole ennenkään tehonneet, mutta ajattelin antaa mahiksen. Masennus varmaan roikkuu lopun elämää mukana. Välillä on tosi epätoivoisia hetkiä ollut, eivätkä psykoosioireetkaan ole täysin hävinneet. On edelleen välillä ääniä, jotka haukkuu, muttei niin paljon kuin ennen Leponexia. Mulle on sanottu, että todennäköisesti ne ei lähde kokonaan pois, vaikka söisi miten paljon tahansa psykoosilääkkeitä.
Päihteitä on mennyt melko maltillisesti. Eilen otin amfea. Edellisviikolla mdma:ta. Tiedän toki, että varsinkaan mdma ei tee todellakaan hyvää, jos on masennustaipumusta.
Nykyään mulla on mies. Uusia tuttavuuksia ja ystäviäkin on siunaantunut elämään.
Jotenkin tässä siis vielä porskutetaan menemään. Täytyy katsoa, jaksanko kirjoitella palstalla taas aktiivisemmin. Nyt ainakin teki hyvää kirjoittaa. Mitä sulle kuuluu?