Mistä kaikesta AA on Sinut pelastanut?

Minun elämäni on pelastunut monin tavoin AA.n ansiosta. Pelastunut olen juomarin vaivoilta, maksakirroosilta, vankilalta, siveettömyydeltä, ihmisten pilkalta, konkurssilta, viinanhimossa tehdyiltä rikoksilta, kaikkien ystävien menettämiseltä. Mutta arvokkain asia on se että AA on vahvistanut uskoani elävään Jumalaan ja sen kautta olen pelastettu iankaikkiselta kadotukselta!

Itseltäni.

Edit. Tai okei, tarkennetaan vähän. Ensiksi olisi varmaan lähtenyt mielenterveys. Ystävien ja läheisten kanssa en enää kyennyt olemaan, joten ne voisi jo sanoa silloin juoma-aikana menneen. Tänä päivänä olisin varmaan sellainen ihminen, josta tämä yhteiskunta käyttää nimitystä “syrjäytynyt”, eli jossain tuolla hemmetin hämärissä olosuhteissa veikkaisin pyöriväni. Ei työpaikkaa, kouluja en uskoisi käyneeni loppuun. Mutta se nyt on sitten sitä jossittelua, tässä hetkessä ja tänään kuitenkin on kaikki hyvin.

Itseltään, ensisijaisesti.
Saman tien muultakin mustavalkoiselta ajattelulta ja ehkäpä konkreettisella esimerkillään monenlaiselta sisäänlämpiävältä muusta yhdistystoiminnasta eroavasta hyvä veli-leikistä.

Onnekseni olen ehtinyt lueskelemaan noita askelia ja niiden selitysosia rauhassa pienen etäisyyden päästä katsellen että niiden täydellinen tällaisen tavallisen tallaajan elämästä poikkeava maailmankatsomus on opettanut vertailemaan muutakin propagandaa elämän realiteetteihin.

Ihan samoin muuten joskus vilkaisen muitakin ääriliikkeitä, lueskelen ja vertailen tavallisen maalaisjärjen ja omien yhteiskunnallisten moraalikäsitysteni kanssa… ja kyllä ne miettimiset saattavat aina joskus joltain yllytyshulluudelta tai uskonsoturien joukkojen sisäänvedolta pelastaa.

Niin että tarkkaan ajatellen, olenhan sitä minäkin jossain mielessä pelastettu :laughing: :laughing: :laughing:

Näyttää muuten siltä, että plinkki on koko ajan menossa yhä enemmän AA:n ja sen suuntaisten oppirakennelmien propagandakentäksi. Ilmiö tietysti kasvattaa itseään. Jonkun ideologian vahvistaessa mainostustaan, sen kannattajat innostuvat enemmän ja muut kokevat turhauttavaksi lähteä mukaan leikkimään heidän hiekkalaatikollaan.

Ehkäpä tavallisten, ilman askel-perinne-tarinankerrontaoppeja elämänhallintaansa korjanneille voisikin löytyä netistä muita kanavia keskusteluun. Olen vaan niin perhanan laiska etten ole viitsinyt etsiä.
Kai niitäkin ihmisiä jossain luulis olevan… maailma kun on aika iso ja netti laaja.

AA pelastaa myös metsänreuna-ajattelulta joka ei sovi nykyaikaisen ihmisen ohjenuoraksi. Amerikasta alkunsa saanut kaikkialle maailmaan levinnyt AA on nykyaikaisen ihmisen filosofia.
Se on ehdottomassa sopusoinnussa kristinuskon kanssa joten se ei ole harhaoppien saastuttama.

Plinkki on muuttunut paljon parempaan suuntaan. Kiitos korkeimmalle.

Plinkki on tärkeä ja joskus hauskakin väline itselleni. Mutta kiitos korkeimmalle? Kiitos kirjoittajille - ei kenellekään muulle.

Taitaa olla enempi niin että foorumilta on häipynyt monia oikeita AA:laisia, trollien ja toisaalta hysteerisen dissaamisen takia.

Propagandakenttien keksimisen sijasta parasta lääkettä olisi trollien ignorointi ja asiallinen keskusteleminen jostain järkevämmästä.
Mutta siihenkin taidetaan olla liian laiskoja, vai? :slight_smile:

Paitsii mä en ole. Mä teen nyt ainakin Anonille saman kuin edelliselle nimimerkilleen Kivenpyörittäjälle. Vitsit on alkaneet jo toistaa itseään sen verran, että trolli ignoreen.

PS. Excuse moi, siis edellislle nimimerkilleen Perusmiehelle, tarkotin. :laughing:

Jos nyt keskustellaan ihan jostain muusta kuin AA:sta, BB:stä tai CC:stä.

Ilmeinen vihantunteesi yhteisöllisyyttä, eli “sisäänpäinlämpiävää hyvä veli-leikkiä” tuntuu sen verran piintyneeltä, että kuinka ihmeessä olet pystynyt toimimaan aktiivisesti kymmenissä eri yhdistyksissä erilaisten ihmisten kanssa?
Ja ollen vielä nykyisinkin kantava voima monelle organisaatiolle?

Kutsut päihdetoipujien vertaisryhmää “ääriliikkeeksi” ja puhut usein “propagandasta”. Kaikella kunnioituksella, hyvä veli, se kuulostaa hieman todellisuudentajun hämärtymiseltä. :confused:

Oletko aivan varma, että olet sittenkään tarpeeksi yhteydessä ulkomaailmaan? Siis muutenkin kuin tämän Plinkin kautta.
IRL ihmisten pariin meneminen raittiiseen ulkoilmaan, ja vuorovaikutus ovat parasta terapiaa silloin, kun internetin ääressä alkaa todellisuudentaju hieman flippaamaan. :smiley:

Minäkin olen tänään käynyt jo bändin treenikämpällä ja kuntosalilla siinä välissä kun kirjottanut 1000 sanaa internetiin, eikä kello ole vielä kuin 12.30.

Varmalta kuolemalta. Takaisin elämään. Oppimaan itsestäni, lähimmäisistäni sekä elämästä minulle tuiki tarpeellisia asioita.

Mitä muuta olen saanut? Opetella päivän kerrallaan elämäntavan, jossa eläessäni minun ei tarvitse kuollakseni pelätä elämää, eikä sen ihmisiä sen enempää kuin retkahtamista. Sen sijaan saaden elää päivän kerrallaan raittiina, oppien jokaisena päivänä jotakin sellaista, jota vielä eilen luulin jo tietäväni.

AA on minulle tapa elää kuuluen yhteisöön, jossa minut on ensikertaa hyväksytty joukkoon juuri niin rikkinäisenä kuin tässä hetkessä vielä olen.

Tärkein elämääni soveltamani lause, jonka AA:ssa olen oppinut on “Elä ja anna elää.” Tuolla pärjää elämässä todella pitkälle.

AA ei ole teologian pohdintapiiri…Se ei mieti onko Jumala kaksi vai kolmi vai jopa neliyhteinen vaiko yksi-yhteinen… Se on Filosofinen koulukunta joka pohtii alkoholismin synvintä olemusta ja porautuu ihmisen sielun mustiin pesäkkeisiin ja antaa sielunhoitoa. AA ei ehkä olekaan hengellinen, vaan sielullinen ohjelma. Sielun pelastus on Raamatussakin uskon päämäärä. alkoholistille sielunhoitoa onkin juuri AA…kuten homolle se voi olla eheytymisryhmä…jne… muistakaamme siis kuitenkin

AA ei ole…

-AA ei ole välimies ihmisen ja Jumalan välillä vaan KRISTUS!
-AA ei pelasta ihmistä ikuiselta kadotukselta vaan Jeesus tekee sen…
-AA ei ole tie Jumalan tuntemiseen, Jeesus on tie Totuus ja Elämä…
-AA ei ole tarkoitettu jokaiselle ihmiselle maan päällä - Jeesus on annettu kaikkien edestä…

AA ON!

-AA on tarkoitettu ajalliseen pelastumiseen alkoholismilta…
-AA on keino pysyä raittiina ryhmän voimalla ja tuella…

Raittiin ilman osalta olen tainnut tänään sit pistää paremmaksi…

Ulkohommia tein useamman tunnin, mm kävin kaatamassa pari ongelmapuuta ja siinä pääsin taas pitkästä aikaa ihan asiallisella asialla kiipeilemäänkin kuusten latvoissa. En tiedä terveellisyydestä, kaikestahan myrkkyjä löydetään, mutta just katkottujen kuusenhavujen tuoksu on minusta mahtava. Pari isoa kuusta kun karsii niin sitä saa sitten keuhkoihinsa kunnolla.

Trolleja ei pidä ruokkia, tiedetään, mutta ihan kokeilun vuoksi (kokeilen, pystyykö fanaatikko vastaamaan saarnaamatta) haluan kysyä yhden kysymyksen nimimerkiltä Anon.

Tämä siis ANONille: Onko asia mielestäsi niin, että kukaan alkoholisti ei voi pelastua ikuiselta kadotukselta ilman AA:ta?

Vastaus yhdellä sanalla, kiitos.

.

Turhaa pilkun viilausta, mutta trollihan ei ole fanaatikko vaan ainoastaan tekeytyy sellaiseksi saadakseen aikaan provosoitumista ja hämminkiä.

Anonhan leikittelee erityisesti niillä sanoilla ja käsitteillä, joiden tietää riemastuttavan ja ilahduttavan etenkin Metsänreunan miestä: nöyrtyminen, luovuttaminen, korkeampi voima jne.

Itse asiassahan kyseessä lie joku kademielinen AA:n vihaaja, jonka tarkoituksena on antaa AA:sta mahdollisimman höyrähtänyt ja weirdo kuva. Ja jengihän vielä ostaa koko jutun ihan täysillä. :unamused:

Mutta eipä silti, kyllä nämä trullitkin voivat aloittaa joskus viestiketjun jossa syntyy ihan kiinnostava keskustelu, joten sikälihän näihin loputtomiiin AA-läpäläpä ja AA-löpölöpö ketjuihin voi toki kirjotella jotain.

Vastaan otsikon mukaisesti. AA on pelastanut minut uskosta piparkakkukerhoihin. Tämä pätee myös muihin maallikkojen ns. tukiryhmiin jotka jossain vaiheessa vain pyörittelevät omaa hallintoaan ja pönkittävät jonkin ryhmägurun egoa. Näillä muuten ei näytä olevan sen enempää kotonaan kuin duunissakaan mitään sanottavaa. Onpahan sitten ainakin ryhmissä! :mrgreen:
Rikastuttavin kokemus ryhmistä oli, että tänään tiedän mihin voin luottaa. Itseeni ja siihen mitä on lompakossani. Piste.

Monetkin AA-jäsenet hyväksyvät tosiasian että on sellaisia raitistuneita, jotka ovat vielä TOSI-alkoholisteja eivätkä kiellä asiaa kuittaamalla “ei se alkoholisti sit ollutkaan” jotkut taas ovat niin fanaattisia että ONLY-AA-ONLY…mitään muuta raitistumiskeinoa ei ole olemassa kenellekään. Vaikka lasolia tenuttava ukko tuolta kurvista raitistuu ilman AA:ta, se selitetään vaan…“se ei sit ollutkaan alkoholisti” OMA TOTUUS on niin monelle se ainut totuus…=)

-Eräs puolenvuoden putkia vetänyt Pertti raitistui ilman AA:ta eikä tullut uskoon…eli loppuikänsä raittiina…ehti olla raitis yli 30-vuotta (OLI SALETISTI alkoholisti)
-Kuukauden putkia vetänyt Pali raitistui vuonna 1981 ilman AA.ta tai uskoontuloa (SALETISTI oli alkoholisti)
-Eräs roskiksissa asunut Lasolspurgu tuli uskoon ja raitistui, ei käynyt koskaan AA.ssa ja on nyt ollut vuosikymmeniä raitis ja Helluntaiseurakunnan vanhimmistossa…(SALETISTI oli alkoholisti)
-Eräs kova viinamäen mies otti islaminuskoisen ulkomaalaisen naisen, kääntyi islamiin ja raitistui…(varmaa ei ole oliko vaan kova denso muuten)
-Mies Metsänreunasta lopetti myös itse ilman AA:ta on nyt ollut olikos se yli 3v raitis?

Miksi te suljette mahdollisuudet muuhun raitistumiseen jos ITSELLÄ se ei onnistu ilman AA:ta :open_mouth: :open_mouth:
Musta ois ihanaa jos KAIKKI, koko maailma ois RAITIS!!=) etanolia ei enää tunnettaisikaan… :unamused:

Tätä olen minäkin miettinyt. Näen suurimmaksi syyksi sen, että ihminen joka jostain syystä tuomitsee tai vähättelee toisten raitistumistapoja, on “riippuvainen” jostain uskonjärjestelmästä/opista/elämänkatsomuksesta ja on kenties rakentanut onnistuneen raittiuden juuri näiden oppiensa pohjalle.

Luonnollisesti tälläinen ihminen hermostuu jos näitä rakennelmia horjutellaan. Ihan aiheestakin…
Esim. eräs iäkkäämpi AA-ryhmän vetäjä sanoi minulle, että “ei ole muuta keinoa raitistua kuin AA, ei kenellekkään”. Jos asia onkin välillä toisin höyry nousee korvista, välitön kieltoreaktio jne… Aivan samanlailla toimivat kaikki uskonlahkot ja vastaavat jos joku kritisoi selkeitä ristiriitoja opeissa tai uskomuksissa…

Mielestäni alkoholisti joka on jo edennyt sairaudessaan suhteellisen pitkälle on oikeutettu kaikkeen mahdolliseen apuun joka on saatavilla. Hoitovaihtoehtoehtojen kavalkaadi vain voisi olla laajenpi. Tai ainakin pitöisi hyväksyä, että alkoriippuvuudesta voi irtautua monin eritavoin ja hyvä niin…

Miksi ihmeessä pitäsi kenenkään vähätellä esim näitä raitistumiskeinoja?:
-uskoon tulo/hengellinen herääminen (jotkut voivat kutsua tätä flipahtamiseksi tai vaikkapa höyrähtämiseksi)
-tahdonvoima ja itsesuggestio
-suuret psykedeeliannokset (kannabis, lsd, meskaliini, taikasientet, dmt) ja tätä kautta maailmankuvan pysyvä muutos
-himourheilu tai jonkinlainen adrenaliininarkkaus. Mielestäni ihan ok riippuvuuden vaihto toiseen mikäli haittavaikutkset pysyvät oleellisesti pienempinä kuin juovana aikana
-yllättävä lopetus ilman syytä. “ei vain kiinnosta juoda enään”

Heitin aikaisemmin yhteenvedon ryhmistä ylipäätänsä: “Olet tervetullut kunhan et kyseenalaista ohjelmaamme.” Aivot narikkaan ja silmät ummessa lammaslauman perään. Lahkolaismaista touhua.
Tämän kun tiedän niin voin yhtä hyvin jättää menemättä. Pitäkööt kamansa ja olkoot onnellisia. Elä ja anna toistenkin elää.

Se on hienoa että te ette tuomitse tai vähättele toisten raitistumistapoja, eikä sitä etenkään tee Metsänreunan mies.

Suvaitsevaisia, avarakatseisia miehiä. Oppisimpa minäkin.

TOSI-On… helposti sitä jää koukkuun kun liittyy samanmielisten sakkiin. Olemmehan me koukussa ruokaan ja juomaan ja ilmaan jota hengitämme… Ihminen lauma “eläimenä” tarvitsee sen lauman ympärilleen. Hells Angels -hangit tekevät mitä vain kun johtajat käskevät päästäkseen aikanaan Member -jäseniksi… Usein näillä tyypeillä on takanaan jo linnatausta ja työnantajat eivät ota heitä töihin… Yhteiskunta kun hyljeksii, silloin tulee tilalle lauma,joka ottaa avosylin vastaan ja luo turvallisuutta… Joillekin se “lauma” on Hells Angels tai Bandidos…toisille se on lahko,AA tai vaikka Marttakerho… Harva ihminen elää itsekseen erakkona kuulumatta mihinkään vuosikymmeniä ilman ainoankaan muun ihmisen seuraa… :laughing: :laughing: Jos kokee hyväksyntää AA:ssa ja nöyrästi imaisee sen opinkappaleet itseensä ja tuntee olonsa siellä hyväksi niin silloinhan tyypistä tulee AA.lainen…=)

Mutta jos jostain toisesta tulee Marttakerholainen niin mitä wattua sitten? :open_mouth: :open_mouth:

Sie Kalevi oot mun mielestä aika usein hieman “kujalla”, mutta nyt tuli mielestäni oleellinen kysymys…
Niin, “mitä sitten?” Juuri silloin kun jonkun toisen raitistumiskeino ärsyttää, suututtaa, vihastuttaa, tuntuu väärältä, mahdottomalta, on vastoin omaa elämänkatsomusta jne… Silloin on aika… Aika mitä?
Katsoa sinne peiliin ja miettiä missä se vika oikeasti on.