elikkäs sain pitkäaikaisen unettomuuden ja lievän ahdistuksen hoitoon mirtatsapiini 15 mg lääkekuurin.Syönyt sitä noin viikon,alussa uni tuli hyvin mutta enää ei vaikuta juuri mitenkään.Nyt tullut enemmän ahdistusta kuin ilman lääkkeitä(ja painajaisia jokaikinen yö):(…Meneekö ohi vai pitäisikö koittaa vaihtaa johonkin muuhun??
Mulla ei ainakaan lisääntyny ahistukset mut tulee semmonen kutinaoire lääkkeen oton jälkeen. Oon puolivuotta yrittäny lopettaa ja alan olee iha sekasin mikä johtuu mistäkin.
Ota mielialalääke, jos olet valmis syömään niitä lopun ikää noin suunnilleen. Siltä siis tuntuu. Ja lekurit on ja pysyy mun arvoasteikossa poliisien tasolla siellä aika pohjalla.
Söin sitä melko pitkään ennenkuin lopetin koska lääke menetti tehonsa. Minulle ei muistaakseni tullut sen kummempia sivuvaikutuksia, inhottava tokkura vain jonkin aikaa lääkkeen aloituksen jälkeen.
Mulla maksa-arvot tuplaantu kahen viikon syömisen jälkeen ja lähti korjaantumaan heti kun lääkitys lopetettiin.
Lääkärin mukaan aika harvinainen ilmiö.
Mulla kans ollu tota pari vuotta, 7,5mg-30mg annoksilla. Ikinä en ole säännollisesti syönyt. Unilääkkeksi muuten hyvä, mutta ne painajaiset ja aamutokkura Seroquel paljon parempi 75-100mg annoksella unilääkkeeksi, tosin siinäkin jonkinmoinen aamutokkura, muttei yhtä paha. Insomin on mielestäni paras, ja siihen pitäis ressu hakeekki ku sais aikaseks
Noi on siitä ihan ihmeellisiä lääkkeitä, että pienet annokset (7,5-15) lihottaa ja väsyttää yleensä huomattavasti enemmän kuin isot, mitkä sitten taas auttavat paremmin masennukseen/ahdistukseen. Omituisia asioita.
Joo toi on metka kyl… Oma psykiatrini selitti just että 7,5mg on paras uneen, kun taas 15mg-> rupeaa lievittämään masennusta/ahdistusta.
Mä jouduin opettaa mun omaa lääkäriä silloin joskus, kun meinas tiputtaa 7,5 kun 15 väsytti liikaa. Tsiisus.
Haittavaikutuksista sen verran, että mä paisuin sellaset 10 kg parin kuukauden sisään. Lähti kyllä onneksi pois kun lopetti.
Söin tota vajaan vuoden. Aluksi 15mg nukutti ihan älyttömästi ja seuraava päivä meni väsyneenä. Sitten kokeiltiin pienempää annosta, ei auttanut. 15mg menetti parin kuukauden jälkeen tehonsa, jolloin nostettiin 22,5mg:hen, mistä seurasi aamuväsymys, muttei auttanut nukahtamaan. Tuon kokeilun jälkeen 15mg ei toiminut enää kuin satunnaisesti otettuna, joten luovuin siitä. Sivuvaikutuksia oli vain seuraavan päivän väsymys.
Mirtatsapiinin unettavaan vaikutukseen tulee mun kokemuksen mukaan aika pian toleranssi. Pelkästään lievään ahdistukseen sitä tuskin kannattaa syödä.
Mirtatsapiinissa toleranssi on känäteinen unensaannin kananlta, että mielialaan vaikuttavana annoksena 15mg voi olla kiva, 30 tai 60mg jopa. Mutta jos unta tahtoo saada, niin ottaa vaan 7,5mg tai jos on käyttänyt pidempää mielialalääkkeenä niin 15mg voi nukuttaa.
Minulle kun tuo mirtan määräys on olult yhtä sekasotkua, kun sitä on välillä määrätty mielialoihin ja välillä nukahtamiseen. Mielialalääkkeenä en huomannut toimivan, nukahtamiseen pari viikkoa. isompi annos toimii nukahtamiseen helpommin, ellet syö levyllistä. Mikä taas on väärinkäyttöä, vaikkei vaarallinen lääke olekkaan.
Eli jos se ei mielialaan vaikuta ja unettava vaikutus katoaa, niin heitä pois, on vain minun ohje, joten kysy toki ensin lääkäriltä jotain muuta tilalle. Moniahan tuo on kuulemma auttanutkin, mutta sieltä kevyimmästä päästä ja enemmän olen kuullut tapauksia, joissa viakutus on ollut ± 0 siis ei yhtään mitään.
Ainakin paino nousee tällä lääkkeellä. Joillakin tietysti auttaa nukahtamaan myös.
ruokahalu lisääntyy 30 ja 45 mg napeista, 15 mg ei juurikaan vaikuttanut. Nyt 30 millisiä ja uni kestäis vaikka 20 tuntia. Pikkunälkä jatkuvasti, vaikka 3 kk jo napostellu (uneen auttaa yhä). Suklaata menee… ei mitään täydellisiä nappeja millään muodoin.
Depikseen ei sano mitään.
Itsellä ainaki paino nousi kivasta lyhyelläkin ajalla :S
^ sama täällä, n. 6kk söin ja +10 kg, eikä mittän toivottua vaikutusta ja näin on käynyt lähes kaikille, kenen olen kuullut/lukenut noita käyttävän. ei ole tullut vielä vastaan positiivista palautetta ja silti toi on varmaan yksi kirjoitetuin masennus tjs. lääke. onko mitään tilastoja, missä vertaillaan määrättyjä ssri-lääkkeitä? mikähän ihme intessi lekureilla on tuota(kin) lääkettä tuputtaa. niin kuin dark magus tuossa tokaisikin, niin miten ihmeessä ennen on selvitty ilman noita lääkkeitä ja miten selvitään kolmansissa maissa tänäpäivänä? onkohan tuo masennus ja vast. niin hyvinvointivaltioiden ihan omia “sairauksia”. no en tietty väheksy “oikeita” masennuspotilaita, se on pahimmillaan tappava tauti, eikä “kunnon” masennuksissa pääse sängystä ylös. hieman ihmetyttää, että tuota määrätään unettomuuteen, kun varmaan hieman elämäntapoja korjaamalla pääsis parempaan tulokseen. fyysinen rasitus on kadonnut meidän kulttuurista lähes kokonaan ja tästä poikivaa hyvää oloa stimuloidaan kemiallisesti. noh, lääkefirmat kiittää ja kumartaa ja lääkärien osakesalkut pullistelee. jään mielenkiinnolla odottamaan 10 vuoden päästä kaduilla käveleviä zombieita, joita sitten lahtaan pumppuhaulikolla yön pimeinä tunteina. no joopa joo. mutta mitkä on pitkäaikaisvaikutukset esim. tällä lääkkeellä? no ei voi vielä tietää. jos joku jaksaa google-ninjailla tämän (tai jonkin ssri-lääkkeen) “seurantaryhmän” sivuvaikutuksia (ne pitäis olla pdf-tiedostona jossain valmistajan sivuilla, niin olis ihan mielenkiintoista lukaista läpi.
Kannattaa heittää alkoholille hyvästit, jos noita popsii. Itselläni meni pää aivan sekasin ja sen lisäksi krapulassa oli niin ahdistunut olo, että halusi kuolla. Jäi ihan traumat tosta lääkityksesta. Ei vissiin sovi juopoille.
Maha kasvoi ja muutaman ensimmäisen päivän nukahti hyvin, mitään muuta ei oikein tapahtunut.
Tuleeko yhtä paha/pahempi tokkura seuraavana aamuna jos ottaa illalla 30mg 15mg sijasta? Nopia vastaus ois kiva Entä 7,5mg tuleeko tokkuraa?

Tuleeko yhtä paha/pahempi tokkura seuraavana aamuna jos ottaa illalla 30mg 15mg sijasta? Nopia vastaus ois kiva
Entä 7,5mg tuleeko tokkuraa?
Mulla ei ole tullut millään annoksella tokkuraa, koskaan. Lääke väsyttää paremmin pienellä annoksella joten voisi kuvitella, että pökkyräkin tulee pienemmälle annoksella rajumpana jos on tullakseen.
Mirtazapin on tähänastisessa elämässäni ollut ensimmäinen, joka oikeasti, todella ja jo kuukauden ajan on auttanut unettomuuteeni. Nukahdan kuin tukki, nukun kuin lapsi ja herään levänneenä. Tämä on olotila, jota en lakkaa ihmettelemästä. Oikeasti harmittaa, ettei yksikään lääkäri ole kirjoittanut minulle tätä aikaisemmin.
Annokseni on 7,5 mg, joka riittää mainiosti. Neljäsosaakin kokeilin, mutta se ei toiminut. On auttanut krooniseen alakuloonikin ja vuosikymmenet nurkan takana kummitelleeseen masenustaipumukseenikin. Ihmeellistä! En ole lihonut, mutta kieltämättä suklaa on tässä joulua odotellessa maistunut.
Eli minulle Mirtazapin on sopinut niin hyvin, että ainoa pelko jota tunnen on se, etten uskalla siitä enää luopua.