Olen nyt 27 vuotias nuori nainen. Asun tällä hetkellä alkoholistimieheni kanssa ja olen yrittänyt jo pitkään kerätä voimia erota. Isäni on alkoholisti ja hänen juomisensa on ollut lähes päivittäistä syntymästäni asti, elämässäni on ollut epävarmuutta, seksuaalista hyväksikäyttöä, tappouhkauksia ja muuta henkistä väkivaltaa, osaa suoraan isältäni, osa taas hänen ryyppykaveriltaan. 15 vuotiaana minut huostaanotettiin ja jouduin perhekotiin, kunnes täytin 18.
Olin tuon jälkeen itsekkin luisua alkoholismiin, mutta sain itseni nostettua ja nykyään juon todella harvoin. Ensimmäiselle kunnon poikaystävälleni maistui myös viina ja hänen kanssaan joimme joka vkl, kunnes erosimme hänen pettämisensä takia. Seuraava poikaystäväni oli narsistinen ja jo lipsumassa alkoholismin puolelle, lopulta henkinen väkivalta oli niin pahaa, että sain itseni repäistyä muuttamaan toiselle paikkakunnalle. Aloin taas seurustelemaan yhden viinaan menevän miehen kanssa. Hänen kanssaan elämä kuitenkin oli suht hyvää ja normaalia, kunnes hän joi päänsä täyteen ja hakkasi ja kuristi minua. Samana iltana pakkasin kamani ja lähdin.
Tuon illan jälkeen jäin miettimään omaa käyttäytymistäni ja päätinkin tehdä töitä, että seuraava mieheni olisi vähintäänkin normaalisti juova ihminen. Löysinkin miehen, joka kävi töissä, joi vain silloin tällöin ja alku oli mahtavaa. Elämä kuitenkin potki päähän ja huonojen valintojen takia rahaongelmat nostivat päätään. Miehestä alkoi tulla aggressiivisempi selvinpäin sekä kännissä. Lopulta viinan juominen lisääntyi ja huomasin taas olevani samassa tilanteessa kuin aiemmin. Voimani olivat lopussa mutta muutaman autossa vietetyn yön jälkeen (mies ajoi huutaen ja uhaten tappaa pihalle) sain kun sainkin jätettyä hänet. Tästä henkilöstä en kuitenkaan vielä täysin päässyt eroon ja yhteisen asunnon myyminen ei ole vielä näin yli vuodenkaan jälkeen onnistunut. Edelleen saan kärsiä hänen henkisestä väkivallastaan, haukkumisesta ja siitä ettei hän pysty päästämään irti.
N. Puolisen vuotta eroni jälkeen eräs vanha tuttuni otti minuun yhteyttä. Hän oli ollut nuoruuteni ihastus silloisen käsitykseni mukaan hyvästä perheestä. Alkoholiongelmaakaan ei ollut tullut esille. Olin tuntenut hänet enemmän tai vähemmän yli 10 vuotta tai näin ainakin luulin.
Aloimme tapailemaan ja huomaamatta sivutin kaikki merkit, vaikka nyt myöhemmin en edes ymmärrä miten olin taas haksahtanut. Pian yhteen muutettuamme aloin huomaamaan miten paha ongelma oli. Ryyppyputket saattoivat kestää kolmatta viikkoa ja selvinpäin pystyttiin olemaan korkeintaan viikko. Nyt yhteen muutomme jälkeen hän on ollut enemmän kännissä kuin selvinpäin.
Pikkuhiljaa alkoi esiintymään sairaalloista mustasukkasuutta, en olisi saanut lähteä mihinkään tai jos lähtisin hän alkaisi juomaan. Aggressiivisuus kasvoi ja huomasin hänen jopa ylpeilevän jos oli hakannut jonkun miehen. Äkkipikaisuus alkoi nousta ja hetken aikaa jaksoinkin tapella, itkeä, rukoilla ja pyytää nätisti. Nyt en vain enää jaksa.
Olen täysin poikki, tänään on syntymäpäiväni ja meidän piti lähteä syömään. Mies kuitenkin haki lavan kaljaa ja ryyppyputki onkin nyt jatkunut viime keskiviikosta lähtien. Enkä todellakaan halua lähteä hänen kanssaan mihinkään. Olen menettänyt täysin kiinnostukseni häneen, enkä halua olla enää hänen lähellä, varsinkaan jos hän on juonut. Rakkaus (jos sitä ikään olikaan) on kuollut, enkä todennäköisesti välittäisi vaikka hän häipyisi, joskus pahimpina hetkinä toivon että viina veisi hänet hautaan ja antaisi minulle vapauden. Joskus toivon, että hän löytäisi jonkun toisen. Joskus suunnittelen pettäväni häntä niin että hän saisi tietää siitä ja lähtisi pois. Pelko väkivallasta kuitenkin on ja siksi en ole sitä pystynyt tekemään. Tiedän mitä minun pitäisi tehdä, pakata laukkuni ja lähteä. Tai heittää hänet pihalle. Olen kuitenkin niin väsynyt, että uudelleen aloittaminen taas tuntuu mahdottomalta. Monestikko olenkaan muuttanut pois, monestikko olen kärsinyt eron ihmisestä joka on jollain tavalla ripustautunut minuun. Monestikko olenkaan huutanut tai raivonnut.
Makaan lähestulkoon päivät sohvalla. Silloin harvoin kun saan itseni siivoamaan asuntoa mies on ollut pari päivää selvinpäin. Silloin tällöin harvoin lähden väkisin viettämään iltaa kavereitteni kanssa toiselle paikkakunnalle ja tällöin mies soittelee vähintään vartin välein ja jos en itse vastaa kyselee kavereiltani. Olen pahasti masentunut ja alustavaksi diagnoosiksi olen saanut traumaperäisen stressihäiriön, eli ptsd:n. Tästä alustavasta diagnoosista on nyt parisen kuukautta ja edelleen olen jonossa terapiaan. Avun hakeminen ei siis tuottanut mitään tulosta, enkä kohta tiedä pystynkö pakottamaan itseni tuohon terapiaan enää. En tiedä haluanko enää edes yrittää ja välillä toivonkin vain, että katoaisin. Olen vain niin väsynyt, etten jaksa edes sitäkään. Alussa yritin puhua mieheni kanssa, mutta nykyään olen vain vittumainen ämmä, jota ei enää kiinnosta ja joka on hylännyt hänet. Hänessä ei ole mitään vikaa ja hän juokin vain koska minä saan hänet juomaan ja jos syyllinen ei ole minä niin silloin se on ihan mitä vain. Lapsia meillä ei onneksi ole ja en niitä voi saadakkaan. Ensimmäisen kerran elämässäni olenkin aidosti iloinen, että en pysty saamaan ikinä lapsia. En antaisi itselleni ikinä anteeksi, jos toisin oman lapseni tähän maanpäälliseen helvetti.
Mistä voisin muka saada voimaa, mistä apua? Miten pystyn enää tähän? Miten saan itseni ylös tästä sohvalta? Tiedän ettei kukaan minua tule hakemaan, mutta mistä te muut olette saaneet sen voiman kerta toisensa jälkeen.?